تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

محمدالدوره، کاسپین و شباهت قطب‌های به‌ظاهر متضاد

امین بزرگیان

یک:

محمد الدوره را حتما به خاطر دارید. کودک فلسطینی‌ای که در سال ۲۰۰۰ در منطقه نتساریم نوار غزه، در حالی‌که کنار پدرش پشت سنگی سنگر گرفته بود، توسط سربازان اسرائیلی کشته شد.

فیلم طلال ابو رحمان از این رخداد تکان‌دهنده، ثبت واقعه‌ای بود از هزاران فاجعه ثبت‌نشده یا گم‌شده.

تصاویر ویدئویی، آن‌چنان در جهان اثرگذار بود که دولت اسرائیل را به موضع‌گیری مجبور کرد.

دولت اسرائیل پس از چندی اعلام کرد: کارشناسان زبده ما پس از تحقیقات مفصل و معظم به این نتیجه رسیدند که این اتفاق سناریویی بوده از جانب دشمنان «یهود» جهت بدنام ساختن شرافت ما.

درگزارش آمده بود که با توجه به شکل برخورد گلوله‌ها و سوراخ آن‌ها روی دیوار، تیراندازی بایستی از پشت سر و از سمت خانه‌های فلسطینی بوده باشد، و این‌که فیلم‌بردار از کجا می‌دانسته است که کسی قرار است در این محل کشته شود.

به علاوه این‌که، طبق گزارش پزشکی، کالیبر گلوله‌های پیداشده در بدن محمدالدوره متعلق به اسلحه‌های سربازان اسرائیلی نبوده است - گلوله‌هایی که بعدا در بیمارستان گم شدند- و بالاخره نتیجه گرفتند که تک‌تیراندازان حماس با برنامه قبلی از پشت او را هدف قرار دادند.


دولت اسرائیل پس از چندی اعلام کرد: کارشناسان زبده ما پس از تحقیقات مفصل به این نتیجه رسیدند که این اتفاق سناریویی بوده از جانب دشمنان «یهود» جهت بدنام ساختن شرافت ما

دو:

ندا آقا سلطان. پس از پخش فیلم کشته شدن او در یکی از خیابان‌های فرعی منطقه امیر آباد تهران در تمامی رسانه‌های دنیا، دولت ایران از تریبون‌های رسمی خود در برابر این واقعه دردناک موضع‌گیری کرد.

دولت ایران اعلام کرد، تحقیقات ما به این نتیجه رسیده است که قاتل ندا با برنامه قبلی و توسط مخالفین نظام کشته شده است.

منافقین با کمک دستگاه‌های پیچیده و مرموز اسرائیلی و آمریکایی سناریوی قتل ندا را برنامه‌ریزی کردند و با فیلم‌برداری از این اتفاق خودساخته به تخریب چهره نظام پرداخته‌اند.

این درحالی‌ست که تحقیقات نشان می‌دهد که تیر از کلت کمری نایابی در ایران شلیک شده و از پشت به مضروب برخورد کرده است.

فیلم‌بردار در جریان قتل ندا آقا سلطان بوده و از قبل از تیراندازی از او فیلم می‌گرفته است.

گزارش می‌افزاید تیراندازی از فاصله نزدیک رخ داده است و قراین و شواهد نشان می‌دهد که شخصی به نام آرش حجازی (مترجم و مدیر انتشارات!) مرتکب این قتل شده است.


دولت ایران اعلام کرد، تحقیقات ما به این نتیجه رسیده است که قاتل ندا با برنامه قبلی و توسط مخالفین نظام کشته شده است

سه:

پدر محمدالدوره بعد از کشته شدن پسرش، به ایران (دشمن اسرائیل) می‌آید و به دیدار مقامات عالی‌رتبه نظام می‌رود.

کاسپین ماکان نامزد ندا آقا سلطان چند ماه پس از قتل ندا به اسرائیل (دشمن ایران) سفر می‌کند و با شیمون پرز ملاقات می‌کند.

چهار:

شباهت پروپاگاندای دولت‌ها. شباهت ندا و محمد. شباهت دیپلماسی تبلیغاتی، و شباهت حس رقت‌آمیز ما به کاسپین ماکان و نمی دانم، حس آن‌ها به پدرمحمد.


پانوشت:

گئورگ زیمل، جامعه‌شناس آلمانی، تئوری معروفی دارد درباره «تضاد». به زبان ساده، از نظر زیمل تضاد‌ها بیش از آن‌که ناشی از تفاوت‌ها باشند، ناشی از شباهت‌هایند.

شباهت‌های دو فرد، گروه یا جامعه است که تضاد بر سر کسب منافع را صورت‌بندی می‌کند. دو چیزی که هیچ شباهت و بالطبع اشتراک منافعی ندارند، هیچ‌گاه درتضاد با یکدیگر قرار نمی‌گیرند. در جامعه همیشه هماهنگی با کشمکش، جذب با دفع و عشق با نفرت همراه است.

به این ترتیب روابط، سرشار از ابهام است. از دیدگاه زیمل تشخیص این نکته ضرورت دارد که تضاد، ضرورتاً مستلزم عمل دوجانبه است و بنابراین، مبتنی بر شباهت است تا عمل یک‌جانبه.


Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

جناب بزرگیان،
قیاس شما یک ایراد کوچک دارد و اینکه ندا شهروند ایران بود و حکومت ایران مظنون به قتل ایشان است، اما محمد الدوره شهروند اسرائیل نبود و دولت اسرائیل نهایتن یک شهروند فلسطینی را کشته است، کاری که اسرائیلی ها از آن ابایی ندارند و به صورت سیتماتیک آن را انجام میدهند.

-- کوروش ، Mar 26, 2010

نفرمائید جناب آقای کوروش که حکومت ایران مظنون به قتل ندا است.
خانم ندا از اعضای منافقین بوده که در یک هماهنگی قبلی به خیابان برده شده برای بدنام کردن حکومت با تیر دوستان خودش و آرش حجازی کشته شده. مگه تئاتر دانشجویان بسجی را ندیدید؟

-- رهگذر ، Mar 27, 2010

کاش ترجمه انگلیسی این نوشته رو هم در اختیار خواننده ها قرار میدادید

-- علیرضا ، Mar 27, 2010

khahesh mikonaminghadr in felestinihaye sodjo ra be onvane ghorbani be donya moarefi nakonid

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

طبق آخرین تحقیقات انجام شده در دانشکده "پسا استعمار شناسی و پست کولونیالیسم تطبیقی"، یک نفر جهود، متلود از پدر و مادری یهودی، به نام اسحق مناشه یاکوف، در سال 1821، فرمول کوکاکولا رادر حیاط پشتی خانه اش واقع در یکی از کوچه های قدیمی شهر وارسا به نام کوچه "ایزیدور بابل" اختراع کرد. فرمول کوکاکولا سپس توسط یک کشتی بخار به طور پنهانی به آمریکا برده شد. (سبحان الله). آنجا یک فرد مسیحی به نام جان پمبرتن این فرمول را به صورت صنعتی به تولید رساند و نام آن را کوکا کولا نهاد. در جلسه رونمایی اولین شیشه کوکا کولا که در یک محفل سری و فراماسونری برگزار می شد سه نفر از مشایخ اعظم یهود با محاسن بلند شرکت داشتند. در آنجا مقرر شد کوکا کولا به طور اخص در سرزمین های اسلامی توزیع شود. به دلایل زیر:
1- نام کوکا کولا به طرزی مشابه نام حضرت حق باشد که مسلمانان به دیدن آن به اشتباه بیفتند (اعوذ بالله)
2- ماده کوکا کولا تخدیر کننده باشد برای دور کردن دل ها از یاد خدا
3- و مهم تر از همه آن که دویست سال بعد، شیشه آن در کهریزک مورد استفاده قرار گیرد تا به این وسیله موجب بدنامی وتباهی دولت آقام احمدی نژاد را فراهم نماید.
بله برادران در حالی که آل صهیون از قرن های گذشته برای بدنام کردن ما دست به اختراع کوکا کولا و اتومبیل فورد و اسلحه کمری زده اند، ما وقت خود را در سایت های ضاله مانند بالاترین و زمانه تلف می کنیم
و من الله توفیق

-- یحیی ، Mar 27, 2010

به نکته قابل تعمقی، دست‌کم از نظر روانشناسی تجربی - رفتاری انگشت گذاشتید. هسته مرکزیِ تضاد، همان هسته کشش است. این نه ندا و محمد و خواست‌گاه ایندو، بل‌که قدرت آن هسته مرکزی است که مرگ و بهره‌برداری از آن را به هر دو تحمیل کرد.
اثراین نیروی جادویی طبعا بر مهره‌های پیرامونی درگیر شدید‌تر است. دقت کنیم در‌گذشته هم درخشان و مخالفان‌اش تحت تاثیر همین نیرو‌ی عقیدتی خروشیدند.
برای من جنسیت هر دو هم از عناصر تعیین کننده‌ی تحرک این نیرو است.

-- بدون نام ، Mar 27, 2010

جناب بزرگیان سلام
مطمعن هستم شما نظر خیرخواهانه ای داشته اید و از هر دو اتفاق جانگداز ناخشودید.اما دقت لازم سیاسی را نکرده اید.دولت ایران ٣١ سال است دولت صهیونیستی را به درستی دولتی نژاد پرست غاصب و ضد اسلامی می داند و وظیفه خود می داند که از امت مسلمان حمایت مالی و نظامی کند.ولی صهیونیستها هرگز اعتراف نکرده اند که از تروریستها و مخالفین مسلمانان و دولت اسلامی حمایت مالی و نظامی می کند.
دولت ایران منکر کشتن مخالفین خود نیست و با فتوای محارب هم خود را توجیه می کند.ولی رژیم صهیونیستی فلسطنان را با حمایت دوّل غربی و امریکا ترور میکند و یا در تضاهرات خیابانی می کشد و منکر ان می شود و چنانچه نتوانند به دلائلی منکر جنایات بی شمانه خود شوند، با دادن فتوای تروریست،جنایات خود و دولتهای غربی دمکرات را توجیه می کنند.
مقایسه رفتن ان مرد فلسطینی با نامزد احتمالا بهائی و یا یهودی شده خانم اقا سلطان هم کاملا اشتباه است.چون ان پدر داغدار فلسطینی ضمن داشتن نسبت با فرزند کشته شده اش،مسلمان هم هست.ولی ان مزدور با نام ایرانی نه معترف بهائی بودن و نه یهودی بودن است و نه نسبتی با خانم ندا داشته است.ضمن اینکه طبق گفته ان شاهد واقعی(حجازی)قاتل خانم ندا اقاسلطان یک بسیجی بوده که هیچ فیلم و عکسی که ثابت کند فرد بسیجی مورد نظر در ان زمان در کنار جسد و یا در فاصله نزدیک با ندا دستگر و لخت شده و مدارکش را گرفته اند در دست نیست.در صورتی که از تمام لحظات مرگ خانم ندا فیلم گرفته شده است.
اینکه اقای حجازی چند روز قبل از انتخابات به ایران می ایند و فردای روز قتل هم از ایران خارج می شوند نیز جای سوال است.
ضمنا نباید عمل کثیف دوست پسر خانم ندا را با ان فلسطینی مقایسه کرد.چون هر احمقی می داند که رفتن یک فرد مدعی سیاسی بودن در شرایط کنونی به فلسطین اشغالی و دیدار با اشغالگران صهیونیست چه عواقب بدی برای جنبش سبز و زندانیان معترض خواهد داشت.لذا از این ادم کثیف و احتمالا همدست قاتلان ندا نباید به سادگی گذشت.
چون احتمال سانسور این نظر، همچون نظر قبلی خود در رابطه با قتل ندا را می دهم.لذا این مطالب را هم برای دیگر برنامه سازان ارسال می کنم.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Mar 27, 2010

اقای بزرگیان عزیز از اینکه حدس من در مورد خیر اندیشی شما درست بود، خیلی خوشحالم و بدینوسیله از شما بابت نوشتن مقاله و درج نظرات موافق و مخالف هم قدردانی می کنم.
چنانچه جناب عالی علاقمند به یافتن علت واقعی مرگ مشکوک خانم ندا اقاسلطان هستید،به شما پیشنهاد می کنم با اقای حجازی و دوستان دیرنه ایشان و دوستان نزدیک ندا و دوست پسرش تماس بر قرار نمائید و با کنجکاوی پاسخ سوالات مشکوک موجود در ذهن مردم و حتی برخی هواداران جنبش سبز را جویا شوید.
مطمنا جهت انجام چنین مصاحبه و تحقیقات نیاز به کمک مالی از مردم و یا مراکز انساندوست و بی طرف می باشد.لذا اینجانب منصور پیرخانقاه وظیفه انسانی خود میدانم که در انجام این تحقیقات و مصاحبه،چه از نظر مالی و چه از نظر معنوی کمهای لازم را به شما بنمایم.با تقدیم احترام منصور پیرخانقاه
المان مورخه ١٠/٠٣/٢٨

-- mansour piry khanghah ، Mar 28, 2010

آقا با حجابِ " منصور پیری خانقاه "، اعتراف به گناه از این صریح‌تر نمی‌شد! متشکرم
خواننده حدیث مفصل

-- بدون نام ، Mar 28, 2010

اقای پیری خانقاه
1- اگر به فرض هم کسی تغییر دین داده باشد و حالا به قول شما یهودی یا بهایی باشد، پرسش اینجاست به شما چه ارتباطی دارد این موضوع؟ و به موضع قتل چه ارتباطی دارد؟
2-اگر دولت اسراییل ضد مسلمانان است، تمام کشورهای اسلامی و به خصوص ایران و اعراب هم ضد یهود هستند و یهودی ستیزند. در ضمن ضد عرب بودن ایرانی ها و ضد عجم بودن عربها را هم فراموش نکنید. از خودتان لطفا یک چهره اراسته و گل و بلبلی تصویر نکنید. نژاد پرستی تقریبا در نزد بسیاری از ملت ها و دولت ها وجود دارد. همین کامنت شما مملو از خشم و خشونت نژادی و دینی است
3- حکومت اسلامی ایران هرگز نپذیرفته که مخالفان را کشته است.
4- بی خود اشغال اشغال نکنید لطفا. اگر راست می گویید چرا در مورد اشغال تبت توسط چین، اشغال نیمی از ایران توسط روسیه، جدا شدن بحرین و خیلی موارد دیگر حرف نمی زنید؟

-- بدون نام ، Mar 28, 2010

اینکه نژادپرستی در تمام کشورها وجود دارد را هیچ انسانی نمی تواند منکر شود و یا مورد تائید قرار دهد. اینکه کسی هم مسیحی،مسلمان،یهودی،کمونیست،و بودیست و غیره شود هم نه به من و نه به کس دیگری مربوط است.ولی اگر یهودی شدید و در کشتن انسانی شریک بودید که به خیال خود ابروپ یهودیان را حفظ کنید و یا انتقام از دشمنان یهودی بگیرید،انگاه عقاید و یا مذهب مخفی شده شما به کل بشر مربوط می شود.
بدتر از همه اینکه این جانی فرصت طلب اکنون جان مخالفین ج.ا.ا. را هم به خطر انداخته است و بعد از سیزده بدر اقای حسین شریعتمداری اقدام این ضد ایرانی را در بوق و کرنا کرده و مسئولین کشور،مقامات قضائی و مخصوصا مسئولین امنیتی و زندان اوین را چنان زیر فشار سیاسی و اخلاقی می گذارد که صدای ناله های زندانیان به امریکا و اروپا هم برسد.ضمنا خوراک تبلیقاتی خوبی هم برای بسیاری از اخوندهای مردم فریب و فرصت طلب جهت شستشوی مغزی و توجیه رانتخواری و حقه بازیشان فراهم شده است.
( تو مو می بینی و من پیچش مو )
هر کس به جنبش عدالت خواهی و مردم سالاری مردم مسلمان و غیر مسلمان ایران علاقمند است،باید در روشن شدن قتل ناجوانمردانه خانم ندا اقاسلطان و تمام کسانی که ج.ا.ا. مسئولیت قتل انان را به عهده نگرفته است،نهایت کمک(مالی،اطلاعاتی و معنوی) را بنماید.کسانی که مخالف روشن شدن علل قتل این جوانان ایرانی هستند،خود نیز مانند قاتلان ندا جانی بوده و دشمن مردم سالاری در ایران می باشند.اینکه فرد مخالف روشن شدن قتل ندا، اخوند و یا کمونیست و یا بهائی و یا مسیحی است،اصلا مهم نیست.هر شخص و یا شخصیتی مخالف است،ان شخص خائن و جانی است.
جناب اقای بزرگیان چنانچه شما و یا فردی منصف از برنامه سازان زمانه علاقمند به روشن شدن حقیقت هستید و وظیفه انسانی خود می دانید که در راه رسیدن به مردمسالاری مردم ایران را یاری کنید،من بدینوسیله تعهد میکنم مبلغ خرید بلیط رفت و برگشت هواپیمای شما، جهت انجام مصاحبه ای جدی و منتقدانه با اقایان حجازی و کاسپن دوست پسر ندا را طبق درخواست و دادن تعهد انجام مصاحبه به حساب رادیو زمانه واریز نمایم.ضمنا من از روز اول که اقای حجازی چگونگی قتل ندا را اعلام کردند،به صداقت و ایرانی بودنشان شک کرده ام.
ضمنا دمکراسی و ازادی بیان خوبی اش همین است که نظرات متعدی بیان میشود و افراد علاقمند پیگیر قضایا می شوند و به زنده ماندن و ادامه مردم سالاری در جامه کمک می کنند. سپاسگذارم

-- mansour piry khanghah ، Mar 28, 2010

آقا- آقو- "علیرضا"- "ساسان" - "کورش"- "سینا"- "آریا"- " دلقک" ... اگر خواستید هنوز ردیف کنم!!!
ما که از کارکنان رادیو زمانه نیستیم هم شما را میشناسیم. در واقع از سالها قبل پیگیرتان بودیم. همین پیگیری حجاب از چهره جنایتکارانه شما برداشت. قتل ندا فقط یکی از آنهاست. بدون دادن جواب به سوال زیر امکان بحث نیست.
سوال : این پول را از کجا تهیه میکنید؟ شما که ظاهرا بیکارید و حضور دائمی تان در سطوح مختلف مجازی محسوس است.
خواننده حدیث مفصل

-- بدون نام ، Mar 28, 2010

آقا با ایده مطلب کاملا موافقم ... ولی یک سوال فنی، بابای این محمد الدوره مگه تو همون حادثه کشته نشد؟ من الان هر چی تو اینترنت گشتم، نوشته پدر و پسر کشته شدند ... کسی لینکی داره به من معرفی کنه ببینم کی و کجا این بابا اومد ایران؟

-- پرسشگر ، Apr 6, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)