تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با مهدی موسوی، داور بین‌المللی کشتی

دو مدال طلای مسکو برای ایران

ایرج ادیب‌زاده

سلسله رقابت‌های قهرمانی جهانی کشتی فرنگی و آزاد مردان و زنان از روز گذشته در مسکو پایتخت روسیه آغاز شد و تا ۱۲ سپتامبر به مدت شش روز ادامه خواهد یافت.پیش از آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی، کنگره‌ی فیلا، فدراسیون جهانی کشتی، برای انتخاب هیئت رییسه‌ی فدراسیون جهانی کشتی و هم‌چنین بررسی بودجه و برنامه‌‌ی مسابقه‌های آینده، با حضور ۱۱۰ نماینده‌ی کشورهای مختلف جهان تشکیل شد.

کنگره‌ی فیلا البته خبر خوبی برای کشتی ایران نداشت: پس از مدت‌های طولانی، ایران، کشور صاحب کشتی و عنوان چندین بار قهرمانی جهان، نماینده‌ای در هیئت رییسه‌ی فیلا نخواهد داشت.این‌بار دکتر محمد توکل که سال‌ها به‌عنوان مسئول کمیسیون پزشکی فیلا و تنها نماینده‌ی ایران در هیئت رییسه‌ی جهانی کشتی بود، انتخاب نشد و این به‌طور مسلم به زیان ورزش سنتی و مدال‌آور ایران خواهد بود که در تصمیم‌گیری‌های آینده‌ی فیلا نقشی نخواهد داشت.

میشل دروسون از فرانسه، ماتئو پلیکن از ایتالیا، احمد آئیک قهرمان المپیک از ترکیه، بار دیگر به عضویت هیئت رییسه‌ی جهانی کشتی انتخاب شدند و یک معاون وزیر آذربایجان، نامیک علی‌اوف، خانم رودیکا باشی از ترکیه و هاماکاس از یونان به‌عنوان سه عضو جدید هیئت رئیسه‌ی فیلا انتخاب شدند.نکته‌ی قابل توجه دیگر در این مسابقه‌های قهرمانی جهان کشتی، پیوستن یک کشتی‌گیر برجسته‌ی تیم کشتی فرنگی ایران، سامان طهماسبی در وزن ۸۴ کیلوگرم به تیم ملی جمهوری آذربایجان است.

برای بررسی بیش‌تر این رویداد و هم‌چنین وضعیت قهرمانی جهان سال ۲۰۱۰ کشتی آزاد و فرنگی مردان و زنان جهان، گفت‌وگویی کرده‌ایم با مهدی موسوی، داور بین‌المللی کشتی که در انگلیس اقامت دارد و به‌عنوان داور افتخاری کشتی از بریتانیا در همه‌ی رویدادهای جهانی المپیک حاضر است.

مهدی موسوی: مسابقه‏های کشتی بنا بر تصمیم فدراسیون جهانی کشتی، فیلا، همیشه از ساعت یک بعدازظهر هر روز شروع می‌شود. سه وزن در هر روز با همدیگر به رقابت می‌پردازند. در ساعت ۷/۵، جوایز توزیع می‌شود و کشتی به پایان می‌رسد. روز گذشته مسابقات با وزن ۵۵ کیلوی کشتی فرنگی آغاز شد. پیش از این قرار بود کشتی‌های آزاد، مسابقات آزاد اول و کشتی‌های فرنگی در سه روز پایانی انجام شود، ولی برنامه را جابه‌جا کردند و کشتی فرنگی را از امروز گذاشتند و کشتی آزاد را در سه روز پایانی.

در میان این دو هم، کشتی‌های زنان انجام خواهد گرفت. ما در وزن ۵۵ کیلو، حمید سوریان را داریم که بخت مسلم و بخت اول تیم کشتی ایران است. او دارای چهار مدال جهانی است . در نخستین روز رقابت‏های جهانی مسکو پنجمین مدال طلا را به گنجینه‏ی افتخاراتش افزود. سوریان پس از عبداله موحد پر افتخارترین کشتی‏گیر تاریخ این ورزش سنتی ایران است. عبداله موحد یک مدال طلای المپیک و دو مدال طلای بازی‏های آسیایی بیشتر از سوریان دارد. در روز نخست امیر علی اکبری هم در وزن 96 کیلو گرم طلا گرفت. او مدال طلایش را به مادرش تقدیم کرد.


ایران بعد از سال‌ها دیگر کسی را در هیئت رئیسه‌ی فدراسیون جهانی کشتی ندارد. درواقع یک کشور صاحب کشتی، نماینده‌ای در هئیت رییسه‌ی فدراسیون جهانی کشتی ندارد، چون دکتر توکل انتخاب نشده است. نظرتان راجع به این موضوع چیست؟

اتفاقاً از صبح امروز من دنبال این کار بودم و با خود آقای دکتر محمد توکل که سال‌ها رییس کمیسیون پزشکی فیلا و یکی از اعضای هئیت رییسه بود تماس مستقیم داشتم. ایشان معترض بود که در این ماشین الکترونیک که برای اخذ آرا آورده بودند، تقلب شده است و آقای نامیک که معاون وزیر دارایی آذربایجان است و فعالیتی در سال‌های قبل نداشته، معلوم نیست از کجا سردرآورده و جانشین ایشان شده است.

فعلاً من به‌طور شخصی به این نتیجه رسیده‌ام که روس‌ها، شخص آقای مارتینتی رئيس فدراسیون جهانی کشتی هم به این انتخاب معترض است و دارد طوماری به نفع آقای دکتر توکل جمع می‌کند، ولی آقای دکتر توکل گله‌ داشت از فدراسیون کشتی ایران که اینها حمایت نمی‌کنند و همه جا ایشان تنها است و باید در پشت صحنه هم همیشه در همه‌ی کارها به قول معروف زد و بندهایی انجام گیرد و بدون پشتیبانی هیچ کسی برنده نخواهد شد.

یزدانی خرم، رییس فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران گفته است که آدم در حد هیئت رئیسه‌ی فیلا نداریم.

من متأسفانه باید یک جمله معترضه بگویم که ایشان اشتباه کرده است. ما آدم در رأس حتی رییس فدراسیون کشتی ایران زیاد داریم و در جایگاه فیلا هم داشتیم. متأسفانه کشتی ایران یک کشتی سیاسی شده است و کشتی ورزشی نیست. اگر سیاست دخالت نکند، ما در ایران افراد و انسان‌های شایسته بسیار بسیار زیاد داریم.


این که ایران دیگر در هیئت رییسه کسی را ندارد، چه تأثیری بر کشتی ایران خواهد داشت؟

تا حالا آقای دکتر توکل به‌ هر صورت دور و نزدیک هوای ایران را داشتند. خب یک ایرانی‌ است، عرق ایرانی دارد و همیشه دلش می‌خواست که بالاخره بچه‌های ایران موفق شوند و در این مسیر تلاش می‌کرد تا اگر داوران نظراتی منفی برای اعمال دارند، از آنها جلوگیری کند. این جوی باریک هم از دست ایرانی‌ها گرفته شد.

مسئله‌ی دیگر پیوستن یک کشتی‌گیر ملی‌پوش ایران، سامان طهماسبی به تیم ملی کشتی آذربایجان در وزن ۸۴ کیلوگرم است که روز گذشته با پیراهن آذربایجان در وزن کشی حاضر شد و احتمالا شاید در برابر یک حریف ایرانی، یعنی هموطنش، قرار گیرد. او گفته است به دلیل مشکلات مالی و عدم توجه به وضعیت او، به عضویت تیم ملی کشتی آذربایجان درآمده است. در این زمینه شما چه اطلاعاتی دارید؟

بله. این سر و صدا قبل از شروع مسابقات جهانی در تهران آغاز شده بود. برای این که آقای طهماسبی گله داشت به وعده‌هایی که برای پرداخت پاداش به او داده بودند و عمل نکرده بودند. ایشان ناچار شد که در مسابقه‌ی جام بزرگ آذربایجان شرکت کند و در نهایت به آنجا رفت و تقاضای عضویت داد. آنها هم از این موقعیت استفاده کردند و دیدند چه کشتی‌گیر شایسته‌ای است و ایشان را پذیرفتند. این ورزشکار در آنجا موفق شد و جایزه‌اش را هم گرفت. بعد گویا تصمیم داشت که اگر بشود به ایران باز برگردد، ولی گویا از ایرانی‌ها نامهربانی دید و از آنها مهربانی. پس در نهایت ترجیح داد در همان آذربایجان بماند.

براساس قوانین بین‌المللی آیا یک کشتی‌گیر که پیش از این در مسابقات قهرمانی جهان یا المپیک شرکت کرده است، می‌تواند با پیراهن یک کشور دیگر در مسابقه‌های جهانی شرکت کند؟

البته سخن شما درست است. ایران در این مورد فکر می‌کنم باید اعتراض کند و حق اعتراض دارد. باید ببینیم در نهایت فیلا چه تصمیمی می‌گیرد. و تکلیف آقای طهماسبی هنوز معلوم نیست اما او در وزن کشی شرکت کرد کسی هم از مسئولان کشتی ایران اعتراض نکرد. در باره ی او گفته شده هم ایران هم فیلا هم آذربایجان موافقند.

آقای موسوی آخرین پرسشم درباره‌ی وضعیت تیم ملی کشتی ایران است؛ چه در کشتی فرنگی و چه در کشتی‌ آزاد. فکر می‌کنید ایران در مسابقات قهرمانی جهانی مسکو چه وضعیتی خواهد داشت؟

ظاهراً روحیه‌ی کشتی‌گیرهای آزاد زیاد خوب نیست. این‌طور که من در سرسرای هتل دیدم و با بعضی از افراد، حتی با آقای صنعتکاران صحبت کردم، تقریباً روحیه‌ی باخته‌ای را دارند. به جای آقای یزدانی، کشتی‌گیر وزن ۹۶ کیلو ایران هم که انتخاب شده بود و می‌بایستی بیاید، در آخرین لحظه کشتی‌گیر دیگری را جایگزین کردند. نمی‌دانیم، خیلی مشکل است که از الان، روز اول و دوم مسابقه بخواهم پیش‌بینی کنم. اجازه بدهید کمی جلوتر برویم و ببینیم وضعیت چه می‌شود.

چند خبر دیگر

تیم ملی بسکتبال ایران، بامداد شنبه پس از حضور در قهرمانی جهان ترکیه وارد تهران شد؛ البته در میان استقبالی سرد. نه از مسئولان ورزش کسی در فرودگاه بود، نه از نمایندگان رسانه‌ها. تیم ملی بسکتبال ایران با بازی‌های درخشانی که برابر اسلوانی و برزیل، دو تیم پرقدرت جهان، به نمایش گذاشت، با وجود شکست و پیروزی در برابر تونس، یکی از نمایندگان آفریقا، کارنامه‌ی قابل قبول و خوبی در نخستین حضور در جام جهانی بسکتبال داشت.


حضور قهرمانان ایرانی در جمع برترین‌های دنیا یکی دیگر از نکات مثبت حضور تیم ملی بسکتبال در قهرمانی جهان بود. حامد حدادی به عنوان نفر دوم بلاک شات شناخته شد. نفر سوم، ریباند و چهارمین بازیکن پرامتیاز قهرمانی جهان در دور نخست و ارسلان کاظمی که به لیگ حرفه‌ای آمریکا «ان بی ا » پیوست، نفر دوم پرامتیازترین بین ۲۸۸ بازیکن حاضر در شانزدهمین دوره‌ی جام جهانی بسکتبال در دور نخست بود.

برخی سایت‌های وابسته به دولت از خالکوبی بازوی برخی از بازیکنان ملی‌پوش ایران انتقاد کرده بودند. تلویزیون جمهوری اسلامی بازی‌های تیم ملی بسکتبال ایران، ازجمله دیدار ایران و آمریکا را پخش نکرد و این واکنش کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران، کامرانی را به همراه داشت. وی به دلیل پخش نشدن بازی‌های تیم ایران از تلویزیون ایران، دعوت یکی از برنامه‌های صدا و سیما را برای گفت‌وگو نپذیرفت و اعلام کرد: «من دیگر نمی‌خواهم با صدا و سیما مصاحبه کنم.»

دولت کره‌ی شمالی سه‌سری تمبر یادبود با عنوان حضور تاریخی تیم ملی کره شمالی در جام جهانی سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی چاپ کرده است که در دو سری از این سه سری تمبر، تصویر آندرانیک تیموریان، بازیکن ملی‌پوش ایران هم در بازی برگشت ایران و کره شمالی در ورزشگاه پی یونگ یانگ دیده می‌شود.


این تمبرها در حالی چاپ شده که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند: «به دلیل نتایج ضعیف تیم کره شمالی در جام جهانی، مربی تیم ملی این کشور پس از بازگشت به پی یونگ یانگ به دستور رهبر برای کار اجباری به معادن زغال سنگ کره فرستاده شد.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات