تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

از ۲۶ اردیبهشت تا سوم خرداد ۱۳۵۷چه گذشت

سید ابراهیم نبوی

سی سال از انقلاب ایران می‌گذرد، انقلابی که امروز با ده‌ها روایت درست یا غلط برای نسلی که انقلاب را ندیده است، بازگو می‌شود.

ما در این برنامه قصد داریم تنها به بازگویی خبرهای سی سال قبل بپردازیم. منبع خبر ما روزنامه‌های وقت، کیهان و اطلاعات و گاهی نشریات مخالفان دولت است.

در این برنامه صرفا به بازگویی خبرهای سال 1357 پرداخته و از قضاوت درباره وقایع و حوادث حتی الامکان خودداری می‌کنیم. اولین برنامه روز 26 اردیبهشت پخش شد و به مرور خبرهای 19 تا 26 اردیبهشت پرداخت.

در این قسمت به مرور خبرهای 27 اردیبهشت تا سوم خرداد 1357 می‌پردازیم.

سه‌شنبه، 26 اردیبهشت 1357
دانشجویان ایرانی با پلیس آمریکا درگیر شدند

در جریان تظاهرات دانشجویان ایرانی مخالف حکومت در شیکاگو، که در مقابل سرکنسولگری شاهنشاهی ایران در شیکاگو صورت گرفته بود، صدها دانشجوی مخالف شرکت کردند.

در جریان این تظاهرات میان یکی از طرفداران دولت و دانشجویان مخالف درگیری نیز رخ داد. این تظاهرات با حضور پلیس مواجه شد و سرانجام منجر به دستگیری 173 نفر و مجروح شدن تعدادی از ماموران پلیس و دانشجویان شد. روزنامه کیهان هوایی در توضیح این خبر نوشت: «زد و خورد 650 دانشجوی کمونیست ایرانی با پلیس آمریکا»

چهارشنبه، 27 اردیبهشت 1357
نخست وزیر انگلیس از فروش اسلحه به ایران جانبداری کرد

جیمز کالاهان، نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور از فروش اسلحه به ایران و ایجاد کارخانه نظامی به ارزش 4/1 میلیارد دلار در اصفهان، دفاع کرد.

کالاهان در مقابل دو تن از نمایندگان چپ‌گرای مجلس که خواستار کاهش فروش سلاح به ایران و عربستان سعودی بودند، اظهار داشت: «بریتانیا از سیاست گسترش آزادی و همچنین از ثبات ایران حمایت می‌کند.» وی گفت: «ما امیدواریم که شاهنشاه مذاکرات خود را درباره مسایلی که مورد علاقه ایشان در جریان دادن آزادی است، ادامه دهند.»


پنجشنبه، 28 اردیبهشت 1357
در تهران 214 تظاهر کننده دستگیر شدند

به دنبال برگزاری تظاهرات پنجشنبه 27 خرداد در تهران، 214 نفر از تظاهرکنندگان بوسیله ماموران انتظامی و گارد شهربانی دستگیر شدند. تظاهرات روز پنجشنبه از ساعت 12 ظهر تا ساعت 4 بعد از ظهر در محدوده خیابان‌های ناصرخسرو، بوذرجمهوری، سیروس، چهارراه سرچشمه، کوچه دردار، خیابان امیرکبیر و ری اتفاق افتاد.

در این تظاهرات تعدادی از مردم و گروهی از نیروهای پلیس مجروح شدند و چندین شعبه بانک و اتومبیل تخریب شد. در همین روز تظاهرات دیگری توسط جوانان خیابان ژاله به راه افتاد که در آن چهار نفر دستگیر شدند.

این گروه که در مقابل مسجد فاطمیون اجتماع کرده بودند، در حالی که شعار می‌دادند، به سوی سه راه ژاله حرکت کردند. ماموران انتظامی در هنگام تعقیب چهار نفر از این افراد را که قصد داشتند وارد بیمارستان شفایحیائیان شوند، دستگیر کردند.

به نوشته‌ی روزنامه کیهان از 214 نفری که دستگیر و تحویل دادسرای تهران شدند، 102 نفر پس از رسیدگی به پرونده‌ی‌شان با قرار بازداشت به زندان رفتند. همچنین 29 نفر از بازداشت‌شدگان که به گفته‌ی پزشکی قانونی به سن هجده سال نرسیده بودند، به دادگاه اطفال اعزام شدند. پرونده‌ی‌ی شش نفر نیز به دادرسی ارتش ارجاع شد و به نوشته‌ی کیهان پرونده‌ی 77 نفر از دستگیر شدگان چند روز قبل هنوز در دست بررسی است.

جمعه، 29 اردیبهشت 1357
دو ایرانی به اتهام حمل هروئین به هلند دستگیر شدند

اداره مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد، با همکاری اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر کشور آمریکا و پلیس هلند، دو ایرانی را به اتهام حمل هروئین به کشورهای اروپایی دستگیر و زندانی کرد. این دو نفر متهم‌اند که 450 گرم هروئین را از ایران به هلند برده‌اند، یکی از این دو نفر در فرودگاه آمستردام دستگیر شد.

شنبه، 30 اردیبهشت 1357
اکثر دانشگاه‌های کشور در حال اعتراض و تعطیل

کلاس‌های درس اکثر دانشگاه‌های کشور به دنبال حوادث هفته‌ی گذشته به حال تعطیل درآمد. دانشگاه پلی‌تکنیک به حال نیمه تعطیل درآمد و دانشجویان این دانشگاه در تظاهراتی که در خیابان‌های اطراف انجام دادند، شیشه چند بانک را شکستند.

دانشجویان علم و صنعت نیز به عنوان اعتراض به حضور گارد در دانشگاه، به مدت دو هفته این دانشگاه را تعطیل کردند. شورای آموزشی علم و صنعت اعلام کرد که نیم‌سال دوم تحصیلی منحل می‌شود.

در دانشگاه آذرآبادگان نیز استادان در یک گردهمایی اعلام کردند که اگر ترم منحل شود و به دانشجویان نمره صفر داده شود، استادان از رفتن به کلاس‌های درس خودداری خواهند کرد.

در دانشگاه تهران، گروهی از دانشجویان به احتمال اخراج برخی دانشجویان اعتراض کردند. همچنین دانشگاه‌های ملی، رازی کرمانشاه، اصفهان، صنعتی آریامهر و صنعت نفت آبادان نیز در حال تعطیل و اعتراض به‌سر می‌برد.

شنبه، 30 اردیبهشت 1357
ترس و نکبت رایش سوم روی صحنه‌های تهران

نمایش «ترس و نکبت رایش سوم» اثر برتولت برشت توسط گروه دانشجویان هنرهای زیبای دانشگاه تهران روی صحنه رفت. کارگردانی این نمایش را ناصر یوسفی‌نژاد برعهده داشت و شریف لنکرانی نمایش برشت را به فارسی برگردانده بود.

شنبه، 30 اردیبهشت 1357
آیت‌الله گلپایگانی به بیمارستان رفت

آیت‌الله حاج سید محمدرضا گلپایگانی، یکی از مراجع شیعه به دلیل حمله قلبی به بیمارستان انتقال یافت. پزشکان معالج به علت ضعف و ناراحتی، هرگونه ملاقات را برای این مرجع تقلید ممنوع کردند. به نوشته‌ی روزنامه کیهان: دکتر باهری رییس بیمارستان و پزشک معالج ایشان گفت، خوشبختانه عارضه تازه‌ای ناشی از حمله قلبی در حضرت آیت‌الله دیده نشده است و ضربان نبض ایشان حدود 80 تا 84 است و فشار خون نیز حداکثر بین 13 تا 14 و حداقل بین 8 تا 8 و نیم در نوسان است، ولی مختصری کم خونی در سطح قدامی قلب دیده می‌شود. وی گفت: حضرت آیت‌الله 77 سال دارند.


آیت‌الله گلپایگانی

به فاصله یک هفته با بستری شدن آیت‌الله گلپایگانی، روزنامه کیهان هوایی در صفحه 10 روز سوم خرداد خبر سفر آیت‌الله مرعشی نجفی به لندن برای معالجه قلب و چشم را منتشر کرد.

هم‌زمان با سفر آیت‌الله مرعشی نجفی به لندن، آیت‌الله سید عبدالله موسوی شیرازی در سن 89 سالگی به علت سکته قلبی در بیمارستان شاهین فر مشهد بستری شد و آیت‌الله حاج میرزا محمد غروی توتونچی نیز به دلیل سرطان خون در سن 74 سالگی در تبریز درگذشت.

یکشنبه، 31 اردیبهشت 1357
وزارت علوم منحل می‌شود

جلسه‌ی هفت ساعته روسای دانشگاه‌های کشور در تهران تشکیل شد و گفته‌ی شد که به احتمال قوی وزارت علوم و آموزش عالی منحل خواهد شد. گفته‌ی شد که با انحلال این وزارتخانه، شورای هماهنگی دانشگاه‌ها و نیز یک وزیر مشاور وظایف وزارت علوم را برعهده خواهند گرفت.

دوشنبه، اول خرداد 1357
دانشجویان به اخلالگران اعتراض کردند

گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران که خود را طرفدار دولت می‌خواندند، طی نامه‌ای به جمشید آموزگار، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز، از تصمیم دولت مبنی بر مجازات آشوب‌گران حمایت کردند.

در این اطلاعیه آمده است: «کشورهایی که هرگز نتوانسته‌اند در مدتی چنین کوتاه این همه پیشرفت را ببینند، با فریب عده‌ای ناآگاه سعی نموده‌اند تا با حمله به مراکز آموزشی و دانشگاهی کشورمان، مانع از پیشرفت سریع کشور گردند، غافل از اینکه ملت ایران به‌ویژه دانشجویان عصر رستاخیز هرگز اجازه نخواهند داد که عده‌ای اخلالگر و فریب‌خورده از فضای آزادی که برای پیشرفت ایران ایجاد شده، به نفع بیگانگان سوء‌استفاده نمایند. چون همه ما معتقدیم که: چو ایران نباشد تن ما مباد.»

دوشنبه، اول خرداد 1357
زیباترین پلاژهای زمستانی در چابهار ساخته می‌شود

روزنامه اطلاعات نوشت، زیباترین پلاژهای زمستانی و در سطح بین‌المللی در چابهار واقع در کرانه‌ی عمان در دست ایجاد است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این پلاژها در زمستان آینده قابل استفاده خواهد بود.

به موجب برنامه‌هایی که در دست است، پلاژ زمستانی چابهار در نوروز آینده از تمامی امکانات تفریحی و رفاهی برخوردار خواهد بود. هم‌زمان با راه‌اندازی این پلاژها پروازهای هوایی چابهار و زاهدان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر اعلام شد که در کناره دریاچه‌ی رضاییه نیز واحدهای مجهز و تازه پذیرایی با امکانات ویژه برای گردشگران ساخته می‌شود.

دوشنبه، اول خرداد 1357
آمریکا به ایران هواپیمای نظامی می‌دهد

وزارت دفاع آمریکا طرح فروش هواپیما به ایران و ژاپن را به ارزش 414 میلیون دلار به اطلاع کنگره این کشور رساند. این طرح شامل شش فروند از صد فروند هواپیمای جنگنده اف 15 است که ژاپن خریداری می‌کند. معامله با ایران نیز شامل ده فروند هواپیمای مک دانل دوگلاس آر اف 4 نوعی هواپیمای اکتشافی جهات فانتوم به ارزش 170 میلیون دلار است.

دوشنبه، اول خرداد 1357
دو هزار پزشک ایتالیایی خواستار کار در ایران شدند

به نوشته‌ی روزنامه کیهان هوایی، بیش از دو هزار پزشک ایتالیایی با ارسال نامه به ایران خواستار انجام کارهای درمانی و پزشکی در ایران شدند. به نوشته‌ی این روزنامه، مسوولان وزارت بهداری و بهزیستی درحال بررسی شرایط و تخصص این دو هزار پزشک داوطلب ایتالیایی هستند.

وزارت بهداری اعلام کرد که بیشتر تمایل دارد که پزشکان ایرانی مقیم خارج به ایران برگردند و تاکنون نیز در سفر اخیر هیات ایرانی، 50 پزشک مقیم خارج تمایل خود را به بازگشت به کشور و انجام وظیفه در روستاها اعلام کردند.

به گفته‌ی وزارت بهداری، در خرداد 1357 تعداد 200 پزشک و 500 پرستار خارجی در ایران خدمت می‌کردند که قراردادهای‌ آنها دو ساله بود و در صورت وجود رضایت قرارداد پس از دو سال تمدید می‌شد.

دوشنبه، اول خرداد 1357
دیدار فرح دیبا از جنوب تهران

فرح دیبا، ملکه ایران به مدت سه ساعت از خیابان‌های پرجمعیت جنوب تهران بازدید کرد و از نزدیک با گروه‌هایی از مردم گفت‌وگو کرد.

وی از یک مدرسه راهنمایی تحصیلی در خیابان شوش و مرکز رفاه خانواده در دولاب دیدن کرد. این دیدار که در مسیر میدان ژاله، میدان خراسان، خیابان شهباز، خیابان ری، میدان شوش، خیابان شوش، میدان غار، خیابان آهنگ، شهباز جنوبی و خیابان ژاله بود، بدون اطلاع و پیش‌بینی قبلی صورت گرفت.

وی مانند سایر سفرهای شهرستانی و دیدارهایش از جنوب تهران با مردم گفت‌وگو کرد و شاهد فعالیت و زندگی روزمره مردم بود. به نوشته‌ی روزنامه کیهان، در خیابان شوش و دولاب گروهی از مردم به دور ملکه حلقه زده و مسایل محلی خود را با وی در میان گذاشتند. وی پس از این دیدار دستوراتی برای ایجاد فضای سبز و باغ‌های عمومی برای استفاده مردم صادر کرد.

دوشنبه، اول خرداد 1357
پنج فیلم ایرانی در جشنواره کن به نمایش درآمد

سینمای ایران در سال 1357 با پنج فیلم در جشنواره کن فرانسه شرکت کرد. فیلم «اوکی مستر» که نام قبلی آن «سیندرلا» بود و توسط پرویز کیمیاوی کارگردانی شده است، در بخش «دو هفته کارگردانان» نمایش داده شد.


پوستر فیلم طبیعت بی‌جان

در بخش بازار فیلم نیز فیلم‌های مستند «بلوط» و «آزار سرخ» ساخته‌ی غلامحسین طاهری‌دوست، فیلم «طبیعت بی‌جان» سهراب شهیدثالث و «دایره مینا» از داریوش مهرجویی به نمایش درآمد.

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
سفیر آلمان: نیروگاه هسته‌ای بوشهر به زودی آماده تحویل است

گرهارد ریتزل سفیر آلمان فدرال در ایران اعلام کرد دو نیروگاه اتمی بوشهر که به ارزش 10 میلیارد مارک ساخته می‌شود، به زودی آماده تحویل است و آلمان چهار نیروگاه هسته‌ای دیگر به ارزش 20 میلیارد مارک در ایران خواهد ساخت.

دو شهرک مجهز به نام‌های هلیله و بندرگاه برای سکونت بیش از هشت هزار نفر از کارکنان نیروگاه که پنج هزار نفر آنان ایرانی و بقیه خارجی هستند ایجاد شده است.

همچنین در مصاحبه‌ای با حضور سیروس منظور، قاسم عربیان و حمید رفیع‌زاده معاونان سازمان انرژی اتمی ایران اعلام شد که این سازمان در 54 طرح مختلف اکتشاف اورانیوم در پنج قاره جهان مشارکت کرده است و تاکنون 28 هزار تن اورانیوم نیز برای مصرف نیروگاه‌های هسته‌ای داخلی که از سال 1359 راه‌اندازی خواهند شد، خریداری کرده است.

مسوولان انرژی اتمی تاکید کردند، تاکنون در 50 نقطه ایران با آثاری از اورانیوم برخورد شده است که بررسی‌ها برای تشخیص منابع اصلی ذخایر ادامه خواهد داشت. در این جلسه گفته شد که نیروگاه‌های هسته‌ای 5 و 6 در نزدیکی اصفهان و نیروگاه‌های 7 و 8 در نزدیک ساوه نصب‌ می‌گردند.

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
هم‌زمان با گسترش درگیری لایحه استقلال دانشگاه‌ها تهیه شد

جمشید آموزگار، نخست‌وزیر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «به زودی لایحه‌ی مربوط به استقلال دانشگاه‌ها به مجلس داده می‌شود.» وی گفت: «دولت معتقد به استقلال دانشگاه‌هاست و دانشگاه‌ها باید بوسیله هیات‌های امنا اداره شوند.»


جمشید آموزگار

وی اعلام کرد که چون دولت تمام هزینه‌ی اداره‌ی دانشگاه‌ها را می‌پردازد، در درجه‌ی اول در نظر دارد که نیروی انسانی در حال تحصیل را متناسب با نیازهای اداری کشور بپذیرد و از سوی دیگر از اکثریت دانشجویانی که می‌خواهند درس بخوانند، اما از سوی اقلیت دانشجویان تهدید می‌شوند، نظم و آرامش دانشگاه‌ها را تامین کند.

وی گفت: «وظیفه هیات‌های امنا و مسوولان دانشگاه‌ها برقراری نظم دانشگاه است.» آموزگار گفت: «برای چی این دولت به دانشجو که تحصیلاتش رایگان است، پول توجیبی هم بدهد که بیاید آنجا و شیشه بشکند و میکروسکوپ بشکند و بگوید نمی خواهم درس بخوانم.»

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
سخنگوی دولت: دولت بر اوضاع کاملا مسلط است

داریوش همایون، سخنگوی دولت در یک مصاحبه به شایعات نگران‌کننده‌ای که میان مردم پایتخت پراکنده شده است، پاسخ داد و تاکید کرد که مخالفان برای آشفتن مردم جنگ روانی راه انداخته‌اند، ولی دولت منابع آشوبگران را شناخته است و در مجازات این افراد شدت عمل نشان خواهد داد.

وی گفت: «دولت به مسوولان دستور اکید داده است که در برابر هرگونه آشوب با نهایت شدت عمل برخورد کنند.» داریوش همایون گفت: «سیاست دولت در دو سه ماه اخیر این بود که ضمن انجام وظایف خود با ملایمت برخورد کند و همین ملایمت باعث سوء‌تعبیر شد و خیال کردند دولت دچار ضعف یا غفلت شده است.»

وی گفت: «ماهیت واقعی این عناصر و بی‌اهمیت بودن‌شان در مقابل 35 میلیون نفر جمعیت ایران که به شاه و مملکت علاقه دارند، در این وقایع اخیر آشکار شد.»

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
مطرح شدن بحث فساد دولتی

به دنبال شایعات جدی در مورد وجود فساد مالی در دولت و مطرح شدن
بحث فساد دولتی، محمد یگانه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، چهار معاون خود را به حضور شاه معرفی کرد. وزیر اقتصاد اعلام کرد که تغییراتی در سایر سطوح وزارت اقتصاد و دارایی نیز صورت گرفته است.

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
نخستین شورای مرکزی حزب رستاخیز تشکیل شد

نخستین شورای مرکزی حزب رستاخیز، با پیام شاه ایران و با سخنان جمشید آموزگار، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز آغاز شد. در این شورا در نخستین مرحله 55 نفر اعضای دائم هیات اجرایی از میان 1900 نفر شرکت‌کنندگان در شورای مرکزی برگزیده می‌شوند.


نمایی از گردهمایی‌های حزب رستاخیز

وظیفه‌ی اصلی شورای مرکزی تصمیم‌گیری در مورد مسایلی است که از سوی دبیرکل، که نخست وزیر ریاست آن را برعهده دارد، به شورا ارجاع می‌شود. همچنین این شورا به تایید صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات دو مجلس و انجمن‌های محلی می‌پردازد.

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
نمایشگاه عکس‌های کاوه گلستان برگزار شد

نمایشگاه عکس‌های کاوه گلستان در تالار عبید برگزار شد. این نمایشگاه شامل 150 عکس از زندگی روسپیان، کارگران ساختمانی و بخش کودکان بیمار در یک آسایشگاه روانی است و به معرض تماشای عموم گذاشته شد.


روسپی، عکسی از کاوه گلستان

کاوه گلستان که در کنار کار خود به عنوان خبرنگار عکاس این تصاویر را گرفته است، به گفته‌ی خودش به مدت یک سال و نیم با این انسان‌ها زندگی کرده و پس از ایجاد رابطه انسانی با آنان به عکاسی پرداخته است.

سه‌شنبه، دوم خرداد 1357
رفعت معماران و سلیمان پیوسته‌حاجی‌محله کشته شدند

به نوشته‌ی روزنامه اطلاعات، ماموران امنیتی در جریان گشت‌زنی در خیابان به یک زن و مرد مشکوک شده و چون با مقاومت مسلحانه آنان مواجه شدند، اقدام به تیراندازی کردند.

در این درگیری نخست سلیمان پیوسته‌حاجی‌محله که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود، شدیدا زخمی شد و پس از انتقال به بیمارستان کشته شد. اما رفعت معماران موفق به فرار از دست ماموران شد، وی نیز روز پنجم خرداد توسط مامورین امنیتی در خیابان دیده شد و پس از درگیری مسلحانه وی نیز در حالی که نارنجکی به سوی ماموران پرتاب کرده بود، کشته شد.


چهارشنبه، سوم خرداد 1357
تیم ملی ایران پس از سه مسابقه‌ی اروپایی به ایران بازگشت

تیم ملی فوتبال ایران که پس از یک بازی درخشان در مقابل فرانسه با نتیجه دو بر یک شکست خورده بود، در مقابل تیم اف‌ث بروژ نایب قهرمان اروپا قرار گرفت.

این تیم بلژیکی که بیشتر از اعضای ذخیره خود برای بازی با تیم ملی ایران استفاده کرده بود، با نتیجه یک بر یک با تیم ایران مساوی کرد. قاسم‌پور زننده تنها گل ایران در این بازی بود. تیم ایران در بازی پایانی با نتیجه سه بر صفر به تیم سن ژرمن باخت. پس از این بازی تدارکاتی تیم ملی ایران روز 5 خرداد برای شرکت در بازی‌های آرژانتین عازم این کشور خواهد شد.

همچنین تیم ملی «ب» ایران در مسابقه با تیم غنا، قهرمان آفریقا که در تهران برگزار شد، با نتیجه سه بر صفر پیروز شد. گل‌های ایران را در این بازی، مسلم خانی، خلیلیان و پرویز مظلومی راهی دروازه تیم ملی غنا کردند.


آلبومی از فرهاد

چهارشنبه، سوم خرداد 1357
سفر و آوار و سال 2000

ده ترانه پرفروش هفته اول خرداد سال 1357 به این ترتیب معرفی شد:
سفر (ابی)، آوار (فرهاد)، سال 2000 (داریوش)، سلام همسایه (حبیب)، غریب (شماعی‌زاده)، خداحافظ (هایده)، مناجات (ستار)، قبله‌گاه (مهستی)، غربت (ابی)، طلاق (گوگوش)

چهارشنبه، سوم خرداد 1357
لطیفه‌ی هادی خرسندی در اطلاعات خارج از کشور

هادی خرسندی، طنزنویس روزنامه اطلاعات خارج از کشور، روز دوم خرداد در ستون طنز این روزنامه این نوشته‌ی را منتشر کرد:

توی اتوبوس، آقایی رو کرد به مردی که بغل دستش نشسته بود و پرسید:
- آقا، ببخشید، جنابعالی افسر ارتش آمریکا هستید؟

- نه خیر.

- گروهبان ارتش آمریکا هستید؟

- خیر آقا.

- اصلا جنابعالی آمریکایی هستید؟

- نه جانم.

- خارجی هستید؟

- خیر.

- الغای کاپیتولاسیون را قبول دارید؟

- بعله.

- مشمول مقررات کنوانسیون وین هم نیستید؟

- نه خیر آقا، منظورتان چیست؟

- هیچی آقا، منظورمان این است که پس لطف بفرمایید پایتان را از روی پای بنده بردارید. از وقتی کنار بنده نشستید خواستم خدمتتان عرض کنم پای بنده را لگد کرده‌اید، ولی ترسیدم مسوولیت داشته باشید. حالا که خاطرم جمع شد بی‌زحمت پای بنده را مرخص بفرمایید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

vaghaan keshvar dar hale pishraft bood,ki nakhast ma roo be jolo berim. bavaram nemishe khode ma?

-- بدون نام ، May 25, 2008

Dear Editor,Please writ the name of news (sources)by date of article, so we also know where this was published

-- k ، May 25, 2008

روزنامه کیهان ننوشته بود که رفعت معماران و سلیمان پیوسته‌حاجی‌محله عضو سازمان چریکهای فدایی خلق ایران بودند یا شما خبرهای کیهان ۳۰ سال پیش را هم سانسور می کنید؟

-- کمونیست ، Jun 14, 2008

سی‌ سال گذشت و ما هنوز دنبال همون اهدافی هستیم که سی‌ ساله پیش براش خون دادیم. من روز سالگرد انقلاب بیررن میرم و به آسمان فریاد می‌کنم لا اله الالله یا امام خمینی روحت شاد خودت نجات ده مردم بیچارهٔ ایران رو. هیچ باورم نمیشه که همین حکومتی که امام عزیز بر قرار کرد باعث سختی مردم ایران بشه و یک بار دیگه باید برم تو خیابون و فریاد بکشم.لا اله الالله.

اقای رفسنجانی در رابطه به دولت کنونی گفتند؛ دولت نهم مردم را به گریه اورده۰خدا به مردم زجر کشیده ایران رحم کنه واز ظلم ظالمین نگذره چقدر بین رهبرهای ما کشمکش هست و چقدر از ریس جمهور باهوش یا بیهوش ما جناب احمدی نژاد انتقاد میکنند


-- cassandan ، Jan 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)