تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
همه رقم عشق موجود است

یک قلب تیرخورده آنلاین به فروش می‌رسد

مصطفی قوانلو قاجار

تا همین چند سال پیش خاطرات دوران نوجوانی در گذر حوادث به دست فراموشی سپرده می‌شد ودفترچه‌‌های عاشقانه میان صدها كتاب و دفتر و كاغذ در انباری خاك می‌خورد. اما اكنون فناوری‌های نوین امكانی را فراهم كرده كه دفترچه‌های خاطرات و نامه عاشقانه الكترونیكی شوند. تا همین چند سال پیش بسیاری از دختران و پسران قبل از آنكه ازدواج كنند، نامه ها و كارت پستال‌های دوران جوانی خود را می‌سوزانند تا شریك زندگیشان از سوزوگداز نامه‌های عاشقانه با معشوقه سابق مطلع نشوند. خاطرات عاشقانه یا مثل رازی سربه مهر میان دونفرپنهان می ماند یا به طور درگوشی و شفاهی به اطلاع عده ای معدود می‌رسید. اما وبلاگ دفترچه‌های خاطرات و عاشقانه را هم جهانی كرده است. حالا می‌توان با نام مستعار خاطرات عاشقانه را نقل كرد و آن را با خوانندگان وبلاگ به بحث گذاشت. براساس تحقیق یك پایان نامه كارشناسی ارشد استفاده از نام مستعار متناسب با محتوا، بیشتردروبلاگ‌های عاشقانه دیده می‌شود كه30درصد را دربرمی گیرد و پس از آن وبلاگ‌های با محتوای سیاسی قرار دارند. همچنین این یافته تحقیقی نشان می‌دهد كه وبلاگ ابرازی مطلوب برای نوشتن در زمینه گرایش های سیاسى ۵۰‬درصد و عاشقانه‪ ۴۲‬درصد است. این تحقیق با عنوان"وبلاگ نویسى در ایران، به دو روش نظرسنجى اینترنتى و مصاحبه صورت گرفت و به عنوان پایان‌نامه در دانشگاه تهران ارایه شده است.

عشق پنهان، عشق ممنوع
مثل كاری كه نرگس و امیر می‌كنند.آنها كه روزگاری در دانشگاه شریف باهم آشنا شده بودند اكنون به آمریكا مهاجرت كرده‌اند وازعشق پنهان قبل از ازدواج خود در یك وبلاگ می‌نویسند. " سلام، ما (نرگس و امیر) توی این وبلاگ سعی داریم که شما رو در خاطرات تلخ و شیرینمون شریک کنیم و قصد داریم در مورد قدرت و زیبایی عشق با شما صحبت کنیم ." حالا وبلاگ عاشقانه‌های نرگس تبدیل به یكی از وبلاگهای پرخواننده شده كه بسیاری از كاربران برای چاپ خاطرات خود به این وبلاگ مراجعه می‌كنند.


عشق به همجنس
قرار نیست همه عاشق و معشوق‌ها دختر و پسرباشند گاهی اوقات دوپسر یا دو دختراحساسات عاشقانه خود را نسبت به یكدیگر در یك وبلاگ می‌نویسند. نویسنده وبلاگ

"I love you mohammad" درباره احساساتش نسبت به دوست پسرش محمد می‌نویسد:" چرا کسی باور نداره؟ مگه چیه ؟ اشکالی داره که یه پسر عاشق و دل‌باخته پسر دیگه‌‌ای شه؟

من آدم خیلی تنهایی هستم! شاید در تمام زندگی تنها وقت‌هایی که با محمد بودم احساس خوشبختی کردم! شاید باورتون نشه من مهرماه 1383وارد مدرسه شدم، محمد رو دیدم و بهش علاقه مند شدم!"

عاشقانه های كوچك
بیشتر نویسندگان وبلاگ‌های عاشقانه نوجوانی 14 ساله تا 20 ساله‌ای هستند كه دچارعشق های زودگذر جوانی شده اند. مریم دلبر دختر14 ساله ای كه درباره عشق می‌نویسد. بسیاری از این وبلاگ‌ها با شعرها و ترانه‌های عاشقانه پر می شوند. ترانه‌های خوانندگان پاپ ایرانی و كتاب‌های شعررهی معیری، فریدون مشیری، حمید مصدق و شاعران سپید منبع بی پایانی برای كپی كردن هستند. نویسنده وبلاگ ابرو، ترانه‌هایی كه این خواننده ترك در وصف عشق خوانده را در وبلاگش قرار داده است. در میان شاعران، اشعار پرسوزوگداز فروغ فرخزاد جایگاه خاصی در وبلاگ‌های عاشقانه دارد، به‌طوریكه در كمتر وبلاگی نام یا شعری از او وجود ندارد.

قلب‌های شكستنی در قبرستان وبلاگ
خواندن اشعار سرشار از عشق ممكن است این توهم را در خواننده به وجود بیاورد كه نویسنده این وبلاگ واقعا یا عاشق است یا در عشق خود شكست خورده است. اما خیلی اوقات هیچ كدام از این دوحالت نیست. بسیاری از نوجوانان به اقتضای سن خود درباره وبلاگ می نویسند و شاید پس از مدتی وبلاگ خود را رها كنند و وبلاگی دیگر با محتوایی كاملا متفاوت و جدی مهیا كنند. به همین دلیل اگر نگاهی به تاریخ ایجاد یك وبلاگ عاشقانه بیفكنیم، متوجه می‌شویم خیلی ها یا مرده اند و یا یكی دوسال بیشتر از عمرشان نگذشته است.


قلب تیرخورده
تا همین چند سال پیش تنها كارت پستال معروف عشاق همان قلب تیر خورده بود. اما اكنون می توان در وبلاگ های عاشقانه تصاویر و طرح های مختلف در زمینه عشق و دلدادگی را مشاهده كرد. بوسه و هماغوشی عاشق و معشوق، گل رز، حلقه ازدواج و قلب از مهمترین مضامین طرح‌های عاشقانه هستند.

ولنتاین یا سپندارمذگان
گروهی می‌گویند اینترنت و وسایل ارتباطی نوین باعث شد تا جوانان ایرانی ولنتاین را که روز عشق غربی است مورد توجه قرار دهند. اما باید به خاطر داشت كه همین اینترنت باعث شده تا پای روز عشق پارسی هم وسط بیاید چنانكه نویسنده وبلاگ طرح نو می‌نویسد:"چند سالی ست حوالی26 بهمن ماه (14 فوریه) كه می شود هیاهو و هیجان را در خیابان ها می‌بینیم. همه جا اسم Valentine به گوش می خورد. از هر بچه مدرسه ای كه در مورد والنتاین سوال كنی می داند كه...اما كمتر كسی است كه بداند در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، كه از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده است!

جالب است بدانید كه این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با 29 بهمن، یعنی تنها 3 روز پس از والنتاین فرنگی! این روز "سپندار مذگان" یا "اسفندار مذگان" نام داشته است.

در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می كردند. بیایید در وبلاگ ها و سایتهایمان در موردش توضیح دهیم، امسال «سپندارمذگان» یا «اسفندارمذگان» را جشن بگیریم، شاد باشیم و به تاریخ و فرهنگ کشورمان افتخار کنیم.

روزعشق ایرانی و غربی مسئله جهانی شدن و پرسش های بی پایان آن را پیش كشیده است. فروغ نویسنده وبلاگ "دوست دارم یك دنیا عاشقونه" می نویسد:"ولنتاین روز عشاق غربی و سپندارمذگان روزعشاق ایرانی کدامیک را انتخاب می کنید؟ یك كاربر اینترنت نیزدر وبلاگ قطار وبگردی نوشته است:"من خودم دوست دارم سپندار مذگان رو جشن بگیرم ولی ولنتاین روزیه که همه جای دنیا جشن میگیرن. خوبه که ما هم احساس کنیم تو این روز با همه دنیا یکی هستیم." پرستو با انتقاد از مسئولان فرهنگی دراین باره می‌نویسد:"مردم ایران در کل، روزهای کمی در سال را مخصوص جشن و شادمانی دارند و همین باعث شده که مردم دست نیاز به سوی فرهنگ غرب دراز کنند و روز جشن دیگری را به معدود روزهای جشن خود در ایران اضافه کنند. هم چنین مسئولان نیز فراموش کردند که در کنار روزهایی از قبیل قدس و بزرگداشت و راهپیمایی و... روزی را نیز برای اثبات عشق و دوستی قرار بدهند! وجود همین خلا باعث شد که جوانان ایرانی به روز جشنی روی بیاورند که ریشه در روم باستان دارد در حالی که مسئولان فرهنگی می توانستند تعدادی از جشن‌های گذشته را زنده کنند."

حراج جملات عاشقانه
اینترنت علاوه بر اینكه یافتن اطلاعات را راحت كرده، پیدا كردن جملات عاشقانه را سهل الوصول كرده است. دیگر لازم نیست برای نوشتن یك جمله عاشقانه برای معشوق كتاب‌ها را زیرو رو كنید و به مغزتان فشار بیاورید. نویسنده وبلاگ طوبی مجموعه از مطالب عاشقانه را جمع آوری كرده و در وبلاگش قرار داده است. كپی رایت هم كه اصلا وجود ندارد به معشوقه تان بگویید خودتان نوشته اید!

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

انتظار افزودن روزهای جشن غیر اسلامی از مسئولانی با تفکر اسلامی، بیهوده است. ولی همین مهم، میتواند از راه نوشتن در وبلاگ ها همه گیر شود. جشن هم کم نداشته ایم. میشود سری به کتاب 736 صفحه ای "گاه شماری و جشن های ایران باستان"، نوشته ی آقای هاشم رضی زد. آنقدر بر خلاف دوره ی پس از اسلام جشن داشته ایم که نوازنده کم می آورده ایم و از کشورهای همسایه اغانیان کم داشته را دعوت می کرده ایم!

-- آرتا داوری ، Feb 15, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)