تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
گفتوگو با مهندس منوچهر ریاحی و ناصر ملک‌مطیعی

اسماعیل ریاحی، کارگردان پیشکسوت سینما درگذشت

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

اسماعیل ریاحی، کارگردان پیشکسوت سینمای ایران روز ۲۰ آبانماه در سن ۹۰ سالگی در تهران درگذشت.

Download it Here!

اسماعیل ریاحی، همسر شهلا ریاحی بازیگر سینما، سال ۱۲۹۹ در تهران به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم به‌عنوان آموزگار در مدارس تهران مشغول به کار شد و هم‌زمان تحصیلاتش را در دانشگاه ادامه داد و دو مدرک لیسانس دریافت کرد.

ریاحی بعد از مدتی که به شغل آموزگاری پرداخت به دلیل علاقه‌ی زیادی که به تئاتر داشت به همراه همسر جوانش «شهلا ریاحی» وارد عالم تئاتر شد، اما حساسیت پوست صورت او به چسب گریم باعث شد که خیلی زود با این هنر خداحافظی کند.

بعد از آن به کار مطبوعات روی آورد و سپس به ساختن تیزرهای تبلیغاتی- تجاری پرداخت. اسماعیل ریاحی اولین کسی بود که در ایران، فیلم تبلیغاتی- تجاری ساخت. تبلیغ برای روغن نباتی شاه‌پسند اولین کار او بود که با استقبال زیادی روبه‌رو شد.


اسماعیل و شهلا ریاحی

ریاحی یکی از قدیمی‌ترین کارگردانان سینمای ایران است. از نمونه فیلم‌های او می‌توان از فیلم‌های «دل‌های بی‌آرام» با بازی زنده‌یاد فریدون فرخزاد، «جاده‌ی مرگ من» با بازی زنده‌یاد آرمان، «خشم کولی»، «جوان پهلوان»، «شکوه جوانمردی» و ... نام برد.

ریاحی علاوه بر کارگردانی در سینما، فیلمنامه هم می‌نوشت.

زندگی عاشقانه‌ی اسماعیل ریاحی و شهلا ریاحی زبانزد اهل هنر بود. سال گذشته که به قصد گفت‌وگو با این زوج هنرمند به منزل‌شان رفته بودم اسماعیل ریاحی بارها در خلال گفت‌وگو به عشقی که به خانم شهلا دارد اشاره می‌کرد و می‌گفت:

این‌که می‌گویند تیر عشق با نگاه اول به قلب اصابت می‌کند واقعیت دارد! داستان نیست! فقط امیر ارسلان نیست که با اولین نگاه فرخلقا، تیر عشق به قبلش اصابت کرد. من هم در همان نگاه اول مجذوب چشمان شهلا و صدای گوش‌نواز او شدم.

ما در سال ۱۳۲۰ با هم ازدواج کردیم. من با سربلندی و افتخار اعلام می‌کنم که از موهبت افتخار همسری با خانم شهلا برخوردارم. زندگی در کنار این خانم سرشار از مهر و وفا و محبت و صمیمیت است. من در کنار ایشان توانسته‌ام یک زندگی بسیار آرام و خوب و خوشی داشته باشم. من با سربلندی اعلام می‌کنم من یکی از خوش‌بخت‌ترین مردان جهان آفرینش هستم!


اسماعیل ریاحی

مهندس «منوچهر ریاحی» فرزند زنده‌یاد اسماعیل ریاحی که بعد از شنیدن خبر درگذشت پدرش از سوئد به ایران آمده در گفت‌وگوی کوتاهی که با زمانه داشت گفت:

آقای اسماعیل ریاحی ۹۰ سال پیش در روز عید قربان به دنیا آمد و به همین خاطر مادر بزرگم نام «حاج اسماعیل» را برای او برگزید. حالا بعد از ۹۰ سال، روز سوم درگذشت‌شان که برای‌شان مراسم نیز برگزار می‌کنیم مصادف با عید قربان است.

آیا زنده‌یاد اسماعیل ریاحی بعد از انقلاب هیچ‌گونه فعالیت هنری نداشتند؟

ایشان بیش از دو سال پیش نیمی از بدنشان فلج شد و از آن روز به بعد در خانه نشستند و زندگی‌نامه‌ی خود و همسرش شهلا ریاحی را به شعر در آوردند که در حال آماده‌شدن است تا به صورت کتاب منتشر شود.

ایشان در ۲۰ سالگی شعرهایی گفتند که در سطح خیلی بالایی است. اینکه یک جوان ۲۰ ساله، آن‌همه لغت در ذهن خود داشته باشد که بتواند شعرهای بسیار زیبایی بگوید جالب است. این شعرها را ما روزی در یک صندوق دور انداخته شده پیدا کردیم. گنجینه‌ی زیبایی است.

امسال قرار بود ۲۴ دیماه جشن هفتادمین سالگرد ازدواجشان را برگزار کنیم که این اتفاق افتاد.

مراسم تشییع پیکر پدرتان و ختم ایشان چه زمانی است؟

صبح یکشنبه، ساعت ۸:۳۰ برای افرادی که مایل هستند در مراسم تشییع پیکر ایشان شرکت کنند اتوبوسی جلوی در منزل به سمت بهشت‌زهرا حرکت می‌کند.

روز سه‌شنبه ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ مراسم سوم پدرم در «مسجدالرضا» واقع در میدان «نیلوفر» برگزار می‌شود.

ناصر ملک مطیعی هم در گفت و گوی کوتاهی، درگذشت اسماعیل ریاحی را تسلیت گفت:

از فقدان این دوست عزیز و گرامی متاسف هستم. متاسفانه من فرصت کار کردن با ایشان را پیدا نکردم اما خب به هر حال ایشان هم جزو خانواده‌ی سینما بودند. اکثر افراد خانواده‌ی ریاحی و قدکچیان در سینما فعالیت داشتند؛ از جمله مرحوم قدکچیان و فرزندشان کامران قدکچیان که از کارگردان‌های بسیار خوب هستند.

سرکار خانم شهلا ریاحی، همسر آقای ریاحی از هنرپیشه‌های درجه اول تئاتر و از پیشگامان تئاتر بودند که سال‌ها فعالیت داشتند. این خانواده خاطرات خوبی در ذهن مردم دارند. انشاالله که صبر و تحمل‌شان بسیار باشد.

من هم به نوبه‌ی خودم به عنوان آدمی که در سینما فعالیت داشته از فقدان و درگذشت این همکار و دوست عزیز و گرامی متاسف و متاثرم و به خانواده محترمشان تسلیت می‌گویم.

Share/Save/Bookmark

مرتبط
گفت و گو با اسماعیل ریاحی
گفت و گو با شهلا ریاحی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ریاحی کارگردان فیلمهای فارسی بود. خدمتی به سینمای هنری و با فر هنگ نکرد بلکه د ر اشاعه ی فرهنگ ارتجاعی و ضد هنر فعالیت داشت .سینمای فارسی بزرگ ترین لطمه به اندیشدن تما شاگر ایرانی زد و او را به بنجل پرستی و بی محتوا بودن سینمای فارسی عادت داد.
بنا بر این جای افتخاری نیست . در برابر کا رگردانان ارزشمندی چون سهراب شهید ثالث مهر جوئی . بیضائی تقوائی و دیگران.
اسم بردن ااز ایشان.

-- مسعود ، Nov 14, 2010

آقای مسعود حالا که بعد از مرگ ایشان ثابت کردید که ایشان چه صدماتی به اندیشیدن تماشاگر ایرانی زد لطف کنید ثابت کنید آقایان سهراب شهید ثالث(مرحوم) مهرجوئی، بیضائی، تقوائی و دیگران، چگونه اندیشیدن تماشاگر ایرانی بالانیدند.

-- mohsen ، Nov 15, 2010

همه این اظهارنظرهای بعضاً غیر منصفانه در دو مطلبی که اینجا و سه روز پیش درباره مرحوم ریاحی شد، متاسفانه _ متاسفانه _ برمیگردد به گزارش غیر حرفه ای و اغراق آمیز خانم صابری که از کم اطلاعی ایشان و از احساسات لابد لطیف ایشان ناشی میشود.

-- بدون نام ، Nov 15, 2010

آقای مسعود شما گویا یکی از روشنفکران جامعه ما هستید آنهم از نوع کمیابش از نوع ماست آبدوغ خیاری اش شک ندارم نه سینما را میشناسید نه تاتر را میدانید چیست نه کتاب را برای فهمیدن میخوانید نه حقیقت را میدانید چیست تنها ادای روشنفکری را در آوردن دردی را دوا نمیکند روشنفکر نمایان ما در رژیم گذشته جاسیگاریشان و لیوان عرقشان و احیانا کلاهشان ودنگ وفنگ های دیگرشان در حال مطالع در عکسهای بی جانشان تنها نمایش بود پس مانده همان افراد هنوز نفس های آخر را میکشند اما هنوز با همان ادا جامعه آنزمان ایران یعنی از 70 سال پیش که این مرحوم پا به میدان گذاشته است نه میتوانست نه میفهمید که مرحوم شهید تالت ومهر جویی ودیگرانموج نویی هایی که بعدها آمدند چه میگویند جامعه ای رو به رشد به لحاظ فرهنگی سیاسی اقتصادی بود ودارای در صد بالای بیسواد شما برای که میخواستید فیلم بسازید؟برای کارگر بقال بزاز؟با همین دیدگاههای نوادیشانه؟ نه فیلم فارسی بهترین گزینه وبهترین کاربرد را داشت ودر واقع موفق تر حتا سینمای جمهوری اسلامی بود که اگر خوب به همان رقص وآواز ها وچاقوکشی ها بنگری جزیی از جامعه بود وهدف اصلاح وراهکار دادن واین سینما رفته رفته توانست جنبه های دیگر را نیز بکار گیرد ومسایلی دیگر را کند وکاو نماید هر کشوری را که شما بنگری از همین مجرا گذشته اند به هند بنگرید امروز براستی دلار وارد میکند همه دست اندرکاران سینمای ایران نقشی محسوس در رشد واعتلای این هنر داشته اند خوب شما هم لذت برده ومی برید شک ندارم اما پز روشنفکر نمایی اجازه گفتن حقیت را به شما وافرادی نظیر شما را نمیدهد سینمای آبگوشتی بسیار موفق تر از سینمای امروز بود

-- عین اله ، Nov 15, 2010

پدر بزرگ عزيزم از بين ما رفت ولی ياد و خاطره ايشان هميشه جاودانی خواهد بود. آثار بر جا مانده از ايشان و تمام خاطرات زيبايی که از درياکنار و تهران داريم هميشه سرورانگيز است و ما را به وجد مياورد. تمام ميهمانيهايی که دور هم بوديم هميشه سخنرانی های بابا رياحی بسيار نشاط آور برای روح همه ما بود و ما را به زندگی اميدوار و شاد ميکرد. روح بابا رياحی شاد باد. من نوه پسری ايشان در سوئد هستم.

-- نگار رياحی ، Nov 15, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)