تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه سیزدهم

از سخنرانی خاتمی تا مبارزه با پورنوگرافی

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی، بیست و ‌پنجم آذر‌، خود را برای انجام مراسمی در دانشگاه تهران با حضور آقای خاتمی آماده کردند.

Download it Here!

در این مراسم، محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران گفت امروز در ایران، دیگر زندانی شدن «خفت» نیست و این اتفاق «بسیار بدی» است.

او افزود نباید در جمهوری اسلامی با افراد به دلیل داشتن علایق سیاسی برخورد شود. به گفته وی، جمهوری اسلامی باید با افرادی برخورد کند که «مجرم خطرناک» هستند.

خبر سخنرانی خاتمی در دانشگاه تهران یکی از پرخواننده‌های هفته گذشته سایت زمانه بود که ۲۳ کامنت هم دریافت کرد.

در همین رابطه، مریم محمدی از همکاران زمانه در تهران با چند تن از دانشجویان حاضر در مراسم و کسانی که بیرون سالن بودند، گفت و گو کرده است.

حضور از پیش برنامه‌ریزی شده‌ی سید محمدخاتمی در دانشگاه تهران در حالی صورت گرفت که درست یک روز قبل از آن، آیت‌الله علی خامنه‌ای با حضور غیرمنتظره در دانشگاه علم و صنعت بار دیگر از محمود احمدی‌نژاد دفاع کرد.

آقای خامنه‌ای صبح یک‌شنبه در حالی به دانشگاه علم و صنعت رفت که پیش‌تر اعلام شده بود، وی ۱۶ آذر هم‌زمان با روز دانشجو از این دانشگاه بازدید خواهد کرد، بازدیدی که به دلایل نامعلومی لغو شد.

خبر حضور رهبر جمهوری اسلامی در این دانشگاه از سوی هیچ‌یک از رسانه‌های ایران اعلام نشده بود. به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای خامنه‌ای در جمع برخی دانشجویان این دانشگاه، بار دیگر از محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران دفاع کرد و وی را فردی «انقلابی، متعهد، کارآمد، فعال و شجاع» دانست.

این خبر نیز با عنوان «احمدی‌نژاد، رییس جمهوری کارآمد است» از خبرهای پرمخاطب هفته گذشته بود که با ۱۲ کامنت با واکنش خوانندگان زمانه روبه‌رو شد.

در میان برنامه‌ها و مطالب ورزشی، تجلیل از احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان سابق تیم ملی ایران پربازدیدکننده‌ترین عکس روز زمانه در هفته گذشته بود.

عکس‌های این مراسم همراه با این توضیحات روی سایت منتشر شد: «اندک تماشاگرانی که امروز آمده بودند بازی تیم‌های منتخب پرسپولیس و استقلال و منتخب لیگ را تماشا کنند، شاهد تجلیل از احمدرضا عابدزاده، دروازه‌بان بی‌همتای تیم ملی ایران در یک مراسم محقرانه بودند. در این دیدار، عابدزاده ۱۵ دقیقه بازی کرد تا برای آخرین بار درون دروازه بایستد. عقاب آسیا، جایگاه ویژه‌ای در رویاهای نسل پس از انقلاب داشت. واقعاً سهم احمدرضا عابدزاده از فوتبال ایران، تجلیل در یک مسابقه‌‌ی این‌قدر معمولی بود؟»

یکی دیگر از مطالب ورزشی که در هفته گذشته مورد توجه مخاطبان زمانه قرار گرفت، به افشین قطبی اختصاص داشت.

روزنامه هلندی ان‌آرسی در یکی از شماره‌های پیشین خود یادداشتی با عنوان «دیگر در ایران امنیت نداشتم» منتشر کرد. فرهاد امیر‌منش این مطلب را که یان رولفس نوشته است برای سایت زمانه ترجمه کرد که با این جملات شروع می‌شود:

«افشین قطبی، مربی فوتبال ۴۴ ساله ایرانی و محبوب‌ترین مرد ایران از این کشور گریخت. قطبی یک سال مربی باشگاه پرسپولیس، محبوب‌ترین باشگاه فوتبال ایران بود. وی که دستیار سابق گاس (خوس) هیدینک هلندی نیز بود، در روزهای اخیر ایران را ترک کرد. قطبی دیگر در ایران احساس امنیت نداشت.»

مخاطبان زمانه با ۳۰ کامنت به این مطلب واکنش نشان دادند و بعضی به این نکته انتقاد کرده‌اند که در این مقاله ملیت همسر قطبی به اشتباه هلندی ذکر شده است. در واقع همسر قطبی، یک هلندی کره‌ای تبار است.

از خبرهای ورزشی به سراغ رسانه و پخش یک خودکشی از شبکه اسکای برویم. هفته گذشته، شبکه تلویزیونی اسکای در برنامه «زندگی‌های واقعی» خود، فیلم مستندی را درباره خودکشی یا بهتر است بگوییم اتانازی یک بیمار مبتلا به قطع نخاع در برابر دوربین تلویزیون پخش کرد.

پروفسور کریگ اورت ۵۹ ساله و استاد یک دانشگاه آمریکایی که در آوریل سال ۲۰۰۶ به خاطر یک حادثه، قطع نخاع و به طور کامل فلج کامل شد، در ماه سپتامبر ۲۰۰۶ تصمیم گرفت به وسیله داروی باربیتورات در کلینیکی در شهر زوریخ خودکشی کند.

سوئیس تنها کشوری است که خودکشی اتباع بیگانه در آن قانونی است. پزشکان مرگ او را بین دو تا پنج سال پیش‌بینی کردند اما پروفسور اورت گفته بود شدت بیماری به حدی بود که او دیگر قادر نبود آن را تحمل کند.

آقای اورت بعد از قطع دستگاه اکسیژنی که به دهانش وصل بود، شیشه داروی سدیم باربیتورات را سر کشید و ۴۵ دقیقه بعد از دنیا رفت. وی اجازه داد دوربین‌های یک گروه مستندساز به کارگردانی جان زاریتسکی، کارگردان کانادایی خودکشی او را ثبت کنند. این خبر با ۱۵ کامنت در میان مطالب پرمخاطب هفته گذشته سایت زمانه هم قرار گرفت.

فیلترینگ و مسدود کردن سایت‌ها و وبلاگ‌ها همیشه یکی از مهم‌ترین مسایل مرتبط با اینترنت در ایران بوده است. اخیراً هم دادستانی تهران از برخورد با سایت‌های پورنو خبر داده است.

در همین رابطه، محمدرضا اسکندری یادداشتی با عنوان «این‌بار من با مرتضوی موافق هستم» برای سایت زمانه نوشته است و در آن با این حرکت قوه قضائیه ابراز موافقت کرده است.

از نظر او تصویب قوانین و مجازات بر ضد پورنوگرافی کار مثبتی است که باید از آن حمایت کرد، اما مخاطبان زمانه با ۱۳ کامنت به این یادداشت واکنش نشان داده‌اند و بیشتر نظرها مبتنی بر این است که فیلترینگ نه فقط پورنوگرافی بلکه آزادی بیان را هدف قرار داده است.

بعد از خبرهای سیاسی و فیلترینگ به سراغ کلاغستون نیک‌آهنگ کوثر می‌رویم که ۱۶ آذر را با کمی تأخير در برنامه خود آورده است.

البته دلیل تأخیر کلاغ‌های نیک‌آهنگ، تأخیر حضور برخی مقامات در مراسم روز دانشجو بوده است. کلاغستون هفته گذشته با عنوان «سید محمد شاه سلطان حسین خاتمی» که از برنامه‌های پرمخاطب نیز بوده است، برای تقارن با روز دانشجو، ۱۶ کامنت هم دریافت کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پنداری که لینکهای این مطلب یکم قر و قاطی شدن، نه؟
....................
زمانه: ممنون از تذکر، تصحیح شد.

-- پویا ، Dec 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)