تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

شوخی‌ها جدی نیستند!

معصومه ناصری

شوخی، بر هم خوردن روال معمول زندگی است. مثل یک قطره باران که در یک روز آفتابی روی دماغت بچکد! اگر شوخی هم مثل باران مداوم شود، لطفش را از دست خواهد داد و معمولی خواهد شد.
دیروز به بهانه یک‌سالگی زمانه، خواستیم کمی شوخ و شنگ باشیم. برای این کار هیچ برنامه‌ریزی بزرگی نداشتیم. بعضی از همکارانی که در تحقق این کار کمک کردند، یک شب قبل در جریان قرار گرفته بودند.

باید در عین حال یادمان می‌بود که رسانه‌ایم و کسی که روی زمانه کلیک می‌کند، شاید به اعتماد این یک سال که با ما گذرانده، شوخی‌هایمان را هم باور کند. بنابراین زل نزدیم توی چشم مخاطب و دروغ بگوییم بالای هر مطلب نوشتیم که این از باورنکردنی‌های زمانه در یازده سپتامبر است.

کارمند شدن در یک اداره ثبت احوال، کلیشه‌ای‌ترین شغلی است که به نظر من می‌رسد و گمانم حتی اگر در یک رسانه بنا شود هر روز با همان کلمات کلیشه‌ای و در ساختار جمله‌هایی که تغییر نمی‌کنند، همان حرف‌های معمول را بزنیم، همان کارمند ثبت احوال می‌شویم و این خوب نیست.

همین الان به صفحه یک زمانه نگاه کردم و تیتر «تأثیر گوجه‌فرنگی روی لایه‌های مغز» را خواندم که دوست دانشمندمان نوشته است. ممکن است من هم فریب این تیترها را بخورم و برای کسی همین داستان را تعریف کنم؛ بدون این‌که توجه کنم اصلاً جایی به نام گرینزبورگ وجود ندارد که دانشمندانش بخواهند تحقیقی بکنند.

یا حتی جملاتی که دوستمان بیژن روحانی نوشته است: «شولت معتقد است باید در یک دیسکورس مدرن هم‌ذات‌خورندگی افسون‌طلبانه ضحاک را از منظر نارسیسیسم انسان پیشامدرن و حسادت او به ایده‌ی ابرانسان نیچه تحلیل کرد.»

در ظاهر این‌ها جملاتی است عالمانه که از فلسفه‌ای عمیق خبر می‌دهد. اما نیست؛ این‌ها همه پوچند.
ما می‌توانیم به همین سادگی جمله‌های جعلی دیگری بسازیم اما اگر خواننده از ظاهر این جملات نگذرد و درگیر معنای آن نشود، می‌تواند به سادگی فریب شوخی ساده ما را بخورد.

از این حرف‌ها که بگذریم، همه این‌ها یک شوخی بود برای خط کشیدن روی یک روز عبوس رسانه‌ای. وگرنه ما می‌دانیم، کشف مومیایی ضحاک ماردوش و تأثیر گوجه‌فرنگی بر لایه‌های مغز، گزارش درباره یک ستاره ایرانی در هالیوود و اختراع سازی با صدای گیتار و سه‌تار، نمونه‌هایی هستند از کلیشه‌های رسانه‌ای و حتی ساده‌تر از آن می‌شود تحلیل سیاسی عجیب و غریبی با استفاده از کلمات رایج در چنین تحلیل‌هایی ارائه کرد که نشان می‌دهد ایران قصد حمله نظامی به آمریکا را دارد و یا از کتاب هرگز نانوشته میرچا الیاده استفاده کرد برای باوراندن این نکته که چقدر خوب است تندیس دو وبلاگ‌نویس قدیمی را بالای وبلا‌گ‌هایمان بزنیم به نشانه نمادهای عصر دات‌کام و از این قبیل حرف‌ها!

یازده سپتامبر برای ما تمام شده است، این بار بی‌خیال برج‌های دوقلو و بازماندگان آن حادثه تروریستی شدیم و به خودمان پرداختیم و خودمان و مخاطب‌مان را درگیر یک شوخی یک روزه کردیم.
اگر شما این شوخی را گرفته باشید و لبخند زده باشید، انگار که یک قطره باران در یک روز آفتابی روی دماغتان چکیده باشد، ما از صرف تخیل‌مان در نوشتن آن‌ها خوشحال می‌شویم. اگر از کسانی باشید که شوخی‌ها را هم جدی می‌گیرند که هیچ! کاری از دست ما برنمی‌آید.

---------------------
شوخی‌های زمانه در سالگرد تأسيسش را از دست ندهيد:

اولین کنسرت خواننده‌ی زن در حضور مردان

دانیل زیدی، یک ایرانی شرمگین هالیوودی

کشف جسد مومیایی ضحاک ماردوش

باتار: پیوند موسیقی شرق و غرب

تأثیر گوجه‌فرنگی بر لایه‌های مغز

رییس خبرگان یا فرمانده جنگ

پيشنهاد بوش به راديو زمانه

گلادیاتورهای عصر دات‌کام

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوب , البته کار جالبی بود . من فکر کردن که شما قصد دارید روز تولد رادیو زمانه را به عنوان روز دروغ و شوخی مجازی جا بیندازید . یک کامنت هم در ایم مورد گذاشتم که البته مهم نیست . چیزی که مهم است جواب مسول پاسخ گوئی به کامنت ها در آن صفحه بود . خودتان ملاحظه بفرمائید :
یک سالگی رادیو زمانه مبارک .
معمولن هر کشوری یک روز را به عنوان روز دروغ یا شوخی در نظر می گیرند . در ایران این روز سیزده فروردین یا سیزده بدر است . حالا رادیو زمانه قصد دارد روز تولدش را به عنوان روز دروغ یا شوخی مجازی جا بیندازد ؟
جسد ضحاک کشف شد
ایرانی شرمگین هالیوود
نامه بوش به مهدی جامی
صدای زن آزاد شد
اظهارات تاجبخش در اوین
پيشنهاد بوش به راديو زمانه
تأثیر گوجه‌فرنگی بر لایه‌های مغز
البرادعی شورای حکام را به نشانه اعتراض ترک کرد
...
امیدوارم فردا توضیحی در مورد اخباری که تیترهایشان در بالا آمد بدهید .:)
....
زمانه: بخش خبری سایت مطلبی به شوخی منتشر نکرده است و اخبار با ذکر منابع ذکر شده اند.
-- آذر ، Sep 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

-- آذر ، Sep 12, 2007

ای بابا... من خبر خوندن اون خواننده رو در روز عید فطر به همه دادم:))) البته یه خورده مشکوک بودم. اما گفتم لابد اونی که نوشته یه چیزی می‌دونه. برم تکذیب کنم که آبروم در خطره:)

-- زیتون ، Sep 13, 2007

هیچ مزیتی نمی بینم ... شاید اگر هدف مشخصی رو اعلام می کردید که با این کار می خواستید چی رو ثابت کنید ( قدرت تاثیر رسانه یا توانمندی خودتون یا میزان اثر پذیری مخاطبان یا ... ) شرافت مندانه تر بود ولی اعلام صرف اینکه می خواستیم خوش باشیم و حالی به حولی و خوشت بیومد به من چه !!! یه جور توهین به قلم و به مخاطب هست و تاکید این مطلب که رادیو به مخاطب تعلق نداره بلکه به گروه برنامه ساز تعلق داره که می خوان خودشونو ارضا کنن ...

-- حجت ، Sep 13, 2007

روزنامه اعتماد خبر مربوط به خواننده زن را باور کرده و امروز در روزنامه شان منتشر کرده اند.

-- بهمن ، Sep 13, 2007

با تمام توضیحاتی که قبلش دادین ولی به هر حال شوخی با شهرنوش پارسی پور و ماه منیر چندان صحیح و حتی خوش مزه نبود. فکر نمی کنم تولد یک سالگی زمانه بتونه دلیل خوبی باشه واسه اینکه وقتی خانم ماه منیر و پارسی پور اون برنامه رو می شنوم بشون بر نخوره و دل چرک نشن، حتی اگه در ظاهر به روی خودشون هم نیارن.

-- صفا ، Sep 13, 2007

همانگونه كه در همان شوخيها هم گفتم كارتان كمي اشكال داشت. هر چند نوشتيد باورنكردني اما تاكيدي بر غير واقعي بودن خبر و مطالب نداشتيد. به هر حال هر كسي با دقت متوجه شوخي مي شد اما شايد تصور مي كرد كه راديو زمانه محل نشر اكاذيب گشته. به هر روي بسيار جالب بود. تصورش را بكنيد من همينطور پشت سر هم مطالب چرند شما را مي خواندم و كم كم داشتم به كل سايت ترديد مي كردم. اما خوشبختانه ضريب هوشي ام خيلي پايين نبود و فهميدم در روز سالگرد همچون سيزده فروردين به دروغگويي روي آورديد.
از اين كه به سنت ايراني دروغگويي آئيني و يادماني ارج نهاديد سپاسگذارم. اين نشانگر آن است كه ما در بقيه سال مي خواهيم راست بگوييم كه دروغگويي را چنان شوخي مي پنداريم. بنابراين اين آئين ايراني به معناي تقيه و دروغگويي شرعي در شيعه نيست!
پاينده باشيد.

-- ماني ، Sep 14, 2007

I wish...."and I think it's going to be just a wish,for ever" WE could take it easy some times! WE have been serious for ever!! lighten up people!!!! have some sense of humor!! for GOD's sake,life is too short to not have fun once in a while!! WHY your skin is so thin?? One word that we don't like , and we "ghaddar-e ro az roo mee bandeem"? Come on people!!
Akhm haatoon ro baaz koneed! and the LIFE laughs with you!!

-- majid ، Sep 14, 2007

Be a sauer puss!! and the world laughs AT you!
Lighten up!! and the world laughs WITH you!

-- Majid ، Sep 14, 2007

dost aziz to fekre onharo nakon

-- sadaf ، Sep 14, 2007

مرا بگو که در بدر دنبال بلیط کنسرت خواننده ی زن می‌گشتم! خبر اینقدر خوب و با جزییاتی باور پذیر کار شده بود که جای شک و شبهه نمی گذاشت. دم خبرچین‌‌اش! گرم.

-- معتمد ، Sep 14, 2007

به نطرم یک جورایی خوانندگان سایت زمانه را جدی نگرفتید.
...........
زمانه: چون جدی گرفتیم باهاشون شوخی می کنیم.

-- قریبا ، Sep 14, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)