تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگوی یلدایی با همایون خیری نویسنده وبلاگ آزادنویس

شب یلدا در سرزمین کانگوروها

گفتگو: معصومه ناصری
cafe@radiozamaneh.com


یکی از آثار خلاقه آقای آزادنویس

شب یلدا بلندترین شب سال برای همه یک شب سرد زمستانی است اما وقتی در ایران همه لباس گرم پوشیده‌اند و از سرما می‌لرزند ایرانی‌های ساکن نیم کره جنوبی فصل تابستان را تجربه می‌کنند. همایون خیری نویسنده وبلاگ آزادنویس یکی از این ایرانی‌هاست که در گرمای تابستانی استرالیا شب یلدا را با خوردن بستنی گرامی داشته است.
طبیعتاً گفتگو با آزادنویس را از اوضاع آب و هوا در نیم‌کره شمالی و جنوبی شروع کردیم.

Download it Here!

سال جدید یعنی همیشه اول ژانویه و شب اول سال نو، گرمترین شب سال در استرالیاست.

امروز آمستردام اما بارانی و برفی است.

اینجا از این خبرها نیست و کریسمس است. منظره‌ مضحکی هم اینجا هست. لباس‌ بابانوئل همان طور که می دانیم پشمی است و اینجا کسی که این را می‌پوشد، از گرما آب می‌شود.

حالا که هوا گرم و تابستانی است احتمالا برای شب چله هندوانه پیدا می‌کنید.

اینجا شدیداً مراسم هندوانه‌خوری در شب یلدا مرسوم است به این خاطر که اینجا چیزی به جز هندوانه پیدا نمی‌شود.

خوب بود که به فکر صادرات هم می‌افتادید.

اتفاقا صادرات عکس آن را انجام می دهم چون اگر از اینجا بار هندوانه را به آنجا بفرستیم تا آن زمان هندوانه‌های خودشان به عمل آمده است.

فکر می کنم که شب یلدای ما فقط به انار بگذرد.

در هلند انار پیدا می‌شود؟

خداوند ترک‌ها را از ما ایرانی‌ها نگیرد چون در فروشگاه‌های ترکی انار پیدا می‌شود. احتمالا در فروشگاه‌های ایرانی هندوانه هم پیدا می‌شود.

ارزان‌ترین انار در ایران است چون یک میوه ایرانی است. در همه جا گران است و اینجا دیگر خیلی گران است چون هیچ استفاده‌ای ندارد و حتی خوردنش هم آسان نیست برای همین خیلی لوکس است. فقط یکی می‌گیرند و می‌خورند.
آجیل هم که مشترک است بین همه ایرانی‌ها که می‌خوریم تا مشکلات‌مان گشاده شود.

شما با توجه به تفاوت زمانی الان شب یلدا را برگزار کرده‌اید، خواهید کرد و یا در حال برگزاری آن هستید؟

ما در حال برگزاری آن بودیم و بنابراین تمام شد و بستنی آن را هم خوردیم .

من شناختی که از تو با توجه به وبلاگت دارم به نظرم آدم ورزشکار دقیقی هستید که مسئله ریاضی حل می‌کنید و کلا تیپ دانشمند هستید. آیا همینطور است؟

از اینکه چنین تعریفی کردید واقعا خیلی خوشحالم . بله من مسئله ریاضی هم اگر وقت کنم و گیرم بیاید حل می‌کنم و خیلی هم دوست دارم و این مسئله دقت کردن یک جزء ضروری کاری است که من انجام می‌دهم. بنابراین در بقیه شئون زندگی من دقت هست.

الان که با هم در شب یلدایی که قرار است فال سال آینده را بگیریم، گپ می زنیم من اعتراف می کنم خیلی لجم می گیرد که ورزش می کنی.

من سه روز است که ورزش نکرده‌ام و احساس گناه می‌کنم. فکر می کنم مهم است که وقتی آدم بنای کاری را می‌گذارد به آن پایبند باشد. این قانونی که من گذاشتم ساده‌ترینش ورزش است ومن به آن پایبندم و این خیلی کمک می کند که در کارها و تصمیمات دیگر و فعالیت‌های روزانه دیگر موفق شوم.

مختصات جغرافیایی شهری که در آن زندگی می کنی را به ما می‌گویی؟ چون فکر می‌کنم دارید از گوشه نقشه جهان به بیرون پرت می‌شوید.

بله ما در لبه دنیا هستیم. در انتهای استرالیا یک ایالت بزرگی به نام کوئینزلند است که در واقع بزرگترین ایالت استرالیاست و مرکز آن شهری به نام بریزبن است و من در این شهر هستم. معروفیت این ایالت چند جاذبه زیست محیطی مثل آب‌سنگ بزرگ مرجانی است.

شما آنجا با کانگوروها هم مراوده دارید؟

بله. روزها تشریف می‌آورند اینجا و ما سلام علیک می‌کنیم و روزمان را با هم شروع می‌کنیم. اینجا خب کشور کانگوروهاست و تقریبا چیزهای عجیب غریب راجع به کانگوروها زیاد است مثلا گوشتش را در رستوران‌های خیلی خاص می‌فروشند و طبخش را همه جور انجام می‌دهند.

با گوشت کانگورو چه چیزی درست می‌کنند؟

در یک نوع کیک که اسم دقیقش را نمی‌دانم، استفاده می کنند که کمی مزه متفاوت دارد، چیزی شبیه پای است.

حالا که شب یلدای شماست و بستنی و آجیل و هندوانه‌تان را هم خورده‌اید، اگر بخواهید یک فال حافظ هم بگیرید دوست دارید که با صدای چه کسی باشد و این فال را چه کسی برایتان بگیرد. معمولاً باید بگوییم که یک شیرازی این‌کار را بکند. نیک‌آهنگ نزدیک‌ترین شیرازی به من است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)