تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از آخرین روز المپیک پکن

وداع باشکوه پکن با المپیک

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

پرچم المپیک پایین آمد؛ مشعل المپیک خاموش شد و بیست و نهمین بازی‌های المپیک تاریخ با مراسم پایانی بسیار تماشایی و باشکوه و عظیم و موفق و جاودانه به پایان رسید. مراسمی که لطافت، قدرت، نیرو و زیبایی را در خود جمع داشت و مانند افتتاحیه بازی‌ها، از فرط زیبایی، نفس را در سینه حبس می‌کرد.


مراسم اختتامیه المپیک پکن (عکس: AP)

بعد از مراسم رژه‌ی پرچم‌ها و آمدن ورزشکاران مختلف به داخل زمین، پرچم بریتانیا، میزبان چهار سال دیگر این بزرگ‌ترین جشن ورزشی روی زمین، در کنار پرچم‌های یونان، المپیک و چین به اهتزاز درآمد.

آن‌گاه طی مراسمی آقای گو‌ جین‌لونگ، شهردار پکن پرچم را به آقای ژاک روگ، رییس بلژیکی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک داد و او پرچم المپیک را به آقای بوریس جانسون، شهردار لندن تحویل داد.

سپس با ورود یک اتوبوس دوطبقه قرمزرنگ، درست کردن تابلوهایی از لندن، هاید پارک، بیگ‌بن و آوازه‌خوانی و گیتارنوازی جیمی پیج و لئونا لوییس و البته با حضور دیوید بکهام، ستاره فوتبال بریتانیا که توپی را به وسط جمعیت شوت کرد، مراسمی سمبلیک توسط میزبان سال ۲۰۱۲ برپا شد.


مراسم اختتامیه المپیک پکن (عکس: AP)

آوازهای پلاسیدو دومینگو، تنور اسپانیایی همراه سوپرانوی چینی، سونگ ژویینگ از بخش‌های دیگر جشن پایانی بود. جشنی همراه با موسیقی‌های زنده‌ی کشورها و رقص‌های فولکلوریک و مدرن، با صحنه‌های به یاد ماندنی از مراسم پخش مدال‌های بازی‌ها و البته بازی‌های بسیاری که رکوردهای زیادی را در تاریخ المپیک‌ها شکست.

حضور ۱۱ هزار و ۲۸ ورزشکار از ۲۰۴ کشور جهان در ۲۸ رشته‌ی ورزشی و توزیع ۳۰۲ مدال طلا در کنار حضور ۳۵ هزار روزنامه‌نگار و عکاس و مسئولان رادیو و تلویزیون جهان، همه بی‌سابقه بودند.

امروز، پایان سومین میزبانی موفق المپیک در قاره آسیا بعد از توکیو در سال ۱۹۶۴ و سئول در سال ۱۹۸۸ نیز بود.


فینال بسکتبال المپیک پکن (عکس: AFP)

امروز در روز پایانی بازی‌ها، ۱۰ فینال در برنامه بازی‌ها قرار داشت. در این بازی‌ها، آمریکا در دو ورزش گروهی و پرطرفدار بسکتبال و والیبال مدال طلا گرفتند. اما در فینال واترپلو برابر مجارستان شکست خوردند.

در بسکتبال آمریکا که از بازی‌های المپیک بارسلونا اجازه گرفته است که حرفه‌ای‌های NBA را در تیم خود قرار دهد، امروز در بازی بسیار هیجان‌انگیز مقابل رقیب بزرگی چون اسپانیا ۱۱۸ بر ۱۰۷ برنده شد.

تیم رؤیایی بسکتبال آمریکا از بازی‌های المپیک سیدنی در سال ۲۰۰۰، نه در صحنه‌های جهانی و نه در المپیک، موفق به دریافت مدال طلا نشده بود. پیروزی بزرگ این «تیم رؤیایی» بار دیگر آمریکایی‌ها را بر بام بسکتبال جهان قرار داد.

اما باید یک آفرین هم به اسپانیا گفت که با وجود غیبت ستاره خود یعنی کالدرون، حریفی پا به پای ستارگان NBA آمریکا بود. در دیدار رده‌بندی مدال برنز بسکتبال، با پیروزی بر لتونی به تیم آرژانتین رسید.


فینال والیبال بین آمریکا و برزیل (عکس: AP)

در والیبال مردان، یکی دیگر از بازی‌های تماشایی روز پایانی، آمریکا سه بر یک برزیل، دارنده مدال طلای المپیک آتن، قهرمان جهان و قهرمان لیگ جهانی والیبال را شکست داد و یک شگفتی بزرگ برای والیبال مردان المپیک خلق کرد.

در واترپلو این مجارستان بود که با پیروزی ۱۴ بر ۱۰ برابر آمریکا، قهرمان المپیک شد. مجارستان در واترپلوی المپیک بیشترین مدال‌های طلا را در تاریخ این بازی‌ها صاحب شده است. این دهمین مدال طلای آن‌ها از المپیک‌های مختلف بود.

در یک ورزش دیگر گروهی یعنی هندبال مردان، آبی‌پوشان فرانسوی، با پیروزی ۲۸ بر ۲۳ برابر ایسلند، قهرمان المپیک و برنده‌ی مدال طلا شدند.

پنجاهمین مدال طلای چین امروز در بوکس به دست آمد. در فینال‌های دیگر بوکس امروز، یک مغول، یک کوبایی و یک ورزشکار اهل روسیه مدال طلا گرفتند.


مدال‌آوران دو ماراتن (عکس: AP)

و سرانجام مدال طلای دوی ماراتن که صبح امروز انجام شد، در مراسم پایانی توسط آقای ژاک روگ، رییس کمیته‌ی بین‌المللی المپیک، به برنده‌ی خوشبخت آن داده شد.

قهرمان المپیک در دوی ماراتن المپیک پکن، ساموئل وانفیرو از کنیا بود که موفق شد رکورد المپیک در این رشته را نیز با زمان دو ساعت و شش دقیقه و ۳۲ ثانیه بهبود بخشد. رکورد پیشین را کارلوس لوپز پرتقالی در المپیک لس‌آنجلس به جای گذاشته بود که دو ساعت و ۹ دقیقه و ۲۱ ثانیه بود.

جواد قریب، دونده‌ی مراکشی امروز مدال نقره ماراتن گرفت و یک دونده اتیوپیایی مدال برنز این رشته را به گردن آویخت.

تیم زنان ژیمناستیک روسیه هم امروز مدال طلای این رشته را برد.


مراسم اختتامیه المپیک پکن (عکس: AP)

اما در جدول رده‌بندی مدال‌ها در پایان المپیک پکن، چین میزبان با ۵۱ مدال طلا، ۲۱ نقره و ۲۸ برنز و در مجموع ۱۰۰ مدال برای نخستین بار در تاریخ المپیک‌ها در بالای این جدول قرار دارد.

آمریکا اگر چه از نظر تعداد مدال‌ها با کسب ۱۱۰ مدال در مجموع در مقام اول بود، اما از نظر مدال‌های طلا با ۳۶ طلا دوم شد.

روسیه در این جدول در رده‌ی سوم قرار دارد با مجموع ۷۲ مدال که ۲۳ تای آن‌ها طلایی است. بریتانیا، میزبان بازی‌های ۲۰۱۲ با کسب ۴۷ مدال در مجموع که ۱۹ مدال آن طلاست، چهارم شد.


مراسم اختتامیه المپیک پکن (عکس: AP)

آلمان با ۱۶ مدال طلا و مجموع ۴۱ مدال در رده پنجم قرار گرفت. استرالیا با ۱۴ طلا و مجموع ۴۱ مدال ششم، کره جنوبی با ۱۳ طلا و مجموع ۳۱ مدال هفتم، ژاپن با 9 طلا و مجموع ۲۵ مدال هشتم، ایتالیا هشت طلا و مجموع ۲۸ مدال نهم، فرانسه با هفت طلا و مجموع ۴۰ مدال دهم، اوکراین با هفت طلا و مجموع ۲۷ مدال یازدهم و هلند با ۱۶ مدال که هفت تای آن‌ها طلاست، به مقام دوازدهم رسید.

۵۵ کشور شرکت‌کننده دست‌کم یک مدال طلا گرفتند و ۸۷ کشور دست‌کم با یک مدال برنز بازی‌های پکن را ترک کردند که از جمله می‌توان از تاجیکستان و افغانستان، دو کشور فارسی‌زبان نام برد.

ایران با کاروان ۵۵ نفری، با یک مدال طلای هادی ساعی در تکواندو و یک برنز مراد محمدی در کشتی آزاد، در رده‌ی پنجاه و یکم جدول رده‌بندی قرار گرفت. با وجود این دو مدال، این پایین‌ترین رده برای ایران در تاریخ المپیک‌ها است.

۱۱۷ کشور شرکت‌کننده هیچ مدالی نگرفتند.


مراسم اختتامیه المپیک پکن (عکس: AP)

این المپیک نشان داد چین، زادگاه خط، باروت و کاغذ با چهار هزار سال تمدن، درهایش را با شعار «یک دنیا، یک رؤیا» به سوی دنیا و شاید هم به سوی حقوق بشر می‌گشاید.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
پایان بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن
خداحافظ پکن؛ سلام لندن
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)