تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با ولیعهد سابق ایران:

رضا پهلوی: با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، مخالفم

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران، دریک سخنرانی در مقر پارلمان بریتانیا، ‌دمکراسی، حقوق بشر و نقش غرب در آینده ایران را مورد بحث قرار داد.

‌رضا پهلوی به دعوت انجمن هنری جکسون در این جلسه که بریاست خانم جیزل استوارت نماینده حزب کارگر در مجلس عوام بریتانیا برگزار شد، شرکت داشت.

‌ولیعهد سابق ایران در یک بررسی کلی از اوضاع کنونی ایران گفت که تنها را ه برطرف کردن نگرانی بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران، برقراری نظامی مردمی در ایران است.

پس از پایان این جلسه در گفت و گویی که با شاهزاده رضا پهلوی کردم، ابتدا از او پرسیدم:

Download it Here!

با توجه به سخنان شما مبنی بر فضای آماده کنونی برای تغییرات، آیا کوشش غرب در برقراری دیالوگ با ایران، فعالیت‌ها برای رسیدن به آن تغییرات را دچار اشکال نمی‌کند؟

اگر این گفت و گو فقط محدود به نظام باشد و نه بقیه‌ی مردم، البته مشکل هست.

اصلاً تمام اعتراض اولیه‌ی هم‌میهنان ما در تمام این سال‌ها چه بود؟ ۳۰ سال آزگار است که شما فقط با این نظام صحبت کردید. کی آمدید با ما مردم صحبت کنید؟

چرا نمی‌روید با مردم تماس بگیرید؟ چرا مردم ایران را در این دیالوگ‌ها فاکتوری محسوب نمی‌کنید؟

می‌گویم که مساله‌ی حقوق بشر یا نقض حقوق بشر یا عدم آزادی‌های سیاسی اگر جزو مسایلی که جهان آزاد در نظر نمی‌گیرد، محسوب نشود و فقط مساله مساله‌ی اتمی و تروریسم باشد؛ خب طبعاً نشان‌دهنده‌ی این خواهد بود که دنیا زیاد نگران و دلسوز حال مردم کشور نیست.

البته از آن سمت هم باید بپذیریم که دنیا حق دارد که بگوید خیلی خب، اما با کی؟ با چی؟ کدام جریان؟ کدام گروه؟ کدام اپوزیسیون و کدام آلترناتیو؟

این را می‌توانم بگویم که در برخوردهایی که داشته‌ام، به خصوص در ماه‌های اخیر مثلاً در پارلمان اروپا، یا همینجا در انگلیس، در فرانسه و یا حتا آمریکا، دید کلیه‌ی سیاست‌گذاران و تمایل آنان به این‌که چنین چیزی را ببینند تحقق پیدا کند، مثبت است و اتفاقاً طالب آن هستند و از خدا می‌خواهند که آلترناتیو بهتری ارائه داده شود.

هیچ‌کس نمی‌خواهد برود به سمت یک برخورد نظامی و یا وضعیت بحرانی‌تر.

اما تنها فرمول باقیمانده توانمند کردن نیروهای مردم ایران است که اولین قربانیان این جریان هستند و هیچ‌وقت تابحال در این بازی به حساب نیامده‌اند.


رضا پهلوی در مقر پارلمان بریتانیا سخرانی کرد

همان‌طور که الان به این مساله اشاره کردید در چند سالی که مساله‌ی هسته‌ای ایران مطرح بوده، توجه‌ی جهان به دیگر مسایل ایران مثلاً همین نقض حقوق بشر در ایران خیلی کمتر شده است. آیا با این فعالیت‌هایی که شما داشته‌اید، توانسته‌اید جامعه‌ی جهانی را قانع کنید که فعالیت‌های خودشان را بیشتر به مسائل داخلی ایران و نقض حقوق بشر متمرکز کنند؟

من چنین برداشتی ندارم که توجه‌ی جهانیان به نقض حقوق بشر یا نقض آن در ایران کمتر شده باشد. شاید مساله‌ی پرونده اتمی ایران پررنگ شده است.

وقتی من در بروکسل بودم و در دیداری که با نمایندگان پارلمان اروپایی داشتم، دیدم که بیشتر از هر زمانی بر روی این مساله حساسیت وجود دارد. آیا این کافی است؟ البته که خیر و باید فراتر از این پیش رفت.

اما برای این‌که جهانیان بدانند که باید با کی و چی دیالوگ داشته باشند، آن بخش کار‌ را باید اپوزیسیون ایران انجام دهد.

حال اگر تا امروز اپوزیسیون نتوانسته است وسیله‌ای را فراهم کند که بتواند با شکل واحدی یک‌صدایی با این قضیه بر خورد کند، متاسفانه خلائئ را به‌وجود آورده است که آلتر‌ناتیو ملموس‌تری، نه تنها برای هم‌میهنان خودمان، بلکه از دید بین‌المللی فراهم نشده است.

به هرحال تا آن‌جایی که به خود من برمی‌گردد، من امروز دنبال این هستم که به کمک بسیاری از هم‌میهنانم، وسایل و اهرم‌های این کار را به‌وجود بیاورم و به هر حال اپوزیسیون سیاسی از هر رنگ و هرجریان فکری که باشد، اگر امروز ما قبول کنیم که تنها مرزبندی که وجود دارد، بین آن‌هایی است که یا طرفدار این حکومت هستند به عنوان یک تئو‌کراسی و یا مخالف این حکومت هستند و خواهان یک نظام سکولار پارلمانی دموکراتیک هستند؛ مسلم است که می‌توانیم یک جبهه‌ی گسترده‌ا‌ی را داشته باشیم که در آن از چپ و راست و میانه، مشروطه‌خواه و جمهوری‌خواه حضور داشته باشند.

اگر بر سر شکل نظام در آینده اختلاف‌نظر داریم، یا برنامه‌های سیاسی- اقتصادی حزبی داریم، الان وقت این بحث نیست.

ما اول باید کشورمان را نجات بدهیم و به یک آزادی برسیم و به یک پروسه انتخاباتی دموکراتیک و مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی و‌... بپردازیم. بعد به موقع هم رای خودمان را خواهیم داد. امروز باید یک صدا باشیم.

من حس می‌کنم در داخل مملکت مساله دیگر این مسائل به‌اصطلاح «ایسم‌ها» یا گروه‌بندی‌ها بر مبنای ایدئولوژیک دیگر نیست و واقعاً دارد این مرزبندی روز به روز مشخص‌تر می‌شود که چه کسانی با این سیستم هستند و چه کسانی خارج از این سیستم.

این می‌تواند یک بستر بسیار مشخص‌تر و سازمان‌یافته‌تر از طیف‌های سیاسی جامعه را در سنگر مشترک امروز فراهم کند.

تشکیل آن سنگر مشترک به نظر می‌آید که در عرض ۳۰ سال گذشته کار راحتی نبوده است. شما چگونه می‌توانید همه را دور هم‌ جمع کنید برای آن سنگر مشترک؟

نگاه اصلی من به داخل ایران است. نسل امروزی‌، جریانات داخلی از بسیاری لحاظ با آن‌چه که در برون از کشور که من به آن به عنوان اپوزیسیون کلاسیک اشاره می‌کنم، تفاوت فاحشی دارد.

این درگیری‌ها و خود محوری‌ها در داخل مملکت خیلی کمتر دیده می‌شود.

شاید به همین دلیل بوده که اپوزیسیون خارج از کشور‌ علی‌رغم تلاش‌هایی که کرده، اما نهایتاً نتوانسته آن وسیله‌ی لازم را برای به ثمر رساندن مبارزه که همانا یک اتحاد واقعی از نظر تشکلی و همکاری باشد، پدیدار نکند.

به همین دلیل می‌گویم که فرصت دارد از دست می‌رود و ما تا ابد فرصت نداریم و باید سریعاً اقدام کرد.

این به خصوص در داخل کاملاً مشهود است که این توهم و انتطار از داخل هست.
حال در شرایط عینی اگر تا به‌حال اپوزیسیون نتوانسته باشد این کار را بکند از این لحظه باید از طریقی دیگر این راه را آغاز کرد. من امروز داوطلب این کار هستم.

اگر تا امروز به‌شکل (passive) هدفم این بود که صحنه‌ای را فراهم کنم که این اپوزیسیون‌ها به هم‌دیگر برسند، از این پس خودم قدم به میدان می‌گذارم به عنوان کاندیدای طبیعی این کار ،و این کار را انجام خواهم داد.


رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران

منتها توقعم این است که بسیاری از هم‌میهنان که آگاهانه به این مساله پی برده باشند، (کاری هم به ایدئولوژی آ‌نها ندارم) اگر هدف و نیت‌شان رساندن مملکت به مرز آزادی است، من این دعوت را طبق معمول از تمام جریانات سیاسی می‌کنم و دیگر معطل نمی‌شویم.

من وارد این کار شدم به‌درخواست بسیاری از هم میهنانم که دیگر بیش از این نمی‌خواهند خلاء و نبود این تشکل و رهبری همین‌طور بی‌جواب بماند.


بارها هم صاف و پوست کنده و بدون تعارف گفته‌ام که اگر امروز از من نفری بهتر سراغ دارید که بتواند این نقش را بازی کند، من اولین کسی هستم که کنار می‌روم تا بلکه آن شخص بهتر بتواند این کار را انجام بدهد. اگر هم ندارید من هستم.

باراک اوباما رییس جمهور منتخب آمریکا گفته است که دولت او حاضر است مستقیماً با دولت جمهوری اسلامی مذاکره کند. آیا این مذاکرات اگر انجام شود می‌تواند کمکی به تلاش‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران شود و یا این تلاش‌ها با اشکال روبه رو می‌شود. شما خودتان هم اخیراً نامه‌ای به آقای اوباما نوشته‌اید. چه انتظاری از ایشان دارید؟

من هیچ وقت مخالف دیالوگ و صحبت دولت‌های خارج با دولت جمهوری اسلامی نبودم.

موضوع این است که صحبت چه چیز را می‌خواهید بکنید با چه منظور و نتیجه‌گیری؟

اگر دیپلماسی بر مبنای یک سیاست مذاکره‌ی لایتناهی بدون تعیین زمان و محدودیت زمان و نتیجه‌ی خاص باشد، اثر‌گذار نخواهد بود.

یکی از دلایل شکست دیپلماسی غرب به این دلیل بود که جمهوری اسلامی هیچ وقت حرف این‌ها را جدی نگرفت و خیال کرد که این‌ها بلوف می‌زنند و بنابراین تمام بازی‌اش اتلاف وقت و کش دادن بود برای این‌که خودش را برساند به آن مرحله‌ای که دیگر به آن خط قرمز خودشان رسیده باشند.

از آن سو اگر دنیای غرب هم بخواهد دوباره خط قرمز‌های خودش را تغییر بدهد، این باز هم اثر‌گذار نخواهد شد.

اما از طرف دیگر کاملاً واضح باشد که این‌بار دیگر شوخی‌بردار نیست. منتها من نمی‌خواهم که کار به برخورد برسد و فکر نمی‌کنم که دنیا امروز در موقعیتی باشد که بتواند یک درگیری دیگری را بپذیرد.

بارها گفته‌ام که مخالف سرسخت هر نوع اقدام نظامی‌ علیه ایران هستم.

تنها راه‌حلی که باقی می‌ماند که باید جزیی از سیاست آن‌ها باشد که به نظر من هم به نفع ‌مردم ایران است و هم می‌تواند منفعت دنیا را تضمین کند، وارد بازی کردن خود مردم ایران است.

از سوی دیگر ما نمی‌گوییم که دنیا بگوید که نظام ایران عوض شود، چون به کسی مربوط نیست به غیر از مردم ایران. ما خواهان تغییر نظام هستیم. در هر دو حال سیاستی که باید اتخاذ شود، سرمایه‌گذاری روی مردم ایران، حمایت‌، پشتیبانی و تقویت مردم ایران است.

طبق صحبت‌هایی که شما داشتید با هر نوع حمله‌ی نظامی به ایرا ن مخالف هستید. اگر این دیالوگ‌ها به جایی نرسد.

راهش آن نیست...

و اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، باز هم مخالف هستید؟

راه بهتری است. برای همین گفتم که فرصت کم هست. اگر فردا این نظام اتمی شد، اصلاً کل ماجرا عوض می‌شود. ولی چون ما نمی‌خواهیم کار به آن‌جا برسد، باید یک جبهه‌ی سومی به وجود بیاید یعنی نه دیپلماسی لایتناهی بی‌نتیجه و نه حمله‌ی نظامی.

بنابراین فقط یک راه سومی باقی می‌ماند: توانمند کردن و قدرتمند کردن نیروهای عظیم مملکت‌مان که اکثرشان با این نظام مخالفت‌ دارند، به منظور رسیدن به یک راه حلی که بسیار مشروع‌تر خواهد بود.

یعنی به دست خود مردم ایران و با هزینه‌ای بسیار کمتر از هر سناریوی احتمالی دیگر خواهد بود.


آن دسته از ایرانی‌‌ها که حتا قبل از انقلاب صاحب مقام بودند و اکنون جزو مخالفان جمهوری اسلامی به شمار می‌آیند، ولی داشتن فعالیت‌‌های هسته‌ای و داشتن انرژی اتمی را حق مسلم ایران می‌دانند و معتقدند که تا‌کنون هیچ سندی هم ارایه نشده که حکومت ایران قصد تولید تسلیحات هسته‌ای را دارد، پاسخ شما به این افراد چیست؟

البته این بحث بسیاری مفصلی است. اولاً من مطمئن نیستم که ایران اتمی از نظر امنیت منطقه‌ای وضعیت ایران را کم‌خطرتر خواهد کرد، بلکه اگر دیگر کشورها هم شروع کنند به بمب ساختن، وضعیت ناامن‌تر خواهد بود.

از نظر اقتصادی زیاد معنا ندارد. بر فرض که هدف، تولید انرژی باشد، هزینه‌ای که باید بابت ساختن دست کم ۱۵ تا ۲۰ رآکتور اتمی برای تامین انرژی پرداخت‌ بسیار سنگین‌تر و بی‌فایده‌تر خواهد بود تا هزینه‌ی فرض کنید سرمایه‌گذاری در مساله‌ی گاز در ایران.

چرا پول‌هایی که می‌خواهید هزینه‌ی آن کار بکنید، مثلاً صرف سرمایه‌گذاری در بخش گاز نمی‌کنید که منطقی‌تر‌، تمیزتر و کم‌خطرتر است؟

شما از بیبشتر متخصصان اتمی ایران بپرسید، حالا صرف‌نظر از تکنولوژی که اگر قرار باشد تکنولوژی چرنوبیل باشد که کلاه‌مان پس معرکه است.

بیشتر کشورهای منطقه نگرانند که اگر بر فرض فردا زلزله‌ای در بوشهر بیاید، هر کسی که در بوشهر زندگی می‌کند فاجعه‌ای مثل ‌چرنوبیل را خواهد دید و تمام خلیج فارس هم پر از رادیو اکتیو خواهد شد.

شما چند نقطه در ایران سراغ دارید که بتوان به صورت امنی یک رآکتور اتمی پایه‌گذاری کرد؟ چون هم باید به آب دسترسی داشت و هم این‌که یک منطقه‌ی زلزله‌خیز نباشد.

حالا من دارم خیلی تلگرافی به شما می‌گویم. متاسفانه این مساله‌ی اتمی‌ به جای این‌که چیز منطقی باشد، به یک شعار و به پیراهن عثمان نظام تبدیل شده است.

اما باید مقداری فکر کنیم. بنابراین به شکل منطقی راه‌های دیگری هست که منافع اقتصادی، انرژی، محیط زیست و دیگر نیازهای ایران را تامین می‌کند، نه این‌که سر این مساله به این سادگی هسته‌ای کار را به جایی بکشانیم که ممکن است به کشور ما حمله‌ی نظامی صورت گیرد.

این سیاست بسیار نامسوولانه و ماجراجویانه‌ای است که بار دیگر تنها ضررش را مردم ایران خواهند خورد.

خیلی‌ها معتقدند که در قرن بیست و یکم، دیگر زمان حکومت‌های پادشاهی گذشته است و از آن گذشته به سبب آداب و فرهنگ مردم ما، تشکیل نظام‌های سلطنتی مثل اروپا ممکن است در منطقه‌ی ما امکان‌پذیر نباشد.
نظر شما در این ارتباط چیست؟

نباشد. من که در شکل نظام اصراری ندارم. من به محتوای نظام کار دارم. حال این‌که فراموش نکنیم که پدربزرگ من در زمان خودش درصدد تاسیس جمهوری در ایران بود. حالا شرایط عینی کشور و ذهنیت آن موقع، طالب چیز دیگر بود.

من به محتوا کار دارم و نه به شکل. وانگهی فراموش نکنیم که یکی از لیبرال‌ترین، پیشرفته ترین و آزادترین کشورها در جهان آزاد غرب، همین کشورهای سلطنتی هستند.
سوئد، نروژ، بلژیک و... را ببینید.

شکل نظام، تضمین‌کننده‌ی دموکراسی نیست. چند جمهوری دموکراتیک را می‌توانیم با این‌ها مقایسه کنیم مثل فرانسه‌، آلمان وآمریکا.

ولی اگر بخواهیم بر مبنای شکل نظام بحث کنیم، سوریه، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر را هم با شکل جمهوری‌اش ‌داریم.

بنابراین این بحث به نظر من زیاد منطقی نیست که بخواهیم بگوییم که آیا یک عصری این را جایگزین می‌کند یا نه. خب معلوم است که که کسانی که مخالف نظام‌های پادشاهی هستند، این بهانه را می‌آورند. اما نمونه‌ی بارز آن هم وجود دارد.

ما الان در انگلیس حضور داریم و شما انگلیس را کمتر از آلمان دموکراتیک تلقی می‌کنید؟ پس شکل نظام مهم نیست. مساله محتوا و فرهنگ سیاسی آن جوامع است.

اساس دموکراسی در کشور ایران، (اگر بقیه‌ی منطقه را مثال نزنم) مساله‌ی فقدان آگاهی یا ابزاری نیست. مقداری فرهنگ جامعه هم هست.شما هم اشاره کردید یکی از دلایلی که یک فرهنگ خاصی بوده که اجازه‌ نداده که توافق بیشتری به‌وجود بیاید، همین است. ما اگر مسایل فرهنگی خودمان را حل کنیم و با دید مدرن به قضیه نگاه کنیم، خواهیم دانست که بیشتر مساله محتواست و نه شکل.

شما اشاره‌ای کردید که مردم و تصمیم اکثریت مردم ایران مهم است و در چند سال گذشته هم خیلی سعی کردید که با گروه‌های دیگر مخالف جمهوری اسلامی دیالوگ‌هایی را برقرار کنید...

من فراتر از دیالوگ رفته‌ام. با خیلی از آن‌ها همکاری دارم و اکثریت آن‌ها هم در داخل و هم خارج از مملکت، فعال هستند.

می‌توانم به شما بگویم که زمینه ماورای دیالوگ هست. ما امروز همکاری نزدیکی داریم با خیلی از جریانات،از مشروطه خواه، جمهوریخواه، چپ، راست، جبهه ملی... تنها گروهی که با آن‌ها همکاری نداریم، اسلامیست‌های حکومتی در راس قدرت هستند و بعضی از جریاناتی که نتوانستند خود را با این ارزش‌ها و خواسته‌های پایه‌ای که اشاره کردم، تطبیق دهند.

منظور من همین بود که در این ساختار شما، اسلام‌گراهای مختلف حکومت از جمله آن‌هایی که به نام اصلاح‌طلب معروف شده‌اند، جایی دارند؟

افرادی هستند که خودشان را مذهبی می‌دانند و به مذهب اعتقاد راسخ دارند، اما به یک حکومت سکولار که در آن مذهب از حکومت جدا باشد، اعتقاد دارند.

این تفاوت دارد با کسانی که هم‌چنان طرفدار یک نظام حکومتی مذهبی هستند.

من این دو کلاس را کاملاً از هم جدا می‌بینم. مثلاً من حرفی ندارم که با آقایان احمدی‌نژاد و خامنه‌ای بزنم، ولی خیلی حرف‌ها می‌توانم با خیلی‌های دیگر بزنم که جزو اصلاح‌طلبان بودند، اما حاضرند اساس سکولاریزم را بپذیرند، با آن‌ها هیچ مشکلی ندارم و حتا اگر گرایش‌های اسلامی داشته باشند.

Share/Save/Bookmark

Farangis Mohebbi
Interview, Reza Pahlavi,
(The former Prince of Iran)
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بنده نه سلطنت طلبم و نه مشرئوطه خواه. امیدوارم که روزی یک جمهوری ایرانی در ایران حاکم شود. شاید هم خوب باشد که نام آن جمهوری پارس باشد. اما به شاهزاده رضا پلوی درود می فرستم و امیدوارم روزی بنا به خواست ملت به عنوان پادشاه و یا به عنوان یک ایرانی به ایران بیاید. ممنون از سایت زمانه

-- م از تهران ، Nov 26, 2008

اقاي م لطفا از جانب مردم حرف نزنيد كه هيچ فرقي با اينهايي كه دارند حكومت مكنند نداريد. اصولا به عقيده اينجانب هر كس كه قيم مردم شد وبه اسم انها حرف زد يك ريگي در كفش دارد. مردم اگر خوب انتخاب كردند نتيحه انرا مبينندواگر بد كه دارند مي بينند .از راديو زمانه تشكر مي كنم واميدوارم بيطرفانه چاپ كنند. چه چيزي جز ازادي محض مردم نگفتم.

-- نق نقو ، Nov 26, 2008

aghaaye Reza Pahlawi gooftae ast kae agar kasi degari az au behter kar haa ra pesh boordae mi tawanad ,au hazer ast kenaar bae rawad. in gap wae sho-aar khobi ast ,amaa :
nokhost - perawan pad-shahi degar kas ra nae mi khahand
dewom - Reza Pahlawi chae kar daer 30 saal nae modae ast kae kenon mi gooyed kasi degari az au behter kar konad kenar mi rawad
sawom - man agar 1/20 daraayee Reza Pahlawi ra mi dashtam , 25 saal pesh bae zoor pool haa dolat Iran ra nachaar bae degar-goni mi kardam. agar mullah haa taen nae mi dadand bae zoor pool haa on haa ra bae ra mi awordam yaa saer-nagoon mi kardam
charom - Mr.Reza Pahlawi mi tawanad khod ra yek shahwand Iran bae naamad,agar beshtereen merdom daer gazenesh yaa entekhabaat khastand au ra ,au mi tawanad khod ra nam-zad saer-parasi (rayasat-jamhori) Iran nae mayed. In behtereen bakht ast bae au. Ferman-rewaayee kenoni Iran ham bayed in bakht(chans yaa shans ) ra bae au bae dahad ; taa dedae shawad chandi az merdom au ra mi khahand. taar-namaa zamanae in nawashtae chaap konad,mulaah haa bae man kari nae darand,chon mi danand man ra hich kashwar biganae yee nae mi khad,pool nae daram,merdom man ra nae mi shanasand, bae deron kashwar Iran yaa kashwar Khorasan (pakhtun-satan) reftae nae mi tawanam,pas hich taersi(khatari) bae mullah haa nae daram,wae mullah saheb haa refigh haayee ghadimi man hastand; taa on haa ra bae rahay rast rewan nae sazam doosti ra baa on haa weran wae kherab nae mi konam. 26 November 2008

-- Kudos Talash ، Nov 26, 2008

شاهزاه به تنهایی ملت ایران است؟!

-- Saied ، Nov 26, 2008

دیگه دوران همه با هم گذشته. مشروطه خاهی یعنی پذیرفتن پادشاهی موروثی که قدرت سیاسی نظامی دارد. چرا ایشان به جمهوری خاهی پدربزرگشان، حالا حتا به صورت دو روزه، ارجاع میدهند، ولی خودشان جمهوریخاه نمیشوند؟
پذیرش رهبری ایشان، یعنی پذیرش پادشاهی ی بزرگ ارتش دارانی که نصف اعضاء مجلس را تعیین میکند و میتواند مجلس را منحل نماید و خیلی کارهای دیگر.
ایشان، با مشروطه خاهیشان، خودشان سدی در مقابل اتحاد ایرانیان هستند. ایشان راه قدرت گرفتن را باز گذاشته اند و هرگز نگفته اند که فقط میخاهند یک پادشاه تشریفاتی و بی قدرت باشند و مردم هم دیگه هیچ وقت به باز کردن بساط پادشاهی ای که 30 سال پیش سرنکونش کردند، رَعی نمیدهند.

-- بدون نام ، Nov 26, 2008

مردم از خنده! خیلی باحالید! خودتون ایراد میگیرید که مگر ایشان ملت ایران هستند بعد خودتون ملت میشید! واقعاً هرکدامتان ملتی هستید برای ملت ایران!؟ .ژست مثلاً منطقی حضرات و سکرات که دیگه نگو, افلاطون کم میاره جلوشون طفلک افلاطون!!غرغروهای سیاست پای منقل!

-- روژان ایرانخواه ، Nov 27, 2008

man ba harfhay shahzade movafegam ishan hame sharayete rahbary ra darand onhay ke khod ra behtar midanand pa pish bogzarand na inke neg bezanand basast in sharayet ke ma dar on besar mibarimyek nange tarikhyst ahay iran ra daryabid r

-- nilufar ، Nov 27, 2008

آقای خمینی هم همین حرفا رو میزد قبل از اومدن به ایران.
بابا ما هر چی میکشیم از قیم داشتنه. وقتی ذهن مملکتی استبدادی باشه ناخوداگاه باز پادشاه یا ولی فقیه رو بازتولید میکنه.
باید برای همیشه این چرخه معیوب رو شکست. یعنی دموکراسی پارلمانی بدون هیچ شخص آقا بالاسری ....

-- امید ، Nov 27, 2008

این شازده گرامی به یاد می آورند که در بهار سال 1977 شیمون پرز وزیر دفاع اسراییل مهمان پدرشان بود و قرار داد یک میلیارد دلاری با ایران امضا کرد تا به ایران موشک با کلاهک هسته ای بدهد! ایشان عمو شیمون را یادشان نیست؟

-- مسعود ، Nov 27, 2008

به نظر من بهترین شخص برای رهبری مخالفان
شاهزاده رضا پهلوی می باشد.
حسین از تبریز

-- حسین ، Nov 27, 2008

من به اقای پهلوی سلام میرسانم.

-- افشین ، Nov 27, 2008

مردم ایران یک بار انقلاب کردند تا دیگر شاه نداشته باشند. کاری به این ندارم که انقلابشان توسط اخودنها دزدیده شد. هرکس اعم از رضا پهلوی یا هر کس دیگر مثل آدم بیاید برنامه اش را بگوید. آنهم برنامه ای رو به جلو. نه اینکه دوباره برگردیم به قبل از انقلاب. درست است که انقلاب به دلیل ناآگاهی خود مردم و مبارزان دزدیده شد اما این دلیل نمی شود که کل ماهیت این انقلاب را فراموش کنیم و دوباره به عقب برگردیم. اینکه ایشان می گویند چپها و راستها و همه آزاد خواهند بود را خمینی هم میگفت. خمینی هم گفت کمونیستها را کاری ندارم ولی وقتی به قدرت رسید زد همه ی کمونیستها را کشت !

-- مرتضی ، Nov 27, 2008

جناب شاهزاده پهلوی! در قوانین ایران آمده که هر کس پس از 30 سال بازنشسته می شود چون مهره ای سوخته است به شما هم توصیه می کنیم به تاریخ 26 دی ماه امسال از شغل شریف خیالپردازی و توهم قدرت بازنشسته شوید. بهتر است شما و دیگر کسانی که سودای هژمونی قدرت در ایران عزیز را دارند بدانند هرگز به قدرت نخواهند رسید. چه شاه باشد چه شیخ و چه رییس جمهور مادام العمر! کشور ایران برای جوانان امروزی ایران به عنوان 75٪ ملت است نه افرادی که بالای سی سال دارند و هنوز سودای 30 سال غارت مملکت را دارند.

-- بدون نام ، Nov 27, 2008

One of the better interviews by Mr. Pahlavi. He says that time is running out, however what more can he do?? I certainly would prefer him as head of state instead of the current one. He could organise some gatherings to speak directly to Iranians more frequently for example starting in North America, Europe and then even the UAE. Can he really fill up a hall with a 1000 capacity? If he does this in every location, people in Iran will LISTEN to him. Start Campaigning Mr. Pahlavi Please!.
Regarding the nuclear issue, it has become part of the Iranian nationalism. I imagine he supports the peaceful acquisition of this technology by Iran. Majority of Iranian inside and outside say that Iran must master the nuclear technology. By rejecting a peaceful nuclear capable Iran, Iranian political leaders are perceived as Foreign ``agents``. Rejecting a nuclear technology capable Iran for whatever reasons economics or environmental can be misunderstood and portray the Iranian Royals given their past history as toeing the foreigners.

-- m ، Nov 27, 2008

مثل اینکه خیلی از کسانی که کامنت میگذارند اصل مطلب را نمیخوانند. رضا پهلوی که ادعای سلطنت نکرده و گفته نوع حکومت را مردم تعیین میکنند. من نمی فهمم دعوا سرچیه. او بعنوان یک شخصیت شناخته شده میخواهد با حکومت ایران مبارزه کند و من هم فکر میکنم که میتواند دیگران را دور هم جمع کند. عیبش در کجاست؟

-- شهریار ، Nov 27, 2008

من اگر جای شاهزاده رضا پهلوی بودم در همین خارج می ماندم و عطای شاه و ..... شدن را به لقایش میبخشیدم، به چند دلیل:

- این اسلامیون، مجاهدین، ملی مذهبی ها و ته مانده مارکسیستها خوب از پس هم بر می آیند و حساب هم را میرسند. تفکرات تعدادی از آنها را در این ایرانشهر چاپ ١٣٥٧ مشاهده می کنید.

- وقتی در یک انتخابات که زورکی هم نیست ١٠ میلیون به دکتر احمدی نژاد ٨ میلیون به رفسنجانی ٦ میلیون به کروبی (اعداد تقریبی) رای می دهند این نشان دهنده آن است که هنوز خیلیها طالب این رژیم هستند که حقشان است. آن تعداد زیادی هم که رای ندادند در خانه هایشان نشسته و کاری به این کارها ندارند.

- دردنیای واقعیات نه خیالات، این رژیم با مقاله نوشتن و جلوی دفتر سازمان ملل تظاهرات کردن سرنگون نمیشود. مثل رژیم صدام فقط نیروی نظامی امریکا آنهم به تعداد زیاد قادر به سرنگونی این رژیم است. این راه حل هم اشکالات زیاد و بدنامی برای حامیان آن دارد که باعث میشود کسی دنبال آن نرود. در صورت حمله هم خیلی از چپیها ممکن است از غصه دق کنند.

- نهایتا در طول عمر من و آقای پهلوی ملایان سوار بر اسب قدرت پیش میتازند و ما پیاده به دنبال آنها.

امیدوارم که در این پیش بینی اشتباه کرده باشم ، ولی فکر نمیکنم.

-- حسن ، Nov 27, 2008

درود میفرستم به شاهزاده رضا پهلوی ایشان بهترین گزینه برای حکومت اینده هستند .

-- احمد ، Nov 27, 2008

برای کامنت گذارهای نا محترم جمهوری ولایت فقیه متاسفم چون به روزهای آخر عمر ننگین حکومتشان نزدیک می شوند

جناب شاهزاده رضا پهلوی بزرگوار

ملت ایران بعد از سی سال ماهیت تمام جریانات گروههای سیاسی از قبیل چپ وملی را به خوبی شناخته اند

شما تنها آلترناتیو مورد قبول مردم ایران می باشید
تنها شاخص همگرایی باجریانات دیگر در مقابله با حکومت اسلامی باید وفاداری به لیبرالیسم وسکولاریسم باشد

خواهشمندیم تماس خود را با مردم ایران افزایش دهید وبه صورت هفتگی پیام خود را در رابطه با مسائل جاری ایران به اطلاع مردم برسانید

به مردم ایران اعتماد کنید

من به طور قاطع می توانم بگویم 100% افراد از نزدیکان وآشنایان با توجه به گذشته ایشان در

مخالفت با پدر بزرگوار شما ابراز پشیمانی کرده اند وآرزوی حضور جنابعالی را در ایران دارند


شاهزاده عزیز شما به خصوص در میان جوانان ایران علاقمندان بسیار دارید

درود ما را بپذیرید

به امید پیروزی

-- بدون نام ، Nov 27, 2008

برای کامنت گذارهای نا محترم جمهوری ولایت فقیه متاسفم چون به روزهای آخر عمر ننگین حکومتشان نزدیک می شوند

جناب شاهزاده رضا پهلوی بزرگوار

ملت ایران بعد از سی سال ماهیت تمام جریانات گروههای سیاسی از قبیل چپ وملی را به خوبی شناخته اند

شما تنها آلترناتیو مورد قبول مردم ایران می باشید
تنها شاخص همگرایی باجریانات دیگر در مقابله با حکومت اسلامی باید وفاداری به لیبرالیسم وسکولاریسم باشد

خواهشمندیم تماس خود را با مردم ایران افزایش دهید وبه صورت هفتگی پیام خود را در رابطه با مسائل جاری ایران به اطلاع مردم برسانید

به مردم ایران اعتماد کنید

من به طور قاطع می توانم بگویم 100% افراد از نزدیکان وآشنایان با توجه به گذشته ایشان در

مخالفت با پدر بزرگوار شما ابراز پشیمانی کرده اند وآرزوی حضور جنابعالی را در ایران دارند


شاهزاده عزیز شما به خصوص در میان جوانان ایران علاقمندان بسیار دارید

درود ما را بپذیرید

به امید پیروزی

-- بدون نام ، Nov 27, 2008

خیلی جالبه که حتی یک نفر از مخالفان ایشان مصاحبه را نخوانده و تا اسم رضا پهلوی را دیده اند یک راست رفته اند سراغ کامنت دان و ابراز مخالفت. برادر من دست کم دو خط میخوندی تا متوجه بشی ایشون اصلا کاری به شاه شدن ندارند.
در ضمن اگر برخی هم میهنان خود را بی نیاز از قیم و رهبر می دانند، گزینه نظامی را هم رد می کنند، مخالف انقلاب خشونت آمیز هم هستند، لطف کرده و روش دست یافتن به دموکراسی و ایران دموکرات را برای ما هم شرح دهند.

-- نوید ، Nov 27, 2008

با سلام،
آقای رضا پهلوی
به صحنه مبارزه برای بنای یک ایران آزاد، متمدن و مدرن که پاسخگوی مسائل امروز باشد، خوش آمدید.
احترام به حقوق شهروندی منطبق با قوانین حقوق بشر یکی از مهمترین خواسته هر ایرانی است.
با آرزوی موفقیت و سربلندی برای ایران و ایرانی.

با تشکر،
ایرج

-- iraj ، Nov 27, 2008

Ba jam konid in basetono

-- Amir ، Nov 27, 2008

man ham dorood miferestam be in shahzadehye aziz. man va khanevadam be ishan hatman ray midahim

-- بدون نام ، Nov 28, 2008

آقاي رضا پهلوي اولين کاري که بايستي بکند اينستکه قبول کند پدر و پدر بزرگش ديکتاتور بوده اند. قبول کند که ملت ايران برعليه ديکتاتوري پهلوي انقلاب کرد. قبول کند که ملت ايران مسلمان هستند، پس ديگر نبايد حرفي از اتحاد «سرخ و سياه» به ميان بيايد. قبول کند که مردم ايران از کساني که توي جيب آمريکا و انگليس هستند خوششان نمي آيد و اين يکي از معدود نکات مثبت در مورد نظامي است که اکنون بر ايران حاکم است. اصلاً من مي خواهم بپرسم چه کسي به آقاي رضا بهلوي اجازه داده که رهبري اين «جنبش» را به دست گيرد. گويد که کس ديگري نيست. خب، اين خودش يکي از جنايات بزرگ پدر ايشان است که هر کسي که قدري سرش به تنش مي ارزيد را از ميان برداشت و معدوم کرد. پس فکر کنم اگر قرار باشد تغييري در نظام ايران پيش بيايد بايستي به فکر نسل بعد از آقاي پهلوي باشيم. کساني که در همين نظام بزرگ شدند و بيشتر از آقاي پهلوي مشروعيت دارند که رهبري چنين جنبشي را به عهده بگيرند. در ضمن توي جيب آمريکا هم نيستند.

-- محمد ، Nov 28, 2008

فرزند عزیز پادشاه و ملکه عزیز ایرانی امیدوارم در گام بزرگی که بر میدارید موفق و پر قدرت باشید.صحبت با مردم رنگارنگ ایران کار دشواری است.من به نوبه خود از بی وفایی مردم با شما دلشکسته و همچنین از اقدام غیر عقلانی نسل گذشته ام (خوشبختانه پدر و مادرم در آن سهیم نبوده اند)که در حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی به جای اشاعه اندیشه دچار هیجان زدگی شده و نسل بعدی خود را به هیچ گرفتند شرمگین و عصبانی هستم.با اینحال با عظم راسخ و نگاه به پیش امیدوارم تا در ارتقای فرهنگ دموکراسی ایفا گر سهم خود باشم.

-- س ، Nov 28, 2008

با سلام
من نميدانم مردم ما تا به كي ميخواهند به قضاوتهاي عجولانه خود ادامه دهند. مگر شخص آقاي رضا پهلوي آيا تا به حال حكومت كرده كه اينگونه مورد اتهام قرار ميگيرد
صحبت ايشان درست است نوع حكومت دموكراسي نمي آورد.دموكراسي فرايند پيچيده اي است كه با مشقت و تمرين بدست مي آيد. همين تضاد آرا نشانه هاي مثبتي است . هر حزبي ميتواند برنامه هاي خود را بگويد مردم براي مدت معيني يكي را بر ميگزيند و اگر خوب جواب نداد ديگر به آن راي نميدهند.من فكر ميكنم آقاي پهلوي در مدت سي سال اخير آنقدر تجربه سياسي كسب كرده اند كه بدانند مردم چه مي خواهند يادمان نرود كه در زمان پدر ايشان جامعه ما به سوي مدرنيته پيش رفت و پايه هاي آزادي خواهي در كشور شكل گرفت.هم اكنون نيز بايد تلاش كنيم تا به دموكراسي واقعي برسيم
با تشكر شهرام

-- شهرام ، Nov 28, 2008

خاندان سلطنتی کم سرمایه های این مملکت را به یغما برده اند.
بهتر است با همان پول هایی که از این ملت دزدیده اندبه مفت خوری اشان بپردازند.چون اگر برگردند به ایران دیگر فرصت فرار نخواهند داشت.
برای ما دایه مهربان تر از مادر نباشند خودمان بالاخره گلیممان را از آب می کشیم بیرون.

-- هوشنگ ، Nov 28, 2008

آقای عزیز بگو یک جمهوری از نوع غیر سلطنتی (ایران، سوریه، روسیه و ... ) تأسیس می کنم. چون افرادی مثل من هر چند اولویت برایشان سکولاریزم است ولی قالب جمهوریت را بیشتر می پسندند. در ضمن اگر شما جمهوری بخواهی مشروطه خواهان نیز که تنها گزینه شان شما هستی جمهوری خواه خواهند شد (البته مطمئن نیستم ولی با توجه به عدم وجود جایگزین برای شما منطقی به نظر می رسد) و این روش در همگرایی بسیار مؤثرتر است.

-- بدون نام ، Nov 28, 2008

میان تمام نظرهایی که بالا گذاشته شده هرکسی یک نظری درمورد جمهوری و یا سلطنت دارد و دقیقا به همین دلیل شاهزاده چندین بار تاکید کرده که این تصمیم را باید ملت ایران بگیرد. یعنی نه اینکه مانند رژیم فعلی جمهوری را واز نوع اسلامی اش را بر مردم ایران تحمیل کنند.

-- نازنین ، Nov 28, 2008

آقایی بنام مسعود نوشته اند که شاهزاده فراموش کرده اند که پدرشان قرارداد یک میلیارد دلاری برای موشک با کلاهک هسته ای با شیمون پرز امضا کرد. این مسعود خان مثل اینکه یادش رفته 1- در زمان شاه فقید و در سال 1977 احتمال هیچگونه حمله نظامی بر علیه ایران وجود نداشت برای خرید این کلاهکها. 2- خرید موشک با کلاهک هسته ای با تاسیسات هسته ای در داخل ایران کاملا متفاوت است

-- نادر ، Nov 28, 2008

صاحبه جالبي بود. اگر اقاي رضا پهلوي هم مثل خانم فري محبي کارش را درست انجام داده بود، الان مسير اين مصاحبه هم ديگر ميبود.
فرصت ها از دست رفت و مبارزه ي امروز ابزار ديگر ميطلبد. بگويم هم که من قدرت شاهزاده را در گويش فارسي همواره تحسين ميکنم. امروزي حرف ميزند، سالم و فاخر، بي الفاظ بيمورد بيگانه.
www.AsgharAgha.com

-- هادي خرسندي ، Nov 28, 2008

agha az ghadim goftan azmode ra azmodan khatast!
bish az 50 sal hokomat dar daste pedar va pedar bozorgetan bud!bas nabud baraye bargharire Democracy?
nakonad forsati abadi talab mikonid?

-- arash ، Nov 28, 2008

نه جان من بیا موافق باش. یک وقت رودربایستی نکنی ها!

-- بهمن ، Nov 28, 2008

پادشاه ایران هم مثل همه ی ایرانیها اشتباه زیاد کرده. اما ما ایرانیها ابداع کنده ی نوعی حکومت در جهانیم و ان حکومت پادشهی ست و با سی سال نادانی در حکومت نه تنها از بین نرفته بلکه شب و روز به روح کوروش و داریوش و رضا شاه و محمد رضا شاه ... درود میفرستند. من شخصا جمهوریخواهم اما به روشنفکرانی که خیل بزرگ مردم پادشاهی طلب و ریشه های تاریخی پادشاهی را نمی بیند هشدار می دهم که در این رابطه غفلت نکنند.

-- شمس از شهریار نزدیک تهران ، Nov 28, 2008

وقایع سی سال گذشته بقدری مردم ایران را نسبت به همه چیز بدبین کرده که به کوچکترین چیزی مشکوک میشوند و با عجله فتوی صادر میکنند. طرفداران حکومت را کاری ندارم ولی آنهائی که ادعای مخالفت دارند باید اذعان کنند که راه مبارزه همین حرفهائی است که رضا پهلوی میزند. تو را بخدا اول حرفهایش را بخوانید، بعدا مخالفت کنید.

-- رضازاده ، Nov 28, 2008

همه ی مشکل از آنجاست که رهبران و دست اندرکاران انقلاب 57 نتوانستند پس از سرنگونی نظام سلطنتی یک جمهوری بدیل دمکرات تاسیس کند. به عبارت دیگر، اگر مردم و رهبران
توانسته بودند حتا یک جمهوری نیمه دمکرات
، ازنوع برخی جمهوری های آفریقایی یا آمریکای لاتینی،به وجود آورند و تجربه ای نسبتا موفق بجا گذارند، دیگر اکنون ترس از بازگشت سلطنت درمیان نبود. جالب است که برخی به تاکید می گویند، " ما قیم نمی خواهیم " ولی فراموش می کنند که اکثریت ملت با رای به قانون اساسی مبتنی بر ولایت فقیه در 1358، درواقع بر مهجور بودن و قیم خواستن ِ خود صحه گذاشت و همین قانون اساسی است که مادر همه ی فسادهاست . متاسفانه اکثریت مردم ما هنوز هم به یک تحلیل مشترک برای چگونگی نجات خود و کشور از وضع اسفناک کنونی نرسیده اند. اما گمان می کنم در دوراهی نابودی کشور و مردم، یا اعتماد به
شاهزاده رضا پهلوی ، من یکی به رغم جمهوری خواهی ام، دومی را انتخاب می کنم. به هرحال در مقام مقایسه، رژیم پهلوی هم از این رژیم بد کنش و مرتجع و هم حکومت شاهی-شیخی قاجار در مجموع کارنامه ی بهتری داشته است. از همه ی این ها گذشته، باید از خود بپرسیم که آیا براستی ما ملت شایستگی آن را داریم که یک نظام جمهوری دمکراتیک به سبک آمریکا، آلمان، فرانسه،هند یا همین ترکیه همسایه داشته باشیم. یادمان نرود، که در تحلیل نهایی " هرملتی شایسته همان حکومتی است که بر آن حکومت می کند".
بابک(بدون فامیل)

-- بابک جاودان خرد ، Nov 28, 2008

be nazare man faghat vali ahd mitoone be ma angizeg bedeh ke ye harekati ye mokhalefati ba in jalladha bokonim

-- بدون نام ، Nov 28, 2008

baraye darke dictatoriye Pahlavi bayad khatarate Asdollahe Alam,vazire darbar shah,nokhostvazir dar jaryane Feyziyeh,ra khand ke migoft "ma tori ba iraninan raftar mikonim;ke engar Iran ra fath kardeim"albate ichan az tarse shah khaterate khod ra dar sandooghi dar suisse ghayam karde va vasiyat karde bood ke baad az soghoote pahlavi baz shavad.yani khodesh mitarsid!faramoosh nakonim ke Shah keshvar ra ba on hame servat va ba on hame poshtibaniye khareji be enghelab keshnad.aya in kafi nist?aslan in aghaye Reza che mashrooiyati darad;che shenakhti az iran darad ,che tahsilati darad?hala man az on servati ke az keshvar dozdidand va bordand ,kari nadaram.maroof ast ke ichan bist sal pish baraye khanomash yek disco sakht ke pansad million dollar hazine dasht;laaghal ketabe pesar khale ichan,"man o khandan pahlavi" ra bekhanim va rochan shavim!asre saltanat dar iran gozashte ast.bayad be fekre yek jomhooriye haghighi,bedoone gozar az khoshoonat va dekhalate khareji bashim.in,be sabr o derayat va nazariye pardazi ehtiaj darad;ayande rochan ast;paglavi ra faramoosh konim.ichan behtar ast dar discoye shakhsi beraghsad.va bayad roozi servate dozdide ra pas dahad

-- Doctor Koohi ، Nov 28, 2008

به هر حال نباید فراموش کرد که در عمل هم پدر بزرگ ایشان به عنوان یک دولت موقت قدرت را در دست گرفت و قرار بود که یک جمهوری در ایران روی کاراید و همچنین پدر ایشان اریستو کراسی سنتی ایران را از بین بردند و در نتیجه یک دولت فاناتیک در ایران بر قدرت رسید . خوب چرا همچنین ما بایدبه خانواده پهلوی اعتماد کنیم .

-- ستاره ، Nov 28, 2008

lهفت شهر عشق را عطار ....

-- نادر ، Nov 28, 2008

با درود
براي برخي هموطنان به خصوص ان اقايي كه خود را دكتر كوهي معرفي كرده متاسفم كه زحمت خواندن كامل متن را به خود نداده اند و به شيوه ولايتي به بيهوده گويي پرداخته اند.

-- اميد ، Nov 28, 2008

بنده تقریبا تمام نظرات را خواندم. خوب خیلی از دوستان یا خارج از کشور زندگی می کنند و یا اینکه ارتباطاتشان در داخل در حد فامیلهای نزدیکشان است و با اکثریت عامه که با روحانیون نیز در ارتباط روزمره هستند بیگانه می باشند. واقعیت این است که صحبت از برگرداندن نظام پادشاهی و یا حمایت از بازگشت آقای پهلوی به قدرت مانند نبش قبر یک مرده است. خوب البته امید داشتن چیز بدی نیست اما اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم خواهیم دید که ملت ما نیز در واقع به تقلید یا برداشتی ایرانی از پایان نظام سلطنت در کشورهای دیگر بخصوص اروپا، نظام سلطنتی را به کنار زده است و بنظر نمی رسد از این پس بجز در کتابها بتوان درباره شاهان مطلبی پیدا کرد. دوستانی هم که می فرمایند ایشان درباره سلطنت حرفی نزده لطفا اصرار نکنند که ایشان طرفدار دموکراسی هستند زیرا با توجه به سوابق پدران ایشان و اینکه اصلا ایشان با چه عنوان و اسمی در جلسات مختلف شرکت می کنند نشان دهنده نیت واقعی ایشان است و نیازی به گفتن آن نیست. بنظر بنده امیدی به کسب مقبولیت در میان مردم توسط ایشان وجود ندارد و من جای ایشان بودم از زندگی خود لذت می بردم و بیش از این خودم را مایه خنده مردم نمی کردم.

-- عدل ، Nov 28, 2008

قشنگ با این حرفایی که زدید نشان دادید که به قیم نیاز دارید پس چه بهتر یک قیم ولی مهربان کارازموده و دموکرات تا یک قیم و ولی مطلق ستمکار خوشک مذهب و بد اخلاق از خدای وجود نداشته ارزوی مرگ بهایم موجود را دارم و در خواب روزهای شاد برای ایرانم میبینم و امیدوارم بقیه ی انقلابیون و طرفداران انقلاب ٥٧ به پا بوسی رهبر فقیدشان در دوزخ برسند نترسید از آتش خبری نیست آنجا چون سید بود ایشان در زمهریر ساکنند

-- روژان ایرانخواه ، Nov 28, 2008

be in dooste aziz,aghaye Omid,pishnahad mikonam khatarate Asadollah Alam;ke baad az Ali Amini;moddate kootahi nokhost vazir shod va pas az on vazire darbar,va niz "man o khandan pahlavi" ketab pesar khaleye reza pahlavi ra,ke salha hesabdar Reza pahlavi bood ra bekhananad;on vaght khahim fahmid ke che servati az keshvar dozdide shod va dar texas dar naft o maskan tavassote pahlaviha sarmayegozari shod.onvaght ma se million irani dar kharej va bist million faghir dar dakhel ba che moshkelati movajeh hastim.zemnan lotf konand kojaye neveshteye man "bihoodegooyi" ast;man goftare Reza pahlavi ra na tanha khandam,bal on ra baraye tarikh sabt kardam.hamchon nameye avval ichan be George Bush ke gofte bood"mardom iran dar mobarezeye khod tanha hastand",in baad az eshghale Aragh bood.yani cheragh sabz ra baraye hamle be iran dadeh bood!agha movazeb bashim.asre enghelaha gozashte.khod iraniha;makhsoosan dar daroon,rahe khod ra khahand yaft!

-- Doctor Koohi ، Nov 28, 2008

اهمیت شخصیت حقوقی رضا پهلوی در جامعه ایرانی انکار ناپذیر است.
به این دلیل از او انتظار می رود که از شاه ایران به
عنوان پدرش سخن نگوید بلکه برخوردش حقوقی
باشد تا حقیقی.
او برای تقویت نقش تاریخی خود باید بپذیرد که
حکومت اسلامی نهایتن محصول سیاستهای
غلط حکومت سابق است و برای فاصله گرفتن
از پدر می تواند و شایسته است به نمایندگی
از خانواده پهلوی از ملت ایران عذر خواهی کند.

-- گوباش ، Nov 28, 2008

جناب شاهزاده. بسیار جالب است که شما علناً خود را نماینده ملت ایران میدانید اما در این مدت که از وطن دور بودید و در فرنگ, چه کردید؟
شما همین الان هم کاری از دستتان بر نمی آید!

-- هادی ، Nov 28, 2008

واقعن راست میگویند که بیشتره ایرانیان یا مطلب را نمیخوانند یا کورکوری میخوانند و همان تفکر خودشان را مینویسند شما ببینید چند تا کامنت اینجا نوشته شده که هر دوی گفته ی بالا را ثابت میکند أفای پهلوی از زمین میگویند انها از اسمان مینویسند بهر حال تصمیم گیرنده مردم ایران هستن همانطور که ایشان گفته اند حال شماها حی چپ و راست کامنت با اسمهای مختلف بنویسید انفدر هم سواد ندارید بعضی از شماها ی کورکوری خوان که رایو زمانه از شما خواسته که کامنت خود را با فارسی نوسی که رادیو زمانه زحمت کشیده و برای شما گذاشته بنوسید و از فارسی با الفبای انگلیسی نوشتن خود داری کنید با این وجود افراده کورکوری خوان مثل دکتر کوهی همانطور که مصاحبه را خواندن همانطور خواسته ی رادیو زمانه را نادیده گرفته و عقیده ی خود را با فینگلیش نویسی نوشته است یعنی دکتره این اقا وای به حاله کم سواداش که میبینی کم هم نیسن که با دکتر جانشان همراهی کردن واقعن که همان اخوند از سره تون هم زیاده چه برسه به .........................

-- kia ، Nov 29, 2008

برای من خیلی جالب است که خیلی از کامنت نویسهائی که بدون خواندن متن مصاحبه کورکورانه به رضاپهلوی حمله و توهین میکنند، درست همان خطی را در پیش گرفته اند که روزنامه کیهان تهران در خبرهای ویژه روز یکشنبه. خدا رحم کند.

-- طوفان ، Nov 29, 2008

باید از فرنگیس محبی و رادیو زمانه تشکر کرد که با این مصاحبه نشان دادند چرا ایرانیها در سی سال گذشته با وجود تمام مخالفتهایشان با حکومت و تلاشی که کرده اند، حتی یک قدم هم در مسیر همبستگی و همکاری برنداشته اند. به کامنتها نگاه کنید دلیلش را می فهمید.

-- محمدرضا صباحی ، Nov 29, 2008

واقعا دلم به حال رضا پهلوی میسوزد. او میتواند در بهترین جاهای دنیا بهترین زندگی را با زن و بچه هایش داشته باشد. اما وقتش را تلف کسانی میکند که حتی به خود زحمت نمیدهند حرفهایش را گوش بدهند و بعد نظر بدهند.

-- جهانبخش ، Nov 29, 2008

من به جناب رییس جمهور محترررررم و منتخب و محبوب و شایسته ی ایرانی! پیشنهاد میکنم به جای انرژی هسته یی و واردات الاغ از قبرس نظری به این ملت همیشه در صحنه و آگاه!!! افکنده و به صنعت پر سود صادرات دراز گوش بپردازند که سودهای بیشمار دارد.

-- روژان ایرانخواه ، Nov 29, 2008

شاهزاده رضا پهلوی بدانند در قلب میلیون ها ایرانی جا دارند خانواده ایشان انسان های دمکرات با شخصیت وطن پرست و مهربانی بودند که ما ملت ایران متاسفانه در 30 سال پیش قدرشان را ندانستیم و نااگاهانه باعث سقوطشان شدیم و باعث بدبختی خودمان شدیم و با روی کار امدن یک حکومت ارتجاعی سرنوشت سیاهی را برای خودمان رقم زدیم
اما باید از گذشته درس گرفت و چراغ راه اینده بود امید ملت ایران به شاهزاده رضا پهلوی است به خاندان پهلوی است اگر ما ملت ایران این خانواده را نمی خواستیم و به ما ثابت می شد که انسان های بدی هستند هرگز خواهان بازگشتشان به ایران و حکومت نبودیم در عرض این 30 سال تجربه تلخ زندگی و سیاست به ما ثابت کرد که اگر شاه ایران هم چنان حکومت کرده بود و باعث سقوطشان نمی شدیم الان جایگاه ما در جهان حرف نخست را می زد و اقتصادی فراتر از رشد داشتیم و هر کدام از ما ایرانیان در بهشت واقعی زندگی می کردیم در نازو نعمت.

متاسفانه سرنوشت تیره ای را خودمان به دست خودمان ساختیم و خاندان پهلوی را از ایران بیرون کردیم و تقاصش را تا به حال پرداخته ایم

-- داود ، Nov 29, 2008

شاهزاده رضا پهلوی بدانند در قلب میلیون ها ایرانی جا دارند خانواده ایشان انسان های دمکرات با شخصیت وطن پرست و مهربانی بودند که ما ملت ایران متاسفانه در 30 سال پیش قدرشان را ندانستیم و نااگاهانه باعث سقوطشان شدیم و باعث بدبختی خودمان شدیم و با روی کار امدن یک حکومت ارتجاعی سرنوشت سیاهی را برای خودمان رقم زدیم
اما باید از گذشته درس گرفت و چراغ راه اینده بود امید ملت ایران به شاهزاده رضا پهلوی است به خاندان پهلوی است اگر ما ملت ایران این خانواده را نمی خواستیم و به ما ثابت می شد که انسان های بدی هستند هرگز خواهان بازگشتشان به ایران و حکومت نبودیم در عرض این 30 سال تجربه تلخ زندگی و سیاست به ما ثابت کرد که اگر شاه ایران هم چنان حکومت کرده بود و باعث سقوطشان نمی شدیم الان جایگاه ما در جهان حرف نخست را می زد و اقتصادی فراتر از رشد داشتیم و هر کدام از ما ایرانیان در بهشت واقعی زندگی می کردیم در نازو نعمت.

متاسفانه سرنوشت تیره ای را خودمان به دست خودمان ساختیم و خاندان پهلوی را از ایران بیرون کردیم و تقاصش را تا به حال پرداخته ایم

-- داود ، Nov 29, 2008

بسیار پخته پاسخ دادند. ما نیاز به یک هماهنگ کننده ای که بتوانند ارای مخالف را تحمل کرده و هبستگی را ایجاد کند داریم که در حال حاضر ایشان مناسب است.

-- علیرضا ، Nov 30, 2008

خدمت جناب شاهزاده بایستی عرض کنم که بسیارعالی . فرض بفرمایید شما را مردم بپذیرند . اگر فردا بنا به دلایلی مثلا حمله تروریستی از صفحه سیاست حذف شوید آنوقت چه . شما باید تیمتان را مشخص کنید . تشکیلاتتان را معرفی کنید تا این جریان به فرد خاصی تعلق نداشته باشد. یک تیم و جریان قدرتمند بهتر پذیرفته میشود تا یک فرد. درنظر داشته باشید جناب شاهزاده شما الان یک هدف بسیار سهل و آسان هستید . ولی اگر تعداد زیاد شد و فعالیتها گسترده شد دیگرمبارزه با آن هزینه میطلبد و کارآسانی نخواهد بود. برای ارتباط با مردم سیستم شما بسیار ضعیف عمل میکند . مشاوران قوی و قدرتمند را بایستی جذب و بکار بگیرید. امروز در دنیا همه از فعالیتهای سیاسی میترسند. چرا که هدف خوبی برای تروریستها هستند. شما بایستی حمایت همه جانبه جهانیان را درپشت خود داشته باشید.

-- خسرو ، Nov 30, 2008

گذر از استبداد یک فرایند زمانبر است. تنها راه حل کشور ما اموزش و توسعه اجتماعی است و نه حرف شیرین زدن. هر کسی که فکر میکند که تنها وجود یک رهبر خوب برای حل مسله کافی است به عمق موضوع واقف نیست. اقای پهلوی میتواند با یک سخنرانی یا مقاله با مردم کشور محل تولدش نگاه انتقادی به دوران سلطنت پدرش داشته باشد .این فقط نیاز روشنفکران نیست عوام هم این نوع نگرش را الگو قرار خواهد داد و شجاعت شم هم محک می خورد. این حرکت شما در هر صورت تاثیر مثبت دارد.

-- چاووش ، Nov 30, 2008

بهر حال شاهنشاهی هرچی باشه از جمهوری اسلامی بهتره ملت هم الان تو ایران همه حسرت شاه رو میخورن

-- بدون نام ، Nov 30, 2008

ishan ghayeme mardom nistand balke kari ra anjam midahand ke be onwane yek ensan, yek irani lazem wa dorost ast.

-- Mohammad ، Nov 30, 2008

راستی! چرا ایشون رو ولیعهد می خونند یا می خوندند.. به معنی ولی و سر پرست دور و زمانه هست؟یه خورده شبیه ولی فقیه می زنه.

-- tanin ، Nov 30, 2008

باعرض سلام واحترام خدمت شاهزاده پهلوي اميدوارم راديوزمانه ديدگاههاي ايشان رابطورمشروح ومستمرادامه دهند.باتشكر ازتهران

-- حميد ، Nov 30, 2008

خمت آقای عدل عرض کنم که با اینکه نظرات را خواندی ولی از مصاحبه چیزی متوجه نشدی.1-لقب شاهزاده را تمام جهانیان به میگویند نه فقط موافقان او.هرچه باشد اوفرزند شاه است چه شما خوشتان بیاید چه نه.وبا لقب شاهزاده به مراسم بین المللی دعوت میشود2-حتی پیامبر هم اشتباه میکند چه برسد به انسان یا پدر وپدر بزرگ ایشان.آیا میشود ایران را اداره کنی و اشتباه نکنی 3-شما که معلوم است با آخوندها در ارتباطی مگر رفتار و کردار فرزندان نوح و یعقوب مثل پدرانشان بوده که قضاوت میکنی.4-شاهزاده میگوید تکلیف سیستم حکومت را مردم روشن میکنند.نکنه فکر میکنی او هم مثل امام شما دروغ میگوید.5-به هرحال اگر شاه با سیاسی شدن مردم مشکل داشت این ملاها با همه چیز مردم مشکل دارنددر اقتصاد(تورم) .سیاست.امور فرهنگی(فیلم وموسیقی).امور اجتماعی(حجاب)........

-- مهرداد ، Nov 30, 2008

جاوید شاه

-- یه نفر ، Nov 30, 2008

روزنامه کیهان در باره این مصاحبه نوشته است. معلومه که سواد آنها هم آب کشیده یا طبق معمول دروغگویی را بر خقیقت ترجیخ داده چون شاهزاده رضا پهلوی اصلا عنوان نکرده که خواهان این سیستم وبا آن سیستم است.

-- شهاب ، Nov 30, 2008

اگر می توانی کاری بکنی، این گوی و این میدان. با حرف زدن کاری درست نمیشه.

-- بهروز ، Nov 30, 2008

Tell this puppet, Reza, ........ and continue you services to zionists worse than fascists. Long live Iran and down with Iran's enemies including the intelligent services of the wes that Zamane is part of it.

-- Shame ، Nov 30, 2008

شاهزاده رضا پهلوی به سر اين ملت زياد است . ملتی که با حرف های مسخره ی احمدی نژاد سينه می زنند و گريه می کنند.
آن هايی که در مخالفت با برقراری يک مرکز مهم مردمی از مخالفين رژيم و پيوندگروه های مخالف، بر ضدِ خواسته های منطقی و نجات بخش شاهزاده رضا پهلوی نظر داده اند، همان هايی هستند که اجازه داده اند خامنه ای ها و احمدی نژادها چندين دهه بر پشت ملت ايران سوار شوند و اين ملت را تا حد را تا حدِ گوسفند پايين بياورند تا آقای خامنه ای بشود چوپان شان! اين ها بزرگترين خيانتکارن به نجات ايران و آزادی ملت ايران هستند.
در حقيقت اين ها عمال رژيم هستند که از داشتن چنين پرچمدار آگاه و عاشقی وحشت دارند و بدون اين که سخنان او را بخوانند و يا گوش دهند مانند رييس جمهور عزيزشان آقای احمدی نژاد، حرف های پرت و نادرست و خنده آور می زنند و می خواهند از تشکيل يک نيروی بزرگِ مردمی جلوگيری کنند! بايد از اين ها پرسيد؟ اگر رضا پهلوی را با اين اهداف بزرگِ انسانی و اين آگاهی و بی توقعی که مانندِ يک شهروند وطن پرست و آگاهِ ايرانی به پا خواسته و صدای مردم ستمديده را به گوش جهانيان می رساند، قبول نداريد، پس چه کسی را پيشنهاد می کنيد؟ چرا تا کنون هيچ کاری نکرده ايد؟ اگر رشا شاه و محمد رضا شاه ديکتاتور بوده اند، چرا بعد از آن ها به اين خفت و خواری افتاده ايد؟! هنوز زبانتان روی آن ها دراز است؟ چرا با اين ها که جان و مال و ناموس و آبرویتان را غارت کرده اند هنوز مدارا می کنيد؟! و به سود اين چپاولگران هستی ملت ايران، با رضا پهلوی درافتاده ايد؟!
آيا شما لايق همين خامنه ای ها و احمدی نژادهای وطن فروش و فريبکار و روباه صفت نيستيد؟ يا می خواهيد خودتان قدرت را به دست بگيريد و ته مانده ی خون مردم را بنوشيد؟

مسعود

-- مسعود ، Nov 30, 2008

in agha Massod ro ham ke zaheran kheyli asabani hastand va shadidan asheghe Agha Reza;bezarim reis Savak agha reza beshan,bad nist.agha ;roo rast ,man hamin jomhooriye nim bande iran ro tarjih midam.rahe jomhooriye haghighi az hamin jomhooriye eslami migzare.kasravi,daneshmande bozorg,ke be daste hamin akhoonda koshte shod,gofte bood,ke "iran ye hokoomat be akhoonda bedehkare"!bashe!in ham sahme ina.vali faramoosh nakonim ke hameye sardamdaran hokoomate feli jenayatkar nistand;hamontor ke dar regime pahlavi in tor nabood.vali yek chiz mosallam ast,rahbarane aknoon Iran,hame zendaniye asre pahlavi boodand.sabr konim;rah door ast o porkhatar.dar Iran vaz chandan ham siyah nist.haghighat in ast ke in regime ayneye hamin mardom ast; in atghsire roshanfekrane iran ast ke be ghole Shaygan;"khodeshan ziad nayandishidand".yani mokhalefate koorkooraneye onha ba shah baes chod az chale be chah oftim.emrooz movazeb bashim vaz ra badtar nakonim!!

-- Kamali ، Nov 30, 2008

feri \jsn
mamnon mosahebeh jalebi bood
vli motasefam ke ma iraniha hanooz bad az 30 nafahmideim ke bayest dast dar daste ham dehim va yek dast seda nadard,in ra mishavad az comenthaee ke gozashteh shode fahmid ,kash ma ham mesl melathai digar poshte ham ra dashtim,be omid iran azad,payandeh IRAN

-- ME ، Nov 30, 2008

بیهوده جار می زنید و می زدید که نظام پادشاهی رنگ باخت و به تاریخ سپرده شده است بیهوده با شادمانی عنتر گونه اندام می رقصاندید
که " دیو رفت و فرشته جلوس کرد "

بیهوده بر خون ریز قسی القلب، خلخالی آفرین گفتید که بیشتر بکشد

بیهوده پشت ارتجاعمرد تاریخ ایران سینه را با مشت و زنجیر را بر پشت سیاه کردید

بیهوده افسار پاره کرده به زیر درخت سیب شتافتید و پیشانی بر لجن در پای ارتجاعمرد سائیدید

بیهوده در کنار و با همین از گور گریختگان تاریخ، گلوله در مغز و قلب جوانان خواهان آزادی باریدید

بیهوده چشم بر همه ی جنایات ضد بشری همین " جمهوری " اسلامی بستید تاجمهوری تان" ترک بر ندارد

بیهوده از روی شکم سیری به خیابانها ریختید و با فریاد " مرگ بر شاه" مرگ خود و ملت ایران را شیون کردید

بیهوده سلاح به دست گرفتید و مثل دزدان سر گردنه پاسبان و ژندارم کشتید و کشور را نا امن کردید

بیهوده بر همه ی آزادی های اجتماعی و فردی تاختید و چادر شب بر سر خود انداختید و زندگی و جوانی

و عشق سالاری و شادی و شادمانی و دستاوردهای ملی و میهنی را باختید بیهوده بر فرهنگ و ترقی خاندان پهلوی افسار گسیخته چنگ دریدید و نکبت و خرافات سالاری را با ولع، به استقبال شتافتید

آری بیهوده . . .

مگر جشن نگرفته بودید که پایان 2500 ساله ی پادشاهی را در زیر پای امامتان قربانی کردید
و سیستم پادشاهی را به " زباله دان تاریخ " سپردید؟

چه شد که امروز می نالید و دست به سوی آمریکا دراز می کنید و صدای آمریکا را صدای
سلطنت طلبان فریاد می کشید؟

از چه می ترسید؟

جریانی که به " زباله دان تاریخ " سپرده شد، ترسی بر نمی انگیزاند.
نه نه شما اشتباه می کنید. شما با این فکر مخرب و با مغز منجمدتان به تدریجدر چاه جمکران فرو می روید و به مرداب تاریخ می پیوندید.از این جهت است هراس در دل و جانتان راه افتاده است

و شب و روز را آرام ندارید. زیرا امروز زمان به این سمت حرکت می کند که یا همین جمهوری اسلامی در قدرت بماند یا پادشاهی برگردد. و همه شما ها امروز با همه ی رنگارنگ جمهوری هایتان، خواهان بقای همین جمهوری اسلامی هستید
اما اکثریت مردم ایران را شوق برگشت پادشاهی در سر است

چقدر وحشتناكه وقتي ميبينيم ايران و ايراني به دست نابود شدن است و ما ...?
فقط يك حركت جمعي يك موج خشمگين از ظلم حكومت فاسد يك صداي بلند كه از دل 70 ميليون ايراني اسير در بند اين خونخواران بلند شود

كافيست تا لذت شيرين آزادي بعد از اين همه درد و زخم و رنج چشيده شود
بياييد امروز حركت كنيم كه فردا زخمي ديگر از جانب اين ديو صفتان بيش از اين زمين گيرمان نكند .
به پا خيزيد....

چقدر وحشتناكه وقتي ميبينيم ايران و ايراني به دست نابود شدن است و ما ...?

فقط يك حركت جمعي يك موج خشمگين از ظلم حكومت فاسد يك صداي بلند كه از دل70 ميليون ايراني اسير در بند اين خونخواران بلند شود كافيست تا لذت شيرين آزادي بعد از اين همه درد و زخم و رنج چشيده شود
بياييد امروز حركت كنيم كه فردا زخمي ديگر از جانب اين ديو صفتان بيش از اين زمين گيرمان نكند .
به پا خيزيد....

عجب از ايرانيان راستين با فرهنگي بس قديمي و كهن كه چه با تحملي بس وصف نا پذير روزمرگي ميكنند و دم نمي زنند.
واقعا چه چندش آ ور است وقتي اين كلمه به گوش مي رسد .

براستي كه خميني خوب گفت من مملكت محمدي درست مي كنم،

اما فقط گل شناس خوبي نبود چون به جاي گل محمدي مردم گلايل و گل سرخ به دست و شقايق به دل و خون به چشم
به سر مزار عزيزانشان مي رو ندچقدر دردناكه وقتي بچه هاي روزنامه به دست و گل فروش را سر چهارراه ها، تو چراغ قرمز ها مي بيني كه التماس ميكنن يه چيزي ازشون بخري اما نه ديگه يك قطره وجدان هست و نه يك قران پول چه دردنا كه مي بيني يكي از همكلاسي هات كه ديروز با هم سريك كلاس درس مي خوندين و امروز به خاطر داشتن شجاعت بيان حق ديگه امروز تو كلاس نيست چه دردناكه مي بينيم زنان خونين و مالين به درون ماشين هاي نيروي انتظامي كشيده مي شوند
و مردهايي كه رگ غيرت تو گردنشون جا خوش كرده تما شا ميكنن چقدر دردناكه مي بينيم كه در اكثر مناطق ايران
بناهاي تاريخي نابود شدند شرایط امروز وظیفه سنگینی را بر دوش هر ایرانی خواهان ایرانی آباد، آزاد و دموکراتیک گذاشته است که برای نجات آن از چنگال هیولای زمان، عفریت آخوندیسم
( چه معمم و چه مکلا ) به پا خیزند.
و این وظیفه بیش از همه بردوش نیروهای سیاسی سنگینی می کند که برای برون رفت از معضل اجتماعی کنونی،
اختلافات فردی و گروهی ِ حقیر را کنار بگذارند و برای هدفی بزرگتر که همانا آزادی ایران از دست ایلغار مذهبیون
حاکم است، دست در دست یکدیگر بدهند و با اتحاد یکپارچه فصل نوینی را در تاریخ ایران زمین بگشایند
و طرحی نو در آسمان غم زده ایران در افکنند.

-- mardani ، Nov 30, 2008

نظر فردی به اسم کمالی در بالا که به روشنی اهل تهمت و افترا هم هستند! چون مرا که 3 سالم بوده است زمان انقلاب، جزء ساواک رضا پهلوی که هنوز فقط يک مبارز است و قدرتی در دست ندارد و اد عايی هم ندارد قلمداه کرده است! نشان می دهد که واقعن از عمال رژيم است و مانندِ رهبر معظم وخونخوار و فريبکارش اهل تهمت و افترا است و مانند رييس جمهور دلقک و بيسواد و جنايتکارش اهل حرفهای بی سر و ته.
کسی که می گويد اين رژيم همه هم بد نيستند منظورش چيست؟ البته که همه بد نيستند اما رهبرش که فرعون ايران است و جان و مال مردم را در دست دارد، دزد و دروغگو و آدمخوار است.
اين کمالی محترم! نقل قول می کند از کسروی که ما يک حکومت به آخوند ها بدهکاريم! آخر آدم حسابی! اين چه حرفِ مضحکی است؟ چرا بايد بدهکار باشيم؟ و تا کی؟ انقدر نقل قول های به سود رژيم آخوندی را تحويل نده! اين نشان می دهد که عقلتان دست ديگران است! يا شايد خدای نکرده اينطور ک از نطرتان پيداست،اصلآ عقلی در کار نيست! آيا تو واقعآ ايرانی هستی؟!! يا از نوادگان و تخم و تره ی تجاوزاتِ قشون اعراب بعد از حمله به ايرانی؟!

-- مسعود ، Dec 1, 2008

این شازده خودش را قاطی اپوزیسیون نکند سنگینتر است، دیگه رهبری پیشکش‌اش:)
مردم پادشاهی مشروطه را سی سال پیش دفن کردند، جمهوری نوع ولایت فقیهی را هم می‌فرستیم بغل دستش انشالله تا جمهوری واقعی را بنا کنیم نه اینکه دوباره عتیقه‌ها رو بیاریم بالا سر مردم!
شازده "بچه مولوی"‌ را عشق است به مولا:)

-- نادر ، Dec 1, 2008

ای ول >

-- Behrouz ، Dec 1, 2008

برایتان متاسفم . اپوزیسیون احمقی داریم . از زمانه بعید بود . پاک نا امیدم کرد . زهی خیال باطل . هنوز شاه می خواهیم ما دیکتاتور صفت ها ! پهلوی ها مرده اند مثل خمینی ها .

-- محمد ، Dec 2, 2008

شاهزاده رضا پهلوی از شما همیشه حمایت می کنیم و شما را به عنوان رهبر مبارزات مردم ایران قبول داریم.با سپاس

درود بر شاهزاده رضا پهلوی

-- M1 ، Dec 3, 2008

کسانی که رضا پهلوی را با خمینی قیاس می کنند و وعده های او را با وعده های خمینی باید بدانند که تنها مسئول و مسبب همه ی این بدبختی ها که در این سی سال به سرشان آمده است خمینی نبوده است!

خود مردم ما بودند که با ناآگاهی و دروغ و خبرچینی نظامی را که لایقش بودند سر کار آوردند اگر نه اگر کسی به جمهوری اسلامی رای نمی داد و یا اصل ولایت فقیه را قبول نمی کرد از خمینی چه کار بر می آمد؟ می رفت قم می نشست فتوای آداب طهارتش را می داد و حداکثر آدم محترمی بود مثل آخوندهای دیگری که نزد مردم احترامی داشتند.

خود مردم بودند که خمینی را "امام" خواندند "عاشق" او شدند "در راهش جان فدا" کردند او را "امام حسین" و "ابراهیم بت شکن" خواندند تا به آن جا رسید که رسید.

خود توده ای ها بودند که زیر آب مجاهدین خلق و چریک ها را زدند تا قدرت را با آخوندها شهیم بشوند.

خود چریک ها و مجاهدین بودند که ترورهای نکرده را فقط برای این که مثلا قدرت شان نزد عوام بیشتر جلوه کند به گردن گرفتند تا نزد جماعت زیادی از مردم منفور شدند.

خود جبهه ی ملی و نهضت آزادی بود که نه تنها از مرحوم بختیار دفاع نکرد بل که در دولت موقت حتی یک نفر از دیگر احزاب و گروهها را به بازی نگرفت تا در موقع لزوم به یاری شان بشتابند.

چه کسی انقلاب را دزدید؟ همه! و همه یعنی همه ی مردم!

مردمی که همین الآن هم دوباره بنا به نداشتن حافظه ی تاریخی مثل سگ به همدیگر می پرند و از هیچ دروغی پروا ندارند تا قدرت به خودشان و دوستانشان برسد.

الآن رضا پهلوی حرف زد همه باید به او فحش داده یا قربان صدقه اش بروند. فردا جبهه ی ملی، یا چریک ها، یا دیگری و دیگری حرف زدند باز یک عده فحش می دهند و یک عده جان فدا می کنند.

هیچ ملتی در تاریخ به اندازه ی ما برای مملکتش "جان فدا" نکرده و فدایی نداشته است و هیچ ملتی هم در حال حاضر عقب مانده تر و بدبخت تر از ما نیست. همه مان "عاشق" و یا "تشنه به خون" یک بابایی هستیم.

اولین قدم این است که باید به هم احترام بگذاریم و هیچ کدام مان حق توهین به دیگران را برای خودش جایز نشمارد.

دومین قدم این است که حتی اگر با مشی سیاسی و اقتصادی همدیگر مخالف هستیم راهش این نیست که یک نفر بیاید و ما را جمع و جور بکند - هر چند خودملن این را خیلی دوست داریم چون بعدا تمام کثافت کاری ها را می شود سر آن یک نفر کوبید و خود را مبرا کرد - نخیر! این راهش نیست. باید کنگره و نشست های متفق و همه جانبه ای از تمام گروههای اپوزوسیون صورت گیرد و منشوری به عنوان پیش نویس قانون اساسی آینده ی ایران در آن مجامع به تصویب گروهها برسد تا آن منشور و قانون محور اتفاق و یگانگی ملت گردد. منشوری که نه می شود ترورش کرد نه می میرد و نه مورد اتهام دیگر گروهها قرار می گیرد و این منشور خواهد بود که تمامی جماعت مخالف را زیر لوای خود جمع خواهد کرد.

اگر رضا پهلوی بانی چنین کاری شود - یا هر کس دیگری که همت این کار را داشته باشد - باید بر دستش بوسه زد و آفرین گفت چرا که در این صورت - به رغم تمامی سختی ها و فحش خوردن ها و ناملایمات - بزرگ ترین خدمت را به ایرانیان انجام داده است و برای نخستین بار زمینه ی اجرای دموکراسی را در ایران فراهم خواهد آورد.

با این منشور مردم خواهند دانست که چه نمی خواهند و از آن بزرگ تر خواهند دانست که چه می خواهند.

مردم خواهند فهمید که هر آن گروهی که در نوشتن این منشور جمعی همکاری و تبلیغ کند خادم آن هاست و هر گروهی که با فحاشی و برچسب زدن در آن تفرقه اندازد خائن به ملت و تاریخ و افتخارات ایرانیان است.

خواننده ی عزیز تو خود بندی از منشور آینده ی خود باش! اما نخست منشور خویشتن از پلیدی و دروغ و خودکامگی بپرداز.

و جاء من اقصی المدینه رجل یسعی قال یا قوم اتبعوا المرسلین (یس)

و از دوردست قریه مردی دوان بیامد و می گفت: مردمان من فرستادگان هورمزد را پیروی کنید!

آن چه فرستادگان مان گفتند و نکردیم را دریابیم! فارغ از دین، فارغ از جنجال عوام و عوام-فریبی - که خود نیز در سویدای دل خویش باورش نداریم - بیائید تا یک اصل را چراغ راهمان کنیم:

راستگویی!


با خودمان راست بگوییم تا با دیگران مان نیز راستگویی توانیم کرد.

کاش فرتوت و درمانده نبودم تا روزی آزادی ایران را می دیدم و ای کاش چشمان و دستان خودم توان این را داشت که همین سطور را برای شما بنگارم.

امیدوارم روزی نه چندان دور شما و همین "آفرین" نوه ی عزیزم - که نوشتن و تایپ این سطور را به مهربانی تقبل کرد - در ایرانی آزاد به آزادگی روزگار به سر برید.

آذر هشتاد و هفت - دوسلدرف

-- حبیب اسکندانی ، Dec 6, 2008

سلام
اولا باید بگویم شاهزاذه پهلوی با پدرشان خیلی تفاوت دارند.وی در یک فضای کاملا دموکراتیک و سکولار پرورش یافته و در بعد دیگر باید گفت که جامعه امروز دیگر خواهان سلطنت در ابعاد و اشکال شاهنشاهی پدر ایشان نیست .کما اینکه پادشاهی و سلطنت حتما نباید با دیکتاتوری و خفقان همراه باشد برای نمونه میتوان به پادشاهی اسپانیا اشاره کرد مردم این کشور در زمان حکومت فرانکو هزینه این آزادی کنونی خود را پرداخت کردند و مردم ما هم باید این هزینه را پرداخت کنند تا قدر آزادی خود را بدانند و به آسانی از دستش ندهند. با تشکر

-- میلاد ، Jan 10, 2009

رئیس جمهوره قلّابی ما آقای احمدی عجب آدم ..... هست بعد از اینهمه قتل و آدم کشی‌تازه می‌خواد بره سازمان ملل بگه چطور باید قتل عام کرد و رئیس جمهور هم شد. آقای احمدی .... و پدر .... آیت الله دشمن اسلامی یک روز جواب این جنایاتشون را خواهند داد حالا هرچقدر برند سازمان ملل عر و تیز کنند. مارو باش هزار‌ها سال تمدن را دادیم دست یک ... ، آقای احمدی .... و، آیت الله دشمن اسلامی. می‌خواد بره اونجا بگه در ایران همجنس باز نیست ولی‌نمیگه ............ گذاشتند همجنس بازی به حساب نمیآید.اول ..... بعد میکشنمون، بد از حقوق بشر و حقوق مردم حرف میزنند. ما دیگه چه ملت خره بدبختی هستیم که اینها شدند حاکممون. لا اِلهَ اِلَّا اللّه
«ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا بانفسهم»

-- ندای انقلاب ، Sep 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)