تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه ششم

از میهمانی بزرگان تا شب‌های تنهایی شهرزاد

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

رهبران سابق جهان که برای شرکت در همایش دین در دنیای معاصر و به دعوت سید محمد خاتمی، به ایران آمده بودند، از شهر یزد دیدن کردند.

Download it Here!

دیدن آتشکده زرتشتیان، زندان اسکندر و باغ دولت‌آباد، بخشی از برنامه‌ سفر رهبران سابق جهان به یزد بود. زمانه عکس‌های این بازدید را در صفحه عکس روز منتشر کرده است. این عکس‌ها پربازدید کننده‌ترین صفحه سایت در هفته گذشته بودند.

«هشدار وزیر ارشاد به بازیگران ایرانی هالیوود» از خبرهای مهم هفته گذشته بود. وزیر ارشاد به بازیگران ایرانی هالیوود هشدار داد «از مرزهای قانونی، پا را فراتر نگذارند».

محمدحسین صفار هرندی در پاسخ به این پرسش که آیا هنرپیشگان ایرانی هالیوود می‌توانند در ایران فیلم بازی کنند؟ گفت: «قیدی که در کار ما حاکم است، این است که کسی از مرزهای قانونی پا را فرا نگذارد. اما اگر کسی قانون را زیر پا بگذارد، خود به خود او هم زیر پا گذاشته خواهد شد».

این خبر از پرخواننده‌ترین‌های سایت در هفته گذشته بود که حدود ۱۵ کامنت هم دریافت کرده است. بیشتر کامنت‌گذارها به این سخنان وزیر ارشاد اعتراض و انتقاد کرده‌اند.

در این میان بحثی نیز در این مورد درگرفته که زمانه و وبلاگستان و رسانه‌های دیگر بیش از اندازه ماجرای گلشیفته فراهانی را بزرگ کرده‌اند، در حالی‌که چنین توجهی به درگذشت اردشیر محصص نکرده‌اند.

ظاهراً بحث حضور بازیگران ایرانی در هالیوود همچنان ادامه دارد و خوانندگان زمانه هم از این موضوع استقبال می‌کنند. نشانه این موضوع آن است که خبر حضور «میترا حجار در هالیوود» یکی دیگر از خبرهای پرخواننده در هفته گذشته بود.

میترا حجار، بازیگر ایرانی که مدتی است از سینمای ایران فاصله گرفته و در غرب به سر می‌برد، موفق شده است برای نخستین بار در یک فیلم آمریکایی به نام «استلینای آبی» ظاهر شود.

این فیلم، داستان زنی به نام استلینا مارتین است که در جریان یک سرقت تیر می‌خورد و در وضعیت کما قرار می‌گیرد. وی وقتی بعد از یک ماه به هوش می‌آید، احساس می‌کند آدم دیگری است و زندگی دیگری را آغاز کرده است.

در هفته گذشته بیژن روحانی در سلسله برنامه‌هایش با موضوع محیط زیست، گزارشی با عنوان «جزایر مصنوعی خلیج فارس و تغییرات زیست محیطی» داشت.

خلیج فارس هم‌اکنون با مشکلات و ضایعات زیست محیطی فراوانی رو‌به‌‌روست که بخش عمده و اصلی آن به فعالیت‌های انسانی باز می‌گردد.

این برنامه گزارشی بود از یکی از عواملی که به تازگی و در چند سال اخیر، زیست بوم خلیج فارس را با تغییر و تحولاتی جدید رو‌به‌رو کرده است، یعنی فعالیت‌های انسانی که در جهت ایجاد ساختارهای مصنوعی و خشک کردن برخی قسمت‌های این آبراهه بزرگ است.

در بخش تازه‌های نشر، در هفته‌ای که گذشت سه کتاب معرفی شد. «بامدادی دیگر» نوشته ضیاءالدین ترابی که نگاهی تازه به اشعار احمد شاملو است.

گزیده داستان ‌کوتاه اروپا با عنوان «مرد دربند» با انتخاب و ترجمه اسدالله امرایی که جلد سوم از یک مجموعه پنج ‌جلدی داستان‌های پنج قاره جهان است.

«شعر روزهای دلتنگی، سروده‌ شاعران شهر کافکا» گزیده سروده‌های شاعران اروپا با ترجمه خسرو ناقد که از میان شعرهای شاعرانی برگزیده شده که یا در شهر پراگ متولد شده‌اند یا تحت تاثیر این شهر این اشعار را سروده‌اند.

به بهانه برگزاری کنسرت دو خواننده ایرانی در مالزی، اردوان روزبه برنامه هفته گذشته‌ خود را با عنوان «کامران و هومن و فرصتی برای وطن‌پرستی» به این موضوع اختصاص داد.

ماجرا از چند ماه پیش شروع شد. درست وقتی که یک بلاگر به نام شیمو روی سایتش دو ویدیو، یکی گفت و گوی دو خواننده ایرانی، کامران و هومن با گزارش‌گر شبکه سی‌بی‌اس کانادا و نظر‌های یک جوان اصفهانی را در مورد آن‌ها گذاشته بود.

تیتر مطلب این بود: اگر وطن‌پرستیم، اگر ایرانی هستیم، اگر یک سر سوزن غیرت داریم، به کنسرت کامران و هومن در مالزی نرویم. این برنامه از برنامه‌های پرمخاطب زمانه در هفته گذشته بود که بیش از 30 کامنت هم دریافت کرد.

بعضی از کامنت‌گذاران به محتوای مصاحبه این دو خواننده اعتراض کرده‌اند و برخی دیگر به تحریم کنسرت آن‌ها و در این میان بحث ایرانی بودن یا نبودن و وطن‌پرستی در بین کامنت‌گذارها بالا گرفته است.

بررسی کتاب جنجان‌برانگیز «مناطق مرطوب» نوشته‌ی شارلوته روش، مقاله‌ای از حسین نوش‌آذر بود که در هفته گذشته در بخش جمعه سایت زمانه منتشر شد.

شارلوته روش، مجری مطرح شبکه‌ی تلویزیونی «Viva» در آلمان به تازگی رمانی به نام «مناطق مرطوب» منتشر کرده است. این رمان تاکنون ۱۹ بار تجدید چاپ شده و بیش از دو میلیون نسخه از آن به فروش رسیده است.

موضوع این رمان نیازهای جسمانی زن و درگیری زن با جسمش است .این مقاله که از مقاله‌های پرخواننده سایت در هفته گذشته بود حدود ۲۰ کامنت دریافت کرد. بسیاری از کامنت‌گذارها انتقاد کرده‌اند چرا زمانه به موضوعات مهم‌تری نمی‌پردازد.

«شهرزاد امشب کجا بخوابد» عنوان برنامه اخیر «با خانم نویسنده» شهرنوش پارسی‌پور بود. او درباره شهرزاد می‌گوید:

«شهرزاد، رقاصه، شاعر، نویسنده، هنرپیشه و در عین حال فیلم‌ساز ایرانی است. او زندگی خیلی عجیبی داشت و در دوران جوانی ما شهرت زیادی داشت.. رو‌به‌رویش نشسته‌ام به او خیره می‌شوم. من او را می‌شناسم اما او مرا نمی‌شناسد. بعد از مدت‌ها جست‌وجو شهرزاد را یافته‌ام. سر صحبت را که باز می‌کنم کوله و ساکش را نشانم می‌دهد و می‌گوید به این فکر می‌کند که امشب کجا بخوابد.»

این برنامه از برنامه‌های پرمخاطب در هفته گذشته بود که ۱۵ کامنت نیز دریافت کرده است. اکثر کامنت‌ها‌ ابراز تاسف برای شهرزاد بوده است.

اما چند تایی به این موضوع اشاره کرده‌اند که گزارش زندگی شهرزاد پیش از این در سایت جدیدآنلاین منتشر شده است و چرا خانم پارسی‌پور به این منبع ارجاع نداده‌ است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)