تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تجمع جوانان ایرانی در برابر دانشگاه سوربون

این گزارش را بشنوید.


تجمع دانشجویان ایرانی در برابر دانشگاه سوربون

در حالی که روز جمعه سرمای شدیدی در پاریس حکم‌فرما بود و برنامه‌های حمل و نقل، مترو، اتوبوس و قطارها هنوز در هم ریخته‌اند، تشکل جوانان آزاد پاریس و گروهی از دانشجویان ایرانی فرانسه و نیز فعالان سیاسی این شهر در اعتراض به زندانی شدن دانشجویان و سرکوب آزادی‌های سیاسی و افزایش فشار بر زنان و دانشجویان، سندیکای شرکت واحد، معلمان و روزنامه‌نگاران در ایران در برابر دانشگاه سوربون برپا شد که دو ساعت طول کشید.

عکس‌های مختلفی از اعدام‌ها در ایران، ضرب و شتم زنان و نیز چند کبوتر سفید در قفس، سمبل دانشجویان زندانی دگراندیش در ایران نیز، در معرض دید حاضران و رهگذران قرار گرفت. محل این تظاهرات ایستاده، مقابل دانشگاه تاریخی سوربون بود. خشایار، یکی از مسئولان تشکل آزاد جوانان پاریس درباره این تظاهرات ایستاده به رادیو زمانه می‌گوید:


تجمع دانشجویان ایرانی در برابر دانشگاه سوربون

در واقع ربط (انتخاب) دانشگاه سوربون برای ما، بیشتر نشان دادن این سمبل به دانشجویان در ایران است که امروز در حال تظاهرات هستند و اولین کسانی هستند که آسیب این موج جدید سرکوب به آن‌ها می‌رسد.

(تجمع) سمبلیک دانشگاه سوربون به خاطر پیغامی است که می‌خواستیم به دانشجویان در ایران برسانیم. تشکل جوانان ایرانی در اینجا برگزارکننده است و انجمن دفاع از زندانیان سیاسی از این فعالیت حمایت کرده است. اتحاد شورایی دانشجویان از ایران برای ما بیانیه حمایتی خود را فرستادند و در جریان هستند و در واقع ما را خیلی تشویق کردند و فکر می‌کنند که این برنامه خیلی مهم است که امروز در پاریس انجام شود و بیانیه‌ای هم برای ما فرستادند که به زبان فرانسه ترجمه کردیم و در اینجا خواهیم خواند.


تجمع دانشجویان ایرانی در برابر دانشگاه سوربون

گروهی از دانشجویان ایرانی ساکن پاریس که در این تظاهرات ایستاده شرکت داشتند، به گفتگو با رهگذران و نیز دانشجویان فرانسوی درباره سرکوب زنان و دانشجویان در ایران پرداختند. نظر چند تن از دانشجویان ایرانی پاریس و فعالان سیاسی حاضر در این تظاهرات را می‌خوانیم:

من هانا هستم. دانشجوی ایرانی که به فرانسه آمدم تا تحصیل کنم و ما این تجمع را تشکیل داده‌ایم تا اعتراضی برای دانشجویان، فعالین زنان و فعالین سیاسی که به دلایل انسان‌دوستانه فعالیت می‌کردند؛ ولی رژیم جمهوری اسلامی، احکام غیرعادلانه‌ای به آن‌ها داده است، باشد.

من در یکی از این دانشگاه‌‌ها تحصیل می‌کنم و با این سندیکاها و دانشجویان فعال حرف زدم و بیانیه‌مان را در آن جا خواندیم و آن‌ها کاملاً موافق بودند. مسلماً آن‌ها اکنون خیلی درگیر هستند و اگر در زمان دیگری این تجمع را برگزار می‌کردیم، حتماً تعدادی از آن‌ها به ما می‌پیوستند.

این تظاهرات بستر متفاوتی دارد و در کشوری دموکرات شکل می‌گیرد که دانشجویان امکانات زیادی برای بیان خودشان دارند. دانشجویان ایرانی هم برای حقوق مسلم خودشان تظاهرات می‌کنند و تنها فرقشان با فرانسوی‌ها این است که به خاطر گرفتن کوچک‌ترین حقی، باید هزینه‌های زیادی را بدهند.

من رئوف کعبی، فعال سیاسی مقیم فرانسه هستم و امیدوارم که این شرکت ما، هم در افکار عمومی تاثیر داشته باشد و هم ما ایرانی‌های خارج از کشور را علیه زورگویی‌های رژیم در مقابل جوانان، بیشتر منسجم کند.

چیزی که برایم جالب بود، نسل جدیدی از دانشجویان ایرانی مقیم فرانسه که فکر می کنم آینده و دموکراسی ایران به آن‌ها بستگی دارد، باعث شگفتی من بود. من خیلی فعال در این زمینه کار کردم و خوشحالم که به اینجا آمدم.


تجمع دانشجویان ایرانی در برابر دانشگاه سوربون

در این تظاهرات ایستاده‌ی جوانان ایران مقیم پاریس و نیز دانشجویان ایرانی از کمپین یک میلیون امضا در ایران، اتحاد دانشجویی چپ، شورایی از ایران و انجمن زندانیان سیاسی در پاریس بیانیه‌های خود را قرائت کردند.

بیانیه پایانی تظاهرات ایستاده، به این ترتیب اعلام شد. خواستار آزادی بی‌قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی و عقیدتی، پایان تبعیض جنسی و توقف فوری اعدام‌ها و اعمال شکنجه از قبیل شلاق و سنگسار است.
جوانان ایرانی آزاد – پاریس

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)