تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نوروز در پاریس

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

حزب سبزهای فرانسه به مناسبت عید باستانی نوروز و فرا رسیدن بهار ضمن تبریک به ایرانیان خطاب به آن‌ها پیامی هم فرستاده است. در این پیام آمده است حزب سبزهای فرانسه، فرصت عید باستانی نوروز را غنیمت شمرده تا همبستگی خود را نسبت به مردم ایران در مبارزه‌شان برای دموکراسی اعلام دارند. آن‌هم در کشوری که میلیون‌ها انسان تحت فشار دیکتاتوری سیستم ولایت فقیه قرار دارند.

Download it Here!

حزب سبزهای فرانسه در پیام نوروزی‌اش می‌افزاید جمهوری اسلامی ایران می‌کوشد تا با سرکوب جامعه‌ی مدنی، زنان، روشنفکران، زحمت‌کشان، سازمان‌های سیاسی و سندیکاها و هر گونه مطالبات دموکراتیک سلطه‌ی خود را تحکیم نماید.

در کنار شما ما از برقراری اصل جدایی مذهب از دولت که شرط اساسی دموکراسی است و همچنین از به رسمیت شناختن حقوق زنان به طور عموم حقوق بشر از احترام به آزادی بیان، رأی آزاد، حق سندیکایی، فعالیت انجمن‌ها و از لغو اعدام و سنگسار و شکنجه و سرکوب حمایت می‌کنیم.

حزب سبزهای فرانسه با ابراز همبستگی با انجمن‌هایی که در ایران در دفاع از محیط زیست فعالیت‌های با ارزشی را به پیش می‌برند می‌افزاید ما از شما که به مسأله‌ی خطرناک آلودگی محیط زیست و نابودی ثروت‌های طبیعی خود توجه دارید پشتیبانی نموده و بر آنیم که مبارزه برای رهایی دموکراسی از مبارزه برای حفظ محیط زیست جداناپذیر است.

به این لحاظ ارزش‌هایی چون همبستگی، آزادی و اکولوژی، ارزش‌های اساسی ما به شمار می‌آیند. و ما از پیکار تمام خلق‌های جهان در راستای این ارزش‌ها دفاع می‌کنیم.

در همین رابطه به مناسبت فرار رسیدن سال نو ایرانیان، نوروز خانم آنجلیکا بی‌یر، سخنگوی احزاب سبز اروپا در امور خارجه، امور امنیتی و رییس نمایندگی پارلمان اروپا در روابط با ایران هم سال ۱۳۸۸ خورشیدی را سال همکاری و گفت و گو خوانده و پیشنهاد اوباما، رییس جمهوری آمریکا به از سرگیری روابط ایران و آمریکا را مورد تقدیر و تحسین قرار داده است.

و اظهار امیدواری کرده است که سال نو برای ایران شروع نزدیکی این کشور با جامعه‌ی جهانی باشد. خانم آنجلیکا بی‌یر، سخنگوی احزاب سبز اروپا افزوده است: «پیگیری مبارزه برای خلع سلاح هسته‌ای در اروپا و خاورمیانه، مذاکرات صلح در منطقه و تحول مثبت در راستای حقوق بشر، دموکراسی و احترام به حقوق اقلیت‌ها در فهرست آرزوهای من قرار دارد.»


فیگارو، روزنامه‌ی بزرگ صبح فرانسه ارسال این پیام اینترنتی اوباما را تغییر جدی آمریکا نسبت به ایران توصیف کرده و نوشته است با وجود نبود رابطه‌ی رسمی بین دو کشور آمریکا و ایران، رییس جمهوری آمریکا در پیام نوروزی‌اش همانند یک شریک سیاسی با ایران برخورد کرده و نتیجه گرفته دیپلماسی و گفت ‌و گوهای دو جانبه می‌تواند ایران را از محور شرارت خارج سازد.

دیپلماسی اینترنتی باراک اوباما با مرگ یک وبلاگ‌نویس ایرانی در زندان اوین و تهاجم سپاه پاسداران به وبلاگ‌نویسان اینترنتی و بازداشت ۱۸ نفر از آنان همزمان شده است‌.

اما جشن‌های نوروزی در میان ایرانیان مقیم فرانسه جای ویژه‌ای دارند. بیش از ۱۵ جشن و شب‌نشینی از سوی انجمن‌های مختلف برپا شده یا در حال برگزاری است. از جمله جامعه‌ی ایرانیان مقیم فرانسه، شنبه بیست و یکم مارس برابر با دوم فروردین در هتل ماریو در پاریس جشنی برپا کرده با آفیش‌هایی که نوروز را شناسنامه‌ی هویت ایرانی خوانده و گفته آن را گرامی بداریم.

از دکتر علی راستین، رییس انجمن ایرانیان مقیم فرانسه درباره‌ی همین جمله‌ی نوروز شناسنامه‌ی هویت ایرانی می‌پرسم.

«برای ما ایرانیان خارج از کشور نوروز در حقیقت راز و رمز جاودانگی جامعه‌ی بزرگ ایرانی و نشان درخشان و شناسنامه‌ی هویت فرهنگی ایرانی است. و ما این هویت را جشن می‌گیریم. همان‌طور که مستحضر هستید ملت ایران که دوام و پایداری‌اش در عرصه‌ی روزگار مدیون فرهنگ، آداب و سننش است، تمام تاریخ خویش را با همه‌ی فراز و نشیب‌هایش با همه‌ی شکست‌ها و پیروزی‌هایش با همه‌ی تاریکی‌ها و روشنایی‌‌هایش در نوروز خلاصه کرد.»

دکتر راستین در پایان اشاره می‌کند: «و نوروز در پیروزی‌ها شکر نعمت در شکست‌ها روزنه‌ی امید، در فرازها سپاس و قدرت و در نشیب‌ها چشم‌داشت به آینده بوده است. و ما ایرانیان خارج از کشور به همین طریق چشم‌داشت به آینده‌ای را داریم که ایرانی آزاد، آباد، مستقل و نیرومند داشته باشیم.»

اما دیگر انجمن‌ها؛ انجمن فرهنگ ایران در پاریس یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های فرهنگی ایران در پایتخت فرانسه که امسال بیست و چهارمین سال فعالیت خودش را جشن می‌گیرد روز جمعه هفتم فروردین‌ماه، بیست و هفتم مارس را برای دیدار نوروزی کنار هفت‌سین همراه با موسیقی و شعر درراه دارد.

و انجمن فرهنگ آزاد یکی از جوان‌ترین انجمن‌های فرهنگی ایرانی در پاریس روز چهارشنبه بیست و پنجم مارس را جشن می‌گیرد که نخستین سالگرد فعالیت این انجمن در زمینه‌ی فرهنگ ایران است.

خانم ناهیده‌ی انزلی‌چی، رییس انجمن فرهنگ آزاد در این باره می‌گوید: «در حقیقت سالگرد انجمن را هم جشن می‌گیریم. بیلان کار انجمن ۱۵ سخنرانی مختلف در مورد فرهنگ و ادبیات و مسایل مختلف ایران بوده و حدود ۴۰ سمینار زبان فارسی داشتیم. که بیلانی در مورد این‌ها خواهم داد.»

خانم انزلی‌چی ادامه می‌دهد: «برنامه‌ی بعدی دید و بازدید و جشن نوروز است. برنامه‌ی شعر‌خوانی در کنار میز هفت‌سین بزرگی که خواهیم چید صورت می‌گیرد. و سرانجام در دنباله‌ی جشن‌های نوروزی پاریس، کنسرت حسین علیزاده با تار و سه تار، مجید خلج با تنبک و دف و آواز خانم رها، روز سی ‌و یکم مارس، دهم فروردین قرار دارد.»

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
پیام نوروزی اوباما: قول یک آغاز نو با ایران
آغاز سال ۱۳۸۸ و پیام‌های نوروزی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)