تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گزارشی از جلسه برگزار کنندگان فیلم کمدی گل‌آقا

«سینی سیمین» جایزه‌ی نخست جشنواره‌ی «گُل‌آقا»

مینو صابری


برگزار کنندگان فیلم کمدی گل‌آقا

روز سه‌شنبه بیست‌وسوم مهر ماه، نشست خبری برگزارکنندگان «جشنواره‌ی فیلم کمدی گل‌آقا» با عکاسان و خبرنگاران انجام شد. در این نشست علی‌رضا خمسه و پوپک صابری در خصوص اهداف این جشنواره همچنین مشکلاتی که برسر راه‌شان است صحبت کردند و به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

Download it Here!

علیرضا خمسه در این باره گفت:
اولین جشنواره که برای سینمای کمدی که سال‌هاست مورد بی‌مهری واقع شده که هیچ جایی هم هیچ نگاه مهربانی به آن نمی‌شود سال گذشته برگزار شد و تحربه‌ی مفیدی بود. از طرف موسسه گل‌آقا تصمیم بر این گرفته شد این جشنواره ادامه پیدا کند، که امسال دوره‌ی دوم آن برگزار می‌شود. تفاوت این دوره با جشنواره اول این است که این‌بار بحث رقابت مطرح می‌شود، یعنی حالا می‌شود گفت: جشنواره و مسابقه سینمای کمدی.

از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال از ۱۲ فیلم کمدی که به اکران درآمده، مورد قضاوت داوران قرار گفتند که از میان آن‌ها، یک تهیه کننده، یک کارگردان، یک فیلم‌نامه‌نویس، یک بازیگر مرد و یک بازیگر زن به‌عنوان بهترین‌های عرصه سینمای کمدی انتخاب می‌شوند که در دومین جشنواره‌ی فیلم کمدی گل آقا معرفی خواهند شد.


علیرضا خمسه

مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره اشاعه فرهنگ طنز و شوخ‌طبعی است این هدف در عرصه سینمای کمدی گم و گور بود، یک حالت گنگی داشت، یا حداقل به این شکلی که موسسه گل‌آقا دنبال می‌کند نبود، چون تهیه‌کننده‌ها و بروبچه‌های سینما معمولا" بر اساس سلائق روز که حالت موج دارد و بالا و پایین می‌رود و گاهی چون تولید آثار کمدی مد می شود به سمت کمدی می‌روند، و گاهی هم چون ژانرهای دیگر سینمایی باب روز می شود به آن سمت می‌روند. این‌قدر که موسسه گل‌آقا و کسانی که کار جدی و اصلی‌شان کار طنز و کمدی هست (من خودم را می گویم) این هدف را دنبال نمی‌کنند.

این اشاعه فرهنگ طنز و شوخ طبعی دیگر اصلا" ربطی به آن‌چه که امروز مطرح و یا مد هست یا نیاز مقطعی جامعه ندارد. هیچ شکی نیست که در هر نقطه‌ای از دنیا جامعه سالم را با این چهره ترسیم می‌کنند، یعنی جامعه‌ی سالم، جامعه‌ی شادمان است؛ جامعه‌ی خندان است؛ جامعه‌ی عبوس در هیچ جای جهان جامعه سالم نیست.

با توجه به این‌که ما این هدف را دنبال می‌کنیم حالا بابد تلاش‌هایی هم بکنیم برای گسترش تولیدات کمی و کیفی. سال گذشته هم مطرح کردیم جز یکی دو مورد هم استقبال نشد. چون کسی ما را جدی نمی‌گیرد. امروزه معمولا" به دلیل این‌که ما امکانات مالی و اقتصادی نداریم همه سراغ سرمایه گذارها و افرادی می‌روند که جیب‌شان پر است و حساب بانکی درخشانی دارند.

موسسه گل آقا و بنده‌ی حقیر که به عنوان یاور در کنارش هستم قرار را بر این گذاشته بودیم که با توجه به این که تجربه‌های خوبی که موسسه در عرصه طنز دارد، بتواند به فیلم‌نامه نویسان، کارگردانان و کسانی که به آثار کمدی در عرصه سینما علاقه‌مند هستند هستند کمک فکری کند.

هدف دیگری که جشنواره دنبال می‌کند و جزو علائق و خواسته‌های این جشنواره بوده ـ گرچه خیلی هم زورش نرسیده تا این‌را جا بیاندازد ـ این است که روحیه نقدپذیری را که به زبان طنز و کمدی است در جامعه ارتقاء دهد.

یک هدف دیگر کشف و معرفی استعدادهای درخشان در مقوله طنز و کمدی هست. این‌که حالا این جشنواره بگردد دنبال آدم‌هایی به عنوان چهره های جدید در این عرصه، و این‌ها را کشف کند و بها دهد و مطرح کند راهکاری است برای تولیدات جدید با چهره‌های جدیدتر.

یک مورد دیگر توجه به تجربه‌ها و تلاش‌های چهره های پیشکسوت در عرصه طنز و کمدی‌ست که سعی کردیم با دعوت از پیشکسوت‌های این عرصه، به طور مثال آقای مرتضی احمدی، یکی از چهره‌های با تجربه کمدی، در رادیو و تلویزیون و تئاتر خواهش کنیم تا به موسسه و کسانی که در این زمینه نیاز دارند کمک کنند و ایشان هم محبت کردند برنامه‌هایی دادند. امسال هم در جشنواره‌ی دوم ما حضور جدی و فعالی دارند و حضور نمایشی هم دارند.

مهم‌ترین بخش این جشنواره، مسابقه فیلم‌های بلند سینمای کمدی هست که جدی‌ترین بخش ما بود که با حمایت جدی معاونت سینمایی هم مواجه شد و نظرشان این بود که چون این بخش کمتر دیده شده دلیلی برای عدم توجه به این ژانر بخش فیلم های بلند سینمایی بود که امسال هم باز این جشنواره در این زمینه سرمایه‌گذاری جدی کرده است و بیشتر جوایز برای همین بخش هست.


پوپک صابری

علیرضا خمسه در ادامه صحبت‌هایش گفت:

جوایز ما. برای برنده‌های این جشنواره، یک سینی سیمین شاغلام نشان است.
او همچنین گفت:

وضعیتی که امروز در جامعه هست این‌طور است که مردم سخت می خندند، مردم تلخ شده‌اند و نیاز به تماشای کمدی دارند منتها کمدی‌ساز ما هم نگاهش تلخ شده است.

ما خیلی از دوستان‌مان را که دعوت می کنیم برای این‌که اگر فیلمنامه ای دارند کار کنیم و یا تهیه‌کننده ای پیدا کنیم، می‌بینیم خود آن آدم‌ها هم دیگر آدم بیست سال پیش نیستند. از نوع گرایش فیلم‌سازانی که به فیلم‌سازان کمدی مشغول بودند و حالا به ژانر و گونه‌ای دیگر پناه برده‌اند می‌توانید بفهمید که این واقعیت دارد.

جریان کمدی یک جریان تراژیک هست. یعنی این که اگر قرار باشد ما ماسک های خنده‌مان را برداریم آن‌طرفش کلی گریه دارد، الآن ما هنوز برای این جشن یک قران پول نداریم و تا الآن هیچکدام از اسپانسرهای ما کمک مالی به ما نکرده‌اند، ولی خب هزار ماشالله به حمایت‌های معنوی و کلامی و فضایی، خب این ها هم قشنگه!

علیرضا خمسه در ادامه توضیحاتش در باره جشنواره گفت:
در جشنواره‌ی امسال یک بخش تازه هم اضافه شده و آن یک چهره در طنز و کاریکاتور، یک چهره پیشکسوت عرصه سینمای کمدی و یک چهره طنزپرداز تلویزیونی است.

با دید گل آقایی و با توجه به مجموع کسانی که در تلویزیون کار طنز کرده‌اند یک شخصیت را انتخاب کردیم که سال‌های پس از انقلاب اسلامی تا اکنون مشغول فعالیت در ساخت آثار تلویزیونی هستند و بودند. از بازگو کردن نام افراد معذوریم چون نمی‌خواهیم حتی خودشان تا روز جشن از این انتخاب خبردار شوند. اما چهره ای را که می‌توانیم اکنون معرفی کنیم چهره پیشکسوت عرصه سینمای کمدی است که آقای سعید پورصمیمی هستند.

سعید پورصمیمی با تعریفی که از کمدین می‌شود کاملا" انطباق دارد. او بازیگری‌ست که هم در ژانر کمدی درخشیده و هم در ژانرهای دیگر، مثل ملودرام، تراژدی. او در سرزمین ما خوش درخشیده. یک کمدین است، کمدین به همین فرد و افرادی از این‌دست گفته می‌شود، کسانی که ایفای هر نوع نقشی را قادر هستند. ایشان برای شخص من به عنوان یک بازیگر کمدی یک الگو و نمونه است. من همیشه برای هنرجویانم از ایشان مثال می‌زنم، بازیگری که از او باید یاد گرفت از چه مرحله‌ای به چه مرحله‌ای صعود کرده است. ما همیشه سعید پورصمیمی را با مرحوم پرویز فنی‌زاده مقایسه می‌کردیم. بعدها متوجه شدیم که اصلا" این دو با هم همکلاس و هم‌دوره بوده‌اند.


سعید پورصمیمی چهره پیشکسوت عرصه سینمای کمدی

پوپک صابری در ادامه صحبت های علیرضا خمسه گفت:
آقای خمسه گفتند حمایت جدی معاونت سینمایی، لازم است توضیح دهم که الحمدالله ما از حمایت‌های معنوی دوستان به حد کفایت برخوردار هستیم. پارسال بعد از برگزاری جشنواره که خیلی با استقبال روبرو شد زمانی که خودمان دور هم جمع شدیم، یعنی یک هفته بعد از برگزاری جشن، استارت دومین جشنواره را زدیم و نگذاشتیم برای سال بعد. اعضای شورای سیاست‌گذاری جمع شدند و انتقادی که داشتیم این بود که آن چه برگزار شد با اهداف ما زمین تا آسمان تفاوت داشت.



ما در سال دوم هم به برخی اهداف نرسیدیم مثلا" یکی از اهداف اولیه ما این بود یک بانک فیلم‌نامه تهیه کنیم و بتوانیم فیلم‌نامه‌نویسان جوان و کسانی که طرح دارند را جمع کنیم و حمایت‌شان کنیم، اما حقیقت این است که ما به‌عنوان یک موسسه خصوصی فقط می توانیم دلمان بخواهد که یک سری کارها را انجام دهیم و تا حمایت مالی نداشته باشیم طبیعتا" این‌ها در خواستگاه خودشان می‌ماند و نهایتا" بگوییم که سال بعد برگزار می‌کنیم.

حالا ما با سماجت تصمیم گرفتیم که این جشنواره را برگزار کنیم، امیدوارم هم هستم که مراسم سی‌ام مهر ماه از سال گذشته هم بهتر برگزار شود. اما حقیقت این است که توقع شخصی من این بود نگاه جدی‌ای که ما به طنز و به ضرورت لبخند و شادمانی در جامعه داریم فقط در حد شعار همراه نشود و موسساتی که موظف هستند در فضای فرهنگی و هنر کار کنند و اشاعه فرهنگ شادمانی جزو اهداف شان هست فقط در حد شعارهای تبلیغاتی بسنده نکنند و همراه ما باشند تا ما بتوانیم این جشنواره را بهتر و کیفی‌تر برگزار کنیم.

متاسفانه امسال ما بیشتر با سماجت، علاقه و با حس شخصی‌ تمام کسانی که در این فاصله با ما همراه بودند جشنواره دوم را برگزار می کنیم. من احساس می‌کنم زنگ خطر فضای هنر جدی است این زنگ خطر برای فضای طنز و کمدی جدی تر است. کاش این جشنواره فرصتی باشد برای این‌که به این زنگ خطرها توجه کنیم. اگر این خطرها را جدی نگیریم جامعه منفجر خواهد شد.

Share/Save/Bookmark


۱۲ فیلم در دومین جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا
ما اهل شوخی نیستیم
جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چقدر دلم ميخواست شما رو جشن پرشين بلاگ از نزديك ميديدم...

-- yasaman ، Feb 7, 2009

لازم است خدمت خوانندگان محترم عرض کنم به دلیل انتقال مطالب به صفحه شخصی‌ام، کامنت‌ها از صفحه‌های قبلی به این بخش بی‌هیچ کم و کاستی منتقل شده‌اند به همین دلیل تاریخ انتشار کامنت‌ها با مطلب همخوانی ندارد.برای رفع هرگونه سوء تفاهم عرض کردم.
با احترام
مینو صابری

-- مینو صابری ، Feb 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)