تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با حسین شمس، سرمربی تیم فوتسال و علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال

حسین شمس: من باید بهترین مربی آسیا می‌شدم

فرنگیس محبی
mohebbi@radiozamaneh.com

در مراسم اهدای جوائز برترین‏های فوتبال آسیا که سه‏شنبه شب در شانگهای چین برگزار شد، فوتبال ایران سه افتخار کسب کرد.

عنوان‏های «برترین فدراسیون فوتبال»، «برترین تیم ملی فوتسال» و «بهترین بازیکن سال فوتسال آسیا» سه افتخاری است که نصیب ایران شد.

وحید شمسایی، ۳۳ ساله، کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران برای دومین بار پیاپی، بهترین بازیکن فوتسال آسیا شناخته شد.

تیم ملی فوتسال ایران در راه‏یابی به یک چهارم نهایی مسابقات جام جهانی برزیل، پس از ۱۶ سال و کسب عنوان قهرمانی آسیا، نام خود را به عنوان تیم قدرت‏مندی در صحنه‏ی آسیا ثبت کرد و در میان هشت تیم برتر جهان قرار گرفت.

موفقیت‏های تیم ملی فوتسال ایران در زمان سرمربی‏گری حسین شمس به دست آمد. آقای شمس به عنوان نامزد «برترین مربی فوتسال آسیا» در مراسم اهدای جوایز در شانگهای حضور داشت. اما با وجود اثبات شایستگی‏هایش در مربی‏گری، موفق به کسب این مقام نشد.

در همین رابطه با حسین شمس، سرمربی تیم فوتسال ایران و علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای شمس در این باره می‌گوید:

اسم من هم برای مربی‏گری جزو سه نفر بود. ولی متأسفانه چون فوتبال و فوتسال مشترک بود، برای مربی‏ها‌، مربی ژاپنی انتخاب شد. اگر مربی مستقل فوتسال را انتخاب می‏کردند، طبیعی بود که جایزه‏اش به من می‏رسید.

ای‌اف‌سی جام جهانی را در نظر نگرفت و این ایراد بسیار بزرگی بود که به این قضیه گرفته شد. این است که اگر جام جهانی فوتسال را در نظر می‏گرفتند، قطعاً جایزه به من می‏رسید.

خیلی انتخاب بدی بود و خیلی‏ها به این قضیه اعتراض کردند، اما متأسفانه چون افراد قوی را در ای‌اف‌سی نداریم که از حق ایرانی‏ها دفاع بکند، حق من خورده شد. البته مسوولین ای‌اف‌سی قول دادند از سال آینده مربی فوتسال را مستقل انتخاب کنند که دیگر چنین موردی پیش نیاید.


حسین شمس، سرمربی تیم فوتسال

در همین حال، فدراسیون فوتبال ایران به غیر از کسب عنوان «برترین فدراسیون فوتبال آسیا»، موفق به کسب چهار سهمیه برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی «جام باشگاه‏های فوتسال آسیا» هم شد.

آقای کفاشیان، چه عواملی در کسب این افتخارات برای فوتبال و فوتسال ایران، موثر بوده است؟

از زمانی که بعد از تعلیق فوتبال کشور، فدراسیون فوتبال موظف شد با کمیته‏ی انتقالی، اساسنامه‏ی جدیدی بنویسد. از تدوین و انجام اساسنامه‏ی جدید، حدود ۱۰ ماه می‏گذرد. در این ۱۰ ماه با تقسیم کار و سپردن وظایف هر کس به خودش، سعی کردیم کارها را به نحو مرتبی انجام دهیم.

در بخش مربوط به تماس با کنفدراسیون فوتبال آسیا، تماس‏های مختلف با کمیته‏های کاری مختلف داشتیم. سعی کردیم ساختار فعلی فدراسیون فوتبال را با اساسنامه‏ی جدید انطباق دهیم و دستورالعمل‏های مربوطه را رعایت کنیم.

در سطح آسیا، بهترین عملکرد را ایران‌، بین استان‏های کشور، داشته است. منطقه ما الان یکی از موفق‏ترین‌هاست. از فوتبال ساحلی، نوجوانان و فوتسال ما، بهترین ارزیابی را داشتند و هر دو تیم هم به جام جهانی راه پیدا کرد.

فوتسال ما جزو چهار تیم اول آسیا قرار گرفت. فوتبال ساحلی هم به جام جهانی رفت، ولی چون اولین تجربه‏اش بود، موفقیت خاصی نداشت. تیم نوجوانان هم در آسیا اول شد.

به ‏غیر از این‏ها، کسب چهار سهمیه برای حضور در باشگاه‏های آسیا و میزبانی جام باشگاه‏های فوتسال آسیا، از دیگر دستاوردهای اخیر فوتبال ایران بوده است. فکر می‏کنید چه شاخص‏هایی را کنفدراسیون فوتبال آسیا در نظر گرفته و یا توجه‏اش را جلب کرده که این امتیازات را به ایران داده است؟

از شش ماه پیش، لیگ ایران جزو بهترین لیگ‏ها بوده که با ۱۸ تیم، جزو بهترین کشورها است. اکثر کشورهای دیگر ۱۲ یا ۱۴ تیمه هستند، ولی ما ۱۸ تیم داریم.

سعی کرده‏ایم باشگاه‏های‏مان به سمت حرفه‏ای شدن پیش بروند و نظم خاص خودشان را دارند. ای‌اف‌سی ضوابط مختلفی را در ابعاد مختلف برای ما قرار داده بود و سعی کردیم در بخش‌های مختلف امتیازش را بگیریم، نواقصی داشتیم که سعی کردیم آن‏ها را تا حدی رفع کنیم.

البته هنوز هم از ۵۰۰ امتیازی که ای‌اف‌سی برای این کار قرار داده، بیش از ۳۴۰ امتیاز نگرفته‏ایم. ولی همین که توانستیم امتیازمان را از زیر ۳۰۰ به ۳۴۰ برسانیم، تلاش ما را نشان می‏دهد.

روند کارمان هم به شکلی است که انشاالله این ۳۴۰ امتیاز را همین‏طور بالا ببریم و امتیازهایمان را بیشتر کنیم. این‏ بود که پویایی لیگ ایران، علاقه‏ی مردم به فوتبال، حرفه‏ای شدن باشگاه‏ها و ورزشکارهای ما، باعث شد ایران موفق به گرفتن چهار سهمیه بشود.


وحید شمسایی بهترین بازیکن فوتسال قاره آسیا

برخی رسانه‏ها به انتخاب فدراسیون فوتبال ایران از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، انتقاد کردند. نظرتان در مورد این انتقادها چیست؟ فکر نمی‏کنید به جای انتقاد، باید حمایت می‏‏کردند؟ دلیل انتقادشان را در چه می‏بینید؟

رسانه‏های خودمان را می‏فرمایید؟

بله.

نمی‏دانم دلیل انتقادشان چیست. این‌که توانسته‏ایم اول بشویم، قدم خوبی است ولی به معنی تمام شدن کار نیست، بلکه به معنی شروع کار است.

اگر رسانه‏های محترم توجه کنند، همین که این شروع را خوب جلو رفته‏ایم و ما را اول کردند، نشان می‏دهد اگر تا آخر همین‏طور جلو برویم، حتی موفق‏تر از آسیایی‏ها و در جهان هم می‏توانیم صاحب نام باشیم.

این رسالت ما را سنگین‏تر می‏کند. نه این‌که بخواهیم خدای ناکرده مغرور شویم به این‌که اول شده‏ایم و دیگر کارمان تمام است.

کار و وظیفه‏ی سنگینی بر عهده‏ی ما گذاشته شده و دوست نداریم نهایت قضیه، از ما تعریف شود. دوست داریم همیشه کار ما را زیر ذره‏بین داشته باشند و انتقاد هم بکنند که بتوانیم کارمان را خوب پیش ببریم.

سوالی در مورد مطالبی در روزنامه یا روزنامه‏هایی در امارات که در آن علی دایی را مورد انتقاد قرار داده‏اند، دارم‌، شما هم اعلام کرده‏اید این موضوع را دنبال خواهید کرد و رسماً شکایت می‏کنید. درج یک مطلب در یک روزنامه، چه ربطی به فدراسیون فوتبال و یا کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد؟

فدراسیون فوتبال امارات، مرجعی است که با ما ارتباط خاص دارد و اگر در کشوری، روزنامه‏های ورزشی یا ارگان‏های دیگری برای ما مشکل ایجاد کنند، قطعاً هم‏زبان ما وزارت خارجه یا ارگان‏های دیگر نیستند.

هم‏زبان ما فدراسیون فوتبال امارات است که ما رسماً به آن‏ها می‏گوییم، آن‏ها هم اعتراض ما را به آن روزنامه‏ی ورزشی‏شان می‌گویند.

در همین مورد، آقای عظیم‏زاده، رییس روابط بین‏الملل فدراسیون اعلام کرده برخورد مسوولان امارات با هواداران ایرانی بد بوده و ایشان طی مصاحبه‏ای، قول دادند: «این حرکت آن‏ها را در بازی برگشتی که در تهران دارند، جبران خواهند کرد». آیا به نظر شما، این رفتار حرفه‏ای و عاقلانه است؟

نه، به هیچ عنوان این کار را تأیید نمی‏کنیم. رفتار ما با میهمان‏ همیشه با احترام همراه است و نگاه نمی‏کنیم که دیگران چه رفتاری با ما داشته‏اند. در کشور ما، همه میهمان ما و مورد احترام هستند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
سه عنوان فوتبال آسیا به ایران رسید
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)