تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
نگاه نبوی به انتخابات ـ ۵

دایه دایه وقت جنگه

سید ابراهیم نبوی
ebrahim.nabavi@gmail.com

مستند تبلیغاتی احمدی‌نژاد با آه و ناله و مصیبت و روضه‌خوانی و تأثیر‌گذاری فراوان احتمالی پخش شد. فیلم را شمقدری ساخته است و در فیلم از کلیه عناصر احساس برانگیز استفاده شده است. دوستان معتقدند با توجه به عادت مردم به تماشای دائمی فیلم محمد رسول الله مصطفی عقاد، اسم این فیلم «محمود رسول الله» گذاشته شود. البته اشکالاتی هم در فیلم موجود بود که به نظرم باید به آن توجه کرد:

اول، بیشترین هزینه توسط احمدی‌نژاد اعم از فیلم و دی‌وی‌دی و سیب‌زمینی و پرتقال صرف جذب آرای شهرستان‌ها و روستایی‌هایی می‌شود که به‌طور طبیعی به او رأی می‌دهند، و در حقیقت دولت هزینه تبلیغ را صرف کسانی می‌کند که احتمالاً به احمدی‌نژاد رأی می‌دهند.

دوم: مشکل پوپولیزم این است که یادش رفته که از دهه هفتاد تمرکز اصلی جمعیتی ما در شهرهای بزرگ است و احمدی‌نژاد هم خودش در شرایط تحریم و حضور پنجاه درصدی بیشترین رأی را در شهرهای بزرگ آورد. به عبارت دیگر جمعیت روستایی ما اهمیت زیادی ندارد.

سوم: مشکل اصلی فیلم مستند مذکور این است که امیدوار است مردم یادشان رفته باشد که در این سال‌ها بر آن‌ها چه گذشته است. قطعاً فیلم اثرگذاری است ولی منتظر کار مجیدی برای موسوی هم می‌مانیم.

چهارم: یکی از مهم‌ترین برکات دولت احمدی‌نژاد این است که در اثر مصرف بی‌رویه و بیش از حد عوامزدگی روز به روز از عامه مردم کاسته می‌شود و نظرات عامیانه طرفدارش را از دست می‌دهد، این خصلت پوپولیسم یا هر نوع رفتار غیرمنطقی دیگر است.


تحقیر خاتمی، غم‌انگیزترین روز زندگی‌ احمدی‌نژاد

به قول اصغر لایدن ای خاک بر سر من که رئیس جمهور کشور کورش و داریوش را خوار و خفیف کردند، حالا خفیفش هیچ، چرا خوار کردند؟ واقعاً شما به این حجم عظیم احساسات دکتر احمدی‌نژاد نگاه کنید، اصلاً باور کردنی نیست، به‌موقع غمگین می‌شود، به‌موقع در حضور رهبری به ریش مخالفان می‌خندد، به‌موقع تبدیل به مصداق بارز صبر در کلمبیا می‌شود، به‌موقع در سردشت کردی و در تبریز ترکی و در رشت رشتی حرف می‌زند. آن وقت ما خاک برسرها (‌منظورم شما نیستید، منظورم خودم و اصغر لایدن است) ما می‌خواهیم برویم به یکی دیگر رأی بدهیم. خلایق هر چه لایق.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان این‌که با عقب‌نشینی نمی‌توان تهدید را برطرف کرد، بر لزوم حفظ عزت ملت ایران در عرصه سیاست خارجی تأکید کرد و در گفت و گویی در رادیو گفت‌: «آن روزی که رئیس جمهور سابق با آن وضعیت به فرانسه رفت، یکی از غم‌انگیزترین روزهای زندگی‌ام بود چرا که ژاک شیراک در بالای پله‌های محل استقرار خود ایستاده بود و رئیس جمهور قبلی ایران در پایین پله‌ها از ماشین پیاده شد و پله‌های متعدد را پشت‌سر گذاشت تا به او برسد و این حرکت از موضع ضعف باعث تحقیر ما شد.»

وی افزود: «ما دیگران را تحقیر نمی‌کنیم اما اجازه هم نمی‌دهیم که دیگران ما را تحقیر کنند و معتقدیم کسانی که در طول آن سال‌ها به ثروت‌های فراوان دست یافتند قادر به تأمین منافع ملت نیستند چرا که باید در داخل تواضع و در خارج اقتدار و شجاعت داشته باشیم.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری درباره آزادی، آن را بالاترین هدیه خداوند به انسان و حقیقتی تکامل‌آفرین دانست و اظهار داشت: «بعضی‌ها در این چهار سال دیگر چه چیزی می‌خواستند بگویند که نگفته‌اند؟ آن‌ها علیه دولت و شخص رئیس جمهور انواع توهین‌ها، دروغ‌ها و تمسخر‌ها را مطرح کردند و حتی کاریکاتور رئیس جمهور را کشیدند اما ما شکایت نکردیم و به‌جز چند مورد انگشت‌شمار حتی به وزارتخانه‌ها نیز گفتم که شکایت‌های خود را پس گرفتند، کمترین تعداد تعطیلی روزنامه‌ها نیز در این دولت بود و فقط یکی دو مورد بود که آن‌قدر خرابکاری کردند که دادستان آن‌ها را توقیف کرد.»

ترجمه به زبان کلانتری: «در طول این چهار سال هشت تا روزنامه منتقد بود که فقط دو روزنامه منتقد باقی مانده و بقیه توقیف شده است ولی چون آدم پررویی هستیم، حرف‌مان را می‌زنیم.»


احمدی‌نژاد: تخریب ادامه یابد شکایت می‌کنم

شما می‌دانستید که مصدق و خاتمی و بازرگان بیشترین روزنامه‌های تاریخ ایران را توقیف کردند؟ یعنی خودشان که توقیف نمی‌کردند، خودشان امتیاز روزنامه را می‌دادند، ولی چون امتیاز روزنامه دادن منجر به انتشار آن می‌شود و وقتی روزنامه منتشر شد، قوه قضائیه جلوی آن را می‌گیرد، در نتیجه در دولت‌های مصدق و بازرگان و خاتمی، بیشترین روزنامه منتشر شد و طبیعتاً وقتی بیشترین روزنامه منتشر شد، بیشترین روزنامه توقیف شد.

مثلاً در دوره طالبان که یک دولت تندرو بود، حتی یک روزنامه هم توقیف نشد، چون قبل از این‌که مثلاً آقای فلانی به فکر ایجاد روزنامه بیفتد وسط خیابان تیربارانش می‌کردند، به همین دلیل اصلاً روزنامه‌ای تولید نمی‌شد که توقیف شود، یا مثلاً در خیلی از کشورهای همسایه ایران مطلقاً روزنامه توقیف نمی‌شود، چون اصلاً وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد هیچ چیزی در آن نوشته نمی‌شود.

حالا همه این‌ها به کنار، من چرا دارم این همه وقت می‌گذارم که ثابت کنم به این دلیل در دوره خاتمی ۱۵۰ روزنامه توقیف شد که ۱۷۰ روزنامه منتشر می‌شد و به این دلیل در دوره احمدی‌نژاد شش روزنامه توقیف شد که بیست روزنامه منتشر می‌شد.

دکتر احمدی‌نژاد در نطق رادیویی خود گفت که تاکنون در برابر «تخریب‌ها و تهمت‌ها» سکوت کرده است، اما ممکن است به خاطر «حقوق ملت» در برابر این اظهارات طور دیگری عمل کند. رئیس جمهوری ایران افزود که اگر از «تهمت‌زنندگان» شکایت کند، آن‌ها نمی‌توانند در دادگاه ادعاهای خود را ثابت کنند و از وی به خاطر حرف‌هایی که زده‌اند، «طلب بخشش» خواهند کرد.

به گفته آقای احمدی‌نژاد، هم‌اکنون بیش از ۳۰ روزنامه و ده‌ها تریبون به دولت «توهین» می‌کنند و «تهمت» می‌ِزنند، با این حال «کمترین تعداد تعطیلی روزنامه» مربوط به دولت نهم است. رئیس جمهوری ایران اظهار داشت که هیچ‌گاه دستور توقیف نشریه‌ای را صادر نکرده است.

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از نطق رادیویی خود گفت که «فحش دادن ۲۴ ساعته ۴۰ روزنامه» به وی و دولتش، «آگاهی جامعه را بالا می‌برد.» احمدی نژاد توضیح نداد که روزنامه‌ها چطوری ۲۴ ساعته فحش می‌دهند و اصولاً این روزنامه‌ها به فرض این‌که وجود داشته باشند، چرا ساعتی کار می‌کنند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین افزود: «شیوه تبلیغات برخی نامزدها تعدی به حقوق مردم است و قانون هم آن را ممنوع کرده است.» سه نامزد ریاست جمهوری ایران در حالی از سوی محمود احمدی‌نژاد تهدید به شکایت شده‌اند که در نطق‌های رادیو و تلویزیونی و سخنرانی‌های انتخاباتی خود بار‌ها نسبت به عملکرد چهارساله دولت نهم حملات شدیدی را انجام داده اند. مهدی کروبی روز گذشته به صراحت اعلام کرد که وی به همراه دو نامزد دیگر نگران وضعیت موجود است و تلاش می‌کند تا احمدی‌نژاد در انتخابات پیروز نشود.

رضایی: پیش از انتخابات کابینه‌ام را معرفی می‌کنم

باز هم خوبی محسن رضایی این است که کارش شبیه هیچ کسی نیست، یعنی در هر حال در هر موقعیت دو تایی ایشان راه سوم را انتخاب می‌کند، وی که علاقه فراوانی به موضوعات مهم، چیزهای بزرگ، حوادث عظیم، تاریخ بسیار کهن، قد خیلی بلند، ماشین آلات بسیار سنگین و جملات عجیب دارد، در مورد رویکرد عملیاتی و زمانبندی خود برای رسیدن به این رویکردها گفت: »رویکرد من در مدیریت کشور راه سوم است.»

محسن رضایی گفت: «تصمیم دارم الگوی مدیریتی کشور را تغییر دهم و به همین دلیل از شعارزدگی پرهیز خواهم کرد و به جای دنبال کردن برنامه‌های اصلاح اقتصادی که در طول ۳۰ سال گذشته به نتیجه قابل توجهی نرسیده برنامه انقلاب اقتصادی را در دستور کار خود قرار می‌دهم تا برنامه‌های هدفمند کردن یارانه‌ها به سمت و سوی تولید راه پیدا کند.»

آگاهان معتقدند یک آقایی چهار سال قبل الگوی مدیریتی کشور را تغییر داد و هنوز جای تغییر آن درد می‌کند و همین آگاهان از برادر رضایی عاجزانه درخواست کردند، چیزی را تغییر ندهد. بگذاریم همه تغییر‌ها را کروبی بدهد که پوسترش را هم چاپ کرده است.

دکتر رضایی ویژگی خود نسبت به دیگر کاندیداها را، داشتن تئوری برای کار، داشتن برنامه و توان اجرایی و عملیاتی عنوان کرد و گفت: ممکن است برخی برنامه‌ها عناوین مشترکی با دیگر کاندیداها داشته باشد، اما تفاوت‌های بسیار جدی میان این برنامه‌ها با کاندیداهای دیگر وجود دارد. وی همچنین تأکید کرد: تا نه روز پیش از برگزاری انتخابات،‌ کابینه مورد نظر خود را معرفی خواهم کرد.


دعوای اصلاح‌طلبان محتمل است؟

به نظر می‌رسد موج سبز که از مچ دست خواهران شروع شده بود و فعلاً به نوک آنتن ماشین برادران رسیده است، طرفداران ستاد کروبی را به این فکر انداخته است که زودتر شروع به جذب اصلاح‌طلبان کنند. یعنی به‌طور طبیعی موج اجتماعی، هنرمندان، اصلاح‌طلبان، بچه خوش‌‌تیپ‌ها، اهل فکر و غیره پشت سر موسوی جمع شده‌اند، موسوی هم ظاهراً دارد رأی بچه‌های احمدی‌نژاد را می‌دزدد، این سیاست خوبی است، اما بروبکس کروبی دارند رأی بچه‌های موسوی را می‌دزدند و در کمال «مال خودمه به تو چه» دعوایی را دامن می‌زنند که حامیان موسوی از آن پرهیز می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد ابطحی و عبدی و کروبی باید حواس‌شان به این ماجراها باشد و مواظب دوستانی مثل احمد زیدآبادی که یک دفعه از اولترا چپ تحریم می‌پرد وسط بغل شیخ اصلاحات و اول از همه شروع به لگد زدن به موج سبز می‌کند، باشند. بابا جان! ما هی با نوار سبز دست و پای این‌ها را بستیم و هر چه امکانات هم داشتیم در اختیار برادران گذاشتیم، ول کن معامله نیستند. بابا، ولش کن!


محسن رضایی: راه‌آهن کرمانشاه سوریه تورنتو

من که می‌گویم حالا که قرار است راه کرمانشاه به دمشق را بکشند همان را ادامه بدهند تا تورنتو که طرفداران استاد مصباح می‌خواهند بروند آنجا و تبلیغات کنند یا هر کار دیگر، به کارشان برسند. الآن بدبخت‌ها باید با هواپیمای ارزان قیمت تهران کاراکاس بروند ونزوئلا، بعد کره زمین را دور بزنند بروند تورنتو، اصلاً کارهای استراتژیک دست محسن باشد بهتر است. زور هم توی بازویش اضافه نمی‌ماند.

محسن رضایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه‌های آینده خود در استان کرمانشاه بار دیگر بر احداث راه‌آهن تهران به کرمانشاه تأکید کرد و در امتداد آن از کرمانشاه تا بغداد و سوریه و بندر عقبه در اردن تأکید کرد و به بیان برخی برنامه‌های خود در مورد این استراتژی پرداخت.

رضایی در پاسخ سوال دیگر درخصوص دریافت غرامت از کشور عراق گفت: «یکی از برنامه‌های من توسعه تجارت با عراق و همکاری‌های مشترک اقتصادی است و شرایط فعلی موجود در عراق، زمینه مناسبی را برای حل و فصل مسائل مشترک ایجاد کرده است. درباره دریافت غرامت نیز منتظر می‌مانم تا تشکیلات اقتصادی عراق ساختاری جدی به خود بگیرد تا بتوانیم به فرمول شخصی برای دریافت غرامت دست پیدا کنیم.»

محسن رضایی که تقریباً با همه بچه معروف‌های منطقه آشنایی عمیق دارد، تأکید کرد: «اکثر مسئولان فعلی عراق از دوستان قدیمی من هستند و من با آن‌ها در طول دوران جنگ در جهت نابودی حزب بعث همکاری داشتیم.» وی برای نومید کردن طرفدارانش گفت: «تضمین اجرایی شدن شعارهایم خودم هستم.»

دایه دایه وقت جنگه

محمدرضا عباسی‌فرد، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز به حمایت از کروبی در دانشگاه لرستان به زبان لری شعارهایی را سر داد. وی با طرح این ادعا که ما در انتخابات نیستیم و ما در جنگ هستیم، گفت:

«هر رأی یک فشنگ است که باید به طرف صندوق‌های رأی شلیک شود» عباسی فرد همچنین عنوان کرد: «مبادا بگویید که سیب زمینی و سهام عدالت نداریم و نمی‌توانیم در ۱۰۰ دقیقه ۲۰۰ مصوبه تصویب کنیم چون ما هم این کارها را می‌توانیم انجام دهیم.»

قرار است فعلاً سرود دایه دایه وقت جنگه به عنوان سرود انتخاباتی آقای کروبی انتخاب شود و افراد در حالی که سوار بر اسب دور صندوق رأی‌گیری می‌چرخند، با تفنگ‌هایشان که یک خشاب رأی در آن است، به صندوق شلیک کنند. حالا سوال مهم این است که به جای انداختن رأی چرا قرار است به صندوق‌ها شلیک کنند؟

کروبی همچنین گفت: «راضی و ناراضی پای صندوق‌های رأی بیایند». وی با تأکید بر این‌که ناراضی‌ها باید حضور پررنگ‌‌تر داشته باشند، ادامه داد: «ناراضی‌ها گلوله‌های رأی را به طرف صندوق‌ها شلیک کنند و حضور باید چنان باشد که خبرگزاری‌های خارجی همان ساعت ۱۱ صبح خبر را مخابره کنند.»

مجری برنامه که در طول مراسم به طور مکرر از شعار «نمیری کر لر» (‌زنده‌باشی پسر لر‌) استفاده می‌کرد در پایان سخنرانی کروبی تصریح کرد: «ما شب انتخابات را تا صبح بیدار خواهیم بود تا مبادا اتفاقی بیافتد.»


کروبی باسوادتر از کریم خان زند

در سخنرانی کروبی در دانشگاه لرستان، علی‌محمد سوری، نماینده دور سوم مجلس شورای اسلامی که در مراسم روز گذشته به نفع کروبی سخنرانی کرد در بخش از سخنرانی‌اش اظهار داشت: «کروبی کسی نیست که ناشناخته باشد. وی هم متواضع‌تر و هم شجاع‌تر و هم باسوادتر از کریم‌خان زند است.»

مجری برنامه با یادآوری زلزله‌های رخ داده قبل از حضور کروبی در لرستان، این لرزش‌ها را پیش لرزه‌های حضور این کاندیدای ریاست جمهوری در لرستان دانست و شعار سر داد: «کروبی زلزله، محبوب هر چه دله!»

سوال مهم: چطور ممکن است کسی به ذهنش برسد که کروبی را با کریم‌خان زند مقایسه کند و او را باسوادتر از کریم‌خان زند بداند؟ به نظرم این خبرها را باید حتماً به فارسی ترجمه کرد.

کروبی خبرنگار ایرنا را لوله کرد

کروبی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که روز چهارشنبه برای سفر تبلیغاتی به لرستان سفر کرده است، از پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا امتناع کرد. خبرنگار ایرنا در دورود با استناد به اظهارات آیت‌الله خمینی که در زمان حیات خود اسرائیل را غده سرطانی معرفی کرده بود و فرمودند اسرائیل باید از صحنه جهان محو شود، از کروبی پرسید: «درحالی که احمدی‌نژاد موضع امام را بیان کرده است، چرا شما از این حرف رییس جمهوری برآشفته شده و گفتید احمدی‌نژاد دشمن‌تراشی می‌کند.»

کروبی خطاب به خبرنگار ایرنا گفت : «چون شما احمدی‌نژاد را با امام مقایسه کردید من جواب شما را نمی‌دهم.» خبرنگار ایرنا با اصرار بر سوال خود گفت: «این در اصل سوال، خدشه وارد نمی‌کند پس چرا جواب نمی‌دهید؟» کروبی گفت : شما قصد شیطنت دارید و من هم جواب شما را نمی‌دهم.


رنگ لجنی

به نظر می‌رسد که فاطمه رجبی تا پای عملیات انتحاری هم ایستاده است و توی دهن این ملت می‌زند و قصد دارد دولت تعیین کند. فاطمه رجبی فوق‌الذکر با اعتراض به استفاده طرفداران موسوی از رنگ سبز نوشت:

«رنگ سبز آن‌ها را که با آن مردم را، شعور مردم را، مقدسات مردم و ایمان مردم را، رنگ کرده‌اند، رنگ لجنی خواندم که عین واقعیت است. مردم اصفهان، پلیدترین افراد را در استقبال از نامزد سازمان نامشروع مجاهدین و حزب وابسته مشارکت دیدند که با این رنگ سبز، مسجد را آلوده کرده‌اند و پس از آن تا نیمه‌های شب در خیابان‌ها پای‌کوبی نمودند.»

فاطمه رجبی در حالی که داشت سکته را می‌زد و حالش ناجور خراب بود، گفت: «استادیوم آزادی، همین رنگ‌شده‌ها را دید که پرچم‌های "یاحسین و یازهرا و محمد" را زیرانداز نمودند و احمدی‌نژاد را به دلیل بردن نام‌های پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم، فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف، در سخنرانی‌هایش، "مرگ‌باران" نمودند. در حضور فردی که غاصب لباس روحانیت و عامل اعمال خلاف شرع است. همان کسی که "اخلاق"، "دیانت"، و "معنویتش" شامل آمریکا و اسرائیل می‌شود. و از گفتن "مرگ بر آمریکا" دلش که مالامال از عشق به غرب است، به درد می‌آید و آن را ممنوع می‌کند. رنگ لجنی امروز علامتی شده که تجمع‌کنندگان در پارک‌ها و پای‌کوبی‌های مختلط به صاحب آن رأی می‌دهند. تکرار هاشمی ۲۰۰۵. و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها، مظلومه شهیده، این انتخابات را مانند سرنوشت آنان در ۸۴ خواهد کرد.»

با توجه به این‌که در میان رنگ‌های قرمز و زرد و آبی و سبز بیشترین سابقه دینی را همین رنگ سبز دارد، توانایی فاطی خانوم برای به لجن کشیدن رنگ مذکور نشان دهنده قدرت بالا و توانایی‌های خواهر مذکور است.

خاتمی: فیلم جوک گفتن من مونتاژ است

حالا من که نمی‌دانم چرا آقای خاتمی همه چیز را تکذیب می‌کند، حالا چیزی که نشده، جوک را که همه می‌گوییم، فیلم هم که همه برمی‌دارند، خندیدن هم که بد نیست، جوکی هم که گفته شد جوک بامزه‌ای بود، دیگر تکذیب کردنش چه بود؟ ظاهراً در یک فیلم آقای خاتمی در مورد یک واعظ یک جوکی را تعریف کرده بود و از این جوک‌هایی که همه آخوندها برای هم تعریف می‌کنند و کلی می‌خندند. تازه ریشه اصلی این جوک هم در زهرالربیع است که یک مجتهد آن را نوشته.

خاتمی این فیلم را تکذیب کرد (‌چی‌اش را تکذیب کرد؟ معلوم نیست) و گفت که این فیلم مونتاژ شده بود (‌طبیعتاً مثل بقیه فیلم‌ها که مونتاژ می‌شوند.) و با بیان این‌که برای هر انسان خصوصاً ایرانیان ادب و احترام قائل است، حساسیت خود در رعایت ادب و احترام نسبت به قوم آذری‌ زبان را به مراتب بیش‌تر از اقوام دیگر دانست و گفت: آذربایجان، قطعه‌ای جغرافیایی نیست بلکه تاریخ این مرز و بوم است و تاریخ اسلام و ایران وامدار آذربایجان است و مردم این خطه از کشورمان سلحشورانی هستند که در عرصه‌های مختلف علمی، مدیریتی و دفاع از آزادی کشور سرآمد هستند.

خاتمی در ادامه با طرح این سوال که مگر می‌شود انسان ذره‌ای انصاف داشته باشد اما در مقابل این بخش از کشور، سر تعظیم فرود نیاورد، نسبت به آن‌چه در تهیه این فیلم رخ داده تا در آرای موسوی تأثیر بگذارد، ابراز تأسف کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اقای نبوی صراحتا از موسوی دفاع می کنند و حتا آن دیگر نامزد اصلاح طلب یعنی کروبی را از نیش و کنایه مصون نمی دارد. اگر بحث طنز است باید باز هم بی طرفی رعایت شود، اما اگر بحث جدی است می توان در مورد تک تک گزاره های آقای نبوی که به طرفدران کروبی پرداخته است، ایراداتی وارد دانست.

-- بدون نام ، May 30, 2009

خوب نوشتید یاور. قربان هرچی داور بی طرف. راستی خواستم یاد آوری کنم که شانس کروبی رو به افزایش هست چون هر فرد تحریمی که صرفا به خاطر پایین کشیدن احمدی نژاد بخواد با چشم باز و با توجه به حرف های خود کاندیدا ها رای بده، به احتمال زیاد موضع رادیکال کروبی را ترجیح میده به موضع یکی به نعل و یکی به میخ موسوی. گرچه دربین طرفداران موسوی هم قابل مشاهده است، یک موج قوی از جوانان "غیر سیاسی" که صرفا خواستار پایان نمایش احمدی نژاد هستند و رنگ سبز و کت و شلوار موسوی را به عمامه و عبا و احیانا خواب آلودگی کروبی ترجیح می دهند.

-- شبیر ، May 30, 2009

«اکثر مسئولان فعلی عراق از دوستان قدیمی من هستند و من با آن‌ها در طول دوران جنگ در جهت نابودی حزب بعث همکاری داشتیم.» اگر بر طبق این گفته اقای رضایی روزی پرده ها بیافتند و این حقیقت اشکار شود که جنگ ٨ ساله در واقع برای از بین بردن حزب بعث در عراق و جانشین نمودن ان ان با یک دولت دست نشانده امریکا و به کمک دوستان قدیمی مثل اقای رضایی و بطور کلی نظام حاکم در ایران بوده انوقت چه خواهد شد و انوقت چگونه ملت شهید پرور ایران عکس العمل نشان خواهدداد؟؟؟

-- بدون نام ، May 30, 2009

زود زود بنویس دیگه! هر روز میام میبینم همون قبلیاست!

-- lpdh ، May 30, 2009

از شما انتظار نمی رود مساله علاقه به فیلم محمد رسول الله را به طنز بگیرید. آیا از آن فیلم تاثیرگذارتر درباره رسول خدا سراغ دارید؟

-- راستین ، May 31, 2009

بیشترین هزینه توسط احمدی‌نژاد اعم از فیلم و دی‌وی‌دی و سیب‌زمینی و پرتقال صرف جذب آرای شهرستان‌ها و روستایی‌هایی می‌شود که به‌طور طبیعی به او رأی می‌دهند، و در حقیقت دولت هزینه تبلیغ را صرف کسانی می‌کند که احتمالاً به احمدی‌نژاد رأی می‌دهند.
khube dige,pas esmesh dige tablighat nist.pas khodaro shokr ke maloom shod ke ahmadinejad ba sibzamini wa porteghal tabligh nemikone.chon osulan jaii ke adam taraftaresh bashan ke niyaz be tabligh nadare
pas shoma ham esmesho nazarin tabligh,magar inke khodesh bege ke in dar rastaye tablighatesh bude

-- بدون نام ، Jun 7, 2009

شعار مردمی تظاهر کنندگان ایرانی تا پیروزی بر دیکتاتورها:
موج سبزم
سبز سبزم
من رها می کنم این وطن را:
آمدم آمدم تا که مانم
آمدم آمدم تا که مانم
------------------
ای برادر
خون خواهر
می چکد، می دهد این ندا را:
آمدم آمدم تا که مانم
آمدم آمدم تا که مانم
--------------------
خشم ملت
شور امت
می دهد هر دمم این ندا را:
آمدم آمدم تا که مانم
آمدم آمدم تا که مانم

-- yek hamvatan ، Jul 30, 2009

عکسِ سید ابراهیم نبوی با برادر لاجوردی منتشر شده است. لطفاً از ایشان توضیح بخواهید
http://iransos.com/photo/nabavi-lajevardi.jpg

-- بینام ، Aug 16, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)