تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگو با جمیله ندایی، عضو کمیته ایرانی - فرانسوی ضد سنگسار

«مسأله این نیست که قانون سنگسار اجرا بشود یا نشود»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

در پاریس، کمیته ایرانی - فرانسوی ضد سنگسار که از نزدیک به ۱۲ سال پیش بر علیه این مجازات مبارزه می‌کند، به اظهارات اخیر محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و به آن اعتراض کرد.

محمد جواد لاریجانی گفته بود سنگسار با قوانین بین‌المللی که ایران آن‌ها را امضا کرده، منافات ندارد. در این مورد از خانم جمیله ندایی، یکی از اعضای کمیته ضد سنگسار در پاریس می‌پرسم آیا سنگسار به طور کلی با قوانین بین‌المللی و حقوق بشری دوران ما منافات ندارد؟


جمیله ندایی، عضو کمیته ایرانی - فرانسوی ضد سنگسار

سنگسار با قوانین بین‌المللی مطلقاً سازگاری ندارد؛ با هیچ کدام از قوانین ابتدایی حقوق بشر یا قوانین بین‌المللی که ایران امضاکننده آن‌ها است. اصلاً یک قانون قرون وسطایی است که برای سرکوب علیه مردم ایران دارد استفاده می‌شود.

برای این‌که نمایش داده بشود که این‌ها اصول ۱۴۰۰ سال قبل را که در آن موقع هم هزاران کتاب نوشته شده و خود علمای دینی با آن برخورد کردند، (اجرا می‌کنند،) یک جور ایده‌های سرکوب‌کننده و ضد انسان را توجیه می‌کنند که ادعا کنند در راه خدا و برای آن دنیا است.

چرا کمیته ایرانی فرانسوی در پاریس تشکیل شده است؟

البته از فردای انقلاب، مبانی قانونی سرکوب زنان در ایران، یک جزوه‌‌ای است که ما اولین بار که در پاریس یک کمیته تشکیل دادیم و تمام این قوانین را به فرانسه ترجمه کردیم و به تمام منابع بین‌المللی فرستادیم و همین طور ادامه داشته.

منتها این کمیته‌ای که الان من عضو آن هستم، از سال ۹۵ تأسیس شده و ما بیشتر در محافل بین‌المللی، در جایی که جمهوری اسلامی تظاهر می‌کند که زنان در ایران حقوق دارند، حقوق برابر دارند و به زنان اجحاف نمی‌شود، افشا می‌کنیم که پس چرا این قوانین وجود دارد.

مسأله ما این نیست که این قانون اجرا بشود یا اجرا نشود. این قانون وقتی در قانون اساسی ایران نوشته شده، چه اجرا بشود و چه اجرا نشود، یک شمشیر داموکلس بر بالای سر زن و مرد ایرانی است.

سنگسار در خود کشورهای مسلمان هم مخالفان پرشماری دارد؛ خانم‌های مسلمان مراکشی، تونسی، الجزایری و کشورهای مسلمان دیگر. درباره سنگسار در این‌جا چه عقیده‌ای دارند؟

بین خود مسلمانان، چه زنان و چه مردان، راجع به این مسأله بحث است. در خود ایران هم چند تا آیت‌الله هستند که می‌گویند این امر ثابت‌کردنی نیست و بنابراین اجرا نمی‌شود. از جمله چند سال پیش، وقتی به آقای خاتمی گفتند، خود او این مسأله (ثابت‌نشدنی بودن جرم) را مطرح کرد که چون باید چهار تا شاهد زنده وجود داشته باشد.

مسأله این است که این قدرت اسلامی سیاسی امروز در ایران، از این امر یک استفاده سیاسی می‌کند. در کشورهای دیگر، در عربستان سعودی عقب‌مانده‌ترین و مرتجع‌ترین حکومت اسلامی است که دست و سر و گوش می‌بُرند، این جوری اجرا نشده. ولی ایران آمد این را توجیه کرد و به آن یک لباس ایدئولوژیک سیاسی داد. ضد زن‌ها، به نفع مردها هم نیست.

آیا اقدامات شما در کمیته ضد سنگسار در فرانسه در محافل اجتماعی، حقوق بشری و سیاسی کشور هم واکنش داشته است؟

بله خیلی زیاد. ما موفق شدیم با بعضی از نمایندگان مجلس صحبت بکنیم که از وزرای امور خارجه‌شان سؤال بکنند. هر بار ما موفق می‌شویم، به هر حال این موضوع به خصوص در محافل بین‌المللی مطرح بشود.

آقای محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد قوه قضاییه جمهوری اسلامی در اظهار نظر دیگری گفته پرچم حقوق بشر به پرچم مبارزه با نظام جمهوری اسلامی مبدل شده است. عقیده شما چیست؟

هر حکومتی که ضد انسان رفتار می‌کند، باید با آن به هر شکلی مقابله کرد. حقوق بشر معمولاً روش دموکراتیک است. ۲۰۰ سال است که انسان به عنوان فرد در کشورهای دموکراتیک توانسته حقوقش را به دست بیاورد. این حقوق انسانی را دارند از بین می‌برند و می‌خواهند به هر شکلی از بین ببرند. شرایطی برای این نظام به وجود بیاورند که مردم با آن‌ها مخالفت نکنند. فقط می‌خواهند توی سر مردم بزنند و احکام ضد بشری را رواج بدهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مجازات سنگسار در اسلام نيست و در قرآن هيچ شاهدي بر آن نيامده . پيامبر(ص ) و علي(ع ) هم هيچگاه چنين حكمي را اجرا نكردند. اين حكم از اسرائيليات است و در تورات مكرر به آن اشاره شده است . يهود به دليل دشمني ديرينه با دين اسلام در عهد معاويه اخبار رجم را در اسلام مطرح ساخت. احاديثي كه در كتب شيعه و اهل تسنن در اين باره آورده شده تماما مجعول و هيچ شاهدي از كتاب خدا و سنت قطعيه ي پيامبر بر آن نيست . علي از اصفهان

-- علي از اصفهان ، May 29, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)