تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«عذرخواهی رسمی مدرسه عالی لاهه از ایرانیان»

رضا جمالی
reza@radiozamaneh.com

روز ۱۵ مارس گردهمایی اعتراضی از طرف کمیته ندای ایران در مدرسه عالی شهر لاهه سازماندهی شد ودر این گردهمایی سخنرانان با اشاره به اجاره سالن این موسسه آموزشی از طرف سفارت جمهوری اسلامی برای برگزاری جشن ۲۲ بهمن، مراتب انتقاد و تاسف خود را ابراز داشتند.

Download it Here!

سوزانا فرناندز از طرف هیئت رئیسه مدرسه نیز از این بابت اظهار تاسف نموده و اعلام کرد که اجاره سالن به‌هیچ‌وچه به مثابه طرفداری و یا شرکت این مرکز آکادمیک در این مراسم نبوده و حتی عدم مشارکت در قرارداد اجاره نیز به‌روشنی قید شده بوده ولی متاسفانه جمهوری اسلامی از این مساله سواستفاده نموده و باعث بدسابقه شدن موسسه آنها شده است.


سخنرانان دیگر که از احزاب سیاسی هلندی و شخصیت‌های دانشگاهی بودند نیز هرکدام به‌نوبه خود در بی‌طرفی مراکز علمی تاکید کرده و حساسیت آنها را نسبت به زیر پا گذاشتن حقوق بشر در کشورهایی مثل ایران، سودان و چین خواستار شدند.

همچنین در این گردهمایی، ماهیت جنبش سبز در ایران و ضرورت حمایت جامعه جهانی از آن نیز یکی از موارد مورد بحث بود، که با استقبال حضار و شرکت کنندگان در این برنامه مواجه شد. گروه هلندی نوای موزیک نیز در این برنامه باخواندن مرغ سحر و ترجمه اشعاری از مولانا حاضران در سالن را به وجد آورد.

در این زمینه با شیرین قهرمانی، از فعالان دانشجویی در هلند و از حاضرین در این گردهمایی گفت‌وگو کرده‌ام.

خانم قهرمانی، آیا مسئولان این مدرسه هیچ آگاهی‏ای از شرایط سیاسی فعلی ایران داشته که چنین همکاری‏ای را با سفارت ایران در رابطه با مراسم ۲۲ بهمن امسال انجام داده است؟

بله؛ طبق گفته‏ی یکی از کارکنان دانشگاه، قبلا از شرایط کنونی ایران اطلاع داشته‏اند. حتی در یکی از صحبت‏هایی که با ما داشتند، گفتند که پلیس هلند تذکر داده بوده که ممکن است خطرناک هم باشد. اما نتوانسته‏ بودند در مورد جزییات کار به مدیریت اطلاعات کافی بدهند و مدیریت می‏گوید که اطلاع کامل نداشته است.

شما یا سازمان‏تان چگونه مطلع شدید که مدرسه عالی لاهه با سفارت ایران در رابطه با برگزاری جشن‏ ۲۲ بهمن در هلند، همکاری داشته است؟

ما متاسفانه پس از پایان مراسم از دوستانی که آن‏جا بودند و شاهد مراسم ، باخبر شدیم. ولی برگزاری این مراسم به صورت کاملا محرمانه بوده، هیچ‏جا درج نشده بود و فقط از طریق تلفن به دانشجویان خودشان اطلاع داده بودند و هیچ اعلامیه‏ای هیچ‏جا نصب نشده بود.

چطور شد که مسئولین این مدرسه به این جمع‏بندی رسیدند که در همکاری‏شان با سفارت ایران دچار اشتباه شده‏اند؟ آیا اعتراض ایرانیان و دانشجویان ایرانی ساکن هلند باعث شد که آن‏ها امروز بابت این اقدام عذرخواهی رسمی کنند؟

دقیقاً؛ در صحبت اولیه‏ای که با آنان داشتیم، فکر می‏کردند هیچ اشتباهی پیش نیامده و کاری که کرده‏اند به تمامی درست بوده است. چون سفارت جمهوری اسلامی واقعیت را به آن‏ها نگفته بود و اعلام نکرده بود که سالن را به منظور برگزاری جشن سال‏روز انقلاب نیاز دارد. بلکه گفته بود این مراسم جشن ملی ایران است. در صورتی که ۲۲ بهمن، جشن ملی ایران نیست. مسئولین مدرسه با استناد به این موضوع، گفتند که تقصیری نداشته‏اند.


اما سخن ما هم این بود که وقتی سفارت کشور دیکتاتوری مانند ایران با چنین تقاضایی به دانشگاه می‏آید، مسئولین باید ‏با حساسیت بیشتری به موضوع می‏پرداختند. ضمن این که باید توجه بیشتری نشان می‏دادند که چرا هیچ تبلیغ سراسری برای این مراسم صورت نگرفته است و شاید بهتر بود نظر دانشجویانی که در هیأت‏های دانشجویی فعال هستند و یا ازاستادان ایرانی دانشگاه های هلند پرسیده می‏شد.

ممکن است توضیح بدهید که در مراسم امروز چه مقامات علمی و یا سیاسی‏ای حضور داشتند و دقیقاً به چه مسائلی اشاره کردند؟

در مراسم امروز، آقای هاری فان بومل از سوی حزب سوسیالیست هلند شرکت داشت که ضمن حمایت از مردم ایران، ناراحتی خود را از اتفاقی که افتاده است، بیان کرد و تضمین کرد که این اتفاق دوباره در هیچ جای هلند پیش نخواهد آمد.

رییس دانشگاه، خانم سوزانا فرناندز نیز ابراز ناراحتی و رسماً بابت این موضوع عذرخواهی کردند، ضمن این که ایشان هم تضمین کرد چنین اتفاقی دیگر در این دانشگاه پیش نخواهد آمد. ایشان گفتند که سفارت جمهوری اسلامی اطلاعات درستی به دانشگاه نداده بود و دانشگاه چون نمی‏دانست قرار است مراسم ۲۲ بهمن در این سالن برگزار شود، آن را اجاره داده بوده است.

اساتید دیگری نیز حضور داشتند؛ از جمله آقای میلر هاوس که با خواندن اشعاری از خیام، با ایرانیان ابراز هم‏دلی کردند.

ما هم به عنوان ایرانیان مقیم هلند، حداقل خوشحال‏ایم که توانستیم این گام را برداریم که چنین اظهاراتی را از زبان مقامات هلندی بشنویم.

آیا واکنشی از سفارت جمهوری اسلامی ایران، بابت عذرخواهی رسمی دانشگاه لاهه، شنیده‏اید؟

از واکنش سفارت خبری نداریم. اما می‏دانیم که دانشگاه از سفارت بازخواست کرده که چرا به دانشگاه اطلاعات درست ابلاغ نکرده‏اند که آن مراسم به چه منظور برگزار ‏شده است.

ایمیل سفیر ایران خطاب به دانشگاه را به ما نشان دادند که ایشان نوشته بود، سفارت این سالن را برای برگزاری جشن ملی ایران می‏خواهد. در واقع، به خاطر اطلاع اشتباهی که از سمت سفارت به دانشگاه آمده، آن‏ها سالن را اجاره داده‏ بودند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پول خوب اجاره رو از سفارت گرفتند و پیش خودشون گفتن "اگه" شلوغ شد ، معذرت می خواهیم.... کاری نداره !!!

-- عطری ، Mar 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)