تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
باور نکردنی‌های زمانه در یازده سپتامبر:

اولین کنسرت خواننده‌ی زن در حضور مردان

بیژن صیامی

مردان تهرانی در کنسرت خواننده‌ی زن
مردانی که عید فطر امسال ساعت هفت شب در سالن وزارت کشور حضور دارند، هرگز این شب را از یاد نخواهند برد. چرا که آنان نخستین مردانی هستند که پس از ۲۹ سال در تهران به تماشای کنسرت یک خواننده‌ی پاپ زن رفته‌اند.

روزی که خبرنگار سی.ان.ان در تهران محمود احمدی‌نژاد را خطاب قرار داد و از او در باره‌ی ممنوعیت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها پرسید، کمتر کسی به بخش دوم پرسش وی و پاسخ رییس‌جمهور به آن توجه کرد. برای همه بدیهی بود که «محرومیت خوانندگان زن از انتشار آلبوم و برگزاری کنسرت با حضور آقایان» خط قرمزی‌ست که رییس‌جمهور نیز نمی‌تواند کسی را از آن عبور دهد. به ویژه پس از ناکامی محمود احمدی‌نژاد در تحقق وعده‌اش مبنی بر «اختصاص بهترین قسمت ورزشگاه‌ها به خانم‌ها»، هیچ کس نمی‌توانست آن قدر خوش‌بین بماند که از تحقق وعده‌ی دوم سخن بگوید.

اما هفته‌ی گذشته مدیر شرکت ترانه‌های مشرقی آشنا در مصاحبه با یک خبرگزاری از برگزاری نخستین کنسرت عمومی یک خواننده‌ی پاپ زن پس از پیروزی انقلاب در تهران خبر داد. او در این مصاحبه اعلام کرد که مجوزهای لازم در خصوص برگزاری این کنسرت از سوی تمامی نهادها صادر شده و کنسرت در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار خواهد شد.

وی با یادآوری مشکلات پیش‌آمده بر اثر فروش اینترنتی بلیت‌های کنسرت اخیر محمدرضا شجریان در تهران، اعلام کرد که بلیت‌های این کنسرت به شیوه‌ای جدید فروخته خواهد شد. به این ترتیب که علاقه‌مندان باید پس از واریز وجه بلیت به حساب شرکت، فیش بانکی را به همراه یک قطعه عکس و کپی کارت ملی به نشانی شرکت پست کنند و بلیت آن‌ها به وسیله‌ی پیک موتوری به آدرس منزل‌شان ارسال خواهد شد و در روز برگزاری کنسرت نیز، عکس صاحب بلیت با شناسنامه یا کارت ملی او تطبیق داده می‌شود. وی هدف از این مکانیزم جدید را «حذف کامل بازار سیاه بلیت» خواند.

مدیر شرکت ترانه‌های مشرقی آشنا همچنین از انتشار نخستین آلبوم این خواننده از روز بعد از برگزاری کنسرت خبر داد. به گفته‌ی او، نام این ستاره‌ی تازه‌ی عرصه‌ی موسیقی، که انتظار می‌رود در ماه‌های آتی بازار موسیقی را درست بگیرد، «فانیا غریبی‌نیک» است.

پشت پرده‌های یک شگفتی
فانیا غریبی‌نیک پیش از این در مجالس زنانه در کرج مداحی می‌کرده و شیوه‌های تازه‌اش در این کار، توجه و طرفداران فراوانی برای او به ارمغان آورده بود. غریبی از طریق یکی از مشاوران معاونت امور موسیقی وزارت ارشاد به این شرکت معرفی شده است.

او با تأکید بر چهره‌ی زیبا و صدا و استعداد خوانندگی فوق‌العاده غریبی تضمین می‌دهد که با فراهم کردن شعر و موسیقی خوب، یک‌تنه موسیقی غربی و لس‌آنجلسی را کنار خواهد زد و پوستر فانیا نیز جایگزین مدونا و سلین دیون خواهد شد.

از سوی دیگر، گفته می‌شود نسبت خانوادگی غریبی با یکی از خوانندگان نامدار موسیقی سنتی نیز در اعطای این مجوز بی‌تأثیر نبوده است.

ضعف موسیقی پاپ با حذف خوانندگان زن
بنیامین خوانساری، رییس انجمن ملی موسیقی ایران، ضمن استقبال از دادن مجوز به فانیا غریبی گفت : «به خاطر عدم حضور صدای زن در موسیقی بعد از انقلاب موسیقی ایرانی دچار ضعف شده است». وی ابراز امیدواری کرد که اعطای مجوز به خوانندگان زن به این مورد محدود نشود و در عرصه‌ی موسیقی سنتی نیز به خوانندگان زن مجوز داده شود.

یک فروشنده نیز ضمن اشاره به رکود بازار آلبوم‌های موسیقی از این امر استقبال کرد و بازار را «تشنه‌ی آلبوم خوانندگان زن» خواند. او ابراز امیدواری کرد که به این ترتیب بازار اندکی از رکود موجود خارج شود.

برای ترویج ارزش‌ها
به دنبال پخش این خبر خبرنگاران زیادی تلاش کردند تا از روابط عمومی وزارت ارشاد صحت و سقم این خبر را جویا شوند؛ اما هیچ‌کس در این باره چیزی نمی‌دانست. شخص وزیر نخستین مقامی بود که این خبر را تأیید کرد. وی «پاسداری از فرهنگ ایرانی و اسلامی، ترویج ارزش‌ها و مقابله با تهاجم فرهنگی غرب» را مهم‌ترین انگیزه‌های دولت از اعطای مجوز به کنسرت و آلبوم «فانیا غریبی» دانست و از رایزنی‌ها و پیگیری‌های شخص رییس‌جمهور در این خصوص خبر داد.

اما مطابق معمول، اصلی‌ترین انگیزه‌ها و دلایل را می‌شد از زبان مشاور فرهنگی او شنید. او به خبرگزاری‌ها گفت: «ما معتقدیم که ممنوعیت و بگیر و ببند جواب نمی‌دهد و مردم را بیشتر حریص خواهد کرد. به همین سبب، معرفی جایگزین‌هایی مطابق با ارزش‌های مورد قبول جامعه در سرلوحه‌ی فعالیت‌های دولت در حوزه‌ی فرهنگ و هنر قرار دارد».

مخالفت‌ها و تردیدها
اما انتشار این خبر، واکنش‌هایی منفی را نیز به دنبال داشت. این مخالفت‌ها بیشتر از سوی اصلاح‌طلبان سر زد و حتی یک نماینده‌ی سابق مجلس این عمل را «توهین به ارزش‌ها و زیر پا گذاشتن اصول مسلم دینی» خواند. یکی از سران اصلاح‌طلب نیز در وبلاگ شخصی خود نسبت به انجام این کنسرت ابراز تردید کرد.

بدون شک اگر این کنسرت برگزار شود، سیاسی‌ترین کنسرت پس از انقلاب خواهد بود. اما ناظران معتقدند که این امر گشایش فصل نوینی در موسیقی پاپ ایران است. حتی اگر آن قدر خوش‌بین نباشیم که مانند معاون امور موسیقی وزارت فرهنگ، دم از جهانی شدن یک خواننده ایرانی بزنیم.

مطلب‌های باورنکردنی زمانه می‌تواند آرزویی باشد که صورت خبر پیدا کرده است!

مرتبط:
«هر خبری می‌تواند باور نکردنی باشد»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هر وقت انجام شد آن وقت تیتر بزنید و تفسیر کنید. به قول معروف یک سیب را وقتی به هوا می اندازی تا به زمین فرود بیاید، هزار چرخ می خورد.

-- سامانی ، Sep 11, 2007

inghadar ba los Angles iha bad nabashid bazi vaghta harfhaye hokomate eslami roo inja mishnavim , ke omid varam faghat shebahate kalam bashad

-- azad ، Sep 11, 2007

منتظر تکذیب خبر،انحلال کنسرت یا حذف آقایان از حضور در کنسرت باشید.از این وعده ها زیاد داده شده

-- بدون نام ، Sep 11, 2007

لابد نوحه یا مرثیه می خونه.

-- ژولیت ، Sep 11, 2007

Theres no way for this to happen, dont be so stupid to believe it

-- Gina ، Sep 11, 2007

دروغ چرا؟ تا قبر آ آ آ آ

-- داریوش ، Sep 11, 2007

همه باور کردند مثل اینکه!

-- هادی ، Sep 11, 2007

آقا این مطلب طنز بود؟ بیشتر مثله یک تقلید بی مزه از طنزهای ابراهیم نبوی است.

-- واله ، Sep 11, 2007

vay vay vay, khaste nashodin inhame dorogh goftin?

-- بدون نام ، Sep 11, 2007

امروز اول آوریل یا 13 فروردین نیست که ؟

-- Mohammad ، Sep 11, 2007

dorugho yejuri migan ke bavarkardani bashe,.
eslah mikonam, ye dorughi sareham konid ke bavarkardani bashe, bimazze bud! kheili! kollan yeki az yeki bimazzetar neveshtid!

-- بدون نام ، Sep 12, 2007

گمانم زیر این مطلب فراموش کردید بنویسید :

مطلب های باورنکردنی زمانه را باور نکنید!

-- شیخ الشیوخ نادرالدین شاه ، Sep 12, 2007

بابا سطح درک مخاطبان تان را هم در نظر بگیرید!

-- بدون نام ، Sep 12, 2007

hala inghadar sar o seda rah bendazid ta mamnooesh konan !!! baba balad nistid yekhoordeh cheragh khamoosh berid? ey baba

-- yeki ، Sep 12, 2007

بازم ای ول! برای دومین بار در یک روز سر کار رفتم!

-- واله ، Sep 12, 2007

دوستان خبر را باور کنید .آخوند برای بقای حکومت زن و دخترش را هم می فروشد .

-- همایون ، Sep 12, 2007

bebinid !!! az ghadim goftan zahi khiyale batel !!! kodoom concert kodoom kashk agha??!! hekayate mojavvez dadan be voroode zanan be stadiumeha!!! hala omid varim ejra beshe ma ke bakhil nistim !!! balke in javanooye iraniye maa ke khodam ham jozveshoonam bavareshoon beshe adamano daran too ye tikke az in koreye khaki zendegi mikonan!!! :-O

-- niloofar ، Sep 12, 2007

هیچ منبع خبری این از این قضیه چیزی ارائه نکرده غیراز این صفحه قهوه ای سوخته؟!

-- دلنوشت ، Sep 12, 2007

adamayi ke be hejab zanha gir midan,chetor mitumnan inghad azadandish shode bashan un ham nagahani!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-- m ، Sep 12, 2007

ما که نفهمیدیم چی شد ؟ لیلی زنه یا مرد ؟

-- amir varjavand ، Sep 12, 2007

خوب حتما اقاي رییس‌جمهور مثل تمام وعده هاشون به اين هم عمل مي كنند ديگه نميدونم حتما شايد ممكنه البته نميشه گفت ولي مطمنا لغو ...........

-- رضا ، Sep 12, 2007

جوجه رو آخر پاییز میشمرند.

-- سایه ، Sep 12, 2007

...؟

-- http://www.white-owl.blogfa.com ، Sep 12, 2007

اگه جرات داريد بدون تاييد دبير وب سايت منتشر كنيد.

-- بدون نام ، Sep 12, 2007

خدای من؟
عجب مخاطبین آماده‌ به...
این جور ابتکارها شاید لازم باشه برای زدن تلنگری به ذهن مخاطبان همیشه...
ای آنهایی که باور کردید!:
این خبر حتی اگر در CNN پخش می‌شد شما نباید آنقدر از شرایط و شعور کشوری که در آن زندگی می‌کنید با خبر باشید که به جای اینکه اعتبار رسانه پخش کننده خبر رو زیر سوال ببرید به تفسیر اون می‌پردازید؟

-- وحید ، Sep 12, 2007

cheghad aghab oftadeim o cheghad badbakhtim ke ye zan mikhad bekhoone yani sedash mikhad dar biad hame hayejan darim
2nya kojas ma kojaim Inam hichio 2ross nemikone

-- Kasra ، Sep 12, 2007

man az hamoon parishab midoonestam in alakie, he he, fek kardin gool khordam!?

-- nazli ، Sep 12, 2007

روباهی پیر و روباهی جوان در جنگلی از گرسنگی در حال مرگ بودند که به اخوندی رسیدند
روباه جوان با اشاره به روباه پیر گفت:اخوند را گرفته و خورده تا زنده بمانیم
روباه پیر و دنیا دیده گفت: به بچه و ایل و طایفه مان رحم کن .اگر دست به او بزنیم از فردا گوشت روباه را حلال اعلان میکنند و باید همیشه دنبال سوراخی برای قایم شدن باشیم
خلاصه ....... اینها هر کاری که دوست داشته باشند میکنند و ......

-- مهدي ، Sep 12, 2007

زهی تفکر باطل زهی خیال محال!

-- مهدی ، Sep 12, 2007

آقا نه تنها صدای زن بلکه موسیقی از بیخ و بن حرام است.

هر که این سخنان بیهوده را گفته باید سه بار دهانش را آب بکشد.

-- siahosefid ، Sep 12, 2007

یکی از شگردهای دولت جدید اینه که چند روز یه بار یک خبر جنجال ساز منشر کنه تا چند روز مردم و رسانه ها را سرکار بزاره تا به خاطر چیزهای مهمتر بهش گیر ندند .صحت و سقم این خبرها هم اصلا مهم نیست.

-- سعید ، Sep 13, 2007

دستتان درد نكند.منتظر اعلام نتايج كنكور از طريق شما هستم.
فكر كنم اگر شما اعلام كنيد اسم من هم دربياد دي:

با اينكه اول آوريل نبود ولي خوووووووب گذاشتيد سر كار
اگر ميتونيد اول آوريل يك چيزي بگيد تا بقيه باور كنند.

ممنون كار قشنگي بود

-- آشنا ، Sep 13, 2007

بابا اي ول گاه گاهي خبراي دلخوش كننده خنده دار هم ميشنويم خيلي مونده به اين فرهنگ برسيم انشاله بعد از 200 سال

-- علي ، Sep 13, 2007

توكه راست ميگي ولي .....هركه دروغ بگه

-- حميد ، Sep 13, 2007

shoma zaheran tu kharejin in chiza baratun ghabele bavare....ma 24 sal tu donyayee hastim ke in chiza mese khordane khorshide...

-- ali ، Sep 13, 2007

جوانان ما رو اعدام نكنن.دانشجوها رو زنداني نكنن..كنسرتشون پيشكش........زنده باد ايران

-- كورش ، Sep 13, 2007

الان هدف از گفتن این خبر فقط «هر خبری می‌تواند باور نکردنی باشد» بود دیگه؟
آخه خیلی تابلوه که سره کاریه. مخصوصا این قسمت:
او با تأکید بر چهره‌ی زیبا و صدا و استعداد خوانندگی فوق‌العاده غریبی تضمین می‌دهد که با فراهم کردن شعر و موسیقی خوب، یک‌تنه موسیقی غربی و لس‌آنجلسی را کنار خواهد زد و پوستر فانیا نیز جایگزین مدونا و سلین دیون خواهد شد.

-- نوری ، Sep 13, 2007

شمار چشم‌ها رو به فزونی گذاشت!

-- سوشیانت ، Sep 14, 2007

وقتي جلوي رشد طبيعي يك پديده اجتماعي رو ميگيري و وقتي بعدش فكر ميكني كه كاملا اشتباه كرده بودي انقدر عقب عقب ميري كه از اونور پشت بوم ميافتي پايين

-- ريجارد ، Sep 15, 2007

مثل اين ميمونه كه بگن در اين نظام حقوق زن و مرد مساوي است

-- vahid ، Sep 15, 2007

امیدوارم حقیقت داشته باشه و به صرف جمع آوری ویزیتور این خبر پابلیش نشده باشه

-- سیاوش ، Sep 16, 2007

منتظر باشيد تا اموراتتون بگذره
آخه بدبختا زن بياد بشين تو چشاي رهبر نگاه كنه و بخونه؟!
اونوقت ديگه ...

-- ‌‌‌‌‌‌ ، Sep 17, 2007

ممکنه حتی پوستر های این خانوم جای بقیه رو بگیره.البته به همون اندازه که پوسترهای دیگران جایگزین ابی و داریوش و بقیه شد

-- ایرانی ، Sep 19, 2007

سلام

گیریم هم راست بود
دردی از دردهای مملکت بی سر و سامان ما که حل نمی شه !!!!
خانه از پایبست ویران است ....

-- نیکولو ، Sep 21, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)