تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

منوچهر احترامی: من هم گفتم خدا بیامرزدش

مینو صابری
minoo.saberi@radiozamaneh.com

منوچهراحترامی، پیشکسوت عرصه طنزنویسی ایران، روز سه‌شنبه بر اثر عارضه قلبی در تهران درگذشت.

منوچهر احترامی سال ۱۳۲۰ در تهران دیده به ‌جهان گشود. او کارش را با نشریه توفیق آغاز کرد و با نشریات مختلفی از جمله تهران مصور، فردوسی، گل آقا و ... همکاری کرد که بیشتر آثارش‌ با اسامی مستعار «م. پسرخاله» - «الف. اینکاره» - «پورنگ» منتشر می‌شد.

او علاوه بر همکاری با نشریات، برای رادیو تلویزیون هم ‌طنز می‌نوشت. زنده‌یاد احترامی در زمینه ادبیات کودکان آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته که معروف‌ترین آن «حسنی نگو یه دسته گل» است که تا‌کنون بیش از پنج میلیون تیراژ داشته است.

چند ماه پیش با زنده‌یاد احترامی گفت و گویی کردم که در زمانه منتشر شد. در بخش از آن مصاحبه (که از مصاحبه حذف شده بود) از او رسیدم: جناب احترامی، می‌خواهم برای کسانی که با آثار جناب آقای منوچهر احترامی آشنا دارند ولی با خودشان نه؛ توضیحاتی از دبیرستان‌تان و کودکی‌تان بفرمایید. او گفت:

Download it Here!

خدمت شنوندگان‌تان سلام عرض می‌کنم‌. کودکی ما هم مثل همه‌ی کودکان، مدرسه بود و شلوغ‌کاری و درس و شاگرد اول و شاگرد آخر و تنبیه، و بعد دبیرستان و دانشگاه و کار و جوانی و میانسالی و پیری، آخر خط بود.

▪ ▪ ▪


منوچهر احترامی، خالق «‌حسنی نگو یه دسته گل‌»

درگذشت احترامی، برای من اتفاقی ناراحت‌کننده بود. پورنگ پیروزفر، خواهر‌زاده منوچهر احترامی به زمانه می‌گوید:

متاسفانه اول باید این مصیبت را خودم قبول کنم و بعد به اطلاع بقیه برسانم که این عزیز ما دیگر در بین ما نیستند. این اتفاق روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن افتاد.

ایشان سابقه‌ی نارسایی قلبی داشتند و با بیماری قلبی دست به گریبان بودند و این اتفاق در منزل‌شان افتاد. مراسم تشیع جنازه‌ی ایشان ساعت ۹ صبح جمعه از تالار وحدت انجام می‌شود و در قطعه‌ی هنرمندان روز بیست و پنجم بهمن ماه دفن خواهد شد.

مجلس ختم ایشان فردای آن روز ساعت ۶.۳۰ تا ۸ در مسجد جواد در میدان ۷ تیر برگزار می‌شود.

کارهای نیمه‌تمام چه دارند؟

کارهای نیمه‌تمام که خیلی دارند. طرح‌های متعدد، طرح‌های قدیمی از جمله یکی از کارهایی که قرار بود راجع به ایشان انجام شود، کتابی بود که قرار بود به زودی منتشر شود که نمی‌دانم‌ باز هم این اتفاق بیفتد یا نه.

ایشان پروژه‌های نیمه ‌مام در زمینه‌های مختلف زیاد دارند. از جمله این که یک بار به من سفارش داده بودند که یک‌سری کتاب‌های کلاسیک به زبان انگلیسی برای ایشان تهیه بکنم. برای این‌که مطالعات وسیعی را درباره‌ی تاریخ طنز جهان شروع کرده بودند.

▪ ▪ ▪

منوچهر احترامی در بخشی از گفت و گویش با زمانه گفته بود:

«هنوز دوست دارم بروم شیطونی کنم و سر به سر آدم‌ها بگذارم . یک بار رفتم پیش خانم ناشری که کتاب‌های حسنی را چاپ کرده بود. گفتم خانم، کتاب حسنی را می‌خواهم گفت بیا این حسنی. گفتم نه یک حسنی دیگر می‌خواهم، آدرس‌های مختلف دادم. گفت نه آن را ندارم. گفتم کجا می‌توانم پیدا کنم؟ گفت این‌ها دیگر چاپ نمی‌شود. الان این کتاب‌ها‌‌ست و این‌ها را چاپ می‌کنند (‌چون خودش آن‌ها را چاپ کرده بود.)

گفتم آن حسنی را چه کسی نوشته است؟ گفت یک آقا بود که الان مرده است و خدا بیامرزدش.
من هم گفتم خدا بیامرزدش.»

Share/Save/Bookmark

در همین زمینه:
گفت‌ و گو با منوچهر احترامی، خالق «‌حسنی نگو یه دسته گل‌»
/news/2009/02/post_7960.html
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام بر خانم صابری گرامی
من با شنیدن خبر فوت آفای احترامی اولین چیزی که به خاطرم رسید مصاحبه ی شما با ایشان بود
خواستم آدرس ایمیل یا وبلاگتان را پیدا کنم و از شما تشکر کنم به خاطر آن مصاحبه که دیدم این مطلب را نوشتید.
واقعاً کار مناسبی بود آن مصاحبه. خدا رحمتش کند...
کاش باز هم پیش از آنکه مانند مرحوم ارحام صدر به رحمت خدا بروند و بعد، تازه مردم یادشان بیاید که چنین افرادی و هنرمندانی هم زندگی می کردند، چنین کارهای شایسته ای انجام شود. و من از شما انتظار انجام چنین کارهایی را دارم.

کاشکی صاحب هنر را این گروه مرده دوست
در زمان زنده بودن مرده می پنداشتند

-- سعید ، Feb 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)