تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
هفت فرق دبیرستان های ایران و کانادا

درس‌های دبیرستان از ریاضی تا رقص

نوشته و عکس از نوید

نویسنده این مطلب دانش آموزد دبیرستانی در شهر تورنتو کاناداست. او می‌گوید خیلی ها با فرق‌های اساسی سیستم آموزشی غرب با ایران مثل مختلط بودن مدارس آشنایی دارند اما در این نوشته من به به تفاوت های ظریف تر که در نگاه اول به نظر نمی آیند پرداخته ‌ام.

1- هزینه مدرسه، اینجا هم شهریه هست
دبیرستان ها دولتی در ایران رایگان هستند ولی اکثرا دبیرستان های خوب مدرسه های غیرانتفاعی و باشهریه هستند. در کانادا هم دبیرستان های دولتی رایگان هستند و دبیرستان های خصوصی شهریه دار زیاد طرف دار ندارند. هرچند دبیرستان‌ها در ابتدای هر سال مبلغی در حدود شصد دلار می گیرند که شامل؛ هزینه locker یا صندوق قفداری که هر دانش آموز مخصوص خود دارد، هزینه agenda مدرسه که تقویم مانندی است که برنامه های مدرسه در آن نوشته شده مثلا روزی که کارنامه توزیع می شود یا روزی که در مدرسه مراسم خاصی است و هزینه عکس هایی که در مدرسه برای کارت ها و مدارک مختلف گرفته می شود.


2- شروع مدرسه، مراسم صبحگاه
در دبیرستان های ایران ما معمولا مراسم صبحگاه در حیاط داریم؛ در کانادا شبیه مراسم صبحگاه در کلاس ها انجام می شود که صدای آن از بلندگوهایی که در تمام کلاس ها نصب شده است می آید. درست مثل ایران که باید به احترام قرآن در ابتدای صبحگاه سکوت می کردیم، اینجا به احترام سرود ملی کانادا در ابتدای صبحگاه می ایستند و سکوت می کنند. بعد از آن اطلاعیه ها و خبرهای مدرسه که توسط خود دانش آموزان خوانده و اجرا می شود از بلند گوها پخش می شود.

3- کلاسور، صرفه‌جویی در مصرف درخت
در ایران ما معمولا از دفتر استفاده می کنیم. اما در کانادا همه از بایندر یا همان کلاسور استفاده کنند. کلاسور های استاندارد 3 سوراخه که تمامی برگه هایی هم که معلم‌ها می دهند سوراخ شده و برای کلاسور آماده شده است. استفاده از این کلاسور ها دو فایده اصلی دارد. یک در مصرف کاغد صرفه جویی می شود. دوم این که حتما به یاد دارید که آخر هر سال نصف دفترهایمان خالی و بی استفاده باقی می ماند. دیگر استفاده اش گم نشدن برگه هایی است که معلم ها می دهند که کلا نظم خاصی به جزوه‌ها می دهد.

4- مشاور، وکیل مدافع دانش‌آموزان
برعکس ایران که مشاورها نقش کلیشه ای دارند؛ در کانادا مشاور ها نقش کلیدی در دبیرستان ها دارند و کارهایی می توانند انجام دهند که در ایران رئیس آموزش پرورش هم قدرت انجامش را ندارد. در هر دبیرستان چندین مشاور وجود دارد و هر دانش آموز یک مشاور مخصوص خود را دارد که بیشتر کارهای اداری او بر عهده مشاور است. جالب این جاست که در بیشتر مواقع مشاورها طرف دانش آموز می گیرند تا والدین به خصوص زمانی که والدین و دانش آموز هم زمان در دفتر مشاور حضور دارند. مشاور هیچ ابایی ندارد که والدین را با احترام از دفتر خود بیرون کند.


5-درس ها، از ریاضی تا رقص
در ایران رشته های اصلی ریاضی، تجربی، علوم انسانی و فنی و حرفه ای وجود دارد زمانی که شما یکی از این رشته ها را انتخاب می کنید دیگر قدرت انتخاب درس های رشته‌های دیگر را ندارید. در کانادا شما درس ها را خود انتخاب می کنید به شرط آنکه درس‌های پیش نیاز برای دیپلم دبیرستان را گذرانده باشید البته این پیش نیازها معمولا در دو سال اول دبیرستان گذرانده می شود و در دو سال آخر دبیرستان به غیر از انگلیسی( یا فرانسه در استان های فرانسه زبان) که اجباری است، درس ها را دانش آموزان بر اساس علایق و رشته ای که می خواهند بعد از دبیرستان ادامه دهند، انتخاب می کنند. درس ها تنوع زیادی دارد و از آموزش رقص تا گردشگری در بین آنها پیدا می‌شود.


6- معلم ، یک لبخند ملیح و بی‌ احساس
معلم ها در کانادا در از یکسری از استانداردهای لازم برخوردارند. یک سری کارهای از پیش تعیین شده که اکثرا توسط دپارتمان آن رشته تنظیم شده انجام می دهند و زیاد قدرت مانور ندارند. آن دلسوزی که در معلم های ایران برای وضعیت تحصیلی دانش آموز می‌بینید در اینجا نمی بینید. معلم ها حداقل در رفتار ظاهریشان اهمیت نمی دهند که شما از لحاظ درسی بهترین دانش آموز باشید، یا بدترین دانش آموز، همیشه لبخند ملیح و بی احساس خود را بر لب دارند.


7- نمره، کامپیوترهایی که نمره می‌دهند
نمره در دبیرستان های ایران تاحدی به سلیقه معلم بستگی دارد و نمره آخر هر درس شصت درصد نمره کل را شامل می شود. در دبیرستان‌های کانادا نمره هردرس بر اساس فرمول آن درس دقیق حساب می شود و معلم فقط نمره‌ها را به کامپیوتر برای محاسبه وارد می کند. هر نمره ای که دانش آموز در طول یک درس می گیرد ضریب مخصوص خود را برای تاثیر بر نمره ی کل دارد. نمره ها شامل test ها که ضریب به نسبت بالایی دارد و تقریبا ماهی یک بار برگزار می شود، quiz ها که امتحان های کوچکی هستند که ضریب کوچکی نیز دارند.، تحقیق ها و کارهای عملی و گروهی که معمولا یک چهارم نمره کل شامل می شوند و exam که آخر هر درس گرفته میشود که حداکثر سی درصد نمره کل را شامل می شوند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از نظر اينكه خودم دوره معلمي رو در آنتاريو گذرانده ام بايد بگم بسيار خوب توضيح دادي

-- محمد ، Apr 12, 2007

Comment on Part 6: My mum used to be a teacher in Iran and I saw her spending thousand of hours for her students to make sure that they learned the materials. What makes me wonder here (Sweden) I have never seen teachers with ambitious for progress of their students.

-- Kiarasj ، Apr 12, 2007

سلام برايم مطالب جالبي بفرستيد

-- علي هادي پور ، Jul 22, 2007

بعد از مدت ها نوید را اینجا می بینم.مثل همیشه مطلب جالبی بود

-- محمد ، Aug 18, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)