تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با رؤیا کاشفی پیرامون سخت‌گیری بیشتر بریتانیا بر مهاجران

مهاجرت به بریتانیا سخت‌تر می‌شود

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

یک مقام ارشد بریتانیایی هشدار داده است که بحران مالی جهانی ممکن است موجب تنش‌های نژادی در آن کشور بشود. در نتیجه بریتانیا قصد دارد ورود مهاجران را محدودتر کند.

آقای فیل وولاس، وزیر جدید مهاجرت از محدودیت‌های جدید و سخت‌تری در شمار کسانی که اجازه دارند وارد بریتانیا شوند، خبر داده است.

او گفته است رکود و بحران اقتصادی مسأله‌‌ای ناراحت‌کننده است؛ اما برای مهاجران، گرفتن مشاغلی که باید به شهروندان بریتانیایی عرضه شود، آسان‌تر است.

نرخ بیکاری در بریتانیا در حالی که بحران مالی اقتصاد جهانی را فلج کرده بود، بالا رفته و به رقم ۵.۷ رسیده است.

جمعیت بریتانیا در حال حاضر نزدیک به ۶۱ میلیون نفر است. اما وزیر مهاجرت گفته است که اجازه نمی‌دهد مهاجرت مهاجرت این رقم را به ۷۰ میلیون برساند.

این موضوع را با یک کارشناس مسائل مهاجرت و حقوق بشر در بریتانیا در میان گذاشتم.

خانم رؤیا ‌کاشفی مترجم، فیلم‌ساز و مسئول کمیته‌ی حقوق بشر انجمن پژوهشگران ایران در لندن است که در به سؤالات زمانه در این باره پاسخ می‌دهد.


فیل وولاس، وزیر مهاجرت بریتانیا (عکس: AFP)

هدف کاهش تعداد مهاجران در درجه‌ی اول چه چیزی است؟

باید نگاهی به تاریخچه و آمار چند سال گذشته‌ی بریتانیا داشته باشیم تا این صحبت وزیر جدید امور مهاجرت بریتانیا را بتوانیم درک کنیم.

اگر به صورت خلاصه بخواهم بگویم، اگر بعد از باز شدن درهای اروپا به کشورهای اروپای شرقی از ۲۰۰۴ به این طرف بریتانیا برآورد کرده بود که در سال بیشتر از ۱۳ هزار نفر برای کار در این‌جا حضور پیدا نمی‌کند و قبول کرده بود این مهاجران اروپای شرقی بدون ویزا وارد خاک بریتانیا بشوند.

ولی واقعیت چیز دیگری را نشان داده است. در چهار سال گذشته بیش از یک میلیون نفر از اروپای شرقی برای کار به انگلیس آمده‌اند که اوج این، پارسال بوده که ۶۰۰ هزار نفرآمده‌اند.

به عبارت دیگر، هر روز ۱۶۵۰ نفر مهاجر برای کار وارد بریتانیا شده‌اند که بعد از مشکلات اقتصادی که در دنیا به وجود آمده و بالا رفتن آمار بیکاری که مورد اشاره‌ی شما هم بود که در ۱۳ سال گذشته این بالاترین رقمی است که بوده، نشان می‌دهد که چرا ایشان چنین حرفی را زده است.

در ضمن پارسال هم پارلمان انگلیس یک تحقیقی را انجام داده بود که بر اساس آن منا‌طقی در بریتانیا مشاهده شده بود که در آن مناطقی که تعداد مهاجران بیشتر است، تعداد بیکاران هم بیشتر است.

این‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند دلایلی باشد که ایشان را مجبور به اتخاذ چنین مواضعی کرده است.

هم‌چنین از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ جمعیت انگلیس دو میلیون نفر بیشتر شده است که این هیچ تطبیقی با روند رشد جمعیت عادی ندارد و باز هم ناشی از مهاجرت مهاجرانی است که به بریتانیا آمده‌اند.

خانم کاشفی از آمار جالبی هم در مورد فرزندانی که در بریتانیا متولد ‌می‌شوند، بگویید.

بله، روزنامه‌های انگلیس صبح دوشنبه یک سری آمار چاپ کردند که ۲۵ درصد بچه‌هایی که در بریتانیای امروز به دنیا می‌آیند، متعلق به مهاجران هستند. این میزان در بعضی مناطق این به ۷۵ درصد رسیده است.

مقامات اپوزیسیون و طرفداران اصلاح مهاجرت در مورد این محدودیت‌های جدید و سخت‌تری که وزیر جدید مهاجرت اعلام کرده است، واکنش نشان داده‌اند؟

طبیعتاً به دلیل بالا رفتن آمار بیکاری، هر سیاستی که بتواند جلوی این روند را بگیرد، می‌تواند خوب باشد.

طبیعتاً در بحث‌های درون‌حزبی آن‌ها چنین مسائلی وجود دارد و جنگ‌های داخلی آنان هم هست که این را به نوعی نژاد‌ستیزی می‌بینند و مشکلات اقتصادی بریتانیا را می‌خواهند به گردن مهاجران بیندازند.

در حالی که مثلاً حزب محافظه‌کار این را تقصیر سیاست غلط بریتانیا می‌داند که حزب کارگر بوده است.

ولی در مجموع همه موافق این هستند که باید روند وحشتناک رو به افزایش مهاجرت به انگلیس کنترل بشود.

در میان مهاجران تازه بریتانیا، ایرانیان در چه مکان و رده‌ای قرار دارند؟

در چند سال گذشته مثل همیشه درصد بالایی از ایرانیان در بریتانیا متقاضی پناهندگی بودند. ولی در عین حال با عوض کردن سیستم مهاجرت و نحوه‌ای که ویزای کاری داده می‌شود، ما تعداد زیادی ایرانی که با ویزای قانونی برای کار به عنوان کارگر یا کارمند ماهر وارد بریتانیا شده بودند، داشتیم که این خیلی مثبت بوده است.

ولی در عین حال این بحث تازه‌ای که دارد مطرح می‌شود می تواند برای آن‌ها هم تأثیرگذار باشد و جلوی ورود قانونی را بگیرد و دوباره آمار پناهندگی در این رابطه باز هم بیشتر شود. با توجه به این‌که بریتانیا بیشترین درصد پناهندگی را دارد.

با وجود همه‌ی هشدارها در مورد محدودیت مهاجرت به بریتانیا هزاران نفر از پناهجویان بویژه از کشورهای خاورمیانه هم‌چنان خودشان را به بنادر شمالی فرانسه می‌رسانند تا راهی برای ورود به این کشور پیدا کنند. تکلیف این دسته افراد چه می‌شود؟

من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که این‌ها می‌خواهند هم‌چنان و با وجود سختی‌هایی که ورود به بریتانیا پیدا کرده است، شاید قوانین داخلی بریتانیا باشد که هم‌چنان یکی از منصفانه‌ترین قوانین در اروپا است و به همین دلیل همچنان ما می‌بینیم که روند درخواست پناهندگی در اروپا بالاترین است و همه تلاش می‌کنند تا به بریتانیا برسند؛ برای این‌که وقتی در این‌جا هستند از حق و حقوق بیشتری برخوردارند.

ولی چند سال است که در این رابطه در فرانسه بین پلیس و پناهجویانی که در کمپ‌های مختلف آن‌جا بودند، جنگ و ستیز است.

صلیب سرخ بسته شد؛ ولی این هیچ کمکی نکرد و این افراد بیشتر آواره شدند و طبق آمارها به جرم در منطقه هم اضافه کرد؛ برای این‌که این‌ها دیگر جایی نداشتند که بروند و به صورت گسترده در منطقه پخش شده بودند.

بنابراین معضلی است که اروپاییان در مجموع با آن درگیر هستند. ولی بریتانیایی‌ها بیشتر درگیر‌ آن هستند؛ به دلیل این‌که تعداد زیادی از افراد به حضور در بریتانیا علاقه‌مندند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آخه بریتانیا هم کشوره؟

-- بدون نام ، Oct 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)