تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
میهمانی سفارت انگلیس به روایت یک شاهد

حرکتِ خودجوشِ ازپيش‌اعلام‌شده

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

گفت‌وگو را از «اینجا» بشنوید.

در پی برگزاری مراسم سالگرد تولد ملکه‌ی انگلیس در سفارت این کشور در تهران با اعتراض گروه‌هایی از دانشجویان و بسیج تا ساعت‌ها خیابان‌های اطراف این سفارت مسدود شد و همچنین در برخی از مناطق حضور تجمع کنندگان پلیس با گاز اشک‌آور نسبت به متفرق کردن معترضان اقدام کرد. این گروه‌ها که به حضور میهمانان ایرانی و برگزاری این جشن در سفارت اعتراض داشتند با شعارهای «دیگ پلوی انگلیسی را بر سرتان خراب خواهیم کرد»، «نوکران انگلیس خجالت، خجالت» و همچنین پرتاب سنگ و رنگ به سوی سفارت انگلیس اعتراض خود را ابراز کردند. رسانه‌ها با عنوان حرکتی خودجوش از این تجمع که ظاهراً مجوزی هم از وزارت کشور نداشته است یاد کردند اما تلويزیون و برخی رسانه‌ها قبلاً در مورد برگزاری این جشن اعلام کرده بودند و این خود نکته در ایجاد این «حرکت خودجوش» محسوب می‌شود. در پی این حادثه با یکی از حاضران در مراسم صحبتی کردم که در پی می‌آید.


شنیدیم که در مراسم روز تولد ملکه در سفارت انگلیس مشکلات و مسائلی پیش آمده. شما به عنوان یکی از حاضرین می‌توانید برای ما بگویید چه اتفاقی افتاده؟

تا آنجا که من می‌دانم این مراسم به عنوان یک روز ملی در انگلیس برگزار می‌شود و به همین ترتیب در نمایندگی‌ها و سفارت‌های این کشور در تمام جهان هم چنین مراسمی هست. درست مانند روز ملی در کشور جمهوری اسلامی ایران. از میهمان‌هایی که از وزارت‌خانه‌ها و ارتباطات دولتی و غیردولتی برخوردارند دعوت می‌شود. این مراسم هم مانند همیشه و هرساله برگزار شد و دلیل این اتفاق را من چیزی جز هجمه‌ی تبلیغاتی و فضاسازی که شد نمی‌توانم بدانم. این تحریک باعث شد که عده‌ی قلیلی (حدود صد نفر) بعد از تبلیغات متعدد رسانه‌های مشخصی در خیابان فردوسی جلوی سفارت گرد آمدند و ضمن توهین به افرادی که در این مراسم شرکت کرده بودند، زدند و بردند. حقیقتاً احساس می‌کنم این دوستان هدف ارعاب داشتند. شرکت‌کنندگان در این تجمع برخی آنقدر جوان بودند که من فکر می‌کنم از شعارهایی که می‌دادند چندان اطلاعی هم نداشتند.

آیا در برگزاری مراسم خللی وارد شد؟

به‌رغم این حضور و تجمع، مراسم در باغ سفارت و با حضور حداقل پانصد، ششصد نفر برگزار شد. مراسم هم بدون سرو مشروبات الکلی و به نوعی مقید به برخی قیود بود. در مراسم، سفیر سخنانش را با سرود جمهوری اسلامی آغاز کرد.

پس این مراسم بار اولی نبود که در سفارت انگلیس در تهران برگزار می‌شد؟

خیر؛ این مراسم از زمانی که کشور انگلیس در ایران سفارت دارد هرساله به عنوان روز ملی برگزار می‌شود.


آیا هشداری در خصوص احتمال بروز این تجمع به سفارت داده شده بود؟

تنها منبعی که می‌توانست مورد توجه قرار بگیرد همان اطلاعاتی بوده که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند. تا آنجا که من می‌دانم خیر، اطلاعات و یا هشدار خاصی در این مورد از دستگاه‌های انتظامی دریافت نشده و اساساً فکر می‌کنم برگزاری هر نوع تجمعی نیاز به مجوزهای قانونی دارد. زمانی که اخبار بیست‌وسی در روز چهارشنبه اعلام می‌کند که یک حرکت خودجوش اتفاق خواهد افتاد، این به ذهن خطور می‌کند که حتماً این تجمع مجوزی نداشته است. اما به هر حال کشور میزبان موظف است که از نمایندگان خارجی و میهمانان‌شان حمایت کند. بعد از این اتفاق ما در بدو امر دیدیم که تعداد پلیس افزایش یافت اما در اواخر از بعضی میهمانان شنیدیم که حتی از طرف پلیس «نواخته» هم شده‌اند. به تعداد زیادی اتومبیل ضربه خورد و شیشه‌های آنها شکسته شد. من این کارها را از مصادیق ورود به حریم خصوصی افراد می‌دانم.

ما در عکس‌ها دیدیم که بعضی از همین تجمع‌کنندگان جلوی میهمانانی را که از سفارت خارج می‌شدند می‌گرفتند، آیا پلیس در این زمینه اقدامی نکرد؟

تا آنجا که من مطلع هستم هیچ‌گونه حرکتی از سوی پلیس برای جلوگیری از این حرکات انجام نگرفت. کما اینکه از بسیاری افراد انگار که کار ناشایستی کرده‌اند عکس هم گرفته می‌شد و پلیس هم هیچ دخالتی نمی‌کرد. شما حتا اگر در همان عکس‌ها هم نگاه کنید می‌بینید پلیس به صورت مظلومانه‌ای ایستاده است و نگاه می‌کند.


در مناسبات مرسوم این قبیل مراسم‌های رسمی پلیس نباید جدی‌تر باشد؟

به نظر من باید جدی‌تر برخورد شود، چون حفاظت از اشخاص و هر کسی که به آنجا رفت‌وآمد می‌کند بر عهده‌ی پلیس است. در واقع اینها کسانی بودند که نظم عمومی را مختل کرده بودند و پلیس باید رفتار قاطع‌تری نشان می‌داد.

اعتراضی از این بابت از سوی مسؤولان سفارت مطرح نشده؟

نمی‌توانم پاسخی بدهم چون هنوز در جریان نیستم. اما من به عنوان کسی که آنجا بودم احساس می‌کردم مهم‌ترین چیزی که از نظر اجتماعی آنها را درگیر می‌کرد این بود که مهمانانشان به سلامت از آنجا خارج شوند و مشکلی برایشان ایجاد نشود. این فکر می‌کنم درست به عکس فکر کسانی بود که در بیرون حضور داشتند.

آیا تجمع به جهت اعتراض به برگزاری یک مراسم در سفارت بود یا به شرکت برخی ایرانیان در این مراسم؟

به نظر می‌آید با توجه به مطالبی که در مطبوعاتی دیده شد هر دو آنها بود. اظهار می‌شد که اینها برای ملکه در اینجا جشن برپا کرده‌اند و عده‌ای ایرانی نیز را دعوت کرده‌اند. سه هفته قبل هم همان اخبار بیست‌وسی با ذکر خبر اعلام کرده بود: قابل توجه مسؤولان امنیتی! قرار است یک چنین مهمانی در تهران راه بیفتد و حتا برخی مطبوعات این مسؤولان را به بی‌فکری متهم کرده بودند که چرا از خود عکس‌العمل نشان نداده‌اند.

تا این لحظه سفارت اعتراض رسمی نسبت به این موضوع داشته است؟

تا این لحظه نمی‌دانم. روز کاری سفارت از بامداد یکشنبه آغاز می‌شود. به هر حال متأسفم که آن‌چه شأن کشور میزبان را زیر سؤال می‌برد این است که چرا اجازه‌ی وقوع چنین اتفاقاتی داده می‌شود. ما بارها دیده‌ایم اتفاقات دیگری که در سطح شهر افتاده به طرفة‌العینی جمع شده، به نظر می‌آید اگر عزم و اراده‌ای برای رفع بود این کار انجام می‌شد.

شرکت‌کنندگان ایرانی حاضر در میهمانی از کدام قشرها بودند؟

از همه اقشار بودند. جالب است بدانید یکی از معاونان برجسته‌ی وزارت امورخارجه نیز در آنجا حضور داشت. طیف خاصی نبودند. دولتی و غیردولتی.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اون فسمت تاريخ ايران كه در سفارت فخيمه بست‌نشين داشتيم ، هميشه مورد تنفرم بوده است . يعني اوج حماقت و بي‌خبري و بلاهت .
حال مي‌خواهد با عبا و عمامه آن روز باشد و يا با ادا و اطوار اين جماعت الكي خوش و بي‌هويت مثلاً منورالفكر. دلم مي‌خواهد بدانم از كدام قماش هنرمند داخل يا مدعو بودند . ياد حرف سهراب سپهري مي‌افتم « ايران ماداران خوب ، غذاهاي لذيذ و روشنفكران بد دارد» . و لنين هم بجا مي‌گويد اين روشفكران خرده بورژوا هميشه ميل به خيانت دارند. شعار آن تصوير هم بجاست خجالت خجالت .
زنده باد ايراني مانند همان جوان برومند در تصاوير بالا

-- كليد ، Jun 18, 2007

رويشان سياه....
نوكران انگليسي را مي گويم
واقعا با اينهمه جناياتي كه در طي سالهاي متمادي بر ضد ايراني كرده اند جاي شرم دارد
....
خاك بر سر شما با اين طرز تفكرتون تازه خوبه نكشتنتون.
بوي پول انگليسي مستتان كرده
متاسفم براي همتان

-- ميم ، Jun 18, 2007

راستی . وقتی برای 22 بهمن در کشورهای خارجی جشن گرفته میشود باز هم این اتفقات میافتد یا فقط مرغ همسایه غازه؟از برادرا ن عزیزخواهش دارم فقط کمی تاریخ را بخوانند و ببینند که این برادران روس بودند که در روز عاشورا چندین نفر را از جمله یک روحانی را به دار کشیدند و حرم امام رضا را به توپ بستند ونه انگلیسیها و من تا حالا ندیدیم برادران خودجوش!!!!به این مسئله اعتراض کنند علتش هم مشخص نیست!!!!یکی از برادران خودجوش .التماس دعا !

-- hamed ، Jun 18, 2007

زیاد مهم نیست بار اولمان که نیست، تازه جایی خوانده ام که در اوایل انقلاب این تفکر در میهمانی شامی رسمی در پاریس شروع به حرکات انقلابی و ارشاد / مدل وحشتی/ این کافران می کنند. از همان ابتدا هم نمی دانستیم که معنی سفارت چی هست، بقول کامنت گذار بالا/ برادر کلید/ از سفارت بعنوان محل بست نشینی استفاده می کردیم. فقط نمی فهم چرا این برادر کلید همه تنفرش را به سوی بست نشینان و سفارت فخیمه پرت می کند و نه به سوی عوامل وادار کننده به بست نشینی. ضمنا توصیه می کنم که حرف لنین را باور کنید که جز این هم نیستیم اما گفته سهراب را زیاد جدی نگیرید، یا سلیقه آبگوشتی داشته، یا غذاهای دیگران را نخورده بوده و یا اینکه مطابق معمول مامان لوس بازی اش گل کرده بوده است. مهدی هلند

-- مهدی ، Jun 18, 2007

to har keshvari azin balaha sare onaii ke doseshon nadaran miofte faghat chon resaneii nemishe dalil nemish nabashe mesle consolgari iran dar aragh

-- بدون نام ، Jun 18, 2007

chandan ba farhang nistim ke be chize khasi ehteram begozarim. khabare ajibi baraye man nabood

-- rouzbeh ، Jun 18, 2007

سفارت انگليس خاك كشور انگليس است اگر شما جشن تولد مادرتان باشد خوشتان مي آيد همسايه هايتان بريزن و مهمانان شما را ضرب و شتم كنند ! قيافه جوان برومند ! (كامنت اول) در عكس با آن ريش بلند ريشه [...] را فاش مي كند !

-- SHIVA ، Jun 18, 2007

اون برادران فشار عزيز كه شرکت کنندگان در اين ميهماني رو مواجب بگير دولت انگليس خطاب مي کنند بهتر بگن که جيره مواجبشون رو از کجا ميگيرن. دوست عزيز مصاحبه کننده شما هم آخر گزارشت رو چرا خوردي. ميگذاشتي اسم اون معاون وزير رو ذكر کنند يا اينکه کلا پخش نمي کردي. در ضمن روز ملکه براي انگليسي ها مثل روز روز وروده خميني براي دوستاي فشار عزيز هست پس لطفن بشينيد سر جاتون ودست ازهوچي گري برداريد به اسم دانشجو.

-- farjam ، Jun 18, 2007

اوه اوه، معلومه که اینجا جای یه مشت بچه حزب الهی و بچه بسیجیه... خدافظ شما...

-- soheila ، Jun 18, 2007

مي خواستم به اقاي مهدي بگم مثل اينكه فقط اسمي از ايراني برات مانده متاسفم

-- ليلا ، Jun 18, 2007

خدمت لیلا خانم عرض کنم، اگر منظورتان اسم منه که اون هم عربی است. متوجه بقیه تاسف شما نشدم!! مهدی هلند

-- مهدی ، Jun 19, 2007

پلوی انگلیسی را در این‌جا می‌توانید ببینید.
http://1saoshyant.blogspot.com/2007/06/blog-post_19.html

-- سوشیانت ، Jun 19, 2007

خیلی جالبه که برادران خود جوش از آبروی ایرانی با مدرک تاریخی بست نشینی دفاع می کنن ولی همین برادرا اگه تاریخ رو بخونن می فهمند که همون موقع هم روحانی برجسته شیخ فضل خیلی کارا کرد که مردم برن اونجا یعنی همون فرمی که حالا برادرای خود جوش دارن براش سینه چاک می دن.
روشنفکر اگه سفید خیانت می کنه شما سیاه خیانت می کنید با کمی قرمز پررنگ ( خونی )

-- محمد ، Jun 19, 2007

an chiz ke aian ast che hjat be bayan ast
khoda lanat kone onoiro ke mikhan eslam va iaran o irani ro az ham joda konan

-- mohamad ، May 20, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)