تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با سعید مدنی، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر اجتماعی

تغییر الگوهای روسپی‌گری در ایران

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

یک مقام رسمی زنگ‌های خطر را در ارتباط ‌با پایین آمدن سن روسپی‌گری در ایران به صدا در آورده است.

رییس سازمان بهزیستی ایران، آقای ابوالحسن فقیه، گفت‌: «سن روسپی‌گری در ایران به ۱۵ سال رسیده». وی افزود‌: «۸۰ درصد زنان خیابانی که در مراکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند، ۱۵ تا ۲۴ ساله هستند.»

در این مورد، نظر آقای سعید مدنی، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر اجتماعی در تهران‌ را جویا شدم.

Download it Here!

آقای مدنی، در مورد این آسیب اجتماعی ـ یعنی پایین آمدن سن روسپی‌گری در ایران ـ نظر شما چیست؟

در مجموع شواهد بسیاری وجود دارد؛ (منظورم از شواهد پژوهش‌های انجام شده و گزارش‌هایی است که عموماً از طرف مقامات رسمی و دولتی داده می‌شود) مبنی بر این‌که الگوی مشکلات اجتماعی در ایران، مثل اعتیاد، روسپی‌گری و طلاق، اساساً در حال تغییر است و بعضا‌ً هم تغییر کرده است.

این تغییر الگو به معنای تغییر بعضی از مشخصات و ویژ‌‌گی‌های آن مشکلات است. در مورد تن‌فروشی هم سال‌ها‌ست هشدار داده می‌شود که این تغییر الگو ایجاد شده است.

یکی از عواملی که تاثیر به‌سزایی در وضعیت دارد، سن است. کاهش سن، تنها به معنای این نیست که دختران و زنان جوان‌تری وارد بازار تن‌فروشی می‌شوند، بلکه به این معناست که علل و عوامل موجب تن‌فروشی تشدید شده‌اند؛ و همین‌طور خطرات و آثار سوء حاصل از این وضعیت نیز، به مراتب بدتر و نامطلوب‌تر خواهد بود.

بنابراین، باید به‌طور جدی به این وضعیت توجه کرد و آثار و عوارضش را تحلیل کرد.

چه مخاطرات و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

در وهله‌ی اول، باید توجه داشت که پایین آمدن سن به معنی ایجاد نیاز بیشتر است.

وقتی که راجع به تن‌فروشی صحبت می‌کنیم، به‌طور مشخص به پدیده‌ای اشاره داریم که نشان می‌دهد گروهی از زنان و دختران برای کسب درآمد یا دریافت یک کالایی، تن خودشان را در معرض فروش قرار می‌دهند. بنابراین، انگیزه و عامل ایجاد یک رابطه‌ی غیر‌مشروع یا غیرمتعارف، کسب درآمد و پول است.

این به این معنی است که وضعیت اقتصادی ‌ـ اجتماعی ایران ‌آن‌چنان نامطلوب است و آن‌چنان به سمت افزایش فقر و نابرابری می‌رود، که گروه‌های بیشتری از زنان و دختران ـ‌ آن‌هم در سنین پایین ‌ـ ناچار می‌شوند که اقدام به این کار بکنند.


سعید مدنی، روزنامه‌نگار و پژوهش‌گر اجتماعی

در عین حال، نکته‌ای که امروز در سطح جهانی مطرح است، مساله‌ی انتقال و افزایش شیوع ایدز است که یکی از عوامل ‌پرخطر آن، زنان تن‌فروش هستند.

هم‌اکنون در تمام دنیا انتقال از طریق رابطه‌ی جنسی افزایش پیدا کرده است و شاید در بسیاری از کشورها رتبه‌ی اول را داشته باشد.

در ایران تا‌کنون، بالاترین میزان شیوع ایدز از طریق معتادان تزریقی بود. ولی الان الگوی رابطه‌ی جنسی به‌عنوان یک علت، دارد موقعیت بالاتری را ‌پیدا می‌کند. به این معنی که گروه بیشتری از طریق رابطه‌ی جنسی، در معرض ابتلای به ایدز قرار می‌گیرند.

این وضعیت را بسیار مخاطره‌آمیزتر خواهد کرد. در‌واقع همه‌ی بیماری‌های عفونی و مقاربتی، مثل ایدز، هپاتیت و... را افزایش می‌دهد.

پرسش پایانی من این است که‌ آیا تغییرات دیگری هم دراین سال‌ها در الگوی روسپی‌گری در ایران به وجود آمده ‌که فقط منحصر به سن نباشد؟

بله، به‌طور مشخص می‌توان گفت که از گذشته، یک حقایقی راجع به تن‌فروشی در ایران وجود داشت، که الان این حقایق تغییرات اساسی کرده‌اند و به صورت افسانه درآمده‌اند.

یکی از این افسانه‌ها این است که دختر یا زن تن‌فروش، زنی است مهاجر که از شهرهای دیگر به تهران بزرگ آمده‌‌ و در این‌جا از سوی مردان اغفال شده است.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از زنان و دختران تن‌فروش، سال‌هاست که در تهران ساکن هستند و بخش قابل توجهی از آنان در تهران به‌دنیا آمده‌اند. بنابراین، این رابطه‌ی بین مهاجرت و تن‌فروشی کاملاً زیر سوال رفته است.

علاوه بر‌این، باید به سواد اشاره کرد. واقعیت دیگری که از گذشته وجود دارد و اکنون تبدیل به افسانه شده است، این است که زن تن‌فروش زن بی‌سواد است.

به‌طور مشخص، سرکار خانم ستاره فرمانفرمایان در سال ۱۳۴۷، مطالعه‌ای را در رابطه با روسپیان شهر تهران انجام داد و آن‌جا نشان داد که نزدیک به ۹۶ درصد زنان تن‌فروش کم‌سواد یا بی‌سواد هستند.

امروز این آمار کاملاً برعکس شده است. شاید حدود کم‌تر از ۵ درصد زنان تن‌فروش بی‌سواد هستند و بقیه‌ی آنان دارای تحصیلات‌ متوسط و بالا هستند. اکثریت آنان تحصیلات متوسطه دارند و حتی گروهی از آنان دارای تحصیلات دیپلم به بالا هستند.

این تغییر بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد. نکته‌ی دیگری که به نظر من، تغییر آن بسیار مهم است، این است که در گذشته معمولاً زنان در مواقعی که به استیصال می‌رسیدند و یا در خانواده برای ادامه‌ی بقا و تامین نیازهای حداقل و اساسی‌شان، دست به تن‌فروشی می‌زدند.

امروز این الگو متاسفانه تغییر کرده است. یعنی علاوه بر گروهی از زنان که در چنین شرایطی، یعنی شرایط استیصال و اضطرار اقدام به تن‌فروشی می‌کنند.

گروهی هم دارد به تدریج شکل می‌گیرد، که برای دست‌یابی به یک زندگی بهتر تن‌فروشی می‌کننند. یعنی در اضطرارِ تامین نیازهای اساسی‌شان نیستند، بلکه در پی کسب زندگی بهتر اقدام به این کار می‌کنند.

زیرا که راه‌های مشروع برای کسب درآمد، اشتغال و زندگی بهتر پیش روی آنان وجود ندارد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

یک موضوع مهم که در این رابطه بسیار کم به آن توجه می شود، رابطه جنسی در میان اقوام و حتی در خانواده در ایران است. این نوع رابطه های جنسی تا حدودی متفاوت از رابطه جنسی به شکل طبیعی است به این صورت که که در بسیاری از مواقع فرد تعرض کننده تنها بخشی از امیال حنسی خود را ارضا می کند ولی شخص مورد تعرض در مقابل بسیار آسیب می بیند. معمولا فرد تعرض دیده یا نوجوان است ویا حتی در بسیاری از مواقع کودک. متاسفانه این قبیل روابط بشدت در میان خانواده ها پنهان می شود حتی در میان کسانی که مورد تعرض قرار می گیرند.و بنظر من این نوع آسیب ها در دراز مدت منجر به عواقب بسیار خطر ناک می شود که کمتر از رواج روسپی گری نمی تواند باشد.

-- سامان ، Sep 3, 2008

واقعيات سحت تر از افكار آسماني و مريحي جمهوري اسلامي است

-- فرهاد-فرياد ، Sep 3, 2008

به جز موارد محدود (فساد اخلاقی و نیاز جنسی ) اکثر روسپیان به دلیل فقر و عدم یافتن شغل با درامد کافی و نیاز جنسی روز افزون جوانان مجرد به این راه کشیده می شوند لذا در ایجا د این معضل که نتایج وخیمی برای سلامت روحی و جسمی جامعه دارد فقط خود فرد مقصر نبوده و اطرافیان و اجتماع و بخصوص تصمصیم های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حکومت دارای نقش اساسی هستند امروز به دلیل وضعیت بغرنج اقتصادی و عدم امکان ازدواج برای خیل عظیم جوانان تقاضا برای روسپیان بسیار بالا رفته و بیشتر نیز خواهد شد لذا برای رفع این معضل ابتدا باید زیر ساختهای اقتصادی را درست کرد که با این اوضاع و احوال بعید به نظر می رسد لذا منتظر اشاعه هر چه بیشتر آن در جامعه خواهیم بود.

-- آزاده کریمی ، Sep 4, 2008

من به عنوان یکی از افراد این جامعه" بالا رفتن فشارهای مالی بر خانواده"سطح توقع مردم از خانواده"فشار های کاری بر خانواده"وبالا رفتن سن ازدواج"آزاد بودن بد حجابی و ارزش ان در بین جوانان تنها دلایل کوچکی از بی بندو باری است

-- امیر ، Sep 4, 2008

در این مقاله بیشتر سعی میکند تا زنان و دختران را مقصر نشان بدهد یعنی برای رسیدن به پول و شرایط زندگی بهتر.
1.اما بیشتر این دختران و زنان از روی اجبار و اکراه این کار را میکنند بطوری که شوهران ویا پدران آنها، برای تامین مواد مخدر خود که در ایران تا دلتان بخواهد معتاد داریم، دختران و زنان خود را به اینکار وادار میکنند.
2. همچنین فقرو بیکاری و شرایط زندگی نامناسب که باز هم درصد بالایی در شهرستانها میباشد، خانواده را برای تامین مایحتاج زندگی مجبور به اینکار میکند.
3. محدودیتهای شدید و پلیسی وحتی مذهبی، رابطه سالم دختران وپسران را مستقیما به روابط ناسالم میکشاند. بطوری که حتی قدم زدن این دختران و پسران در پارکها با برخورد شدید پلیسی منجر به روابط زیر زمینی میگردد وهیچ ربطی به تن فروشی برای کسب درآمد ندارد. بیشتر این جوانان عقده های جنسی خود را حتی با صحبت کردن و قدم زدن و سینما رفتن و حتی رقصیدن با یکدیگر ارضا میشوند یعنی یک تخلیه جنسی در روابط سالم دختر و پسر که با محدودیت در کشور به فاجعه کشیده میشود.
4. دست آخر وجود بازاریها و مذهبیون پول مفت دار سعی میکنند با استفاده از هزاران شگرد مذهبی از قبیل چهار همسری و صیغه خوانی و ... امیال جنسی خود را با خریدن دختران افراد مستضعف و اغفال زنان ارضا بکنند.

-- سیمین ، Sep 5, 2008

با درود،

"روسپی گری قدیمی ترین پیشه در مشرق زمین است!"

نمی دانم چه کسی، در چه زمانی و به درستی چه پنداری در سر داشته که این سخن را گفته اما یک چیز روشن است: این نا به هنجاری همیشه کم یا زیاد در همه جا بوده منتهی پرسش بنیادین این است که چرا و چگونه در دوران حکومتی که یکی از مهمترین شعارها و اهدافش برقراری یک نظم اخلاقی درست در این کشور بوده چنین اتفاقی می افتد؟

به درود،

-- پروهر ، Sep 5, 2008

متاسفانه امروزه تن فروشی زنان و دختران بصورت یک رقابت حرفه ای در آمده است . زنان و دخترانی که خود را با طبقات بالای جامعه مقایسه کرده و ترجیح می دهند تا از راه تن فروشی درآمد های قابل ملاحظه ای بدست بیاورند و متاسفانه قشرعظیمی از آنها نیز دارای تحصیلات عالیه هستند . هرچند که به اعتقاد اینجانب محدودیت هایی که دولت جمهوری اسلامی در روابط دختر و پسر برقرار کرده باعث ایجاد عقده های جنسی در جوانان شده است و متاسفانه هرروز آمار تکان دهنده ای از وضعیت اسفناک جوانان به گوشمان می خورد . و غمبارتر از آن نیز اکنون لایحه حمایت از خانواده است که بدون شک نتایج بسیار مخربتری را برای خانواده ها به ارمغان خواهد آورد و موجب گسترش فساد و فحشا خواهد شد . جادارد کهجامعه شناسان و حقوقدانان مسئول هر چه زودتر به فکر نجات زنان ستمدیده این سرزمین باشند .

-- kimia ، Sep 7, 2008

ببينم در آمريكا و غرب روسپي گري وجود ندارد ؟؟؟ در هيچ جاي جهان روسپي گري وجود ندارد شمابا روسپي گري مشكل داريد يا با جمهوري اسلامي اگر با روسپي گري مشكل داريد با آن در تمام جهان مبارزه كنيد اما اگر با جمهوري اسلامي مشكل داريد از روسپي گري مايه نذاريد و اين قدر قيافه آدمهايي كه به فكر مردم هستند را نگيريد زيرا هر حكومتي هم بيايد سكس بازار خودش را دارد شما با آن مخالف نيستيد بلكه با جمهوري اسلامي كه مي گويد با آن مخالف است مخالفيد با اين مسائل هم مي خواهيد بگوئيد نمي شود با روسپي گري مبارزه كرد همين

-- بدون نام ، Sep 7, 2008

من با نظر سیمین موافقم .
جامعه باید شرایطی را فراهم کند که افراد ناچار نشوند برای حداقل ها شرافت انسانی خود فدا کنند.

-- پ ، Sep 7, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)