تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با سید علی اکبر کاظمینی، مسئول موسسه سیزده فروردین

«به جای جلوگیری از تخریب‌، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند»

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

ماه گذشته در پی یک اقدام خودسرانه جهت راهسازی در اطراف دریاچه پریشان، هزاران لاک‌پشت، پرنده، مار آبی و انواع حشرات این منطقه به طرز دلخراشی زنده در آتش سوختند.

به گفته‌ی سید علی اکبر کاظمینی این اقدام در حالی صورت گرفت که نامه از دادستانی کل کشور مبنی بر جلوگیری از راهسازی و تخریب و سوزاندن نیزارهای اطراف دریاچه پریشان صادر شده بود.

برای آگاهی دقیق از چگونگی این اتفاق ناگوار و فاجعه زیست محیطی با آقای سید علی اکبر کاظمینی، مسئول موسسه فروردین و دوستداران طبیعت در منطقه کازرون گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

این اتفاق ناگوار چه زمانی و چگونه روی داد؟ در‌باره تعداد تلفات جانوران و ضربه‌هایی که به اکوسیستم می‌زند، برایمان بگویید؟

نماینده شهرستان کازرون در روز جهانی قدس، در ستاد نماز جمعه و راهپیمایی اعلام کردند که می‌خواهیم کلنگ احداث جاده‌ای در کنار تالاب پریشان بزنیم و راه را برای روستاییان نزدیک کنیم.

این مسأله باعث شد که پیمانکار اداره راه در بعد از مراسم تاسوعا، عاشورا بدون هیچ‌گونه مجوزی از سوی سازمان محیط زیست و ارگان‌های مربوطه در دو روزی که تعطیل بود و تمام ادارات تعطیل بودند شروع به تخریب جاده‌ی حریم کنار تالاب پریشان کند.


تالاب پریشان یکی از تالاب‌های بین‌المللی است و جزو اولین تالاب‌هایی است که به ثبت کنواسیون رامسر رسیده و تنوع زیستی بسیار بالایی دارد.

در این تالاب، پرندگان مهاجرت بی‌شماری (زمستان‌گذرانی) دارند و یکی از زیباترین و متنوع‌ترین تالاب‌های ایران در جنوب ایران است که در یک منطقه نیمه خشک و تقریباً خشک ایران قرار دارد.

پس از این‌که این‌ها در روز تاسوعا، عاشورا شروع به تخریب کردند، متأسفانه با داشتن محیط‌بانان در آن منطقه و در کنار تالاب اداره محیط زیست دیر خبر دادند و دیر اقدام کردند.

بعد از تعطیلات تاسوعا عاشورا به حکم دادستانی کار را متوقف کردند. اما دوباره این حکم را جدی نگرفتند و مجدداً پیمانکار این کار را ادامه داد.

دوستان ما به آن‌جا مراجعه کردند و عکس‌هایی از تخریب وحشتناک حریم تالاب و آتش ‌زدن نیزارها گرفتند و به ‌تازگی عکس‌هایی از آتش گرفتن و کشته شدن لاک‌پشت‌ها، پرندگان، مارهای آبی و حشرات گرفته شده که متخصصین باید در این‌باره برآورد کنند که در هر یک متر مربع چند گونه حشره از بین رفته است.

سرانجام باعث شد مقداری از حریم تالاب که در حدود هشتصد متر بود تخریب شود و نیزارهای اطراف را حتی بیش از هشتصد متر آتش زدند.


اقدامات ما باعث شد که دادستان کل کشور نامه‌ای برای دستور پیگیری و مجازات کسانی که این تالاب ‌را تخریب کرده‌اند داد ولی متأسفانه نیروهای درون شهری و ادارات مربوطه پیگیر بودند که این جاده ساخته شود و بر این‌که این جاده راه را نزدیک می‌کند اصرار داشتند و هم‌چنان دنبال این هستند که این کار را ادامه دهند.

جدیداً دوستان ما مجدداً به سازمان‌های مربوطه مراجعه کرده‌اند. متاسفانه رییس سازمان محیط زیست، خانم دکتر جوادی از حکم دادستان کل کشور، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند این حکم به ما ابلاغ نشده است.

در صورتی که این حکم در روزنامه‌ها، در سایت دادستانی کل کشور و همچنین از رادیو سراسری بیان شده بود. خانم جوادی، رییس سازمان محیط زیست قبل‌ از این‌که به این فکر باشند که جلوی این تخریب را بگیرند اظهار بی‌اطلاعی از نامه دادستان می‌کنند.

آقای دکتر کهرم به عنوان متخصص محیط زیست در این باره اظهار تأسف کردند و کاملاً از نظر مسایل اکولوژیکی و اکوسیستمی این مسأله را بیان کردند.

این منطقه از آسیب رسیدن به تالاب پیشگیری می‌کند و این‌ها می‌خواهند در همین منطقه جاده بسازند و بر این موضوع اصرار دارند، طومار جمع کرده‌اند رییس محیط زیست شهرستان هم دنبال این است که بالاخره مجوز این‌ کار را بگیرند و در حریم دریاچه انجام دهند.


این تالاب در منطقه‌ای واقع شده که حد واسط است و برای همین تنوع گیاهی و جانوری بسیار بالایی دارد و می‌شود گفت این دریاچه دقیقاً در حد واسط منطقه گرم‌سیری و سردسیری قرار گرفته است.

همین باعث شده که تنوع بسیار بالایی داشته باشد ضمن این‌که دریاچه دو سال است شدیداً از کمبود بارندگی رنج می‌برد و برداشت غیر مجاز بیش ‌از اندازه‌ی چاه‌های اطراف و مسدود کردن چشمه‌های اطراف دریاچه باعث شده که دریاچه به طرف مرگ پیش برود.

حتی نامه‌ای هم برای رهبر انقلاب فرستادیم که ایشان برای دادستان نوشتند و نتیجه‌ی آن پیگیری‌های دادستان کل کشور بود که اقدام کردند.

خوشبختانه از نظر سیستم قضایی منطقه، رییس دادگستری شهرستان هم موضع بسیار خوبی در این مورد گرفتند و کاملاً با این مسأله مقابله کردند ولی متأسفانه مدیریت طرح تالاب‌ها و سازمان محیط زیست بسیار ضعیف عمل کردند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
هزاران لاک‌پشت در تالاب پریشان، زنده زنده سوختند
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

خواهش می کنم توضیح دهید چطور ممکن است انسانی برای توجه به چنین فاجعه ای نیاز به "نامه" داشته باشد خانم دکتر جوادی؟؟؟ چطور ممکن است که این عکس ها را ببینید و همچنان خود را در این سمت مسئول بدانید؟

-- شهرزاد، تهران ، Feb 21, 2009

هر دفعه که خبری در مورد بی کفایتی مسئولین که باعث تخریب گنجینه های طبیعی، فرهنگی یا تاریخی کشورمون می شنوم یاد اون روزی می افتم که عوامل طالبان در بامیان افغانستان مجسمه های هزارساله بودا رو خراب کردن

-- قصه گو ، Feb 21, 2009

خانم دکتر جوادی وافعا شما بی خبر بودید؟؟؟؟؟؟
یا این هم مثل همه مسائل دیگر در سازمان شما است .آن روز که در سازمان محیط ریست ایران به من گقته شد قوانین آب از اسرار مملکتی است را یاد نمی رود .راستی در قوانین آب ایران دریاچه ها هم شامل قوانین آب می شوند؟
خانم دکتر جوادی لطفا یک بار دیگر اصل 50 قانون اساسی را مطالعه کنید.هر چند که در کتاب مجموعه قوانین من چیز خاصی پیدا نکردم مثل همیشه از سر باز کردن !

-- شیوا ، Feb 24, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)