تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه یازدهم

از سفر مرگ مترجم تا دوچرخه‌سواری به دور دنیا

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

«زم‌تون» یکی از بخش‌های سایت زمانه است که کاریکاتورهای مانا نیستانی در آن منتشر می‌شود. در این بخش تا به حال مجموعه کاریکاتورهای متنوعی با موضوعات دموکراسی، آزادی بیان، المپیک و موضوعات دیگر منتشر شده است. آخرین سری از این مجموعه به «ایسم‌ها» اختصاص دارد و در هفته گذشته نیز یکی از این کاریکاتورها با عنوان «رادیکالیسم» مورد توجه مخاطبان سایت زمانه واقع شده است و حدود ۱۵ کامنت نیز دریافت کرده است.

در میان خبرها نیز، خبر درگذشت ناگهانی مسعود آذرنوش، باستان‌شناس برجسته ایران خبر مهمی بود که در میان پرمخاطب‌های سایت قرار گرفت. علت درگذشت آقای آذرنوش که عصر پنجشنبه گذشته اتفاق افتاد، «سکته ناگهانی» اعلام شده است. وی متخصص باستان‌شناسی دوره ساسانی و در حال پژوهش در هگمتانه همدان بود. وی در زمان ریاست خود در پژوهشکده باستان‌شناسی، تغییرات اساسی انجام داد که باعث پیشرفت و بهبود باستان‌شناسی ایران شده است.

موضوع حقوق بشر همیشه از موضوعات مورد علاقه برنامه‌سازان زمانه بوده است. در همین زمینه سراج میردامادی در سری برنامه‌های خود به سراغ علمای دینی می‌رود تا در مورد رابطه احکام اسلامی و قوانین حقوق بشر از آن‌ها سؤال کند. گفت و گوی هفته گذشته او با حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی بوده است. این گفت و گو با عنوان «در اسلام عدل‌محور، بهایی‌ها هم حقوق شهروندی دارند» با بیش از ۲۰ کامنت، با واکنش زیاد مخاطبان زمانه روبه‌رو شد.

صحبت از حقوق بشر شد که طبق معمول بحث اعدام‌ را به ذهن می‌آورد. در هفته گذشته خبری در همین رابطه در میان مطالب پرمخاطب سایت زمانه قرار گرفت. خبر این بود که «مقام‌های قضایی ایران از اعدام ۱۰ نفر که نام فاطمه حقیقت‌پژوه نیز در میان آن‌ها دیده می‌شود، خبر داده‌اند. جرم این افراد «قتل، سرقت و آدم‌ربایی» بوده و احکام آن‌ها از سوی دادسرای امور قضایی تهران به اجرا در‌آمده است. فاطمه حقیقت‌پژوه تنها زن اعدام شده در میان ۹ مرد دیگر است که به جرم «قطعه قطعه کردن همسر صیغه‌ای‌اش» به دار آویخته شده است. وی همسر صیغه‌ای خود را در سال ۱۳۸۰ به خاطر تلاش برای تجاوز به دختر ۱۴ ساله‌اش به قتل رسانده بود. خانم حقیقت‌پژوه دو بار پای چوبه دار رفت؛ اما هر بار با اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر اعدامش به تعویق افتاد. اجرای حکم اعدام این زن یک روز پس از روز جهانى «حذف خشونت علیه زنان» صورت می‌گیرد.»

«شاید رهبری در ۱۶ آذر برای اصلاح‌طلبان پیام بفرستد» این، عنوان گفت و گوی مریم محمدی با مهدی عربشاهی، دبیر سیاسی انجمن‌های اسلامی دانشجویان، (دفتر تحکیم وحدت) و هم‌چنین آقای عبدالله‌ مؤمنی، سخنگوی سازمان دانش‌آموختگان ‌ایران (ادوار تحکیم وحدت) بود که هفته گذشته از رادیو پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. اهمیت این گزارش در آن است که امسال وزیر علوم دولت جمهوری ‌اسلامی، آقای زاهدی اعلام کرد که مراسم روز دانشجو با حضور آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری ‌اسلامی در دانشگاه علم و صنعت برگزار خواهد شد. در حالی که پیش از این خبر از حضور آقای احمدی‌نژاد در این مراسم بود. به گفته‌ی وزیر علوم، حضور رهبری در این مراسم «نویدی بر جلوگیری از دستیابی ضد انقلاب به اهدافش» به شمار می‌آید.


از دنیای حقوق بشر و سیاست به بخش فرهنگی برویم و گفت و گوی پژمان اکبرزاده با حمید متبسم، تک‌نواز تار و سه‌تار، پیرامون کنسرت هنرجویانش که هفته آینده در آمستردام برگزار خواهد شد. حمید متبسم، تک‌نواز تار و سه‌تار که سال‌ها در آلمان ساکن بود، مدتی است که مقیم هلند شده است. او در گفت و گو با زمانه می‌گوید: «درست است که در آن خاک و فرهنگ بزرگ نشدن می‌تواند تأثیراتی را در عدم درک کامل محتوای فرهنگی آن هنر داشته باشد، ولی به خاطر پاکی دل این بچه‌ها و این‌که در محیطی بزرگ می‌شوند که کمتر مشکلات فرهنگی که دامن‌گیر جامعه‌ی ایران است، دامن‌گیرشان است، فقط به موسیقی می‌پردازند.»

بهزاد رعیت، گردآورنده و مترجم مجموعه شعرِ «مرگ مرا خواهد یافت» درگذشت. عباس معروفی در برنامه با آقای نویسنده هفته گذشته خود با عنوان «سفر مرگ مترجم» به معرفی او و کتابش پرداخته است. معروفی برنامه‌اش را این گونه آغاز می‌کند: «مرگ او شکلی غریب داشت. چهار سال پیش به بیماری علاج‌ناپذیر ام‌اس دچار شده بود. هرگز اما بیماری خود را نپذیرفته بود. پس دو سالِ پیش به مؤسسه‌ای در سوییس مراجعه کرده بود که تحت شرایطی به کسانی که بیماری غیر قابل علاج دارند، کمک می‌کند تا خودکشی کنند؛ و با همين تمهيد سفر به سوی مرگ را آغاز کرد.»

برای این‌که این قدر صحبت از مرگ نباشد، در پایان به سراغ یک گزارش جالب برویم. محمد تاجران، دوچرخه‌سوار مشهدی است که با دوچرخه دارد دور دنیا را می‌گردد. او در هفتصد و سی و یکمین روز از سفرش، به مالزی رسید و به همین بهانه اردوان روزبه همکار زمانه در مالزی با او گفت و گو کرده است. محمد تاجران در گفت و گو با زمانه می‌گوید: «من یک انسانم و هر جایی از دنیا که بروم با انسان‌ها ارتباط دارم‌. با آدمی از جنس خودم ارتباط دارم. لزومی ندارد که زبانش را بلد باشی کافی است بتوانی با آن‌ها ارتباط برقرار کنی.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)