تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سفری همراه با موسیقی به دور دنیا

زنان در موسیقی جاز

سهند صاحب‌دیوانی
با همکاری علیرضا

طی یکی دو روز اخیر، یک سی‌دی به نام «زنان در موسیقی جاز» (‌women of jazz) به بازار آمده است.

۱۰ آهنگ روی این سی‌دی با وجود تنوع، دارای یک ارتباط درونی هستند. این کار چندان آزمایشی نیست و برای کسانی که همیشه دنبال کارهای متفاوت هستند، کارهای جدیدی پیدا نمی‌شود.

Download it Here!

با این وجود آوازهای گرم روی این سی‌دی می‌تواند برای خیلی‌ها شنیدنی باشد. مثل مدلن‌پی‌رو (Madeleine Peyroux)، خواننده‌ای که بی‌بی‌سی، سال گذشته جایزه‌ی بهترین هنرمند جاز سال را به او داد.

مدلن، آهنگ (‌Dance me to the End of Love) را که از کار‌های قدیمی‌ لئوناردکوهن است، اجرا کرده است.


مدلن‌پی‌رو

سوفی ‌مِلمن (Sophie Milman) یکی دیگر از خانم‌هایی است که در این‌جا هنرنمایی می‌کند. این خواننده با وجود سن کم، یعنی ۲۴ سال، صدای پخته‌ای دارد.

سوفی از یهودی‌های روسیه است که به اسراییل مهاجرت کرده بود، اما در حال حاضر، در کانادا زندگی می‌کند و هنرش در آن‌جا شکوفا شده است.

بعد از این‌ خانم‌ها، سراغ خواننده‌‌ی دیگر یعنی دلا گریفن (Della Griffin) می‌رویم که پیشکسوت است و نسبت به خواننده‌های دیگر این سی‌دی، سن بیشتری دارد. صدای دلا، آدم را به یاد کارهای قدیمی بیلی هالیدی می‌اندازد.

بعد از همه‌ی این خواننده‌هایی که کارشان به بازار آمده است و جایزه گرفتند، خواننده‌ای داریم که کارش هیچ‌جا نه روی سی‌دی و نه روی هیچ سایتی، منتشر نشده است.

ما توانسته‌ایم فقط برای رادیو زمانه و با یک ضبط صوت کوچک در کافه مزراب در آمستردام صدای او را برای شنوندگانمان ضبط کنیم.


سوفی ‌مِلمن

ربکا کانر (Rebecca Conner)، خواننده، نوازنده و آهنگساز آمریکایی، به چند سوال ما جواب داده است. این خواننده‌ی ۲۰ ساله که برای سفر به آمستردام آمده است، گفت:

برخلاف نوازنده‌ها و آهنگ‌سازان دیگر که برای شروع، آهنگ‌های افراد دیگر را یاد می‌گیرند، ربکا با کارهای خودش شروع کرده است و به همین ترتیب، سازهای مختلف را یاد گرفته است و به تازگی کارهای هنرمندان دیگر را تجربه می‌کند.

از او پرسیدم چند آهنگ ساخته است و آیا آلبومی به بازار می‌دهد یا خیر؟

تا امروز آهنگ‌های زیادی ساخته‌ام که بسیاری از آن‌ها را رها کردم و فعلاً آلبومی هم در کار نیست. فعلاً فقط از این کشور به کشور دیگری سفر می‌کنم تا موسیقی را هر چه بیشتر یاد بگیرم.

بعد از صحبت‌هایی که با هم داشتیم، ربکا بد‌ش نیامد که آهنگ دیگری هم برای ما بخواند. موقع خواندن ربکا نوازنده‌هایی که در کافه مزراب بودند و از خواندن خوششان آمده بود، شروع به نواختن کردند.

صدای ترومپتی که شنیدید یک لیوان شیشه‌ای است که اجراکننده‌اش ارچین کایا (Ercin Kaya) از ترکیه است و صدای تک‌نوازی گیتار هم از برانکو گالویچ (Branko Galoic)، نوازنده‌ی اهل کرواسی است.

اگر چند وقت دیگر ربکا معروف شد، یادتان نرود که اولین بار صدای او را از کجا شنیدید. تا هفته‌ی بعد و برنامه‌ی بعد، شاد باشید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

«زمانه» ي بدون «جامي» را نمي‌خواهيم!

-- Hans Lucas ، Nov 1, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



موضوعات


از دست ندهید


بازتاب بین‌المللی تجاوزها

نتایج حذف هاشمی

دموکراسی و دیکتاتوری پرچم

رسانه آن‏لاین و مشکلاتش

فیلم‌های کوتاه ایرانی در کانادا