تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
در حاشیه طرح زمستانه امنیت اجتماعی

امنیت اجتماعی زیر پاشنه چکمه‌های زنانه

معصومه ناصری
cafe@radiozamaneh.com

از اینجا بشنوید.

نیروی انتظامی ایران،از روز یکشنبه اجرای دور زمستانی طرح موسوم به ارتقا امنیت اجتماعی را شروع کرده و قرار است طی آن با خانم‌هایی که لباس‌های زمستانی‌شان مصداق بدحجابی است، برخورد شود.
سردار رادان، رئیس پلیس تهران گفته است که استفاده از چکمه‌های بلند روی شلوار، کلاه به جای روسری، مانتوهای تنگ و چسبان و همین‌طور کاپشن‌های کوتاه که به جای مانتو استفاده می‌شود، مصداق بد پوششی به حساب می‌آید و در این طرح قرار است با آن برخورد شود.

یکی از خبرنگاران حاضر در کنفرانس خبری دیروز فرمانده پلیس تهران از او پرسیده که رئیس عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی اعلام کرده که در اجرای طرح امنیت اجتماعی، ملاک ما شرع هست و نه عرف، با این حساب پوشیدن چکمه‌های بلند چه مشکل شرعی خواهد داشت؟ سردار رادان هم پاسخ داده که قرار گرفتن شلوار در داخل پوتین‌های بلند ایجاد تبرج می‌کند. تبرج هم یعنی خودنمایی کردن در مقابل نامحرم یا پوشیدن لباسی که توجه نامحرم را به خودش جلب کند و گویا این چکمه‌ها و این پوتین‌ها باعث این اتفاق می‌شوند.


photo by AFP

در اولین روز از اجرای طرح زمستانی ارتقای امنیت اجتماعی، سراغ دو روزنامه‌نگار ایرانی رفتم. از نازنین کاظمی، روزنامه‌نگاری که امروز در دو میدان اصلی شهر یعنی ونک و تجریش تردد داشته پرسیدم که اصلا ماجرای این چکمه‌ها چیست که فرمانده‌های پلیس را در ایران حساس کرده و قصد برخورد با آن را دارند؟ نازنین کاظمی می‌گوید:

معمولا در زمستان و در تهران دخترها شلوارهای تنگ و نیم‌بوت‌های بلند تا زیر زانو و کت‌های کوتاه می‌پوشند. الان اگر حتی مقداری از شلوار هم داخل پوتین باشد، نگه می‌دارند وسوار ماشین می‌کنند مگر اینکه شلوار آنقدر گشاد باشد که همانجا بتوانند آن را از چکمه بیرون بیاورند و آزاد شوند.
همچنین اعلام کرده‌اند پالتوهای کوتاه بالای زانو را هم می‌گیرند یعنی پالتوهایی که می‌پوشند باید تا سر زانو یا حتی بلندتر باشد وچیز جالب‌تر این بود که خیلی از پالتو فروشی‌ها که پالتوهای کوتاهی را که از سال‌های گذشته داشتند جمع کرده‌اند یا پشت ویترین نمی‌گذارند و اگر داخل مغازه بروید و بگویید که کت کوتاه می‌خواهید از آن پشت بیرون می‌آورند و نشان می دهند.

چکمه پوشیدن مد نظر ماموران نیروی انتظامی است یا نوع خاصی از چکمه منظورشان است؟
صرفا این مد نظر است که شلوارها داخل پوتین باشد و کفش کاملا بیرون باشد و حتی اگر کامل نباشد و یا یک پوتین که شلوار را داخل آن کرده باشی، آن را هم می‌گیرند. این برایشان مهم است که تیپ و ظاهری عادی و معمولی داشته باشی. فکر می کنم که بچه‌ها می‌گفتند در تلویزیون در یکی دو برنامه درموردش صحبت کرده‌اند.

مبنای قانونی چنین برخوردی چیست و بر اساس چه آیین‌نامه و قانونی قرار است این اتفاق بیفتد؟
در این مدتی که سردار رادان آمده است پشت سر هم این قوانین را اعلام می‌کند و فکر می‌کنم اینها قانون‌هایی نانوشته است که در نیروی انتظامی بیان می شود.

تا آنجا که یادم می‌آید وقتی نسرین افضلی را گرفته بودند و او خودش را مهرانگیز کار معرفی کرده بود، حتی اسمش را در کامپیوتر هم نزده بودند که ببینند قبلا بازداشت بوده یا نه. یعنی تمام این حرف‌هایی که می‌گویند پرونده‌سازی می‌شود و ... الکی است.

آیا کسانی که از این پوشش استفاده می‌کنند در سطح شهر کمتر شده است؟
بله. خیلی کم شده چون واقعیت این است که بسیار ترسناک است و موانع و مشکلاتی که ایجاد می کنند، تقریبا کمتر کسی حاضر است این مشکلات را به جان بخرد. من که با ماشین رفت و آمد می‌کنم، نیم‌بوت می‌پوشم و راحت هستم ولی اگر من را بگیرند باید زیپ بوت ها را باز کنم که نبینند و نگیرند.

امروز در کجاهای شهر رفت و آمد داشتی و آیا به نظرت خانم های چکه پوش کمتر شده بودند؟

من امروز تجریش بودم، در آنجا یک پاساژ جدید به نام تندیس باز شده، سمت ونک بودم هم بودم اما هیچ‌کس را با بوت روی شلوارندیدم. حتی الان که نمایشگاه دکوراسیون و صنایع چوب است، بچه‌ها می‌گفتند که به آنجا نیا چون گشت ارشاد داخل نمایشگاه است و جلوی درورودی افراد را دستگیر می‌کنند.
در این برنامه‌‌ای که به عنوان طرح زمستانی امنیت اجتماعی اعلام کرده‌اند هیچگونه موردی را برای آقایان و پسرها در نظر نگرفته‌اند یعنی مشکل‌دار ترین افراد در پوشش زمستانی، خانم‌ها هستند و این خب سنگین است.

***
اما از لیلی نیکو نظر، روزنامه‌نگار جوان ساکن تهران، که خودش همین روزها به خاطر حجابش از خانم‌های پلیس در شهر تهران تذکر شنیده و تعهد داده که پالتوی کوتاه نپوشد، پرسیدم که آیا نشانه‌های اجرای این طرح به طور مشهودی در سطح شهر تهران پیداست؟

نشانه‌های طرح که خیلی بارز است یعنی آقای رادان مدیر خیلی صادقی است و باید هر حرفی که می‌زند با همان کیفیت منتظرش باشیم. در واقع این مدتی هم که خیلی از این طرح حرفی نبود، همچنان ماشین‌های گشت در سطح شهر و میادین بودند و حالا از امروز قرار است طرح تشدید شود و مصادیق را هم دیروز دقیقا اعلام کرده‌اند.
این مصادیق چه چیزهایی هستند؟

علاوه بر شلواری که داخل چکمه باشد، استفاده از کلاه به جای روسری، استفاده از مانتوهای تنگ و چسبان و استفاده از کاپشن کوتاه به جای مانتو.

امروز در سطح شهر رفت و آمد داشتی و نشانه‌هایی از این برخورد را دیدی؟
من امروز در سطح شهر نبودم ولی پریروز خودم تذکر حجاب گرفتم.

در مورد وضع لباس پوشیدنت وقتی تذکر گرفتی برای ما توضیح می‌دهی؟
من از همیشه ساده‌تر بودم. از دانشگاه می‌آمدم و حتی یک قلم آرایش نداشتم. با مقنعه مشکی و عینک به چشم، شلوار جین با پالتوی مشکی خیلی ساده که تا روی زانوهایم بود. گفتم به نظر شما از این ساده‌تر می شود به خیابان آمد؟ بدون آرایش با مقنعه مشکی و عینک و آن خانم گفتند که آرایش از مصادیق ما نیست اما این پالتویی که تن شماست می‌تواند به جای کت برای ما تلقی شود. این را دیگر نپوشید.

این موردی که این دفعه خیلی روی آن مانور دادند، بحث چکمه است. چکمه‌هایی که روی شلوار کشیده می‌شود. آیا استفاده از این چکمه‌ها خیلی رایج شده و یا به شکل خاصی توسط خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که می تواند مصداق بدحجابی تلقی شود؟
واقعیت این است که استفاده از این چکمه‌ها خیلی رایج است و از شروع فصل سرد هم بوتیک‌های معروف تهران، آخرین مدل‌های چکمه‌های دنیا را ارائه می‌کنند. اینها مدل‌هاییهستند که پاشنه‌های بلند دارند و چکمه‌های ورنی براق هستند و روی شلوارهایی که برای این چکمه‌ها مد شده، پوشیده می‌شوند، شلوارهای تنگی که پاچه‌های تنگ دارند و در واقع می‌توان چکمه را روی این شلوارها پوشید.

این چکمه‌ها معمولا تا زیر زانو می‌آید و بعضی از آنها قلاب‌های براق دارند. شخصا فکر نمی‌کنم که این چکمه‌ها مناسب خیابان و در فصل سرد باشد به نظرم اینها را باید با لباس‌های خاص و در میهمانی‌های شب استفاده کنند اما دخترهای ما می‌پوشند و همین چیزی است که باعث می‌شود اینها بخواهند مهمترین مصداق مبارزه با بدحجابی را برای پوشیدن چکمه روی شلوار که به شدت رایج است، بگذارند.

به نظر من ما در مملکت‌مان با مسئله ی افراط و تفریط مواجه هستیم و این افراط و تفریط کار دست ما می‌دهد. از آن طرف این مبارزه علنی است که حتی حالت روانی پیدا کرده است.
اینماموران گشت اولا یک جا مستقر نمی‌شوند و در سطح شهر حرکت می‌کنند و وقتی که حرکت می‌کنند با سه چهار ماشین پشت سر هم می‌روند. این شیشه‌های سیاه و نحوه ترددشان، کاملا ایجاد رعب و وحشت می‌کند و در چند ماه اخیر اینها در سطح شهر و خیابان‌ها حرکت می‌کنند و همان‌جا می ایستند و اگر منتظر تاکسی یا هر چیزی باشید سوار می‌کنند و با خودشان می‌برند.

این چکمه‌های براق برای پوشیدن روی برف و سنگفرش خیس و پر از چاله تهران، مناسب نیست. اینها چکمه‌های زمستانی نیستند. اینها چکمه‌های پارتی است و باید با مینی‌ژوپ و لباس‌های یقه باز پوشیده شود نه با مانتو و شال و...

فکر می‌کنی سردار رادان و بقیه همکاران‌شان در پلیس ایران و پلیس تهران نگران زمین‌ خوردن خانم‌ها هستند؟
من اصلا این اعتقاد را ندارم اما من مخالف این طرح هستم به خاطر اینکه برخورد با این مسائل از این طریق نیست و از آن طرف هم این ماجراها برایم جالب است. قضیه افراط دو سویه که از این سمت این طرز لباس پوشیدن‌هاست و از آن سمت هم آن طرز برخورد است.

من هم با آن طرز لباس پوشیدن شخصا مخالفم که این می تواند یک عقیده شخصی باشد و به کسی ربطی پیدا نکند و از این طرف هم با این برخورد ها مخالفم به خاطر اینکه این برخوردها، بی‌ادبانه و غیراخلاقی و غالبا غیرمتمدنانه است. مسلما آنها نگران زمین خوردن نیستند و بحثشان هم این است که این می‌تواند خلاف عرف و شرع باشد. آقای رادان دلیلی که می‌آورد این است که این باعث جلب توجه مردها می‌شود و از همین نظر غیر شرعی است.

***
برخورد پلیس فقط با چکمه‌های بلند و پالتوهای کوتاه محدود نمی‌شود. پلیس در روزهای سرد زمستان قرار است به جاهای دیگر تهران هم سر بزند. پیست‌های اسکی، یکی از مراکز تجمع و تفریح زمستانی جوان‌هایی هست که معمولا از قشر متوسط و بالای جامعه هستند.

سردار رادان با اشاره به فعال شدن پیست‌های اسکی در زمستان گفته که در این مراکز حضور پلیس زن در کنار پلیس مرد پیش‌بینی شده و به پلیس‌هایی که در این مراکز به کار گرفته می‌شوند، آموزش‌های لازم از جمله آموزش اسکی داده شده است. به این ترتیب خانم‌های پیلس اسکی باز ایرانی هم از راه می رسند.

رئیس پلیس تهران بزرگ در پاسخ به پرسشی در مورد این که طرح امنیت اجتماعی تا چه زمانی ادامه دارد، گفته: اجرای این طرح تا زمانی ادامه دارد که دغدغه‌های مردم رفع شود و آنها از این لحاظ مشکلی احساس نکنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

لطفا" روزانه خبرهاي سايت راديو را براي من ايميل كنيد
زمانه: ای میل شما به فهرست دیافت کنندگان خبرنامک اضافه شد. محض اطلاع خبرنامکه زمانه در صفحه اول بالای بلاگ چرخان قرار دارد.

-- صاحبكار ، Dec 11, 2007

نميدونم شما چيزي در مورد فتيشيزم شنيديد يا خير به نظر من برخي از مسئولين عزيز مملكتي ما به شدت دچار پاره از اين نوع بيماري( كه البته بين روانشناسان در مورد بيماري بودن يا نبودنش بحث است ) مي باشند .

-- صابري ، Dec 11, 2007

یکی نیست به آقای رادان بگه کدوم دغدغه؟ شما برای مردم دغدغه درست کردید مردم که دغدغه نداشتند!!!
به عقیده ی خیلی ها ایشان می خواهند خود را مطرح کنند. متأسفم...

-- هادی ، Dec 11, 2007

معصومه جان
یعنی توی مملکت به این بزرگی به جز لیلی نیکونظر و نازنین کاظمی پیدا نمیشه؟ خدا وکیلی تو به نظرات این ادم ها توجه کن. من که می گم مثلا لیلی نیکونظر هم توی این مملکت به جایی برسه دست کمی از یک دیکاتور نخواهد داشت چون هنوز این اصل ساده انسانی رو باور نداره که انسان ها سلایق و علایق متفاوت و سبک های زندگی مختلف دارند. شاید یکی خواست چکمه ی پارتی رو تو خیابون بپوشه، شاید اصلا داره میره پارتی و برای پارتی رفتن هم آدم مجبوره از خونه بیاد بیرون و از خیابون رد شه بره پارتی.
به طور کلی می خوام بگم که اینها همه داره طرح سرکوب ادم های این جامعه و به خصوص زنان رو توجیه می کنه و انگاری تو ادم بهتری در این مملکت نیافتی که حداقل به حرفی که می زنه از قبل فکر کرده باشه. طرف نمی گه کل طرح، ناقض حقوق شهروندی ست، بلکه اعتقاد داره که برخورد نیروی انتظامی خوب نیست و مثلا با قربون صدقه باید زنان این جامعه رو به خاطر پوشش دستگیر کنند.
درخواست من از زمانه اینه که نظرات طیف های مختلف فکری رو البته به جز فاشیست ها منعکس کنه

-- امید ، Dec 11, 2007

خیلی چیزها فرق کرده. از بستن شرق تا حالا کسانی را می بینیم که خودشان با خودشان سر جنگ دارند. سر اراذل و اوباش هم کسانی بودند که می‌گفتند حق شان است که آفتابه به گردنشان آویزان کنند. حالا هم این خانم می گوید و نظر می دهد که این چکمه ها جایش کجاست.
خانم عزیز در هیچ کجای دنیا کسی برای کس دیگر تعیین نمی کند که چه بپوشد و چه نپوشد و کجا بپوشد و در چه شرایطی بپوشد. مثل این که یادتان رفته آزادی یعنی چه؟
این برخوردهای جدید که نشان می دهد خانه از پای بست ویران است و مشکل مال خود مردم ماست خیلی غم انگیز است. جوانان ما در سیاست و اجتماع مدام به هم می پرند. انگار حکومت این فرمول قدیمی را که می گوید تفرقه بینداز و حکومت کن پیدا کرده و چه آسان دارد به کار می برد. ما خودمان سانسورچی های کوچک، دیکتاتورهای کوچک، نظامیان کوچک و هزاران تحدید کنندهء کوچک در خودمان داریم که تا مشکلمان را با خودمان حل نکنیم آبی از آب تکان نمی خورد

-- نرگس ، Dec 12, 2007

روزی روزگاری دست من باشه سرتاپای این رادان رو آفتوبه مسی آویزون می کنم در میادین اصلی از جمله ونک، تجریش، ولی عصر، هفت حوض، صادقیه و... می گردونم و مجبورش می کنم با اون چشمای شهلاش لبخند ژوکوند معروفش رو تحویل بده

-- دن سیفون ، Dec 12, 2007

روزتون بخیر.
من خیلی تلاش کردم که جای خبرنامه تونو پیدا کنم ولی احتمالا چون مجبورم از فیلتر شکن استفاده کنم نمی تونم اون آیکون رو ببینم . می تونم خواهش کنم من رو هم عضو خبرنامه تون بکنین ؟ خیلی ممنون می شم.
راستی نظر اکثریت مردم در مورد نیروی انتظامی و طرح ارتقای امنیت اجتماعی خیلی بدتر از این کسایی هست که باهاشون مصاحبه کردین . اینجا هیچ کس از این طرح حمایت نمی کنه و همه به پلیس به عنوان یک مزاحم نگاه می کنن .
اینجا کسی پلیس رو حافظ امنیت نمی دونه و همه تلاش می کنن که حتی اگر هم از کسی شکایت دارن بدون اینکه پای پلیس رو به قضیه باز کنن خودشون مشکلشونو حل کنن چون پلیس خیلی فاسد شده و دیگه قابل اطمینان نیست.
در شمن هر کسی حق داره هرجور دلش می خواد لباس بپوشه و لباس پارتی و خیابون هر کسی هم به خودش مربوطه . اگر هم کسی دلش می خواد خودنمایی کنه باز به هیچ کسی ربطی نداره . از پلیس مزاحم ، متنفریم .

.........................
کافه زمانه: ای میل شما را به فهرست دیافت کنندگان خبرنامک اضافه کردیم.

-- shahpur ، Dec 12, 2007

با امید کاملا موافقم.

-- dr jack ، Dec 12, 2007

man fek mikonam vaje TABARROJ az BORJ miad,ba in hesab ehtemalan manzure sardar Godratollahe Vahshat(Radan) az Tbarroj in bude k pushidane chakme ruye shalvar ijade Borj mikone ya shayadam baese afzayeshe ertefae borjha mishe!!!

-- Mehdi ، Dec 12, 2007

با امید موافقم بجز خط آخر

-- رضا ، Dec 12, 2007

خانم ناصری واقعن از انتخاب چنین ادم هایی برای مصاحبه متاسفم . چنین آدم هایی را صداو سیما هم به سادگی پیدا میکنند و مرتب هم از تلویزیون پخش می کنند. کیست که نداند لباس پوشیدن حداقل حق انسانی است و اینکه کسی در لباس پوشیدن افراط یا تفریط می کند معنی ندارد. همین که زن های ما مجبور به داشتن حجاب هستند خود یک نوع اجبار احمقانه است حالا اگر بخواهند برای هر کدام از این پوشش های اجباری هم مصداق بگذارند فکر کنم به زودی باید در مورد زیرپوش هم موافقت اقایان را بگیرند. واقعا مردم از دیدن پلیس دیگر هیچ احساس امنیتی نمی کنند و این طرح جز وحشت و فرار مردم هیچ دستاوردی نداشته است. حداقل بگذارید اگر تمام رسانه های داخلی را آدم های خودشان تسخیر کرده اند در رادیو زمانه با آدم هایی صحبت کنید که برای این بخش ساکت و مصلوب جامعه ارزش قایل باشند نه اینکه چکمه پوشیدن را هم افراط بدانند.

-- مرتضی صابری ، Dec 12, 2007

یکی به این خانم نیکونظر بگه شما چی کاره مردم هستین که میگین پوشیدن چکمه افراطه؟ همین شماها هستین که باعث شدین امثال رادان بیان و هر طوردلشون خواست با ما رفتار کنن ، شمایی که همیشه ضعف و نقص را تو خودتون جستجو کردین اگه تا حالا جز این کشور رو ندیدین پاتونو ازاین ایران بگذارین بیرون ببینین روی طالبان سفید شده یا نه . یک بار با هواپیما از خارج برگردین تو فرودگاه ببینین همه چیز را سیاه و خاکستری می بینین یا نه. بابا اینقدر تحت تاثیر دستگاه تبلیغاتی اینا قرار نگیرید

-- شبنم ، Dec 12, 2007

با امید کاملا موافقم. به خصوص خط آخر. چون که امثال لیلی نیکونظرها تریبون‌ های زیادی برای اظهار نظرهای همسو با جمهوری اسلامی دارند از صدا وسیما گرفته تا مجله شهروند. جالب اینجاست که ادعای لیبرال بودن هم می کنند و کله ی ما را با این چماق آزادی خواهی پکاندند اما در عمل خودشان را به سادگی لو می دهند. (رجوع شود به سرمقاله‌ ها و یادداشت ‌های اخیر مجله شهروند)
به هر حال از رادیو زمانه به عنوان یک رسانه آزاد انتظار دیگری می رود.

-- کوهیار ، Dec 12, 2007

in barnameha faghat baraye monharef kardane zehna mardoome.baraye inke yadeshun bere az vaghti jenabe ahmadi nejad .reiise dolat shodan eghtesad cheghadr nozol peyda karde.baraye inke ma javonaro sargarm konan ke khodai nekarde etefaghi nayofte.ama man migam andaki sabr sahar nazdik ast...

-- hiva ، Dec 14, 2007

انتخاب اینکه چه لباسی بپوشیم فکر میکنم یکی از حداقل حقوقهای یه انسان باشه
برخورد نیروی انتظامی واقعا غیر اخلاقی و دور از شان خانم هاست
من هم مثل همه ی دختر خانم ها با دیدن پلیس بجای اینکه احساس امنیت کنم تمام تنم میلرزه(باور کنین اغراق نیست!!!!!!!)
تا کی باید این همه اجبار رو تحمل کنیم؟؟؟داشتن حجاب وحالا هم این مصادیق بدحجابی!!!!!
به قول اقای رییس جمهور محترم!!!واقعا مشکل جامعه ایرانی بیرون بودن چند تار مو یا پوشیدن چکمه است؟؟؟


-- بدون نام ، Dec 16, 2007

ye jaei khondam be jaye inke inghadr be bad haejaba gir bedan beran az chadoria taghdir konan ke to vasate tabestonam chador az sareshon nemiofte.be ma chi kar daran?baba dige har kio to ghabre khodesh mizaran

-- asal ، Jan 7, 2008

این بد ترین تصممیم یک دولت است که تصمیم بگیره که مردم چطور لباس بپوشن

-- starreza22@yahoo.com ، Jan 31, 2008

احمدي نژاد:آيا واقعا مشكل ما اينه كه جوونها چطور لباس مي پوشن يااينكه مدل موشون چيه؟
http://www.youtube.com/
watch?v=gi7Uyfr036k

-- سوفي ، Feb 15, 2008

من فكر مي كنم كه بابد مردان و زنان يك جامعه آزادي كامل رو انتحاب نوع پوشش خود داشته باشن. پوشيدن بوتهاي پاشنه بلند با طرحها و نقشهاي زيبا شايد براي خانمها نوعي تنوع باشه. چرا بايد خانمي رو از پوشيدن كفشي كه دوست داره منع كرد؟ نبايد با زيبايي مخالفت كرد. لابد در آينده مي خوان توي خيابوناي شهر ارتفاع پاشنه كفش خانمها رو هم اندازه بگيرن. شايد قانون جديد فردا اين باشه كه حداكثر ارتفاع مجاز پاشنه خانمها 3 سانتي متره

-- رويا ، Jul 12, 2008

آيا هدف از پوشيدن بوتهاي فانتزي پاشنه بلندي كه خانمهاي تهروني مي پوشن گرم موندن پاها و حفاظت از پاها در برابر باران و برفه؟ خيلي خوبه كه خانمها به زيبايي پاهاشون اهميت ميدن، اما يه كمي هم به فكر سلامتي خودشون باشن

-- بهرام ، Aug 18, 2008

در 2 مورد:
1- پشت همه این طرحها سوده مالی خوابیده و بابت اینگونه طرحها میلیاردها تومان بودجه صرف می شود که همه آن در جیب اشخاص خاص می رود.
2- دیگه خسنه شدم

-- pldn ، Sep 4, 2008

من یه دخترم اتفاقا دیروز رفتم یه بوت سفید بلند خوشگل خریدم!!! تا چشمشون در بیاد!!! این که خانوما به شیک پوشی علاقه دارن خوب یه چیزه تابلو و منطقیه! معلومه که خانوما دوست دارن از لحاظ ظاهر و همه چیز تک باشن ! کلا ذات خانوما این طوریه که از توی چشم بودن خوششون میاد !! مگه می خواد چی بشه آخه؟!!! در ضمن دیگه این گشتای ارشاد دیگه تابلو شدن آدم که مجبور نیست از کنارشون رد بشه که!میره از یه مسیر دیگه رد میشه!

-- مائده ، Nov 9, 2008

با این روند میترسم پوشیدن جوراب شلواری را هم برای خانمها در میهمانی های زنانه (سفره ابولفضل و ...) ممنوع اعلام کنند

-- حنیفی ، Dec 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)