تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تخریب بافت تاریخی ماسوله

بیژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

هفته گذشته و پس از یک بارندگی شدید، تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی ماسوله در شمال ایران فرو‌ ریختند. شهرک یا روستای ماسوله در ارتفاعات استان گیلان و ۵۵ کیلومتری رشت قرار دارد و شهرتش به طور عمده مدیون معماری ويژه بومی و هماهنگی آن با طبیعت زیبای اطراف است.

Download it Here!

معماری پلکانی ماسوله و بکر ماندن بافت تاریخی آن سبب شد تا در سال ۱۳۵۴ خورشیدی کل آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسد و این اتفاق بر شهرت ماسوله افزود و آن را به یکی از نقاط گردشگری و یکی از مناطق مورد توجه گردشگران در شمال ایران تبدیل کرد.

قدمت ماسوله را بین هشتصد تا هزار سال برآورد کرده‌اند. خانه‌های ماسوله به طور عمده با مصالحی نظیر خشت و گل و چوب و سنگ ساخته شده‌اند.

سنگ بیشتر در قسمت پایین دیوارها و ساختن پی‌ها و شالوده‌ها به کار رفته است و چوب نیز به طور عمده در تیرهای سقف، ستون ایوان‌ها و جلوخان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.


ماسوله / منبع

از این رو بخش اعظم ساختار خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی ماسوله را خشت و گل تشکیل می‌دهد. مصالحی که در برابر بارندگی شدید مقاومت کمی دارند.

در بارندگی اخیر به ۲۶ ساختمان تاریخی به شدت آسیب وارد شده است که ۱۷ ساختمان از این میان از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست ساختمان‌هایی قرار گرفتند که به مرمت اضطراری و نجات‌بخشی فوری نیاز دارند.

به جز خانه‌های تاریخی، به مسجد، بازار و کاروان‌سرایی قدیمی نیز آسیب‌های بسیاری وارد شده است. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی ایران، سقف‌ و دیوارهای این خانه‎ها فرو ریختند و آواری از مصالح، کوچه‌های ماسوله را مسدود کرد.

خشت و گل در بسیاری از شهرها و روستاهای تاریخی ایران، مصالح اصلی به کار رفته در ساختمان‌ها هستند. مصالحی که حفظ و نگهداری از آن‌ها نیازمند مراقبت و نگهداری دایمی است.

خشت و گل نه تنها در ایران، بلکه به طور وسیعی در اکثر نقاط دنیا، یکی از پر مصرف‌ترین مواد و مصالح ساختمانی در طول تاریخ بوده است.


فرو ریختن خانه‌های ماسوله، عکاس: حسن ظهوری، منبع: CHN

شاید در ابتدا به نظر برسد مقاوم کردن ساختارهای خشتی و گلی در برابر عوامل جوی غیر‌ممکن است، اما در سال‌های اخیر تحقیقات فراوانی در نقاط مختلف دنیا در مورد نحوه حفاظت از این مصالح ساختمانی انجام گرفته و به نتایج قابل اعتمادی نیز رسیده است.

در اکثر این تحقیقات، گرچه روش‌ها و حتا گاه مواد جدیدی برای حفاظت از این مصالح ساختمانی آزموده می‌شود اما وجه اشتراک آن‌ها، تاکید بر مراقبت و نگهداری دایمی با همان روش‌های سنتی به عنوان موثرترین روش‌ جلوگیری از تخریب است.

نگاهی به مورد ماسوله و تخریب ۲۶ ساختمان تاریخی آن روشن‌کننده همین واقعیت به نظر پیش پا افتاده است: در ماسوله تخریب اصلی متوجه ساختمان‌ها و خانه‌هایی بوده است که یا کسی در آن‌ها ساکن نبوده و یا ساکنان و متولیان حفاظت از میراث شهر، برنامه‌ای برای تعمیرات و نگهداری آن‌ها اجرا نکرده‌اند و یا بودجه‌ای برای این کار نداشته‌اند.

خانه‌ها و ساختمان‌هایی که اکنون در ماسوله تخریب شده‌اند، به طور عمده پیش از این اتفاق دارای مشکلاتی در سقف‌ و پوشش‌های خود بوده‌اند، به همین دلیل این ساختارها در برابر بارندگی شدید و بر اثر نفوذ آب زیاد، توان و مقاومت خود را از دست دادند و فرو ریختند.


فرو ریختن خانه‌های ماسوله، عکاس: حسن ظهوری، منبع: CHN

در حقیقت رها کردن این ساختمان‌های قدیمی و نداشتن برنامه‌های ساده برای مراقبت و تعمیر آن‌ها، باعث ویرانی و تخریب‌هایی شده است که جبران کردن آن‌ها دشوار و در بسیاری موارد فقط با بازسازی امکان‌پذیر است.

اما این در حالی است که در بسیاری از منشورها، دستورالعمل‌ها و قوانین حفاظت از میراث فرهنگی در دنیا، حفاظت و نگهداری قبل از این‌که کار به مرحله مرمت یا بازسازی برسد، توصیه شده است.

در منشور بورا (The Burra Charter)، مصوب اجلاس سازمان ایکوموس (شورای حفاظت از محوطه‌ها و بناها) در سال ۱۹۹۹ در استرالیا، بر نگهداری و مراقبت پیش از مرمت و بازسازی تأکید فراوان شده است.

برنامه‌های نگهداری و حفاظتی به طور عموم ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر از برنامه‌های مفصل مرمتی یا بازسازی هستند. بحث فراگیر در مورد نگهداری معماری خشتی و گلی از دهه ۷۰ میلادی و با برگزاری نشستی جهانی در سال ۱۹۷۲ در ایران و در شهر یزد پا گرفت و اکنون به یکی از رشته‌های پرطرفدار در میان حفاظت‌گران معماری تبدیل شده است.


فرو ریختن خانه‌های ماسوله، عکاس: حسن ظهوری، منبع: CHN

موسسات مختلفی در جهان هم‌اکنون تحقیقات وسیع در مورد حفاظت از این نوع معماری را دنبال می‌کنند که از آن میان می‌توان به موسسه ایکوموس بین‌المللی (‌ICOMOS)‌، موسسه کراتر فرانسه (Craterre)، گتی (Getty) در ایالات متحده آمریکا و موسسه عالی حفاظت و مرمت (ISCR) در ایتالیا اشاره کرد.

اما در کنار توجه به خود مواد و مصالح سازنده یک اثر یا بنای تاریخی، توجه به شرایط محیطی و تلاش برای مهار کردن عوامل مخرب آن نیز لازم است.

در ماسوله، احداث یک جاده کوهستانی میان ماسوله و شهرستان خلخال با تخریب بخشی از جنگل و پوشش گیاهی آن همراه بوده است.

از بین رفتن پوشش گیاهی سبب می‌شود تا باران‌های سیل‌آسا و جریان آب به راحتی از ارتفاعات به طرف بافت تاریخی ماسوله جاری شود. این طرح جاده‌سازی البته با مخالفت‌های بسیاری رو‌‌به‌رو شده است.

در سال‌های اخیر، جمعیت ماسوله به دلایل اقتصادی به شدت کاهش پیدا کرده و از سه هزار و پانصد نفر به حدود نهصد نفر رسیده است.


فرو ریختن خانه‌های ماسوله، عکاس: حسن ظهوری، منبع: CHN

کاهش جمعیت، متروک شدن تعدادی از خانه‌ها و رو به فراموشی رفتن روش‌های سنتی و بومی ساخت و نگهداری ساختمان از دیگر دلایلی است که به بقای بناهای تاریخی این شهرک آسیب وارد کرده است.

بنابراین به غیر از توجه به چگونگی حفاظت از مواد و مصالح معماری، یافتن راه‌‌حل‌هایی اجتماعی و اقتصادی برای پایدار کردن حفاظت از این شهر تاریخی نیز لازم است.

به جز عواملی که حیات معماری سنتی ماسوله را با خطر رو‌به‌رو کرده باید به احداث هتل‌ها، غذاخوری‌ها، خانه‌ها و ویلاهایی با معماری جدید، ناهمگون و بی‌ارتباط با معماری بومی منطقه نیز اشاره کرد.

ساختمان‌هایی که برای برطرف کردن نیاز گردشگران این شهرک کوچک ساخته شده‌اند، اما در حقیقت آرام آرام منظر تاریخی ماسوله را دگرگون می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ويراني در اثر حوادث طبيعي را نمي شود تخريب ناميد تخريب يعني خراب کردن وصدمه زدن عمدي مثل موارد بسياري که در ايران با بولدوزر ويا با بيل وکلنگ بجان بسيار ساختمان قديمي واي بسا با اهميت افتادند تا از زمينش استفاده اي ديگر بکنند

-- بناييان ، Nov 24, 2008

شاید همیشه این موضوع به شکل آزار دهنده ای در ذهن من بود. اما با پوست و استخوان آقایان مسئول این شهر را می شناسم. آنها هیچ نمی دانند. هیچ ....هیچ

-- شاهرخ ستوده فومنی ، Nov 24, 2008

در تأیید نظر بناییان، تخریب یعنی خراب کردن، نه خراب شدن.

-- علی ، Nov 24, 2008

بنظر من منظور نویسنده در استفاده از کلمه « تخریب » بجای « بی توجهی » مسؤلان بکار برده شده ، که اگر از تخریب هولناک تر نباشد کمتر از ان هم نیست !.
داوید / تنه نزن

-- داوید ، Nov 25, 2008

گزارشي جالب و تامل بر انگيز است.در متن به مهاجرت مردم ماسوله اشاره شده و اين نكته هم جاي تامل دارد كه اگر واقعا به صنعت گردشگري آنجا توجه مي شد دليلي براي مهاجرت مردم از اجبار بيكاري و فقر باقي نمي ماند

-- farshid khodadadian ، Nov 25, 2008

آقا یادش به خیر ما در جوانی با شما رفته بودیم ماسوله. دفعه‌ی بعد که بریم اونجا یا دیگه ماسوله‌ای نمونده یا ما عصا به دست نمی‌تونیم از اون همه پله بریم بالا.
جوونی کجایی که یادش به خیر!

-- وحید (ع) ، Nov 28, 2008

با عرض سلام رشته من معماری است اگر برای شما امکان دارد راجع به مصالح به کار رفته شده در ماسوله اطلاعاتی را در اختیارم بگذارید با تشکر

-- ساغر ، Feb 27, 2009

ماسوله مانند جواهری است. سرزمین اجدادی زیبای من است . قدر ماسوله رابیش از این بدانیم .بهشتی که نباید انرا گم کرد چون بی شک ماسوله بی همتاست. . .

-- مریم . اهل ماسوله ، Apr 11, 2009

سلام من دانشجوی طراحی شهری دانشگاه تهران هستم یه کار تحقیقاتی راجع به مرمت شهری دارم می خواستم اگر امکانش باشه یه ادرس الکترونیکی از اقای روحانی به من بدین.
------
خانم شانظری عزیز
همان طور که ملاحظه می فرمایید آدرس ای میل بالای صفحه درج شده است
rohani@radiozamaneh.com

-- فریبا شانظری ، Apr 22, 2009

kheili ali bod vaghean khondani bod az zahamate shoma mamnonam.mwr30

-- mahom ، May 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)