تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
گفت و گو با قاسم شعله‌سعدی، یکی از نامزدهای ریاست جمهوری

شعله‌سعدی: میانگین تعداد نامزدها، پنج، شش نفر است

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

نام‌نویسی انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران به پایان رسید. اکنون زمان گزینش برای شورای نگهبان فرارسیده که از میان بیش از ۲۵۰ نفری که خود را نامزد حضور در این انتخابات کرده‌اند، چه کسانی را انتخاب کند.

در میان ۲۵۰ نفری که نامزد شده‌اند به جز محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری کنونی، مهدی کروبی، رییس مجلس ششم، میرحسین موسوی، نخست وزیر ۲۰ سال پیش که جزو نامزدهای اصلی به حساب می‌آیند، چهره‌های شناخته شده‌ی دیگری نیز در جمهوری اسلامی هستند.

از جمله محسن رضایی، فرمانده‌ی پیشین سپاه پاسداران، اکبر اعلمی، نماینده‌ی پیشین تبریز در مجلس شورای اسلامی و قاسم شعله‌سعدی یکی دیگر از نمایندگان مجلس در ادوار گذشته.

برای بررسی بیشتر وضعیت این نامزدها، روند انتخابات و نگاه به شورای نگهبان و تبلیغات انتخاباتی، با آقای قاسم شعله‌سعدی، استاد دانشگاه، وکیل دعاوی و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری این دوره گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

به نظر من انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری پیچیده‌ترین و حساس‌ترین انتخابات طی ۳۰ سال گذشته است. هم فضای بین‌المللی و هم فضای داخلی در انتظار یک تحول و تشنه‌ی رویت یک چهره‌ی تازه با برنامه و طرح جدید است.

در حالی که کاندیداهایی که مطرح هستند همه متعلق به گذشته هستند. مثلاً یا رییس دولت بوده‌اند یا الان رییس دولت هستند. که حضورشان موجب صدور قطعنامه‌هایی علیه ایران شده است. که این پیامد مربوط به دولت فعلی است.

یعنی الان همه‌ی این‌ها هم امتحان خودشان را پس داده‌اند و هم متعلق به نسل گذشته هستند.


قاسم شعله‌سعدی، استاد دانشگاه، وکیل دعاوی

آقای شعله سعدی، نام‌نویسی به پایان رسیده است و زمان گزینش از سوی شورای نگهبان فرا رسیده است. فکر می‌کنید شورای نگهبان صلاحیت شما را تایید بکند؟

طبق قانون، کاندیداهای ریاست جمهوری باید از رجال سیاسی و مذهبی، ایرانی الاصل، مدیر و مدبر دارای چند شرط دیگر باشند. مهم‌ترین این شرایط که قانون اساسی هم به آن اشاره کرده است این است که فرد باید رجل سیاسی و مذهبی باشد.

اما این‌که ممکن است صلاحیت من را تایید نکنند دلیل عمده‌ی آن این است که من هفت سال پیش نامه‌ای به آقای خامنه‌ای نوشتم و برخی از سیاست‌های ایشان را مورد نقد قرار دادم.

من علی‌رغم این‌که خطراتی را پیش‌بینی می‌کردم واکنش نشان داده و ایشان را نقد کردم و نظراتم را گفتم.

از این ۲۵۰ نفری که خودشان را نامزد حضور در این انتخابات کردند فکر می‌کنید چند نفر برای دور پایانی انتخابات انتخاب شوند؟ آیا می‌توانید پیش‌بینی بکنید؟

یک بار در ایران فقط دو نفر کاندیدای ریاست جمهوری بودند؛ آقای شیبانی و دیگری آقای هاشمی رفسنجانی که آقای شیبانی هم گفت من به نفع آقای هاشمی کنار می‌روم. در انتخابات یک دوره هم تنها چهار نفر تایید شدند.

در انتخابات نهمین دوره هم ابتدا شش نفر تایید صلاحیت شدند که با تایید حکم حکومتی از سوی آقای خامنه‌ای برای دو نفر، تعداد به هشت نفر رسید.

میانگین تعداد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری ایران پنج، شش نفر است. دلیل آن این است که متأسفانه فقها و تعدادی از حقوقدانان شورای نگهبان برای این‌که کاندیدای حزب خودشان یا گرایش سیاسی که خودشان به آن وابسته هستند در انتخابات پیروز شوند، صلاحیت دیگران را رد می‌‌کنند و متاسفانه نظارت استصوابی به صورت غیر قانونی صورت می‌گیرد و شورای نگهبان هم پاسخ‌گو نیست.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
موسوی، کروبی و بیات ثبت‌نام کردند
احمدی‌نژاد، رضایی و اعلمی ثبت‌نام کردند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)