تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه دهم

از آقالو و ساعدی تا رضا پهلوی

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

در هفته گذشته خبر درگذشت احمد آقالو بازیگر تئاتر و سینما یکی از خبرهای مهم رسانه‌ها و همینطور زمانه بود. خوانندگان سایت زمانه هم با بیش از ۱۵ کامنت به این خبر واکنش نشان دادند. آقالو متولد سال ۱۳۲۸ در قزوین بود. او در طول ۴۰ سال حضوری پر‌رنگ در تاتر، تله‌تاتر و نمایش رادیویی داشت. او در فیلم‌های سینمایی زیادی از جمله گاهی به آسمان نگاه کن، و سریال‌های تلویزیونی مانند سلطان و شبان ایفای نقش کرده است. در همین رابطه مجتبی پورمحسن با قطب‌الدین صادقی و بهزاد فراهانی درباره‌ی مرگ احمد آقالو گفت و گو کرده است. قطب‌الدین صادقی، یکی از کارگردانان تاتر، در یک سال گذشته در مصاحبه‌های مختلف از بی‌توجهی مسوولان به بیماری آقالو گلایه کرده بود. این مصاحبه با عنوان «آقالو، قربانی سیاست نابخردانه ارشاد» از مطالب پرخواننده هفته گذشته بود که حدود ۳۰ کامنت هم دریافت کرد.

موضوع مرگ هنرمندان، گویا موضوع داغی در هفته گذشته بوده است. ایرج ادیب‌زاده هم گزارشی از بیست و سومین سالگرد درگذشت غلامحسین‌ ساعدی برای زمانه ساخته است. به همین مناسبت در روز دوم آذر گروه پرشماری از ایرانیان پاریس، دوستان و همسر او خانم بدری لنکرانی در قطعه‌ی ۸۵ گورستان پرلاشز پاریس در نزدیکی آرامگاه صادق ‌هدایت گرد آمدند تا یاد او را گرامی بدارند.

ساعدی معروف به گوهر‌مراد متولد ۱۳۱۴ در تبریز، یکی بزرگ‌ترین نویسندگان معاصر ایرانی‌ است.از داستان «گاو» او در مجموعه‌ی «عزاداران ‌بَیَل» فیلمی به همین نام ساخته شده است که موفقیتی کم‌نظیر داشته است. «ساعدی به پاریس رفت که بمیرد» عنوان گزارش ایرج ادیب زاده از این مراسم بود که در بین پرخواننده های سایت زمانه در هفته گذشته نیز قرار گرفت.

از هنر و ادبیات به دنیای سیاست می‌رویم و گفت و گوی فرنگیس محبی با رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران.
رضا پهلوی دریک سخنرانی در مقر پارلمان بریتانیا، ‌دمکراسی، حقوق بشر و نقش غرب در آینده ایران را مورد بحث قرار داد. او به دعوت انجمن هنری جکسون در این جلسه که بریاست خانم جیزل استوارت نماینده حزب کارگر در مجلس عوام بریتانیا برگزار شد، شرکت داشت. ‌

ولیعهد سابق ایران در یک بررسی کلی از اوضاع کنونی ایران گفت که تنها را ه برطرف کردن نگرانی بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران، برقراری نظامی مردمی در ایران است. «‌با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، مخالفم» عنوان این گفت و گو بود که با حدود هفتاد کامنت مورد توجه خوانندگان زمانه قرار گرفت.

اشغال سفارت آمریکا و به گروگان گرفتن ۴۴۴ روزه‌ی دیپلمات‌های آمریکایی که در ابتدا توسط دانشجویان موسوم به خط امام صورت گرفت و بعد آیت‌الله ‌خمینی از آن به عنوان «انقلاب دوم» یاد کرد، هم‌چنان بر دوران ۳۰ ‌ساله‌ی جمهوری اسلامی سنگینی می‌کند.

به تازگی اکبر هاشمی‌رفسنجانی که از روزهای نخست انقلاب ‌‌اسلامی تا‌کنون همواره در رأس قدرت بوده یا در کنار رأس قدرت و در جریان همه‌ی رویدادها قرار داشته، به انتقاد از تسخیر لانه جاسوسی پرداخته است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک سخنرانی در دانشگاه شریف که دانشجویان بسیجی ترتیب داده بودند، ضمن انتقاد از تسخیر سفارت آمریکا گفته است: «از موضوع تسخیر لانه‌ی جاسوسی من و آقای خامنه‌ای خبر نداشتیم، بلکه در آن زمان مکه بودیم. ساعت ۱۲ شب خبری از رادیو شنیدیم که لانه‌ی جاسوسی را گرفته‌اند و بازرگان استعفا کرده است. انتقادی که الان می‌شود کرد که فلان کار نباید انجام می‌شد.»

همکار ما ایرج ادیب زاده برای اطلاعات بیشتر درباره اظهارات اکبر هاشمی‌رفسنجانی با ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران که در آن زمان عضو شورای عالی انقلاب بوده‌اند، گفت و گو کرده است.این گفت و گو با عنوان «هیچ‌کدام از اعضای شورای انقلاب خبر داشتند» از برنامه‌های پرمخاطب در هفته گذشته بوده است، اما هنوز کامنت زیادی دریافت نکرده است.

مجله ورزشی هم یکی از بخش‌های مرتب و هفتگی رادیو زمانه است که همکار ما فرنگیس محبی آن را تهیه می‌کند. این برنامه به آخرین اخبار و موضوعات داغ ورزش ایران در طول هفته می‌پردازد و زیاد عجیب نیست که در بیشتر مواقع موضوع اصلی آن، فوتبال باشد.

در برنامه هفته گذشته نیز فرنگیس محبی به سراغ علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال و حسین شمس، سرمربی تیم ملی فوتسال رفته است و با آن‌ها درباره موفقیت‌های اخیر فوتسال ‌ایران گفت و گو کرده است.

در هفته گذشته هم‌چنین در بخش سینما گزارشی از بیست و یکمین جشنواره فیلم مستند آمستردام با عنوان «مستند‌سازان جهان در هلند» از رادیو پخش شد.
پرویز جاهد نیز در برنامه کلاکت خود به بهانه اکران فیلم اخیر جیمز باند با نام «اندکی آرامش» به بررسی تاریخ 46 ساله فیلم‌های جیمز باند پرداخته است. عنوان این برنامه «جیمز باند غمگین سینما» است، که کامنت زیادی دریافت نکرده است.

در پایان نیز به سراغ بخش موسیقی برویم و در برنامه با کاروان موسیقی سهند صاحب‌دیوانی. او در برنامه اخیر خود به امیرکاستاریکا کارگردان معروف پرداخته است و این‌که این کارگردان موسیقی فیلم‌های اخیرش را خودش ساخته است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)