تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارش روز سوم المپیک ۲۰۰۸ پکن

خیز مایکل فلپس و شیرجه‌روهای چین برای هشت طلا

ایرج ادیب‌زاده
adibzadeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

بازی‌های المپیک پکن از همین حالا و در سومین روز رقابت‌ها به رویارویی چین و آمریکا در جدول رده‌بندی کشورها مبدل شده است. یکشنبه‌شب در پایان روز دوم، دو غول کنونی ورزش جهان هر کدام با هشت مدال در جدول قرار داشتند که البته با کسب شش طلا در برابر دو طلای آمریکا، برتری با میزبان بود. ولی از نظر مجموع مدال‌ها برابر بودند.

چینی‌ها پیش از آغاز المپیک پنهان نکرده بودند که می‌خواهند برای نخستین بار در تاریخ المپیک‌ها، آمریکا را از بالای جدول، به پایین بکشند و نخستین قدرت جهان در ورزش باشند.

جدول رده‌بندی کشورها در سومین روز رقابت‌ها، یکه‌تازی چینی‌ها را نشان می‌دهد. در پایان این روز، چینی‌ها با ۹ طلا و در کل ۱۴ مدال، پیشتاز هستند. آمریکا ۱۲ مدال دارد که سه تای آن‌ها طلاست. کره جنوبی با هشت مدال که نیمی از آن‌ها طلاست و ایتالیا با سه طلا و مجموع هشت مدال مشترکاً سوم هستند.

استرالیا، ژاپن، بریتانیا و جمهوری چک هم هر کدام دو طلا دارند. آذربایجان، هلند، هند، اسپانیا، فنلاند، رومانی و تایلند هم هر کدام یک طلا دارند. ۳۲ کشور تا کنون صاحب یک مدال برنز شده‌اند. ایران هم‌چنان پس از سه روز بدون مدال است.


شادی مایکل فلپس و گرت وبرگیل پس از قهرمانی

مهم‌ترین و جالب‌ترین رقابت‌ها روز دوشنبه در استخر فوق مدرن واتر تیوپ برپا شد. در یکی از بزرگ‌ترین و پرهیجان‌ترین شناهای امدادی تمام تاریخ، تیم چهار نفره‌ی آمریکا در رقابتی دوشادوش با فرانسه و استرالیا، مدال طلا گرفت. این تیم، هم‌چنین رکورد جهانی چهار در صد متر امدادی را هم شکست و نزدیک به چهار ثانیه آن را بهتر کرد.

تیم فرانسه تا نفر سوم جلوتر از تیم آمریکا بود؛ اما در پایان این مایکل فلپس و یاران او بودند که با هشت صدم ثانیه اختلاف اول شدند. کالین جونز، جیسون لزاک، مایکل فلپس و گرت وبرگیل، با یک رکورد جهانی، قهرمانان شنای المپیک بودند.

تیم فرانسه مدال نقره گرفت و استرالیایی‌ها برنز گرفتند.

مایکل فلپس، شناگر افسانه‌ای آمریکا که برای هشت مدال طلای المپیک دورخیز کرده، دومین طلا را صاحب شد و امروز در شنای ۲۰۰ متر پروانه می‌تواند سومین طلا را از آب‌های نقره‌ای استخر المپیک پکن دریافت کند. اگر رکورد جهان را نیز بشکند، بیست و چهارمین رکورد شخصی او خواهد بود.


کیتی هوف، ربکا ادلینگتون و جوان جکسون

رقابت نفس‌گیر شنای ۴۰۰ متر آزاد (يا همان کرال سینه) زنان هم بامداد دوشنبه پرهیجان بود. ربکا ادلینگتون بریتانیایی، در حالی که رقبای بزرگی چون کیتی هوف آمریکایی که به فلپس زنان معروف است و لورمانا دو، ستاره‌ی شنای فرانسه از مدعیان بزرگ بودند، همه‌ی پیش‌بینی‌ها را بر هم زد و مدال طلای ۴۰۰ متر شنای آزاد زنان را به گردن آویخت.

کیتی هوف ۱۹ ساله که دومین طلای مورد انتظارش را از دست داد و نقره برد، در پایان گفت هرکاری که لازم بود، انجام دادم؛ اما در پایان ربکا موفق‌تر بود.

نفر سوم و برنده‌ی مدال برنز هم یک بریتانیایی به نام جوان جکسون بود.

اما به نظر می‌رسد مایکل فلپس، تنها کسی نیست که برای هشت مدال طلا در استخر المپیک انتظار می‌کشد. شیرجه‌روهای زن و مرد چینی هم می‌خواهند هر هشت مدال طلای شیرجه‌ها را از آن خود کنند.

بعد از پیروزی دو دختر چینی در شیرجه‌ی هماهنگ، دیروز لین هو و هو لیان در قسمت مردان از تخته‌ی ۱۰ متر شیرجه‌ی هماهنگ، طلایی شدند و امید چینی‌ها را برای درو کردن هشت طلای شیرجه زنده نگه داشتند.

لیبی تریکت، شناگر استرالیایی هم طلای صد متر پروانه زنان را از آن خود کرد.

زنان چینی دیروز در وزنه‌برداری هم طلایی شدند. بعد از بردن طلای ۴۸ کیلوگرم در وزنه‌برداری زنان، امروز چن وی-لینگ ۲۹ ساله، هم رکورد جهان را شکست و هم از مدال طلای چهار سال پیش خود دفاع کرد.


اما استخر و سالن‌های المپیک را ترک می‌کنیم و به ورزشگاه سبز تیر و کمان می‌رویم. المپیک سبزی که چینی‌ها وعده داده بودند در این ورزشگاه که چهار مدال طلا در آن تقسیم شده، به خوبی دیده می‌شود. جایی که در روز نخست رقابت‌ها، هما حسینی، پرچمدار ۱۹ ساله کاروان ایران، به میدان رفت؛ اما ناموفق بود.

این ورزشگاه بسیار سبز برای کره‌ای‌ها دو طلا به همراه داشته است. طلای تیمی زنان روز یکشنبه و طلای تیمی مردان در روز دوشنبه که با شکست دادن تیم قدرتمند ایتالیا به دست آمد.

چین هم در این ماده، برنز گرفت که این نخستین برنز چینی‌ها در این المپیک بود.

در فوتبال‌های مردان المپیک که دور دوم آن از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، تیم‌های آسیایی شانس اندکی برای رفتن به دور یک هشتم دارند.

ژاپن با شکست دو بر یک از نیجریه در انتهای جدول گروه دوم است؛ چین با شکست برابر بلژیک، تنها یک امتیاز دارد و کره جنوبی هم که سه بر صفر برابر ایتالیا بازنده شد، وضعیت مشابه چین دارد.

بیندرا، ورزشکار هندی با بردن طلای تیراندازی با تفنگ بادی مردان در فاصله‌ی ۱۰ متر، نخستین ورزشکار این کشور در تاریخ المپیک‌ها لقب گرفت که در یک رشته‌ی انفرادی برنده می‌شود.


علی معلومات

در کاروان ایران، صبح دوشنبه، علی معلومات ۲۶ ساله در رقابت‌های جودوی وزن منهای ۷۳ کیلوگرم، پس از پیروزی قاطع برابر کاناماروی ژاپنی، قهرمان سوم جهان، امیدهای زیادی برای کسب نخستین مدال را برای ایران زنده کرد. به ویژه آن‌که در دور دوم هم ژائو پینتوی پرتقالی را با امتیاز زیاد شکست داد و سپس از سد جودوکار مغولستانی گذشت.

اما معلومات در نیمه‌پایانی مقابل ال‌نور ممدلی، قهرمان اروپا در سال ۲۰۰۶ و نایب‌قهرمان جهان، در مدت زمان ۳۰ ثانیه ضربه‌ی فنی شد و شانس مدال طلا را از دست داد.

وی سپس با شکست ضربه‌ی فنی از گیل‌هیروی برزیلی شانس مدال برنز را هم از دست داد و پنجم شد. علی معلومات سومین جودوکار ایرانی است که در بازی‌های المپیک پکن بدون مدال کنار می‌رود.

ال‌نور ممدلی در فینال این وزن ظرف ۱۳ ثانیه کی‌چون ونگ از کره جنوبی و قهرمان جهان را ضربه‌ی فنی کرد و نخستین مدال طلای المپیک را به کشورش آذربایجان هدیه داد. رسول بادیف از تاجیکستان هم یک برنز گرفت که نخستین مدال المپیک پکن برای تاجیکستان بود.

اما خبر دیگر از اردوی ایران، آرش میراسماعیلی، جودوکار ایرانی پس از شکست و حذف از بازی‌های المپیک پکن، امروز از این ورزش خداحافظی کرد. او سه بار در بازی‌های المپیک شرکت کرده بود که هیچ گاه مدالی به دست نیاورد.

در حالی که در بازی‌های المپیک آتن ۲۰۰۴ در دور نخست با حاضر نشدن برابر یک جودوکار اسراییلی حذف شد و مسئولان ورزشی ایران تلاش کردند تا او را آسیب‌دیده معرفی کنند. اما در بازگشت به ایران، به میراسماعیلی همان جایزه‌ای داده شد که به برندگان مدال طلا تعلق می‌گرفت.

در رویدادهایی دیگر نخستین جنجال دوپینگ در المپیک پکن را یک خانم دوچرخه‌سوار اسپانیایی، ماریا ایزابل مورنو به وجود آورد. آزمایش دوپینگ او مثبت اعلام شد و بلافاصله از دهکده‌ی بازی‌ها اخراج شد. دو سال محرومیت در انتظار این دوچرخه سوار ۲۷ ساله است.


دالایی لاما در فرودگاه پاریس

و سرانجام در گرماگرم بازی‌های المپیک پکن، دالایی لاما دیروز برای دیداری ۱۲ روزه وارد پاریس شد؛ در حالی که هیچ دیداری با نیکولا سارکوزی برای وی، البته به دلایل سیاسی و اقتصادی پیش‌بینی نشده است.

قرار است کارلا برونی، همسر رییس‌جمهوری فرانسه با رهبر ۷۳ ساله تبتی‌ها دیدار کند که این مسأله با انتقاد فراوان حزب سوسیالیست این کشور روبه‌رو شده است.

فرانسه در حال حاضر هر ماه یک فروشگاه تازه زنجیره‌ای در چین دایر می‌کند و قرار است ۲۰ نیروگاه اتمی نیز در آن کشور ایجاد کند. ورزش، سیاست، اقتصاد؟ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)