تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های هلند

«در ایران، ارمنی‌ها جدا زندگی می‌کنند»

شکایت رسمی ایران نسبت به سخنان هیلاری کلینتون در مورد محو کردن ایران، تورم شدید در اقتصاد ایران، «پیام» جرج بوش به سوریه، ایران و کره شمالی از طریق کشف برنامه هسته‌ای سوریه و رد پیشنهاد شورای امنیت از سوی ایران از جمله خبرهای این هفته رسانه‌های هلند بودند. با هم نگاهی داریم به دیگر خبرهای این رسانه‌ها:


«حزب‌الله لبنان، در ایران مبارز عراقی پرورش می‌دهد»

پایگاه خبری فوک‌نیوز روز پنجم ماه مه نوشت:
«پیکارجویان گروه حزب‌الله لبنان در یک آموزشگاه نظامی واقع در تهران، به شبه‌نظامیان عراقی تمرین نظامی می‌دهند.» این را روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز بر اساس گزارش بازجویی‌های ارتش آمریکا در عراق خبر داده است.


پایگاه خبری فوک‌نیوز ادعا کرد که جنگجویان حزب الله لبنان، در تهران آموزش می‌بینند

طبق این گزارش، چهار شبه‌نظامی که اواخر سال گذشته در عراق دستگیر شدند، جدا از یکدیگر، دست داشتن حزب‌الله و ایران را در تمرینات خود تأیید کرده‌اند.

آمریکاییان، پیش از سفر هفته پیش هیأت عراقی به ایران این اطلاعات را به آن‌ها تحویل داده بودند؛ ولی مشخص نیست که آیا این هیأت، میزبانان ایرانی خود را با این اطلاعات روبه‌رو کرده است یا خیر.

***

توقف گفت‌وگوی ایران و آمریکا

ایران گفت‌وگو با آمریکا در مورد عراق را متوقف کرد. روزنامه دپرس روز دوشنبه پنجم مه نوشت:
تا زمانی که آمریکا و ارتش عراق حملات خود علیه شبه‌نظامیان شیعی عراق را متوقف نکند، ایران با آمریکا در مورد امنیت عراق به مذاکره نخواهد نشست.

نظامیان آمریکایی و عراقی به مبارزه‌ای توأمان با نیروهای تندروی شیعه مقتدی صدر مشغول‌اند.

عراق روز یکشنبه اعلام داشت که حمله علیه نیروهای مقتدی صدر در هر صورت ادامه می‌یابد؛ حتی اگر ایرانی‌ها خود را از مذاکرات امنیتی عقب بکشند.

ایالات متحده و ایران از ماه مه سال گذشته سه دور مذاکرات دیپلماتیک در خصوص وضعیت امنیتی عراق برگزار کرده‌اند.

***

صد زخمی در زمین‌لرزه ایران

روزنامه دپرس روز اول ماه مه نوشت:
به گزارش تلویزیون ایران، بیش از صد نفر در زمین‌لرزه‌ای که پنج‌شنبه غرب ایران را لرزاند، زخمی شده‌اند.


زلزله در بروجرد، صد زخمی بر جای گذاشت

این زلزله در ساعات بامدادی، با بزرگی ۴.۷ ریشتر سه محل را در استان لرستان لرزاند.
بیشتر زخمیان از ساکنان شهر بروجرد بودند. دو سال پیش نیز زمین‌لرزه‌ای در همین منطقه جان ۷۰ تن را گرفت و ۱۲۰۰ مجروح بر جای گذاشت.

***

کنگره یهودیان: قرارداد گازی سوییس با ایران ملغی شود

این عنوان خبری است از روزنامه دپرس روز ۳۰ آوریل. در این خبر آمده است:
کنگره جهانی یهودیان (وی‌جی‌سی) از سوییس خواسته تا قرارداد میلیاردی خود را برای تحویل گرفتن گاز از ایران ملغی نماید.

رییس این کنگره، رونالد لاؤدر می‌گوید: ما با این قرارداد مخالفیم؛ زیرا در ایران رییس‌جمهوری محافظه‌کار یعنی محمود احمدی‌نژاد بر سر کار است و سازمان ملل به خاطر برنامه بحث‌انگیز هسته‌ای ایران، این کشور را تحریم کرده است.

به باور رونالد لاؤدر، ایران می‌تواند از پول سوییس برای حمله به اسرائیلیان و آمریکایی‌ها استفاده کند یا با این پول موشک برای پرتاب سلاح هسته‌ای خریداری نماید.

میشلین کالمی-ری ، وزیر خارجه سوئیس هفته گذشته برای امضای قراردادی میلیاردی در تهران حضور یافت. این قرارداد مبلغی بین ۱۸ تا ۲۷ میلیارد دلار را شامل می‌شود. وزیر خارجه سوییس روز سه‌شنبه پاسخی به خواسته کنگره یهودیان نداد.

***

«شرکت‌های شل و رپسول از سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی صرف نظر می‌کنند»

پایگاه اخبار مالی هلند، آی.ای.اکس روز پنجم مه نوشت:
شرکت‌های نفتی رویال داچ شل و شرکت اسپانیایی رِپسول تصمیم گرفته‌اند در توسعه دو فاز مهم از پروژه گاز پارس جنوبی شرکت نکنند. این خبر را روزنامه اسپانیایی اکسپانسیون روز شنبه درج نموده؛ ولی منبعی برای خبر خود نیاورده است.

با این حال این دو شرکت نفتی نسبت به شرکت در پروژه‌های آینده نفت و گاز ایران بی‌علاقه نیستند. این دو شرکت هم‌اینک به همراه دولت ایران طرحی در دست تهیه دارند تا منافع خود را مرحله به مرحله به شرکت روسی گازپروم و چند شرکت چینی واگذار کنند.

به ازای این کار شل و رپسول خواستار دریافت حق امتیاز برای آغاز یک پروژه درازمدت در پارس جنوبی هستند. این طرح مربوط به زمانی می‌شود که اوضاع سیاسی ثبات بیشتری پیدا کند.

شرکت‌های شل و رپسول قرار بود ۱۰ میلیارد دلار در دو فاز از پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کنند ولی اوایل امسال، ایران از تمدید قراردادهای آن‌ها خودداری کرد.

***

«ایران عروسک باربی را مخرب اخلاق می‌داند»

این عنوان خبری است از روزنامه تلگراف در ۲۹ آوریل. این روزنامه می‌نویسد:
یکی از مقامات بلندپایه دادگستری در ایران روز دوشنبه نسبت به «اثرات تخریبی» عروسک باربی و دیگر اسباب بازی‌های غربی برای میراث اجتماعی و فرهنگی ایران هشدار داد.

قربانعلی دری نجف‌آبادی، رییس دیوان عدالت اداری، طی نامه‌ای به پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور این امر را «خطری» نامید «که باید متوقف شود.»


قربانعلی دری نجف‌آبادی، رییس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به داوودی درباره عروسک‌های باربی هشدار داد

به گزارش فاکس‌نیوز آمریکا، بازار ایران به خاطر افزایش قیمت نفت و قدرت خرید مردم، مملو از اسباب‌بازی‌های قاچاق غربی شده است.

به باور رهبران ایران، تیپ‌هایی مانند باربی، بتمن، اسپایدرمن و هری پاتر «اثرات منفی بر اخلاق و هویت نسل نوجوان ایرانی به جا می‌گذارد.»

این خبر ادامه می‌هد: «در محیطی که زن‌ها باید با روسری در خیابان راه بروند، عروسک های باربی با بیکینی و مینی‌ژوپ مثل خاری است در چشم دولت.»

دولت ایران در سال ۲۰۰۲ مبارزه‌ای را با عروسک‌های باربی آغاز کرد و به جمع‌آوری آن‌ها از فروشگاه‌ها پرداخت. پس از آن نیز نوع ایرانی این عروسک‌ها را به نام دارا و سارا به بازار آورد؛ عروسک‌هایی با لباس‌های مرتب و سنتی. با این حال باربی غربی هم‌چنان میان مردم محبوب است.

***

پرورشگاه خوک‌های آبی به کمک ایران می‌شتابد

این عنوانی است از یک خبر از خبرگزاری ای.ان.پی در روز دوشنبه پنجم مه. این خبر می‌نویسد:
مقامات ایرانی از یک پرورشگاه فُک در شمال هلند درخواست کمک کرده‌اند. این پرورشگاه قرار است در تحقیقات مربوط به مبارزه با نوعی عروس دریایی که تهدیدی برای خوک‌های آبی دریای خزر به شمار می‌آید، با ایرانیان همکاری کند.

این پرورشگاه همچنین قرار است پناهگاهی برای فک‌ها و دلفین‌های در ساحل مانده برپا کند.

دریای خزر مدت‌هاست دچار آفت ازدیاد جمعیت عروس‌های دریایی شده و این امر موجب کمبود غذا برای خوک‌های آبی شده است.

دولت ایران می‌خواهد با پخش فرکانس‌های مشخصی از صدا در زیر آب، عروس‌های دریایی را تلف کند. از پرورشگاه پیتربورن شهر خرونینگن خواسته شده تا اثر این فرکانس‌‌ها بر روی خوک‌های آبی را بررسی کند.

به گفته رییس پرورشگاه پیتربورن، تعداد خوک‌های آبی تا چند سال پیش چندین میلیون بود؛ ولی هم‌اکنون تنها ۵۰ هزار از آن‌ها در دریای خزر باقی مانده‌اند.

***

«در ایران، ارمنی‌ها جدا زندگی می‌کنند»

این عنوان نوشتاری است از گزارشگر هلندی ساکن ایران، کارولین اُمیدی، که در روزنامه تراو هلند به چاپ رسید. ترجمه این نوشتار را با هم می‌خوانیم:

مجیدیه مهم‌ترین محله ارمنی‌نشین تهران است. در ماه دسامبر در این‌جا تعداد بی‌شماری درخت کریسمس در خیابان‌ها فروخته می‌شود؛ ولی الان در بهار هم برای بیننده هوشیار، مشخص می‌شود که بیشتر ساکنان محل ارمنی هستند. برای مثال خیلی از مغازه‌ها تابلوهای ارمنی هم دارند.

سری می‌زنیم به فروشگاه لوازم ورزشی رازمیک. او ۵۰ سال است که صاحب این فروشگاه است. رازمیک با افتخار عکس‌های جوانی و فوتبال خودش را نشان می‌دهد؛ زمانی را که او با همت زیاد در یک تیم فوتبال ارمنی بازی می‌کرد.

رازمیک هم مثل بقیه ۴۰ هزار ارمنی ایران در ایران به دنیا آمده است. او می‌گوید: «من از زندگی‌ام خیلی راضی‌ام و فکر می‌کنم همه‌مان راضی هستیم. مقامات ایرانی کاری به ما ندارند و ما هم کاری به آن‌ها نداریم. سال‌هاست که همین حالت است و مشکلی نداریم.»


به اعتقاد گزارشگر هلندی ساکن تهران، ارامنه در ایران جدا از بقیه زندگی می‌کنند

شاید این رضایت برای اینست که حکومت اسلامی به ارمنی‌ها اجازه می‌دهد مناسک مذهبی‌شان را اجرا کنند. مطابق اسلام، یهودی‌ها و ارمنی‌ها هم مانند مسلمانان، اهل کتاب به شمار می‌آیند. محمد، پیامبر اسلام از مسلمانان اولیه نیز خواسته بود تا به مسیحیان احترام بگذارند. اما ایران، این برخورد نسبتاً روادارانه با مسیحیان و یهودیان را نسبت به بهاییان ندارد؛ زیرا بهاییان معتقدند پس از محمد، پیامبر دیگری بعثت کرده است.

اما مسیحیان که در مسیر سنت ابراهیمی قرار دارند، در ایران پذیرفته‌شده هستند و حتی حقوق مضاعفی به آن‌ها اعطا می‌شود. برای نمونه ارمنیان کلیساهای خود را دارند؛ از خود نماینده‌ای در مجلس دارند و بر خلاف دیگر ایرانیان مجازند در حوزه شخصی نوشیدنی الکلی مصرف کنند.

رازمیک با لبخند می‌گوید: «ما این‌جا خودمان الکل را تقطیر می‌کنیم. من قبلاً در این کار استاد بودم؛ ولی الان آن کار را کم کرده‌ام.» از او می‌پرسیم: «آیا مسلمانان به شما در این مورد حسادت می‌کنند؟» او می‌گوید: «نه. بعضی‌هایشان می‌آیند از ما نوشیدنی الکلی می‌خرند.»

ارمنی‌ها در ایران مدارس ویژه خود را دارند. البته برنامه درسی فرق زیادی با برنامه معمول درسی در ایران ندارد. حتی زبان آموزش این مدارس هم زبان فارسی است. ولی در این مدرسه‌ها به جای درس قرآن، دروس مسیحی داده می‌شود و سه ساعت در هفته هم کلاس زبان ارمنی برگزار می‌شود.

اما این قضیه جنبه دیگری هم دارد. برای نمونه ارمنی‌ها اجازه ندارند در مناصب حکومتی به کار بپردازند. کتاب‌فروش ارمنی، مارتیک شهبازیان در این باره به ما می‌گوید: «این چیزی نیست که مشکلی برای ما ایجاد کند. ما بیشتر با تجارت و کارهای فنی مشغولیم.»

از آن‌جا که ارمنی‌ها از سال ۱۶۰۴ که توسط شاه عباس اول از جلفا به اصفهان آورده شدند و در میان ایرانیان زندگی می‌کنند، انتظار می‌رود که در جامعه حل شده باشند؛ ولی به هیچ وچه چنین نیست.

هفت هزار ارمنی‌ اصفهان هنوز در محله‌ای به نام جلفا با هم زندگی می‌کنند. نه رازمیک، نه بچه‌های مدرسه‌ای‌اش و نه مارتیک، هیچ کدام دوست غیرارمنی ندارند. مارتیک توضیح می‌دهد: «می‌دانی چیست؟ ما ارمنی‌ها دوست داریم با هم باشیم. برای این هم محله جدا داریم. همه این‌جا زبان و دین یکسان داریم. این موضوع روابط را راحت‌تر می‌کند. ما در ایران، دنیای کوچک خودمان را درست کرده‌ایم و از این کار راضی هستیم.»

اما با چند دختر بچه مدرسه‌ای که صحبت می‌کنیم، چیز دیگری می شنویم. آن‌ها از این‌که اجباراً باید مانتو و روسری اسلامی بپوشند، در عذابند و قصد دارند بزرگ‌تر که شدند، به آمریکا بروند. البته آن‌ها آزادند تا در باشگاه ارمنی آرارات در ونک آزادانه با پسران ورزش کنند و به دیسکو بروند.

دنیای کوچک ارمنی برای بعضی رضایت‌بخش است؛ ولی برای بعضی کافی نیست. مثلاً آلفرد، راننده تاکسی ۲۸ ساله می‌گوید: «تابستان به ارمنستان می‌روم؛ ببینم می‌توانم در آن‌جا زندگی بسازم یا نه. دوست دارم در کشوری زندگی کنم که زبان و دینم رسمی باشد. فکر می‌کنم در آن‌جا خیلی بیشتر راضی باشم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نوشته ی آموزنده ای بود علی الخصوص در باره ی ارامنه ی عزیز. فکر می کنم در این مطلب ناخود آگاه به هزاران ارامنه که وطن چند هزار ساله ی خود ایران اجبارا ترک کرده اند اشاره نشده ست. متاسفم که وضعیتی پیش آمده که هموظنان عزیز ارمنی خرج خود را سوا کرده اند . چرا باید اینقدر انحصار طلبی وجود داشته باشد که ریشه های هزاران ساله ی این سرزمین کهن آسیب ببینند. درباره ی بهاپیان هم نیازی به این همه بیرحمی که با تعلیمات اسلام اصلا توافق ندارد هم نمی باشد چه میشود که آنها هم فکر کنند محمد (ص) آخرین نبی خدا نیست . مگر میلیونها بوداپی در کار یهودی ها -مسیحی ها و مسلمان دخالت می کنند ؟ حتما چون زورمان به آنها نمی رسد باید حساب ضعفا را برسیم تا از آنها چشم زهر بگیریم. والله بالله
آبرو ببردیم با این همه توپ و تشر کسی تره ای برایمان خورد نخواهد کرد بغیر از ها نینگتون !

-- شهسواری ، May 6, 2008

باور کنید ارمنی ها در ایران از ما مسلمانان آزادترند . یک دوست ارمنی دارم 5سال پیش رفت ارمنستان زندگی کنه بعد از شش ماه آمد گفت هیچ جا تهران نمی شه . ضما" کی گفته آنها کاری با بقیه مردم ندارند و خرجشان را از دیگران جدا کرده اند بر عکس خیلی روابط دوستانه ای هم بین ارمنی ها با مسلمانان برقرار است و حتی خیلی از آنها در مراسم مذهبی شیعیان مانند عزاداری اباعبداله شرکت می کنند هیچ منعی هم برای استخدام در ادارات و ارگانهای دولتی درای اقلیتها نیست البته در تصدی پستهای مدیریتی حساسیتهایی وجود دارد . ایکاش آزادی های اجتماعی آنان برای ما هم وجود داشت.

-- احمد ، May 7, 2008

من اصفهان زندگی میکنم.این مساله که ارمنیها جدا زندگی میکنند چرته محضه! گزارشگر محترم با بازدید از یک محله ی تهران این مساله را به کل ایران تعمیم میدهد!

-- احسان ، May 7, 2008

از تفاوت هاست که جامعه بارور می شود، و از رواداریست که از این بار، چیزی نو خلق می شود.
از تفاوت هاست که هر گروهی می تواند خود را بشناسد و بشناساند.
هر چه تعریف ایرانی بودن بزرگ دامنه تر باشد، شهروندان قلبی آن بیشتر خواهد شد.
اگر مهم ترین تعریف مسلمان فلان نوع پوشش است، و اگر هر کس بر مسلمان ظاهر می شود با فلان پوشش باید، پس این مسلمان چگونه دنیای بیرون از خودش را ببیند و آن را چنان که هست درک کند.

-- خسرو احسنی قهرمان ، May 8, 2008

یک ارمنی را می شناسم که چند سال پیش رفت ارمنستان و زود برگشت! زندگی در اونجا رو نتونست تحمل کنه، بخصوص رفاهی که در ایران داشت رو اونجا پیدا نکرد. من خودم زیاد از شلوغی تهران خوشم نمیاد ولی هرجا رفتم آبش مزه آب تهران رو نمی داد و خیلی زود دلم براش تنگ می شد! در ضمن در اصفهان مردم با ارامنه ارتباط نزدیکی دارند و بخوبی با هم زندگی می کنند، من جدایی در اونها ندیدم و خود اصفهانی ها از زندگی در کنار هموطنان ارمنی بسیار راضی بودند. ضمن اینکه شهرداری اصفهان هم خیلی خوب به منطقه جلفا می رسد. باید توجه داشت که ارامنه برای رفتن و مهاجرت از ایران مسیر بسیار بسیار راحتی دارند و شاید کمتر از یک ماه ویزای آمریکا به آنها داده می شود.

-- شهرام ، May 8, 2008

ارمنیها در ایران ازادانه زندگی می کنن و هیچ محدودیتی ندارند

-- سهیل ، May 8, 2008

کاش ترکها دهها ملیون ترک ایرانی هم به اندازه ارامنه حرمت داشتند و به زبان خوشان درس میخواندند.

-- بیات ، May 9, 2008

ما که تو محله کلیمی ها و ارمنی ها زندگی میکنیم همچین جدایی رو ندیدیم. ای کاش خبرنگار محترم بیشتر تحقیق میکرد و آمار بچه هایی که دوست پسر یا دوست دختر ارمنی دارن رو هم حساب میکرد. محدودیتهایی وجود داره که به نظر من برای همه هست. وگرنه توی تهران مردم تو حوزه ی خصوصی دیگه زیاد روی دین همدیگه حساس نیستن.

-- باهار نارنج ، May 9, 2008

سلام مطلبتون خیلی جالیب بود.لطفا از زندگی بقیع اقلیت ها هم مطلب تهیه کنید چون من مثل خیلی ار ایرانیای دیگه از زندگیشون کم اطلاع دارم.

-- amin ، May 9, 2008

in ke aramane joda zendegi mikonnand kamelan eshtebah ast man kodam dar tehran doostane armani daram ke az zamane sarbazi dar mantage (jazire majnoon) baham boodim hala ham doostane nazdiki hastim;

-- shahram ، May 9, 2008

salam
in keh migin joda zendegi mikonan khandeh dareh fekr mikonam taraf mikhasteh 1 teste ejtemaii begireh v in rahattarin raveshesh boode ke mizane ekhtelafato besanje mibinin ba in ke inja har kesi mitoone azadane nazar bede hame bar khalafe nevisande nazar dadan!

---------------------
دوست گرامی
آن‌چه خواندید، برگردان فارسی مطالب رسانه‌های هلند بود و الزاماً بازتاب‌دهنده نظرات زمانه یا مورد تأیید آن نیست
زمانه

-- shaahin ، Jun 16, 2008

من يه ايراني مسلمان هستم يه دوست دختر ارمني دارم تنها مشكل ما اينه كه با دوست دختر ارمنيم نميتونم ازدواج كنم و خيكي هم دوستش دارم و حتما بايد بريم يه كشوري كه بتونيم راهت باشيم. در ضمن جفتمون هم حاضر نيستيم دينمون رو عوض كنيم. به اميد ايران آزاد

-- كورش ، Mar 19, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)