تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دایان علایی، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل متحد:

«نگرانی اعضای سازمان ملل، یک نشانه است»

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

با ۶۹ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف، مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر نگرانی عمیق خود را از نقض گسترده حقوق بشر در ایران ابراز کرد.

اعضای مجمع عمومی در کنار همه‌ی موارد حقوق بشر در ایران نسبت به موارد مستند شده در مورد شکنجه، اعدام‌های وسیع، اعدام کودکان و نوجوانان بدون اعتنا به روند حقوقی عادلانه، بازداشت و محاکمه فعالان جنبش زنان ایران (‌که خواستار حقوق برابر هستند‌) تبعیض علیه اقلیت‌ها، حمله به گروه‌های اقلیت مذهبی از جمله بهاییان در رسانه‌های دولتی و نقض گسترده حقوق سیاسی در ایران ابراز نگرانی کردند.

در گزارش بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل به فقدان سیستم قضایی مستقل در ایران اشاره شده است و در آن آمده است کمیسیون حقوق بشر اسلامی در ایران با اصول بیانیه‌ی پاریس انطباق ندارد.

این بیست و یکمین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد محکوم کردن ایران از سال ۱۹۸۵ بود. در این قطعنامه از حکومت ایران خواسته شده است به مجازات‌های خشن و غیر انسانی، اعدام در برابر مردم، افزایش ناگهانی اعدام‌‌ها از جمله اعدام ۲۹ نفر در یک روز و اعدام کودکان، سنگسار، تبعیض علیه زنان و اقلیت‌‌ها و آزار بهاییان پایان دهد.

در همین رابطه با خانم دایان علایی، نماینده جامعه بهاییان در سازمان ملل متحد گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

در این قطعنامه چند بار به نقض حقوق اقلیت بهایی و آزار و اذیت آن‌ها اشاره شده است. اهمیت قطعنامه‌ی جدید مجمع عمومی سازمان ملل را در چه می‌بینید؟

اولاً این نشانه خیلی بزرگی برای دولت ایران است که اکثریت اعضای سازمان ملل متحد، نگران وضع حقوق بشر در ایرن است. این یک فشار است.

امیدوارم فشاری روی دولت ایران باشد که راجع به وضعیت حقوق بشر در کشور خودشان نگاه کند و سعی کند به تمام مسایلی که در ایران وجود دارد، برسد. انشالله تا سال دیگر وضعیت تمام نقض‌های حقوق بشر‌ی که در این قطعنامه است، بهتر بشود.


دایان علایی، سخنگوی جامعه بهائیان

خانم علایی، در این قطعنامه که به شکنجه و زندان و افزایش اعدام‌ها تأکید شده، به موارد سرکوب و تبعیض اقلیت‌های قومی به ویژه بهاییان جای ویژه‌ای داده است.

بله، در این قطعنامه راجع به زیر نظر گرفتن تمام اعضای جامعه بهایی در ایران صحبت می‌شود. راجع به این‌که جوانان بهایی نمی‌توانند وارد دانشگاه بشوند، در مورد حمله در مطبوعات دولتی به دیانت بهایی و به بهاییان، راجع به هفت نفری که تمام کارهای جامعه‌ی بهایان ایران را زیر نظر داشتند و الان در زندان هستند و هنوز هم به وکیلشان دسترسی ندارند، صحبت شده است.

از سوی سازمان‌های دیگر حقوق بشری هم به بازداشت و زندانی بودن این هفت نفر که مسوولان تشکیلات اداری آیین بهایی در ایران هستند، اعتراض شده است؟

بله، خانم اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه‌ی آزادی ادیان و گزارشگران ویژه‌ی دیگر، برای بازداشت خودسرانه این‌ها به دولت ایران نامه دادند و راجع به وضعیت این هفت نفر صحبت کردند.

راجع به زیر نظر گرفتن جامعه بهایی، ثبت اسامی جامعه بهایی در ایران، راجع به این‌که جوانان ایرانی بهایی نمی‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند، صحبت شده است.

البته سازمان‌های غیر دولتی مثل عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون حقوق بشر هم نگرانی خودشان را در موارد مختلف از نقض حقوق بشر ایرانیان بهایی در طول این سال ابراز کردند.

شما از ممنوعیت ورود جوانان بهایی به دانشگاه‌ها گفتید. امسال، جمهوری اسلامی جوانان افغانی مقیم ایران را هم مشمول این محرومیت قرار داده است. نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در این باره توضیح نداد؟

ببینید، متأسفانه وقتی نمایندگی ایران در سازمان ملل در مورد این قطعنامه صحبت کردند، گفتند اصلاً همچین چیزی واقعیت ندارد.

ما امیدواریم دولت ایران سعی کند تبعیض‌هایی را که بر‌خلاف تمام پیام‌ها و میثاق‌های حقوق بشر هستند، اجرا نکند. امیدواریم وقتی صحبت از اقلیت‌های مذهبی باشد راجع به بهاییان هم باشد.

همان‌طور که خودتان می‌دانید سه اقلیت مذهبی که در قانون اساسی شناخته شده‌اند، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان هستند،بهاییان در آن‌ها نیستند.

بنابر‌این امیدوارم وقتی ایران راجع به اقلیت‌های مذهبی صحبت می‌کند، ایرانیان گروه اقلیت‌های مذهبی چه شناخته شده در قانون اساسی، چه شناخته نشده مثل بهاییان و اقلیت‌های دیگر بتوانند وارد دانشگاه بشوند.

آن گروه از جوانان بهایی که در ایران در سال‌های گذشته وارد دانشگاه شدند و در حال تحصیل هستند هم در خطر اخراج به دلیل بهایی بودن، قرار دارند؟

بله، متأسفانه هر وقتی که معلوم می‌شود، یعنی ریاست دانشگاه بفهمد که جوان ایرانی (دانشجو) بهایی است، همان موقع اخراج می‌شود.

بنابراین خیلی امکان دارد حتی جوانانی که توانسته‌اند وارد دانشگاه بشوند و می‌توانند تحصیل کنند، نتوانند تحصیلشان را ادامه دهند. و همین‌طور دارند اخراج می‌شوند.

خانم دایان علایی آنچه در بیست و یکمین قطعنامه محکوم کردن ایران گنجانده شده، این است که کشورهای عضو سازمان ملل از دبیر کل خواسته‌اند سال آینده باز هم گزارشی از وضعیت حقوق بشر به مجمع عمومی ارائه بدهند. این در رفتار جمهوری اسلامی در برابر مردم ایران چه تأثیری خواهد داشت؟

خیلی مهم است. چون دبیر کل سازمان ملل این گزارش را می‌دهد، در واقع یک دید کامل راجع به وضعیت حقوق بشر در ایران می‌دهد و کشورها می‌توانند ببینند که ایران سال دیگر به تمام این قول‌هایی که همین‌جوری در سازمان ملل و جاهای دیگر می‌دهد، عمل می‌کند.

همه‌ی ما و جامعه‌ی بین‌المللی با یک گزارش از رییس سازمان ملل می‌تواند ببیند که سال دیگر، وضعیت حقوق بشر در ایران چه برای زنان، چه برای جوانان، چه در مورد شکنجه، دانشجویان، وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی و البته وضعیت بهاییان‌ چه می‌شود.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
نگرانی سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران
درخواست اعزام هیئت حقوق بشر به ایران
محکومیت ایران در کمیته حقوق بشر سازمان ملل
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ضمن امتنان از انعكاس اين مصاحبه واطمينان از تاثير غير مستقيم آن در بهبود وضع حقوق بشر درايران بايد گفت تحربه دهه هاي پيش اين بوده است كه به قول معروف:
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من
آنچه البته به چايي نرسد فرياد است.

درود به روان كورش كبير كه در2500 سال قبل تحقق حقوق بشر را بدون شعار نشان داد و بدون قطعنامه يكشبه اسراي بخت النصر را رهايي بخشيد و به هزينه پارسيان بيت المقدس را باز سازي نمود. چاي تاسف است كه در آن زمان اين مهم عملي شد و حال در آستانه قرن بيست ويكم جز حرفي بيش نيست!

-- بدون نام ، Dec 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)