تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از نتایج چهارمین روز المپیک پکن

ناکام بزرگ روز چهارم، حمید سوریان

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

سایه روشن‌های المپیک دیروز در واتر تیوپ، استخر فوق مدرن پکن خود را نشان داد. اگر مایکل فلپس آمریکایی، با کسب سومین مدال طلای المپیک چهره‌ی خوشبخت روز بود؛ لورمانا دو‌ فرانسوی یک نتیجه‌ی غم‌انگیز دیگر به‌جای گذاشت و حالا احتمال بازنشستگی او نیز به میان آمده، در حالی که فقط ۲۰ سال سن دارد.

Download it Here!

مایکل فلپس، پدیده‌ی شنای آمریکا و لورمانا دو، ستاره پدیده‌ی شنای فرانسه؛ هر دو هم در المپیک آتن چهار سال پیش و هم در قهرمانی جهان ۲۰۰۷ پر افتخار بودند. شناگر آمریکایی در قهرمانی جهان سال پیش هفت مدال طلا به‌دست آورد، لورمانا دو، پنج مدال و در مجموع دو قهرمانی جهان.

مایکل فلپس که دیروز سومین مدال طلایش را به‌دست آورد، برای هشت مدال طلا و پاک کردن رکورد مارک پیچ، با هفت طلا در المپیک مونیخ ۱۹۷۲، دورخیز کرده است. اما برای لورمانا دو، تنها با یک معجزه می‌توان انتظار یک مدال داشت، البته اگر به معجزه اعتقاد داشته باشید.

شک‌های لورمانا دو و فریادهای پیروزی مایکل فلپس، همه در کنار آب‌های نقره‌ای استخر المپیک دیروز دیده شد.

کمی دورتر، سایه و تاریکی المپیک برای جوان اول کشتی فرنگی ایران ظاهر شد. حمید سوریان ۲۳ ساله که از سال ۲۰۰۵ شکست نخورده بود و سه بار قهرمان جهان شده بود و همه منتظر بودند نخستین مدال المپیک پکن را برای کشورش به‌دست آورد؛ اما در پایان رقابت‌های دیروز، هم مدال طلا را از دست داد و هم برنز را که به گروه بازنده‌ها داده می‌شود.


مایکل فلپس، شناگر آمریکایی به دنبال کسب ۸ مدال طلا است/ عکس از رویترز

اما در واتر تیوپ، استخر زیبای المپیک، نمایش قدرت آمریکایی‌ها به‌طور رسمی آغاز شد و بیشتر از همه از سوی پدیده‌هایش. از پنج مدال طلای شنا که دیروز تقسیم شد، چهار تای آن را آمریکایی‌ها، با ثبت سه رکورد جدید جهانی بردند.

در ۱۰۰ متر شنای قورباغه زنان، این لیزل جونز استرالیایی بود با پیروزی بر ربکا سونی آمریکایی که به مدال نقره رسید، که طلا گرفت و میرنا جوکیش از اتریش، برنده برنز شد.

در شنای ۱۰۰ متر کرال پشت مردان و زنان؛ هر دو عنوان المپیک به آمریکا رسید. ناتالی کولین که در همین رشته در المپیک چهار سال پیش آتن، طلا گرفته بود، این عنوان را حفظ کرد. از سال ۱۹۲۴ که این رشته به‌وجود آمده، او نخستین شناگر زنی شده است که در دو المپیک متوالی در ۱۰۰ متر شنای پشت قهرمان می‌شود.

در ۱۰۰ متر کرال پشت مردان، آلون پیرسوی آمریکایی هم قهرمان المپیک شد و هم رکورد جهانی را به مدال طلایش اضافه کرد. او در آتن هم در ۱۰۰ متر و در ۲۰۰ متر کرال پشت قهرمان شده بود و طلا گرفته بود.

و سرانجام مایکل فلپس نشان داد که هیچ دویی نیست که سه نشود. بعد از دو طلای دو روز نخست، دیروز سومین طلای المپیک را به رکورد جهانی‌اش در ۲۰۰ متر آزاد اضافه کرد.

مایکل فلپس امروز بخت نخست برای مدال طلای ۲۰۰ متر پروانه است. از همین حالا او به باشگاه ورزشکارانی در تاریخ المپیک پیوسته که بیشترین عناوین قهرمانی را به‌دست آورده‌اند. با شش مدال طلا در المپیک ۲۰۰۴ آتن، سه طلا در المپیک پکن تا پایان امروز؛ او حالا ۹ مدال طلا دارد.

پیش از او کارل لوییس و مارتیس ویت، هر دو آمریکایی، لاریسا لاتینا، ژیمناست شوروی سابق و پاو نورمی، دونده فنلاندی با ۹ مدال طلا بیشترین عناوین المپیک را به خود اختصاص داده بودند.

روی هم در ۹ فینال گوناگون صبح دیروز در المپیک پکن؛ پنج عنوان به آمریکایی‌ها رسید، چهار تا در شنا و یکی در تیراندازی با هدف متحرک؛ دو تا به چین در ژیمناستیک مردان و شیرجه زنان؛ یکی به کره جنوبی در تیراندازی با تفنگ و یکی هم به استرالیا در شنا.

در فینال بعدازظهر دیروز روس‌ها اولین و دومین طلای المپیک پکن خود را به‌دست آوردند؛ هر دو در کشتی فرنگی. وزن ۵۵ کیلوگرم توسط نازیر مانویف که در فینال بایراموف آذربایجانی را برد و آلبیف در ۶۱ کیلوگرم یک آذربایجانی دیگر به نام ویتالی رحیمف را در فینال شکست داد.


حمید سوریان، یکی از امیدهای مسلم کسب طلا برای ایران، بزرگترین ناکام روز چهارم المپیک بود

‌چینی‌ها در بعدازظهر دیروز دو طلای وزنه‌برداری مردان منهای ۶۹ کیلوگرم و سابر انفرادی شمشیر بازی زنان را صاحب شدند. در جودوی زنان تانیموتوی ژاپنی طلایی شد و در قایقرانی کایاک یک آلمانی.

اما ایران. ایران هم‌چنان بعد از چهار روز بدون مدال مانده است. ناکام بزرگ روز، حمید سوریان بود، امید بزرگ مدال در نخستین روز رقابت‌های کشتی فرنگی که با دو پیروزی برابر بلغار و اقیانوسی،ه در برابر نظیر مانکیف روس که قهرمان شد یا ضربه فنی شدن، شانس طلا را از دست داد.

او در گروه بازنده‌ها هم با شکست از پارک اونچول، ۲۷ ساله از جمهوری کره مدال برنز را از دست داد و پنجم شد. به این ترتیب انتظار ایران برای یک مدال المپیک در کشتی فرنگی ۳۶ ساله شد.

در یک رقابت دیگر ایرانی‌ها‌، این‌بار در جودو، چهارمین جودو‌کار بدون افتخار کنار رفت. این‌بار حامد محمدی در منهای ۸۱ کیلوگرم که مقابل حریف برزیلی‌ خود، کامیلو تیاگو، قهرمان سال ۲۰۰۷ با شکست ضربه فنی از جدول بیرون رفت. پیشتر آخوندزاده، میراسماعیلی و معلومات هم در رقابت‌های جودو حذف شده بودند.

اما در بسکتبال المپیک هم تیم ایران با دومین شکست روبرو شد. ایران بعد از شکست از روسیه، قهرمان اروپا، دیروز برابر لیتوانی هم به آسانی با ۳۲ امتیاز اختلاف، یعنی ۹۹ بر ۶۷شکست خورد.

لیتوانی در بازی نخست خود آرژانتین قهرمان المپیک آتن را برده بود. حامد حدادی سانتر تیم ایران، بهترین بازیکن این تیم بود با کسب ۲۱ امتیاز و ۹ ریباند. اوشین ساهاکیان دیگر بازیکن موثر تیم ایران بود با ۷ امتیاز و ۱۲ ریواند. در تیم لیتوانی یاسکونتس، بازیکن ان‌بی‌ای پرامتیازترین بود با ۲۰ امتیاز.

و سرانجام می‌رسیم به تابلوی مدال ملت‌ها. رقابت سخت میان چین میزبان و آمریکا هم‌چنان ادامه دارد. چینی‌ها با دو طلای دیروز بعدازظهر در وزنه‌برداری مردان و شمشیر‌بازی زنان، تعداد مدال‌های طلای خود را به ۱۳ رساندند و در مجموع آن‌ها ۲۰ مدال دارند.

آمریکا با ۷ طلا در مجموع ۲۱ مدال دارد. کره جنوبی ملت سوم تابلوی ملت‌ها است با ۱۲ مدال که ۵ تای آن طلا‌ست. ایتالیا، استرالیا و ژاپن در رتبه‌های بعدی هستند هر کدام ۳ طلا دارند. روسیه، بریتانیا، آلمان هر کدام ۲ طلا دارند.

‌۳۵ ملت شرکت‌کننده دست‌کم یک مدال برنز به‌دست آورده‌اند. ایران هم‌چنان بدون مدال چهارمین روز را هم پشت سر گذاشت. فردا در المپیک پکن روز دیگری است با اشک‌ها و لبخندها، سایه‌ها و روشن‌ها.

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
خیز مایکل فلپس و شیرجه‌روهای چین برای هشت طلا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

هر باختي مقدمه ي

يك برده حميد سوريان چه برنده باشه چه بازنده براي ما همون پسر طلايي كه بود هست

-- بدون نام ، Sep 3, 2008

دوست دارم

-- بدون نام ، Oct 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)