تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

دستگیری‌های آذربایجان در چند روز گذشته

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

در چند روز گذشته پنج فعال آذربایجانی به دلیل شرکت در مراسم سوگواری یکی از فعالان آذربایجانی توسط اداره اطلاعات تبریز دستگیر شده اند که پس از دستگیری جهت تشکیل پرونده به دادسرا اعزام شده اند. از سویی سه فعال آذربایجانی که پیش از این حکمی برایشان صادر شده بود بازداشت شدندتا حکم در موردشان اجرا شود. علی حسین نژاد هم که پیش از این برای تحمل حکم در زندان بود در اولین مرخصی که توانسته بود به خانه بیاید دوباره به اتهام دیگری دستگیر شده که این امر بر خلاف تمام رویه های حقوقی است.

Download it Here!

در مورد این مسائل یاشار حکاک پور سخنگوی انجمن دفاع از سیاسی آذربایجانی در ایران ( آداپ ) توضیحاتی داده است، او در خصوص وضعیت این افراد اشاره می کند:

نوید مشکات، مدینه قاسمی، آیدین تقی پور، محمد محمد لو و جواد رمضان از فعالین مدنی در آذربایجان روز جمعه ۱ آبان ٨٨ بعد از شرکت در مراسم سالگرد مهندس امانی بازداشت شده بودند که همگی بعد از چهار روز آزاد شده اند.
بازپرس پرونده قاضی هاشم زاده بعد از مطالعه پرونده اتهامات وارده که از سوی اداره اطلاعات به این افراد نسبت داده شده بود را بی اساس دانسته است. این مورد یکی از موارد بارز بازداشت خودسرانه است که وزارت اطلاعات بدون هماهنگی با قاضی و بدون در دست داشتن مدارکی اقدام به بازداشت افراد می کند.

بازداشت این افراد زمانی اتفاق افتاده که آنها پارچه نوشته های تسلیت به زبان، ترکی در دست داشتند و سرودهای ملی آذربایجانی را می خواندند.

مدینه قاسمی یکی از این فعالین که بازداشت شده قبلا هم در ۲۰ آذر ٨۷ بازداشت شده بود و شعبه یک دادگاه انقلاب ارومیه بعد از ۲۵ روز بازداشت موقت،ایشان را به دوسال حبس تعلیقی محکوم کرده بود.
ماموران امنیتی قبل از اینکه مراسم سالگرد مهندس امانی برگزار شود خانواده امانی را تهدید کرده بودند و آنها را از برگزاری مراسم منع کرده بودند.

غلامرضا امانی از مدافعان هویت آذربایجانیها در ایران محسوب می شود و زندانی سیاسی سابق است که روز ٣ آبان ۱٣٨۷ طی حادثه رانندگی در جاده اهر به تبریز جان باخته بود و عده ای از آذربایجانی ها احتمال می دهند حادثه ای که برای وی پیش آمده از طرف مامورین حکومت ایران برنامه ریزی شده باشد.

چند فعال دیگر هم در اردبیل دستگیر شده اند وضعیت آن‌ها به چه ترتیبی است؟

بله رحیم غلامی روزنامه نگار نشریات محلی استان اردبیل و بهروز علیزاده و ودود سعادتی از فعالین ملی آذربایجانی در اردبیل روز چهارشنبه ۶ آبان بازداشت و برای اجرای حکم یک سال زندانشان به زندان اردبیل منتقل شده اند.
این افراد ۲۲ فروردین ۸۷ توسط مامورین اداره اطلاعات اردبیل بازداشت شده بودند که پس از ۲۰ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند. به گفته خانواده های این فعالین آنها در دوران بازداشت و در مدت ۲۰ روزه از طریق دادن شوک الکتریکی به نقاط حساس بدن و بیخوابی مفرط برای گرفتن اقرار به کارهایی که انجام نداده اند تحت فشار شدید قرار گرفته اند.

شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل در بهمن ۸۷ طی حکمی این افراد را به پنج سال حبس تعزیری در زندانهای بجنورد، سمنان و همدان محکوم کرده بود اما دادگاه تجدید نظر با رد اتهام تشکیل گروه، اتهام جدید تبلیغ علیه نظام را به این افراد نسبت داد که بر همین اساس حکم یک سال حبس را به این افراد داد و این افراد را به یک سال زندان محکوم کرد.
این افراد از سال ۸۵ بارها به خاطر خواستن خواسته های زبانی و ملی آذربایجانیها بازداشت شده اند و احکامی نظیر ۱۵ ماه و ۶ ماه زندان را تحمل کرده اند.

علاوه از این سه نفر، عسگر اکبرزاده فعال دیگر آذربایجانی که همراه این افراد دستگیر شده بود پرونده شان در دادگاه تجدید نظر است. حکم بدوی که برای ایشان صادر شده پنج سال حبس در زندان زاهدان است که هنوز دادگاه تجدید نظر جوابی در مورد تجدید نظرخواهی ایشان نداده است.

یکی از فعالان ترک به نام علی حسین نژاد ظاهرا وقتی که برای مرخصی از زندان خارج شده است توسط دستگاه امنیتی دوباره دستگیر شده است. ایشان مگر در حین گذراندن دوران محکومیتش نبوده پس چطور دوباره دستگیر شده اند؟

بله متاسفانه آقای حسین نژاد زمانی که برای مرخصی آمده بودند دستگیر شده اند. مامورین امنیتی ایشان را روز ۴ مهر ۸۸ بازداشت کرده اند و ایشان بعد از دو هفته بازجویی در ماکو به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده اند و تا حالا هیچگونه تماسی با خانواده شان نداشته اند.

آن چیزی که عنوان می شود و منابع محلی اعلام می کنند بعد از اینکه سی دی های اعتراضات اخیر به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سطح شهر ماکو پخش شده آقای حسین نژاد را بازداشت کرده اند.

علی حسین نژاد اصل علاوه از حکم هشت ماهه ای که تحمل می کردند حکم دیگری هم داشتند که در رابطه با شرکت در اعتراضات یک خرداد ۸۵ و در اعتراض به کاریکاتور چاپ شده در روزنامه ایران صادر شده بود که قاضی برای ایشان حکم ۵۰۰ هزار تومان جزای نقدی بدل از ۱۰ ماه حبس صادر کرده بود اما متاسفانه قاضی در عملی غیر قانونی این حکم را عوض کرده اند و ایشان را دوباره به ده ماه زندان محکوم کردند که این حکم بعد از ۱۸ ماه تغییر می کند و حکم جدید به ایشان ابلاغ شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

تجزیه طلبان کوتاه فکر هیچ جایی درمبارزات ملی مردم ایران ندارند.

-- آرش ، Nov 7, 2009

arashkhan ma hoghooghe khodemoon ra mikhayim va tarjih avvalemoon fedralisme

-- amir ، Nov 7, 2009

آرش خان شما را با مبارزات ملی و با این طرز تفکرتان فی امان الله ...

-- ترک اوغلان ، Nov 7, 2009

در سطح کشور مردم برای آزادی میجنگند و اینان معلوم نیست با همان رژیم برای چی میجنگند. هویت آذربایجان یعنی چه؟ شما ترک هستید و میخواهید به ترکی حرف بزنید. بفرما در مبارزه کلی بر علیه رژیمی که به ادعای شما این حقوق را از شما سلب کرده مبارزه کن. مردم دیگر مناطق که مخالفتی با این حق طبیعی شما ندارند.

-- آذر ، Nov 8, 2009

وقتی مملکت را نادانان اداره کنند تجزیه طلبی رشد می کندهند وپاکستان در گذشته چنین بودند.

-- اکبر ، Nov 8, 2009

من تعجب مي كنم از کار دبیر سایت.هر آدم آماتوری می داند که همچین نظری را نباید تایید کند(نظر آرش).به چند دلیل:هم مرتبط با بحث نیست، هم حاوی توهین است.دوستان زمانه لطفا اجازه ندهید کنی در بخش نظرات رونق پیدا کند.

-- احسان ، Nov 8, 2009

بله ... اول فدراليسم مي خواهند بعد هم كشور بزرگ تركستان را.

-- fransisco ، Nov 8, 2009

به همزبان هاي ترك: رسيدن به خواسته هاي قومي فقط در يك رژيم دموكراتيك امكان پذير است و اين شركت فعال در جنبش ايرانيان را لازم ميدارد
به ديگر هموطنانمان: مخالفت با حقوق مسلم قومي اقليت ها با ادعاهاي آزادي خواهي و دموكراسي خواهيتان در تضاد است

-- مهران ، Nov 8, 2009

افسوس برای ملتی که تاریخ وهویت واقعی خود به دست فراموشی سپرده واسیر هوسهای عده ای بیگانه وظالم به تاریخ شده است،چه حقوقی ،چرا خودتون رو از باقی مردم ایران جدا می دونید،ما همه دنبال حقوقمون هستیم ،آذرپادگان همیشه جزئی از ایران بوده وهست وخواهد بود،ازمبارزه درراه کسب حقوقتون درچهارچوب منافع ملی وتاریخی ایران حمایت می کنیم

-- آرش ، Nov 9, 2009

آذربایجان حقوق انسانی اش را به هر قیمتی طلب می کند و تجزیه ایران تابویی است که پان فارسیستها جلوی خواستهای انسانی آذربایجانیها علم می کنند.
با شناختی که از جامعه روشنفکری فارس دارم به نظر می رسد که برای رسیدن به این حقوق انسانی راهی جز استقلال و تشکیل کشورهای آذربایجان،عربستان ، کردستان،بلوچستان ، ترکمنستان و فارسستان از دل ایران و تجزیه کشور ایران که سنگ بنای آن با ظلم به ملتها بنا شده تنها راه چاره باشد.
همانگونه که دیدیم در خلال اعتراضات جنبش مناطق غیر فارس ایران عموما فضای آرامی را پشت سر گذاشتند و این امر نشان از عدم دلبستگی آنها به خواسته های فارسها دارد.

-- علی ، Jan 5, 2010

نمی دونم این فارسها کی از افکار نژادپرستانه شان دست خواهند ورداشت؟
آخه یکی به اینا بگه عزیزم ما نمی خوایم خودمون رو در راه دموکراسی مرکز محور فارسی و بدتر از اون افرادی عین خاتمی نژادپرست و رفسنجانی ای که خون آذربایجان رو از اول انقلاب تا کنون تو شیشه کرده فدا کنیم.
چرا ناراحت می شی که ما سبز نشدیم و فحش و بد وبیرا نصیبمون می کنی

-- محمد ، Jan 5, 2010

عزیزای سبز
با صدتا رانت مدیایی مثل VOA و Radio Farda وBBC و ... نتونستین 4 نفر تو آذربایجان به خیابون بکشونید.
مردم اگه شما رو می خواستن به خیابونا می ریختنو البته باید بگم که آذربایجانیها مخالف سرسخت حکومت فعلی ایران هم هستد.

آذربایجانی ترسی از سرکوب نداره و علیرغم فضای سنگین امنیتی به مناسبتهای مختلف فعالین آذربایجان تجمعاتی برگزار میکنند اما دریغ از یک نفر با شعارهای پان ایرانیستی.
عزیزان اگه باور ندارید به یکی از بازیهای تیم تراکتورسازی تبریز سر بزنید تا ببینید که صد هزار نفر چطوری شعار "یاشاسین آذربایجان"(زنده باد آذربایجان) و "آذربایجان وار اولسون دوشمنلری خوار اولسون"(آذربایجان پاینده باشد و دشمنانش خوار و ذلیل شوند) و "آذربایجان بیزیمدیر افغانستان سیزیندیر"(آذربایجان مال ما و افغانستان مال شماست)سر می دهند.
کمی چشمانتون رو باز کنین و حقایق آذربایجان رو ببینید.

-- آراز ، Jan 5, 2010

خیلی جالبه! مگه صفوی که به آخوندها موقعیت داد، یا قاجار که نصف ایران رو به باد داد، یا رگ و ریشه همین خامنه‌ای آذربایجانی نیست؟!
هر گندی زدیم همه با هم زدیم. ما آذربایجانی‌ها هم در شرایط پیش اومده برا ایران همون اندازه مقصریم که بقیه اگر بیشتر نباشیم. و بهتره به جای این که فارس‌ها رو متهم کنیم، ببینیم چه کاری از دست همه مون برمیاد برای بهبود وضعیت همه‌ی مردم بکنیم... نه فقط آذری‌ها... همه

-- بابک ، Jan 5, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)