تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

فیلم "300" در ازبکستان ممنوع شد

روشنا سراج

گزارش را از اینجا بشنوید.

در ازبکستان نمایش فیلم آمریکایی "300" متوقف شده است. گفته می‌شود که نمایش این فیلم در ازبکستان به اساس تقاضای تهران از تاشکند ممنوع شده است.

وزارت فرهنگ ازبکستان و سفارت ایران در تاشکند این اطلاع را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. اما جعفر محمد شاعر تاجیک در ازبکستان می‌گوید که هیچ حوادث سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در کشور از نظر ایران دور نمی‌ماند به ویژه اکران فیلم‌هایی مانند "300" که محتوای ضدایرانی دارد. آقای محمد بعید نمی‌داند که ایران برای توقف این فیلم در ازبکستان اقدامی نکرده باشد.

در همین‌باره تاجی بای اکرامف یک تن از خبرنگاران ازبکستان با نقل از یک منبع می‌گوید که نمایش این فیلم هفته قبل به اساس تقاضای سفارت ایران در ازبکستان متوقف شده است.


پرفروش‌ترین سی دی فیلم در ازبکستان

نمایش فیلم "300" یا "300 اسپارتی" زاک سنایدر، کارگردان آمریکایی حدود یک ماه در تالار سینماها و شبکه‌های تلویزیون ازبکستان ادامه داشته است. سی دی، یا لوح فشرده این فیلم به زبان روسی از جمله پرفروشترین فیلم‌ها بوده است. خبرها حاکیست که در حال حاضر در هیچ کدام از مراکز فروش سی دی و نوارها، لوح فشرده این فیلم را نمی‌توان پیدا کرد، زیرا به دستور وزارت فرهنگ ازبکستان فروش آن منع و از این مراکز جمع‌آوری شده است.


از پرفسور شادمان واحد محقق تاریخ در ازبکستان که هفته پیش فیلم "300" را تماشا کرده سوال می‌کنم که آیا درواقع سپاه چندهزارنفری خشایارشاه، پادشاه ایرانیان در کارزار نزدیک مرز یونان از 300 رزمنده آتنی شکست مهلک خوردند؟

آقای واحد می‌گوید که نه تنها این بخش فیلم که تا اندازه‌ای خط قرمز فیلم را تشکیل می‌دهد، بلکه از سر تا پای فیلم تحریف واقعیت‌های تاریخی است. وی ابراز نظر می‌کند که فارس‌ها در قرن پنجم پیش از میلاد، یعنی زمان هخامنشیان از فرهنگ بسیار بالای رفتارهای انسانی برخوردار بودند و با متحد کردن اقوام زیادی که پراکنده و همیشه در حال مجادله با هم بودند، شاهنشاهی بی سابقه‌ای بنیاد کردند که حقوق بشر، زنان، کارگران و اقلیت‌های قومی و مذهبی به شیوه احسن در آن رعایت می‌شد.
تاجی بای اکرامف می‌گوید که هالیود قبلا هم فیلمی درباره امپراتور اسکندر مقدونی تهیه کرده بود که دراین فیلم ایرانی‌ها و تورانی‌ها شبه قبایل غارنشین و بربر و دور از فرهنگ با چهره‌های تیره و پوشاک‌های بدریخت نشان داده شده است. به گفته آقای اکرامف این در حالی است که اسکندر از تماشای فر و شکوه دربار دارا (داريوش) پادشاه مغلوب ایرانیان شگفت‌زده می‌شود.


شاه پارسیان و شاه اسپارت‌ها در صحنه‌ای از فیلم سی صد

خالصه سمیناوه، مادر چهار فرزند در شهر تاشکند می‌گوید اصلا طرفدار نمایش دادن فیلم‌هايی نیست که محتوای خشن و پرده‌های مملو از کشتار و خونریزی داشته باشد. خانم خالصه می‌افزاید که فرزندانش این فیلم را تماشا کرده‌اند و پسر کلانش پس ازدیدن این فیلم گفته است که احترامش نسبت به ایرانی‌ها کاهش یافته است. وی از توقف فیلم "300" در وطنش اظهار رضایت می‌کند.

بسیاری از روشنفکران ازبک بر این باورند که در مقطع زمانی که جنگ سرد میان ایران و آمریکا افزایش می‌یابد و بشر را خطر جنگ سوم جهانی تهدید می‌کند، تهیه و نمایش فیلم‌های هالیوودی نظیر "300" و "اسکندر بزرگ"، این تنش‌ها را بیشتر می‌کند. شادمان واحد می‌گوید که آمریکا به خاطر این که جنگ روانی و حمله احتمالی‌اش را به ایران توجه کند از چنین فیلم‌هایی هم استفاده می‌کند. آقای واحد می‌افزاید که آمریکا با تهیه و اکران گسترده چنین فیلم‌های اروپامحور و نژادگرایانه بر آن تاکید می‌کند که ایران در سابقه تاریخی‌اش نیز محور شرارت بوده است و با این راه‌ها اذهان مردمان جهان را برای مبارزه بر ضد ایران آماده می‌کند.

نرگس شاه علی پژوهشگر ادبیات ایران در تاشکند، توقف اکران فیلم "300" را در این راستا اصلا موثر نمی‌داند. به عقیده خانم نرگس ایران با آن امکانات مالی وتجارب فیلم‌سازی و داشتن بهترین کارگردانان و بازيگران فیلم، می‌تواند در قبال فیلم "300" فیلمی تاریخی بسازد که واقعیت‌های تاریخی را بازتاب بدهد که درست‌ترین شیوه پاسخ به تحریف تاریخ است.

در همین حال برخی از جوانان ازبک می‌گویند که فیلم "300" جالب و دیدنی است و ازلحاظ هنر فیلمسازی و استفاده از فن آوری سینما از سطوح بالايی برخوردار است و دوست دارند این فیلم هنری را تماشا کنند و اصلا وارد بحث جنگ فرهنگی نشوند.

--------------------
مطالب مرتبط:
برويد به اسپارت‌ها بگويید
ضد سی صد
دروغگوها بر می‌گردند
هاليوود٬ ‌ترموپيل و نبرد تمدن‌ها

Share

نظرهای خوانندگان

با سلام .به عنوان یک ایرانی از دیدن این فیلم موهن آزرده خاطر شدم .ولی خوب به آنها حق می دهم که در مورد ما این فیلمها را بسازند. چرا؟ بنا به این دلایل : ما ایرانیان بدبخت حواسمان به دین عربها "اسلام" است که مبادا با گوش کردن به موسیقی و بیرون آوردن موی سر از زیر چادر یا روسری این دین را به خطر می اندازیم . اینقدر که از عربها سخن می گوییم و یاد می کنیم عزای آنها را می گیریم به خاطر آنها بر سرمان می کوبیم و قمه می زنیم .ولی کسی از ما کوروش کبیر را می شناسد . کارهایی که در مورد قوم یهود انجام داده و امروز هم از طرف مورخین با احترام از او یاد می شود می دانیم ؟ خشایار شاه را می شناسیم ؟ همان کسی که برای آرام کردن دریای متلاطم و طوفانی بر دریا شلاق می کوبد و دریا آرام می گیرد .داریوش را می شناسیم ؟ ساسانیان را چطور ؟ دوستان ما دیگر جاه و منزلتی در این دنیا نداریم. چه کسی باعث این بدبختی است ؟

-- طاهر یدی ایولی ، Mar 7, 2009

حق با دوستمان است.ما فرهنگ و تاریخ کهن ایران را درست نمی شناسیم. اما فراموش نکنیم شناخت درست تنها با نگاه نقادانه و امروزی میسر است و نه با خیالبافی و میهن پرستی بدون اندیشه.به عنوان مثال آنچه ایشان در رابطه با خشایارشا و تازیانه زدن بر روی آب آورده اند بیشتر شبیه به همان نوع کراماتی است که همواره برای شخصیتهای تاریخی یا مذهبی جعل می شود ، تا نشانه ای بر فرهنگ اصیل ایران. تاآنجاکه من
می دانم هدف او از این کار اهانت به خدای دریا یا امواج(خدای یونانی) بوده و با توجه به سابقه دشمنی ایران با یونان چنین چیزی دور از باور نیست.درواقع لشکرکشیهای بیمورد به یونان یکی از دلایلی بود که موجب ضعف درونی ایران گردید سرانجام به فروپاشی هخامنشیان انجامید. 300 هم مسلما فیلم مزخرفیست.اما درهرحال می دانیم که سپاه بزرگ و مجهز امپراطوری ایران چند شکست سنگین از نیروهای کم تعداد اما کارآزموده ی یونانی پذیرا شد . یونانیانی که برای کشور خود و دربرابر بیگانه می جنگیدند.

-- کوروش بزرگ ، Apr 2, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)