تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سفری همراه با موسیقی به دور دنیا

کاروان موسیقی، در سالی که گذشت

سهند صاحب‌دیوانی
با همکاری علیرضا

برنامه‏ی امروز ما، آخرین برنامه‏ی «کاروان موسیقی» در سال ۲۰۰۸ میلادی است. در این سال، از هنرمندانی که همراه ما بودند، بعضی‏هایشان دیگر بین ما نیستند و عده‏ای هم با انتشار اولین آلبوم، تولد خودشان را اعلام کردند.

Download it Here!

خُب، این رسم روزگار است و به قول مولانا: «نیستان رفتند و هستان می‏رسند». شروع سال نوی میلادی را با همه‏ی هنرمندان حاضر و غایب جشن می‏گیریم و با شادی سال جدید را شروع می‏کنیم.

امروز قبل از شروع سال جدید و جشن‏های عید، نگاهی هم به سالی که گذشت می‏اندازیم و خاطره‏های به یادماندنی سال قبل را با خودمان به سال جدید می‏بریم. البته چون به خاطر وقت کم نمی‏توانیم از همه یاد کنیم و به کارهای‏شان گوش بدهیم، به چند نفر اشاره می‏کنیم و می‏گذریم.

ساری شوپل، هنرپیشه‏ و خواننده‏ی فرانسوی که اصلیت الجزیره‏ای داشت، در سن ۵۵ سالگی در ماه آپریل فوت کرد. حاج قربان سلیمانی، خواننده و دوتار نواز خراسانی در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت. از ۱۴ فرزند حاج قربان ۲ دختر و یک پسر دارند کار پدر را ادامه می‏دهند.


حاج قربان سلیمانی، خواننده و دوتار نواز خراسانی

مریم ماکبا، خواننده‏ی معروف و فعال حقوق بشر از آفریقای جنوبی هم از کسانی است که جایش خالی است. آهنگ معروف «پاتا پاتا» با صدای مریم ماکبا یا «ماما آفریقا».

دنیای جاز هم پریروز یک نوازنده‏ی معروف‏اش را از دست داد. این نوازنده، فردی هابرت، ترومپتیست با استعداد و نوآوری بود که صدای سازش در بیش از ۶۰ آلبوم شنیده می‏شود.

یکی از کسانی که بیش از همه روی من تاثیر گذاشته و برای شنوندگان رادیو زمانه غریبه نیست، شابان بابرامویچ، سلطان موسیقی کولی‏ها است که امیدوارم روح‏اش روی هر ابری که نشسته، نگاهی هم به ما بیاندازد.

از کسانی که امسال به دنیا آمده‏اند، نمی‏دانم چندتای‏شان خواننده یا نوازنده می‏شوند. این بیست سی سال دیگر معلوم می‏شود. اما کسانی هستند که با اولین اثر خودشان را نشان دادند، یعنی می‏توانیم بگوییم، امسال در موسیقی به دنیا آمدند.

از بین این‏ها کار یک نفر را حتما باید گوش بدهید. او بارک اوباما است. آهنگ «yes we can»
این آهنگ مال خود اوباما نیست، بلکه کاری است که رِپر will.i.am به همراه چند خواننده‏ی دیگر بر اساس سخنرانی اوباما ساخته است.


will.i.am

باید اضافه کنم که اوباما در سال ۲۰۰۸ تاثیر بیشتری روی سیاست داشت تا روی موسیقی و ما این‏جا نمی‏خواهیم اوباما را در موسیقی معرفی کنیم.

با این آهنگ ثابت می‏شود امسال موسیقی باخلاقیت و فعالیت بیشتری دارد در سیاست پیدایش می‏شود. چیزی که بعد از جنگ ویتنام، جایش حسابی در دنیا، به خصوص در غرب، خالی بود.

یکی دو تا آهنگ هم دارم که انتخاب شخصی خودم است و آن‏ها را برای آخر برنامه گذاشته‏ام. آهنگ‏هایی که تنها ارتباط‏شان با سالی که دارد تمام می‏شود، این است که امسال آن‏ها را پیدا کرده‏ام و همش می‏گفتم: چرا زودتر این آهنگ‏ها را نشنیده بودم. مثلا گوش کنید به صدای شیرین ماریا دراگان، خواننده‏ی رومانیایی.

آخرین آهنگ امسال از برنامه‏ی کاروان موسیقی، آهنگی است به نام: «Le Vent Nous Portera» (باد ما را خواهد برد)، از گروه فرانسوی (Noir Désir) نوار دزیر.

همراه با گروه نوار دزیر با شما خداحافظی می‏‏کنم و امیدوارم سال جدید همراه با موفقیت و شادی برای همه‏ی هم‏وطنانمان باشد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات


از دست ندهید


بازتاب بین‌المللی تجاوزها

نتایج حذف هاشمی

دموکراسی و دیکتاتوری پرچم

رسانه آن‏لاین و مشکلاتش

فیلم‌های کوتاه ایرانی در کانادا