تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گزارش یک نظرسنجی جی میلی

فروغ اول، شاملو دوم، بقیه سوم

معصومه ناصری
cafe@radiozamaneh.com


از یک بازی نیمه‌شبانه شروع کردم. از یک‌بی‌خوابی معمول و از دوستانی که در فهرست چت جی‌میلم آن‌لاین بودند خواستم سه تا شاعر معاصری را که به دیگران ترجیح می‌دهند نام ببرند.
اولین سوال این بود که معاصر یعنی چه؟ فکر کردم صد سال اخیر را معیار قرار بدهم برای معاصر بودن، بعضی‌ها می‌پرسیدند زنده یا مرده؟ گفتم زنده یا مرده هر چه باشد قبول دارم!


فروغ فرخ زاد

شاعر ایرانی معاصر زنده یا مرده را آن شب از چند نفر سراغ گرفتم و بعد از دوستان آن‌لاینم خواستم همین سوال را از دیگرانی که در چت جی‌میل‌شان با من مشترک نیستند بپرسند.
در انجام این نظرسنجی کمی هم قصد و غرض داشتم چون به تولد فروغ نزدیک شده بودیم و می‌خواستم بدانم فروغ چندم می‌شود اما در جلب توجه شرکت کنندگان به فروغ کاری نکردم که بخواهد اعتبار نظرسنجی را زیر سوال ببرد.

اولین نظراتی که رسید اصلا این فرضیه من را که فروغ و شاملو شانس محبوبیت‌شان از همه بیشتر است زیر سوال برد. اولین کسانی که به سوال من جواب دادند از اسم‌های بزرگ شروع نکردند.

ابوالقاسم حالت، ابوالفضل زرویی نصرآباد، نیما، بهار و حتی یک نفر از نانام اسم برد. کم کم نتایج به حدسیات من نزدیک شد و تا ساعت چهار صبح اوضاع تغییر کرد و کم کم اسم‌های آشناتر هم از راه رسیدند، فروغ، شاملو، سهراب، نیما و دیگران.

طبق برآورد نهایی ستاد انتخابات ایالت جی‌میل! 35 نفر در این نظرسنجی شرکت کردند که 105 رای‌شان را برای 24 شاعر به صندوق‌های رای آنلاین من ریختند.


احمد شاملو

فروغ با 21 رای، بی برو برگرد اول بود، شاملو با 17 رای دوم گرچه انتظار بیشتری از سهراب داشتم ولی با فاصله بسیار زیاد و فقط با 7 رای بعد از شاملو ایستاد.
حتی یکی از شرکت کنندگان در نظرسنجی من وقتی از او خواستم سه شاعر معاصر قابل توجهش را نام ببرد اول از همه گفت از سهراب خوشم نمی‌آید.

سیمین بهبهانی، فریدون مشیری و نیما یوشیج هر کدام شش رای آوردند. اخوان پنج رای آورد و سیاوش کسرایی و احمدرضا احمدی و شفیعی کدکنی و قیصر امین پور هر کدام 4 رای آوردند.

شهریار، بیژن جلالی، حمید مصدق و ه. الف. سایه یا همان هوشنگ ابتهاج سه رای آوردند و پروین اعتصامی را دو نفر انتخاب کردند.

کسانی هم بودند که فقط یک رای آوردند؛ نصرالله مردانی، گراناز موسوی، رهی معیری، ملک الشعرا بهار، نانام، ابوالقاسم حالت و زرویی نصرآباد فقط یک نفر علاقه‌مند داشتند.

این یک نظرسنجی علمی نیست یک بازی نیمه‌شبانه بود، فقط همین ولی اگر کسی خواست این بازی را ادامه بدهد بخش نظرخواهی زمانه همین پایین شاید جایی برای ادامه این بازی باشد. اسم سه نفر شاعر معاصری را بنویسید که به بقیه ترجیح‌شان می‌دهید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

نميدانم ارسطو بود يا سقراط وياکدام فيلسوف ديگر که گفت بگو دوستانت که هستند تا بگويم تو کيستي! بانو ناصري عملا نشان دادند که دوستانشان چه کساني هستند و ناخواسته نشان دادند که خودشان که هستند.

-- رامين ، Jan 5, 2008

شاملو
اخوان
سهراب

-- حمیدآقا ، Jan 5, 2008

1.نیما 2.فروغ فرخزاد 3.اخوان ثالث

-- نیما ، Jan 5, 2008

akhavan, shamloo, sohrab, foroogh

-- khanandeh ، Jan 5, 2008

1- مهدی خوان ثالث
2- احمد شاملو

-- بدون نام ، Jan 5, 2008

salam
forough-sohrab sepehri-moshiri

-- nahid ، Jan 5, 2008

shamloo
akhavan
forugh

-- samira ، Jan 5, 2008

شاملو
نصرت رحمانی
احمدرضا احمدی

-- صورتک خیالی ، Jan 6, 2008

فروغ، سهراب، سیمین بهبهانی

-- مهدی ، Jan 6, 2008

1- اخوان
2- ابتهاج
3- شاملو

-- آرش ، Jan 6, 2008

1-شفيعي كدكني
2-نيما
3-سهراب سپهري

-- رضا صارمي ، Jan 6, 2008

1-نيمايوشيج
2-سهراب سپهري
3-شهريار

-- مهري ، Jan 6, 2008

shamloo, Nima va Akhavan

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

شاملو
فروغ
نيما

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

شاملو
فروغ
سهراب

اگرچه چند سال پیش از این سهراب را بر هر دوشان ترجیح می دادم.

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

گمانم باید این را یک آدمی که آمار را بهتر از من میفهمه بگه، اما من حس میکنم این رده بندی مخصوصا رده سوم به بعدش معنی دار نیست.
اشکال اولش وجود 35 رای دهنده و 24 کاندیداست که تناسب منطقی و اشکال دوم میتونه نزدیکی تعداد آرا برای رده های سوم به بعد باشه، اختلاف یک تا دو رای اون هم وقتی تعداد کل رای ها کمه عدد معنی داری برای رده بندی نیست و بیشتر نشوندهنده خوش شانسی اون شاعره که طرفداراش در اون ساعت شب بیشتر آنلاین هستند!

-- مردی... ، Jan 6, 2008

شاملو-اخوان-فروغ

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

نيما
فروغ
شاملو

-- پژمان ، Jan 6, 2008

شاملو
اخوان
نصرت رحمانی

-- کاوه ، Jan 6, 2008

از كساني كه از علم آمار و جامعه‌ي آماري اطلاعي ندارند، عجيب نيست كه وقت خودشان و احتمالا مخاطبان بيكارشان را بگيرند براي اين‌جور بازي‌هاي نصف‌شبانه. اما از مؤسسه‌اي چون راديوزمانه انتظار مي‌رود كه نسبت به انعكاس مقولات درهم‌جوش، دست‌كم «كمي» كارشناسانه عمل كند. متاسفانه راديوزمانه به كشكولي مانند شده كه بايد گفت صد رحمت به تذكره‌پردازان روزگاران گذشته! ... وگرنه چه معني دارد، نظرات جامعه‌ي آماري درهم‌جوشي كه حتي تصور روشني از «شاعر» ندارد، (نگاه كنيد به تركيب ابوالقاسم حالت، ابوالفضل زرويي نصرآباد، گراناز موسوي، كنار نام نيما، شاملو، اخوان، فروغ، و ...) حتما دوستان ما اسم اين را مي‌گذارند دموكراسي ادبي؟! ديگر. همان كاري كه آقاي سرشك، سر كلاس ادبيات معاصر، يك‌بار اجرا كرد و نتيجه‌اش را در كتاب مستطاب «ادوار شعر فارسي» در آورد. از امثال خانم ناصري، كه بعد از سي سال اين جور كتاب‌ها را ورق مي‌زنند انتظار نمي‌رود، كاري درخور و كارشناسانه انجام دهند، ولي، آيا از راديوزمانه هم ... ؟
.........................................................
کافه زمانه: دوست عزیز! الان دقیقا به چی اعتراض دارید؟ به این که کسی ابوالفضل زرویی و ابوالقاسم حالت را به عنوان شاعر نام برده و انتخاب کرده یا چی؟

-- فرنود فرهنگ ، Jan 6, 2008

سایه
اخوان
فروغ

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

با این طریقۀ نظرسنجی شما بدرد همان آبدارخانه می خورید
................................
کافه زمانه: دقیقا کدوم آبدارخونه؟ چون ما اینجا آبدارخونه نداریم و هر کس خودش برای خودش چای می ریزد.

-- شروین ، Jan 6, 2008

۱فروغ ۲ سهراب

-- رضا گاظم زاده ، Jan 6, 2008

شاملو
سهراب سپهری
سیمین بهبهانی

-- سعید ، Jan 6, 2008

شاملو
سهراب سپهری
سیمین بهبهانی

-- سعید ، Jan 6, 2008

1- فروغ
2- شاملو
3- حمید مصدق و سهراب

-- parasto ، Jan 6, 2008

شاملو فروغ اخوان

-- Goli ، Jan 6, 2008

با درود!
این اولین باری نیست ک از این دیدگاه سنجی ها در این زمینه می انجامد. ب شکلی کلی اگر ب آمار فروش کتاب های شعر هم بنگریم همین گونه است. اما پرسش این است:
چرا؟
چرا باید فروغ برترین باشد ، پس از او شاملو و دیگران؟
1-اینک این دیدگاه سنجی شما همانند همیشه برای لمپن هاست ورگنه چرا نباید در لیست شما"نیما" فرار می داشت؟؟؟
2- با استفاده از همین دیدگاه سنجی می توان مردم ایران را و همیچنین فضای روانی جامعه ی ایران را مورد بررسی قرار داد.
این ک فروغ نفر اول است آیا ربطی ب بگیر و ببند های زنان در جامعه ندارد؟؟؟
این ک شاملو اول است آیا ربطی ب هنر ابتذالی و ترجمه ای این حکومت ندارد؟!(می دانم ک ب دیلیل همین مورد همه از من تنفر پیداییدند!)
3-و وطن پرستی کاذب این حکومت در اخوان!
بس است!ولی خوب مقاله ای میشه برا نبشتن.
آخوند مولانا میگه:عشق اول سرکش و خونی بود-تا گریزد هر کس ک بیرونی بود
حافظ گرامی میگه: ک عشق اول نمود آسان، ولی افتاد مشکل ها!!!

-- نیست... ! ، Jan 6, 2008

بی ترتیب:
فروغ- حسین منزوی- شهیار قنبری

-- سیاوش ، Jan 6, 2008

ه.الف سایه - اخوان - کسرایی

-- ا.م.سپیده دم ، Jan 6, 2008

Sohrab

-- بدون نام ، Jan 6, 2008

سهراب، ابتهاج- شاملو

-- سینا ، Jan 6, 2008

ميگويند دود از کنده بلند ميشود و به اين دليل انتخاب من چنين است: اول - ملک الشعراي بهار که مهدي اخوان ثالث از برکت تاثير او خلق شد. دوم - نيما يوشيج که شاملو زير سايه او «ا.بامداد» شد. سوم حضرت ابراهيم گلستان که اگر سايه مرحمت اش بر سر فروغ نيفتاده بود ،خانم فرخزاد در همان دنياي حقير «گنه کردم گناهي پر زلذت»باقي مانده بود. با سپاس از معصومه گرامي و خوش بيان که اين بحث را گشود.و گشوده باد.

-- شيفته ، Jan 6, 2008

شما هم به نظر بیکار تشریف دارید! ولی حالا که از من نظری نخواستید من هم ناراحت می شوم و اعلام می کنم که تنها شاعر خوب ما در خارج از قبر، آقایی است که اسمش الان به یادم نمی آید ولی خیلی غریب و صریح و بددهن است و در نشریه دوات کارهایش را خوانده ام. اسم غریبی هم دارد.
بگذریم.

من زیاد شعر نمی خوانم (البته شعر خوب هم زیاد پیدا نمی شود!). ولی به جامعه شناسی علاقمندم و خودم دانشجوی این رشته در دانشگاه کلمبیا هستم. چون زن هستم از فروغ و شهامتش خوشم می آید. شما نمی توانید یک نفر را پیدا بکنید در قبل و یا بعد از فروغ (بین خانم ها البته) که شهامت او را داشته بوده باشد. ک... و ک... در شعرهایشان گفته اند ولی این با شهامت داشتن فرق دارد. فروغ با شهامت زندگی می کرد. اول زندگی می کرد بعد شعر می گفت. شعر نمی گفت تا زندگی کند. به هر حال برای ما و جنبش زنان ما که مردها را هم شامل می شود فروغ یک سمبل است و سمبل مهمی هم هست.

یادش گرامی.

-- آذیتا ، Jan 7, 2008

بچه که بودیم می پرسیدیم سوپرمن قوی تره یا تارزان؟ من اصلن نمی دونم چه جوری می تونین دو تا شاعر رو با هم مقایسه کنین. گاهی شعرای این می چسبه گاهی مال اون، گاهی هیچکدوم. یه مدتی از عمرت دیدی شاملو خوندی، یه چند وقتی فروغ، یه چند وقتی نیما. یه زمانی هم هیچکدوم.

-- بدون نام ، Jan 7, 2008

1-شاملو
2- اخوان ثالث
3- فروغ فرخزاد

-- سهیل ، Jan 7, 2008

نیما
فروغ
اخوان

-- آزاده ، Jan 7, 2008

سلام طبق نظر سنجی که از دانشجویان ادبیات دانشگاه های تهران انجام شد البته در مورد شعر نیمایی و نو ... خود نیما اول شد و سپهری دوم .
ولی نظر خودم رویه 1. اخوان 2. نیما می باشد
البته شاید بخاطر مشکل داشتن بعضی ها با اخوان بخاطر داشتن بعضی عقاید و افکار در حد نامش از و تعریف و تمجید نشد و این می تونه علل این پنهان بودنه نامش باشد

-- فواد ، Jan 7, 2008

سلام
مسئولین محترم رادیوزمانه
مرا مایوس کردید ! این نوشته ادبی بود؟ اماری بود؟ متدولوژیک بود؟ اجتماعی بود؟ چی بود؟

درود به صداقت نویسنده که اعتراف کرد که از سر بیکاری و کم خوابی دست به کاری زده ! مسئولین رادیوزمانه چطور؟

ازوزن سایرنوشته هایتان هم کاسته شد . به اسانی میتوان زحمات زیاد را هدر داد اینطور نیست؟

-- سینا ، Jan 7, 2008

حضرت خانم معصومه ناصری، بزرگ زن عرصه فرهنگ و اجتماع، شیربانوی احیای حقوق زنان در این آب و خاک، شما بهتر نبود این مطلب را در همان وبلاگ مزین به بنر 750*480 شان (که اگر یک بی زبانی مانیتور 15 به روایتی اینچ داشته باشد قادر به دیدن نوشته های بلاگ در ابتدا نمیباشد) شرح و تفصیل میدادند؟
نظرسنجی از نوع اینترنتی آن هم جی میلی آن هم در بین دوستان و نزدیکان آن هم از سر بی خوابی، بی شک حاصلی بهتر از این ندارد.
آخر نانام و گراناز موسوی و والاقدر حالت، جایشان در کنار بزرگ مردی چون رهی معیری ست؟ بله جواب میدهید نتیجه نظرسنجی آنها را به یک مرتبه رانده، اما این رسم درستی نیست.
حرف زیاد است اما بس به همین منتها که کاش فروغ حداقل یدک کش وصف شاعری بود، بماند تا خود آن.

-- انوشیروان ، Jan 10, 2008

Nima, Nima, Nima

-- بدون نام ، Jan 14, 2008

شاملو
شاملو
اخوان

-- zereshk ، Jan 16, 2008

جناب مستطاب كافه زمانه
از وب‌گذري به نام فرنود فرهنگ پرسيده‌ايد: به چه چيزي اعتراض داريد؟ ... مگر جاي اعتراضي هم گذاشته‌ايد؟ حتما مي‌دانيد بيشترين اعتراض‌ها به بازي و در بازي است كه جان مي‌گيرد و شكوفا مي‌شود. اتفاقاً از جمله‌ جاهايي كه قوانين سخت‌گيرانه و بي‌انعطاف به اجرا در مي‌آيند هم در «بازي» است. حتي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت هم آنقدر بي‌انعطاف نيستند كه قوانين فيفا انعطاف‌ناپذيرند. دوستان عزيز، شما هم، رسانه را به گود بازي تبديل كرده‌ايد. انگار نه انگار، كه بازي تعريفي داريد. گزارشي مسخره‌اي از يك نظرسنجي ايميلي ياهرچيزي تهيه مي‌كنيد، تا اسم چند گم‌نام را لابه‌لاي شاعران مشهور بچپانيد و انتظار داريد، ظرفا بدون اشاره از كنار گود شما رد شوند؟ معلوم است بازي شما نه فاقد تعريف كارشناسي است، نه صلاحيت‌ مجري در آن تأييد شده است، نه عنصر پويايي در آن مشاركت دارد. يك تفريح خنك، يك وقت‌كشي بي‌حاصل، كه هر چه فكر مي‌كنم هيچ كاري از آن ساخته نيست، جز اين كه چند اسم گم‌نام را به خورد خلايق بدهيد. حقيقتا انتظار داريد كسي به اين شوخي شما، اعتراضي نداشته باشد؟

-- فرنود فرهنگ ، Mar 20, 2008

شاملو
شاملو
معروفی

-- ترنج ، Mar 24, 2008

فروغ
اخوان
شاملو

-- کیوان ، May 7, 2008

با گوگل ترندز سه نام (فروغ، شاملو و سهراب) رو مقایسه کردم که سهراب اول شد و بعد فروغ و نهایتا شاملو در رده بندی قرار گرفت البته سهراب آرمارش بسیار بالاتر از دو شاعر دیگر است. لازم به ذکر می دونم که این سایت آمار شهر به شهر رو هم می دهد که در کرج شاملو بیش از سهراب مورد توجه بود تا تهران.

-- عابدی ، Sep 19, 2008

با گوگل ترندز سه نام (فروغ، شاملو و سهراب) رو مقایسه کردم که سهراب اول شد و بعد فروغ و نهایتا شاملو در رده بندی قرار گرفت البته جستجوی اینترنتی کلمه سهراب بسیار بالاتر از دو شاعر دیگر است. لازم به ذکر می دونم که این سایت آمار شهر به شهر رو هم می دهد که در کرج شاملو بیش از سهراب مورد توجه است تا تهران.

-- عابدی ، Sep 19, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)