تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با مهرانگیز کار، پیرامون همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات

مهرانگیز کار: تغییر رییس جمهور‌، در آینده زنان موثر است

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

با نزدیک شدن انتخابات دهمین رییس جمهور اسلامی ایران در تهران، گروهی از مدافعان حقوق زنان در یک کنفرانس خبری در بیانیه‌ای با اعلام آغاز به کار همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات، مطالبات خودشان را از رییس جمهور آینده مطرح کردند.

گفته شده است ما بخشی از جنبش زنان ایران به عنوان کنشگران جامعه‌ی مدنی در عرصه‌های گوناگون صنفی، مطبوعاتی، سازمان‌های غیر دولتی و از کمپین‌های گوناگون مصمم شده‌ایم به منظور ارایه‌ی بخشی از مطالبات خود و زنان سرزمین ما با بهره‌گیری از فضای انتخاباتی ائتلاف دیگری را شکل دهیم.

و گفته‌اند که معیار سنجش دموکراسی در هر کشوری از وضعیت زنان آن سنجیده می‌شود و زنان ایران می‌خواهند بر سرنوشت خود مسلط باشند.

برای بررسی بیشتر در مورد مطالبات زنان ایران از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که البته به شکلی تازگی دارد با خانم مهرانگیز کار، وکیل دعاوی، فعال حقوق زنان در آمریکا گفت و گو کرده‌‌ام.

Download it Here!

این دو خواسته‌ای را که خانم‌ها در آن بیانیه‌ی همگرایی اعلام کرده‌اند، خواسته‌هایی آرمانی هستند. ولی غیر از این دو، خواسته‌هایی هم هستند که در شرایط کنونی بیشتر می‌شود روی آن تأکید کرد.

خواسته‌هایی که کاملاً با ساختار دولت و ساختار حقوقی قوه‌ی مجریه تناسب دارد. چون بسیاری از مسایلی که زنان نسبت به آن اعتراض دارند، قوانین کشور است. تغییر قوانین کشور هم عمدتاً در حوصله و وظایف قوه‌ی مقننه است که عبارت است از مجلس، شورای نگهبان و همچنین تا حدودی هم نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مورد عمده می‌شود.

اما وقتی از دولت و قوه‌ی مجریه تقاضایی کنیم و مطالباتی را طرح کنیم، لازم است که امکانات آن را در نظر بگیریم. تا حالا همه‌ی ما تأکید می‌کردیم که رییس جمهور هیچ کاره است و اساساً اختیاری ندارد. بنابراین نمی‌تواند کاری بکند.


مهرانگیز کار، وکیل دعاوی، فعال حقوق زنان در آمریکا

ولی طی چهار سال اخیری که آقای احمدی‌نژاد، رییس ‌جمهور بودند فقط روی مسأله‌ی زنان متمرکز می‌شویم. در زندگی زنان ایران اتفاقاتی افتاد که زنان فعال در ایران متوجه شدند و یقین کردند که تغییر رییس جمهور می‌تواند در سرنوشت آن‌ها بسیار تأثیرگذار باشد.

در دوره‌ی آقای احمدی‌نژاد اتفاقی افتاد که عموماً از طرف ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی شکل گرفت و برخلاف حقوق و منافع زنان بود. در دانشگاه‌ها دیدیم که سهمیه‌بندی و بومی گزینی را مطرح کردند و پیش بردند. همچنین می‌دانیم که وزارت اطلاعات یکی از زیر مجموعه‌های دولت است و دیدیم در دولت آقای احمدی‌نژاد فعالان زن چقدر مورد پیگرد قرار گرفتند و هم اکنون هم مورد پیگرد هستند و در بسیاری موارد وزارت اطلاعات ممنوعیت توقف این فعالان را در امر فعالیت حقوق زن داشته و دارد.

بنابراین اگر رییس دولت بخواهد پاسدار حقوق زن‌ها باشد، می‌تواند از طریق تأثیر گذاشتن بر وزارت اطلاعات گشایشی در وضعیت فعالان حقوق زن به وجود بیاورد تا آن‌ها در امنیت کار بکنند. اگر مردم حق داشته باشند که با علم و اطلاع از برنامه وارد حوزه‌های رأی‌گیری بشوند، می‌توانند سرنوشت خودشان را تغییر بدهند. حتا در همین وضعیتی که ما معتقدیم قانون اساسی، قانون اساسی مطلوبی نیست و در آن امکاناتی برای زندگی دموکراتیک وجود ندارد.

شما فکر می‌کنید که همین آغاز به کار همگرایی جنبش زنان برای طرح مطالبات در انتخابات، ناگفته‌های بسیاری را از مسایل زنان به عرصه‌ی عمومی کشانده است. آیا فکر می‌کنید این مسایل سیاسی است یا مدنی؟

یقیناً این بحث‌هایی که مطرح می‌شود در درجه‌ی اول برای پاسخ‌گو کردن نامزدهای انتخابات است. یعنی در درجه‌ی اول زنانی که مطالبات خودشان را مطرح می‌کنند، از نامزدهای انتخاباتی می‌خواهند که آن‌ها درباره‌ی این مطالبات در سخنرانی‌های خودشان نظر بدهند.

ولی تاکنون شاهد این بودیم که نظراتی که این آقایان داده‌اند بسیار کلی بوده است. مثلاً آقای کروبی برای این‌که ثابت کند مخالفتی با حقوق زنان ندارد ادعا می‌کند که من تنها شخصیتی از شخصیت‌های انقلاب یا جمهوری اسلامی هستم که همسرم همواره در امور اجتماعی فعال بوده است.

این برای زنان ایرانی دلیل کافی نیست که به آقای کروبی رأی بدهند. یا مثلاً آقای موسوی اگر با کلی‌گویی درباره‌ی حقوق زن صحبت بکند، باز هم دلیل قانع‌کننده‌ای برای زنان ایرانی نیست که به ایشان رأی بدهند با این امید که به مطالبات خودشان برسند.

نامزدهای انتخاباتی باید به ذکر جزییات درباره‌ی مطالبات صحبت بکنند. مثلاً اگر آقای کروبی به برابری حقوق زن و مرد معتقد هستند‌، باید بگویند با توجه به موانعی که در حال حاضر در حاکمیت ایران و احتمالاً در مکانیزم قانونگذاری ایران و به طور کلی در بینش بزرگان جمهوری اسلامی وجود دارد‌، آقای کروبی چگونه می‌خواهند زنان ایرانی را به حقوق از دست رفته‌شان نزدیک می‌کنند.

یعنی در واقع زنان ایرانی از نامزدها می‌خواهند که اولاً نظراتشان را درباره‌ی این مطالبات اعلام کنند در ثانی اگر موافق هستند بگویند چگونه می‌خواهند این مطالبات را تأمین کنند. آقای محمد خاتمی هم حسن نیت داشت و اعلام کرد که نظرات دموکراتیکی دارد. ولی ما آن موقع تجربه نداشتیم و از ایشان نپرسیدیم با توجه به محدودیت قانون اساسی شما چگونه می‌خواهید به این شعار‌ها صورت اجرایی بدهید؟

اما حالا که مردم ایران آن تجربه‌ی هشت ساله را هم پشت سر گذاشته‌اند وظیفه، تعهد و علاقه دارند که از نامزدها اگر هم مطابق میل آن‌ها حرف بزنند، بپرسند چگونه می‌خواهید با وجود این همه موانع بینشی و قانونی، ما را به مطالباتمان برسانند؟

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ائتلافی برای درد مشترک زنان
ائتلاف زنان برای طرح مطالبات خود در انتخابات
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خانم کار یادتان می آید چهار سال پیش چطور از تحریم انتخابات دفاع می کردید و چه قدر بعضی از ما حرص و جوش داشتیم که وضعیت می تواند خیلی بدتر بشود. ولی خوشحالم که حدا قل قبول کردید در دوره‌ی آقای احمدی‌نژاد اتفاقی افتاد که عموماً از طرف ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی شکل گرفت و برخلاف حقوق و منافع زنان بود و برا ی همین تحریم انتخابات سیاست اشتباهی است

-- aram ، May 13, 2009

خانم مهر انگیز کار
حضور محترم سرکار خانم کار درود بر شما .
در سایت میدان نوشته اید ( تغییر رئیس جمهور میتواند در آینده زنان مأ ثر باشد )
شما با اینکه دیده اید احمدی نژاد توانسته شدیدأ جنبش زنا ن را سر کوب کند ، ودانشجویان وکارگران
را زندانی واعدام کند ، به این نتیجه رسیده اید که یک رئیس جمهور هما نطورکه سرکوب میکند میتواند کار نیک هم انجم دهد !
من خیلی از این گفته شما تعجب کردم ! این حرف را اگر یک آدم بی سوادی میزد ، ازش
توقعی نبود .ولی شما چرا ؟
معلوم نیست که شما چگونه است که نقش رهبری را در پشت پرده ، وپشت سر هر رئیس جمهوری
را انکار میکنید ؟ اینها چرا تا بحا ل فقط در قسمت چوب وچما ق بر سر مردم ایران کوبیدن جلودار بوده اند ؟ کار مثبتشا ن چه بوده ؟ که شما مشت را نشا نه خروار گرفته اید ؟
من از شما خواهش میکنم که مردم بیچاره ایران را بیش از این بطرف آخوند ها سوق ندهید .

من با کتا ب شورش که شما انتشار داده اید همه جا از شما تعریف میکردم ، ومیگفتم اگر درایران
یک زن وجود داشته باشد ، خانم کار است .
اگر شما سنتان زیاد بود مگفتیم مثل توده ای های زما ن شاه که در خارج از کشور بودند ، وفثیل
شده بودند شما هم فثیل شده اید ، ولی چنین نیست ، شما هم جوان هستید وهم پر کار .
شما بیست میلیون به آ قای خاتمی رأی دادید ! چه کاری برای مردم ایران ا نجام داد؟
این کاندیداد ها غیر از اینکه تما مأ از عمل کرد احمدی نژادانتقاد بکنند آیا کار دیگری انجام اده اند ؟
آیا برنامه ای ارائه داده اند که مثلأ در مورد مسائل اقتصادی ایران چه میکنند ؟
در مورد اعدام بچه های زیر هیجده سال ، در مورد زنان و حقوق بشر و غیره چه برنا مه ای دارند ؟
موفق باشید .
بهزاد 14/05/2009


-- Behzad ، May 13, 2009

خانم مهرانگیز کار
حضور محترم سرکار خانم مهر انگیزکار دروربرشما .
خانم کار شما در سا یتتا ن نامه مرا سانسور کرده اید ! ونامه من چیز زننده ای نداشت که قابل سانسور
باشد ، واینکه شما دریک قسمت آن که نوشته بودم ، ( اگر درایران یک زن وجود داشته باشد که آخوندهارا میشناسد شما هستید ) شما نوشته اید: ( اگر درایران یک زن وجود داشته باشد خانم کار است ) ! . شما خودتان از این جمله خنده تان نمیگیرد ؟ در مملکت ما که اینهمه زنان مبارز وجوددارند
که بعضی از آنها همین حالا در زندانند شکنجه شده اند آواره شده اند ، آیا سزاوار است که اینگونه
با آنها برخورد شود ؟
من ازشما خواهش دارم که این جمله را تصحیح کنید ، زیراکه هرکس آنرا بخواند میگوید :
کسیکه این را نوشته است حالش خوب نبوده !
شما اینروزها اگر در سایتها نظری بیاندازید میبینید مردمی که در داخل کشور هستند چیزهائ مینویسند
که اصلأ باورکردنی نیست ، آ یا آنها باید بیشتر بترسند یا شما که در خارج از کشور هستید ؟
هرچه که باشد سانسور وخود سانسوری کار درستی نیست .
موفق باشید .
بهزاد.

-- Behzad ، Jun 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)