تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گوشه و کنار سینمای جهان به روایت گاردین

مجتبا پورمحسن


کلینت ایستوود

ایستوود به فیلم ماندلا فکر می‌کند

به کلینت ایستوود پیشنهاد شده تا فیلمی با نام «‌عامل انسانی» بسازد. این فیلم داستان واقعیِ اولین روزهای ریاست جمهوری نلسون ماندل ابا توجه به جام جهانی راگبی در سال 1995 است. در «‌عامل انسانی» که اقتباسی است از کتابی به همین نام نوشته‌ی جان کارلین، به انتخاب ماندلا به عنوان رییس جمهور آفریقای جنوبی پس از سرنگونی رژیم آپارتاید و ابتکار او در استفاده از جام جهانی راگبی می‌پردازد. ماندلا از این رویداد ورزشی به عنوان وسیله‌ای برای بهبود ارتباط نژادهای مختلف در کشورش استفاده کرد. به نوشته واریتی، مورگان فریمن که امور پیش تولید فیلم را به عهده دارد و نقش ماندلا را بازی ‌خواهد کرد، پیشنهاد ساخت این فیلم را به ایستوود داده است. بهار گذشته هفت بازیگر به آفریقای جنوبی رفتند تا رضایت ساخت فیلم را از ماندلا بگیرند. گفته می‌شود با مت دیمون برای بازی در نقشِ کاپیتان «‌غزال‌های آفریقایی» ـ تیم راگبی آفریقای جنوبی ـ صحبت شده است.
آنتونی سک هم که قبلاً فیلمنامه‌ی فیلم « هیچ چی نگو» با بازی مایکل داگلاس را نوشته‌، مسوولیت نوشتن فیلمنامه‌ی «‌عامل انسانی» را بر عهده دارد. اگر کارگردانی ایستوود قطعی شود، «‌عامل انسانی» سومین همکاری مورگان فریمن با او بعد از «‌نابخشوده» و «‌محبوب میلیون دلاری» خواهد بود. زمان ساخت فیلم هنوز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد ایستوود ابتدا باید کارگردانی فیلم «‌کودک عوض شده» را به سرانجام برساند. فیلمی که در آن آنجلینا جولی نقش مادری را بازی می‌کند که پس از بازگشت فرزند ربوده شده‌اش، مشکوک می‌شود که آیا او پسرش هست یا نه. ایستوود هرچه سالها بازی کرد هیچگاه به اعتبار سینمایی نرسید اما از وقتی که فیلمسازی را جدی‌تر دنبال کرد هم در هیات کارگردان به موفقیت دست پیدا کرد و هم بازی‌های بهتری ارائه داد. ایستوود به‌خاطر دو فیلمِ ‌نابخشوده» و «‌محبوب میلیون دلاری» جایزه‌ی اسکار را دریافت کرد.


مک تیرنان

چهار‌ماه زندان برای کارگردانِ «جان سخت»

کارگردان فیلم پرفروش جان سخت یکشنبه‌ی گذشته به آخرین قربانی پرونده‌ی رسوایی یک کارگاه خصوصی اهل لس‌آنجلس تبدیل شد. او به‌خاطر دروغ گفتن به اف بی آی به چهارماه زندان محکوم شد. داستان از این قرار است که آقای مک تیرنان پذیرفت که سال گذشته عوامل پلیس فدرال را در مورد پرونده‌ی آنتونی پلیکانو، کارگاه خصوصی گمراه کرده است. مک تیرنان اعتراف کرد که به این کارگاه خصوصی 50 هزار دلار داده تا تلفن تهیه‌کننده‌ی فیلمی را که او درسال 2000 کارگردانی کرده بود شنود کند. او می‌گوید که فکر می‌کرده آقای تهیه‌کننده یعنی چارلز روون قصد داشته زیرپایش را خالی کند و به اصطلاح زیرآبش را پیش حامیان مالی و مدیران اجرایی استودیو بزند. کارگردانِ جان سخت تایید کرده که در جریان بازجویی، اف بی آی را فریب داده است. هرچند او می‌گوید فقط یک‌بار به مرکز خدمات پلیکانو زنگ زده و از آنان خواسته در ماجرای جدایی‌اش به او کمک کنند.
بعد از اینکه قضیه فاش شده، مک تیرنان خواسته قضیه را ماست‌مالی کند. او در متن دفاعیه‌اش مدعی شده به دلیل آنکه تازه از یک سفر طولانی‌مدت کاری از آسیا برگشته بود و به خاطر التهاب سینوس‌هایش، آنتی بیوتیک مصرف کرده بود؛ به اف بی آی اطلاعات غلط داده است! اما بخت با او یار نبود و دیل فیشر، قاضی پرونده با رد دفاعیه او گفت که نشانی از پشیمانی در اعمال تیرنان دیده نمی‌شود و او فقط بهانه می‌آورد. مک تییرنان یکی از هفت چهره‌ی مشهور هالیوود است که پایشان به پرونده‌ی رسوایی پلیکانو باز شده است. پلیکانو به‌خاطر دراختیار داشتن سلاح‌‌های غیرمجاز و 110 نوار از شنودهایش و پرداخت رشوه به پلیس برای به‌دست آوردن اطلاعاتِ محرمانه‌ی ستاره‌های هالیوود دوسالی است که در زندان به سرمی‌برد.


لیو اولمان

بازگشت سوگلیِ برگمان به سینمای کشورش

و بالاخره اینکه به گزارش گاردین، خانم لیو اولمان که با بازی در 9 فیلم اینگرید برگمان، فیلمساز مشهور سوئدی به سوگلی او مشهور شده بود پس از 38 سال درفیلمی که در کشورش ساخته می‌شود بازی خواهد کرد. اولمان 68 ساله در فیلم «‌در یک آینه، در یک راز» که فیلمنامه‌اش براساس رمانی از یوستین گوردر نوشته شده، نقش یک مادربزرگ را ایفا خواهد کرد. فیلم «دریک‌ آینه...» درباره‌ی دختر13 ساله‌ی بیماری است و اولمان نقش مادربزرگش را بازی خواهد کرد. او که درحال حاضر در نیویورک به سر می‌برد در گفت و گو با یک روزنامه‌ی نروژی پس از بازی در فیلمِ‌ «آن مگریت» در سال 1969، این فیلم نخستین تجربه‌ی او در سینمای نروژ بعد از 38 سال محسوب می‌شود. فیلمِ «در یک آینه...» را جاسپر نیلسن دانمارکی خواهد ساخت. کارگردانی که درسال 1991 با ساختن فیلمِ «دنیای سوفی» براساس کتابی از یوستین گوردر به شهرت بین‌المللی رسید.
دنیای سوفی درباره‌ی نوجوانی نروژی است که سفری در تاریخ فلسفه‌ را همراه با یک مسافر زمان از یونان باستان تجربه می‌کند. اولمان که آخرین بار در فیلمِ آخر برگمان با نام «‌ساراباند» بازی کرده بود گفته که قصد نداشته دوباره بازی کند اما فیلمنامه‌ی درخشانِ «دریک‌ آینه...» باعث شده تا در تصمیمش تجدیدنظر کند. اولمان در سال 2002 فیلمِ «وفادار» را که فیلمنامه‌اش را برگمار نوشته بود کارگردانی کرد. فیلمبرداری فیلمِ «دریک‌ آینه...» نوامبر سال 2007 در اسلو آغاز می‌شود.

منبع:

http://film.guardian.co.uk/1

http://film.guardian.co.uk/2

http://film.guardian.co.uk/3

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)