تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

جشن پاک در بین ایرانیان مسیحی در هلند

پژمان اکبرزاده
www.PejmanAkbarzadeh.com
pejman@radiozamaneh.com

جشن پاک در چهارم آوریل، در بین ایرانیان مسیحی در هلند نیز گرامی داشته شد. گروهی از آنها در کلیسای ایرانیان در شهر هارلم گردهم آمدند تا آداب این جشن مذهبی بزرگ در بین مسیحیان را به‌جا آورند.

Download it Here!

یوشا، یکی از ایرانیان مسیحی شرکت کننده در این مراسم، در گفت‌وگویی با «زمانه»، از دلایل اهمیت «جشن پاک» برای مسیحیان می‌گوید.

جشنی که برای ایرانیان مسیحی با شادمانی برای نوروز هم همراه بود.


روز جمعه‌ای که گذشت، روزی بود که عیسی‌مسیح به خاطر گناهان ما بر صلیب مصلوب شد. این روز به عنوان جمعه‌ی سیاه نامیده می‌شود. روز شنبه مانند این است که مردم در ناراحتی هستند ولی درواقع در خوش‌حالی هستند، زیرا عیسی‌مسیح قبول کرد به خاطر گناهان ما روی صلیب برود و ما خیلی از روز جمعه‌ی سیاه خوشحال هستیم. روز یک‌شنبه را مسیحیان در سراسر جهان جشن می‌گیرند زیرا عیسی‌مسیح زنده شد، از قبر بیرون آمد، حیات دوباره پیدا کرد و اجازه داد این حیات در تک تک ما مسیحیان بیاید.

ما امروز را به این دلیل جشن می‌گیریم که خدای ما زنده است و این برای ما بسیار مهم است. این آیینی است که در میان ما مسیحیان همواره بوده است زیرا ما داریم با آن زندگی می‌کنیم.

جشن دربرگیرنده‌ی چه آیین‌ها و مراسمی می‌شود؟

با یک دیگر غذا می‌خوریم؛ همچنین سرود و پای‌کوبی هم است. بعد از آن یک موعظه به خاطر این روز است برای آن‌هایی که می‌خواهند مجددا از کلام بشنوند.

مورد دیگری که خیلی میان ما مسیحیان مهم است، در روز جمعه‌ی سیاه، بعد از ظهر در کلیساها ساعت هفت شب به بعد شام خداوند را به جا می‌آورند و می‌خواهند اعلام کنند که ما در مرگ مسیح شریک هستیم، می‌خواهیم با مسیح هم‌پیمان باشیم زیرا ما زمانی که ایمان می‌آوریم با مسیح روی صلیب می‌میریم و زمانی که تعمید می‌شویم، زیر آب می‌رویم و بیرون می‌آییم با مسیح زنده می‌شویم.

به همین دلیل روز یک‌شنبه‌ی سفید، عید پاک یا عید قیام برای ما خیلی مهم است.

اشاره کردید که جمع می‌شوید و دور هم غذا می خورید، آیا غذای خاصی می‌خورید؟

خیر، غذای خاصی نیست. فقط به خاطر این است که دور هم باشیم. با یک‌دیگر در این رابطه صحبت می‌کنیم و با هم سر یک میز غذا می‌خوریم. غذا خوردن اصولا در کتاب مقدس چیزی عادی است. زیرا عیسی‌مسیح اگر در چهار اناجیل نگاه کنید با شاگردانش غذا می‌خورد.

ما نیز امروز به این رسمی که عیسی‌مسیح انجام می‌دهد، دور هم جمع می‌شویم، غذا را با دعا برکت می‌دهیم و این دعایی که روی غذا می‌آید برکتی از سوی جان‌های ما است.

آیا برگزاری این جشن بین گروه‌های مختلف مسیحی با یک‌دیگر تفاوت دارد؟

خیر، امروز در سراسر دنیا و در تمام کلیساها جشن می‌گیرند.

در میان ایرانیان مسیحی چطور؟ برای مثال شما در یک کلیسا در هلند با ایرانیان جمع شده‌اید، آیا با توجه به ایرانی بودن‌تان با جشنی که مسیحیان کشورهای دیگر و مخصوصا کشورهایی که بیشتر جمعیت مسیحی هستند برگزار می‌کنند، تفاوتی حس می‌کنید؟

تفاوتش در این است که برای ما تازگی دارد و یک چیز نو است. زمانی که ما در ایران زندگی می‌کردیم این مراسم را نداشتیم، قبلا مسلمان بودیم، از مسیری که آمدیم با خدا رابطه ایجاد کردیم. این رابطه با خدا در واقع تغییر دین نیست، یک رابطه‌ی جدید میان شخص شما و خدا است. به همین دلیل جمع شدن جدیدی که به خاطر عیسی‌مسیح است، برای ایرانیانی که به عیسی‌مسیح خداوند ایمان آورده‌اند، یک تازگی و زیبایی خاصی دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این روزها را به آنان تبریک می گویم.
این آیین البته همواره و در میان همه مسیحیان نبوده است.
این سنّت را تنها کاتولیک ها دارند. چنین ایامی را نیز تنها پس از قرن چهارم میلادی است که اینچنین گرامی می دارند. تأثیراتِ آیین های ایرانی کهن بر کاتولیسیم بوده است که این جشن همواره با اوائل بهار قرین می شود.

-- خلیل ، Apr 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)