تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تحولات کاخ‌سازی در دوران پهلوی

بيژن روحانی
rohani@radiozamaneh.com

Download it Here!

معماری ایرانی در دوران پهلوی، همپای تغییرات گسترده در بسیاری دیگر از مظاهر زندگی شهری متحول شد و خود به صورت نمادی از آن تحولات در آمد. پیش از این، از ظهور سبک ها و گرایشات متفاوت در معماری این دوره و به خصوص در دوران رضا شاه سخن گفته بودیم. [+] گرایشاتی که به طور عمده خود را در بناهای عمومی مانند بانک ها، ساختمان های نظامی، ایستگاه راه آهن، مدارس و دانشگاه ها و ساختمان های دیوانی و اداری یا بناهای یادمانی نشان می دادند.

اما کاخ های سلطنتی نیز به عنوان بناهای مهمی که در این دوران ساخته شدند، نشان دهنده تنوع سبکی و دگرگونی آنهاست. اگر شروع کاخ سازی در دوره پهلوی را با عمارت هایی همچون کاخ شهوند (سبز) سعد آباد و کاخ مرمر بدانیم، این روند در نهایت خود به کاخ نیاوران می رسد.

رضا شاه در سال ١٣٠٤ خورشیدی به پادشاهی رسید و در سال ١٣٠٥ در کاخ گلستان، تاجگذاری کرد. مراسم گرچه در کاخ پادشاهان قاجار برگزار شد، اما شاه با سفارش تاجی متفاوت و بر سر گذاشتن آن از همان ابتدا بر تمایز سلسله جدید با خاندان قاجار تاکید کرد. او بلافاصله همپای ساخت عمارت هایی عمومی در تهران، کار ساخت کاخ هایی جدید را در تهران آغاز کرد و به این ترتیب در کاخ های سلطنتی قاجار اقامت نکرد.


کاخ شهوند (موزه سبز) در سعدآباد

کاخ شهوند

کاخ شهوند سعدآباد که امروز به نام کاخ سبز شناخته می شود بر یکی از نقاط مرتفع باغ سعدآباد ساخته شد. گرچه ساختمان این کاخ در سال ١٣٠٧، اندکی پس از به پادشاهی رسیدن رضا شاه به پایان رسید، اما او بنای این کاخ را از زمان سردار سپهی‌اش آغاز کرده بود.

معماری کاخ شهوند را می توان در امتداد معماری سنتی ایران، با حضور و تلفیق تعداد محدودی از عناصر معماری اروپایی به حساب آورد. تلفیق هایی که در دوره قاجار نیز باب شده بود، مانند راه پله ها، سرستون ها و یا جزییات دیگر.

نمای کاخ از سنگ سبز است و روی آن کاری های نفیس کنده کاری به چشم می خورد. تزیینات داخل کاخ نیز با استفاده از هنرهای تزیینی سنتی مانند خاتم کاری، آیینه کاری و تذهیب صورت گرفته است. کاخ شهوند تفاوت چشمگیری با کاخ سفید سعد آباد دارد و دگرگونی سبک معماری در فاصله زمانی اندکی پس از اتمام آن، با بزرگترین کاخ مجموعه سعدآباد کاملا مشهود است.

کاخ مرمر و گنبد شیخ لطف الله

کاخ دیگری که ساخت آن در دوران رضا شاه آغاز شد، کاخ مرمر است. در میان سبک های مختلف معماری رایج در دوران رضا شاه، کاخ مرمر نیز در ردیف آثاری قرار می‌گیرد که می توان آن را معماری "سنت گرا" نام داد.

یعنی در برابر آثاری که گرایش های معماری نئوکلاسیک اروپایی، ارجاع به معماری باستانی ایران و یا گرایشات کاملا مدرن در آنها دیده می شود، کاخ مرمر با استفاده از الگوهای معماری سنتی ایران و همچنان با رویکردی محتاط به پذیرفتن برخی عناصر معماری اروپایی طراحی و اجرا شد. در این ساختمان از هنرهای تزیینی سنتی مانند کاشیکاری و خاتم کاری استفاده و گنبد آن با الگو گرفتن از گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان ساخته شده است.


کاخ سفید سعدآباد، منبع: مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

دونالد ویلبر، محقق و مورخ معماری، تصمیم رضا شاه به تکرار گنبد شیخ لطف الله در کاخ جدید خود را تحت تاثیر سخنان آرتور اپهام پوپ، مورخ هنر آمریکایی می داند که به همراه همسرش چندین سال در ایران فعالیت داشت.

ویلبر در کتاب خود با نام "رضا شاه پهلوی، احیاء و بازسازی ایران" از تاثیر سخنرانی پوپ بر جلب توجه رضا شاه به گنبد مسجد شیخ لطف الله و ارزش های آن می نویسد و می گوید: «به این ترتیب شاه علاوه بر آن که دستور داد تا بخشی از کاشی های ریخته گنبد مسجد با نمونه های جدید جایگزین شود، طرح گنبد آن را نیز در کاخ جدید خود در تهران تکرار کرد.» (ویلبر، 98)

ساختمان کاخ مرمر در سال ١٣١٦ به پایان رسید و در ساختن آن اساتید معماری و هنرهای تزیینی سنتی مانند استاد حسین لر زاده و حسین طاهر زاده بهزاد مشارکت داشتند.


حسین لرزاده از آخرین نسل معماران سنتی و تجربی در ایران بود. آثار او شامل تعدادی مسجد و بناهای مذهبی دیگر از جمله شبستان و محراب مسجد سپهسالار در تهران است.

کاخ مرمر شاید یکی از آخرین بناهایی باشد که تعدادی از هنرمندان نامدار هنرهای سنتی در کنار یکدیگر در آن به کار پرداخته اند.

این کاخ تا سال ١٣٤٤ که محمدرضا شاه در آن از یک سوءقصد جان به دربرد، مورد استفاده بود اما پس از آن به دلایل امنیتی، شاه دیگر سکونت در این کاخ را جایز ندانست و به کاخ سعدآباد نقل مکان کرد.


تحول در معماری کاخ ها

با این حال دو کاخ عمده دیگر؛ یعنی کاخ سفید سعدآباد (در حال حاضر موزه ملت) و کاخ نیاوران، روحیات و گرایشات دیگری را در معماری ایرانی دوران پهلوی آشکار می کنند که با کاخ های مرمر و شهوند متفاوت است.

کاخ سفید سعدآباد که بزرگترین کاخ این مجموعه است و ساختن آن نیز در سال ١٣١٠ و در زمان رضا شاه آغاز شد، با نمایی ساده و سفید و بدون تزیینات و با اقتباس از نمای کاخ های سلطنتی آلمان ساخته شده است. گرچه داخل آن آمیزه ای از تزیینات سنتی ایرانی و اروپایی به کار رفته اما دیگر نمی توان آن را در امتداد معماری سنتی ایران ارزیابی کرد.


کاخ نیاوران، منبع: ویکی‌مدیا

طراحی کاخ جدید نیاوران که در سال ١٣٤٦ ساختمان آن به پایان رسید به دست محسن فروغی و شرکت فرمانفرماییان سپرده شد. محسن فروغی، پسر محمد علی فروغی (ذکاءالملک)، تحصیل کرده مدرسه عالی معماری بوزار پاریس و یکی از روسای دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران بود.

در کارنامه فروغی طراحی آثاری مانند بانک ملی بازار و دانشکده حقوق دانشگاه تهران، آرامگاه سعدی در شیراز و همچنین همکاری با حیدر غیایی در طرح مجلس سنا (مجلس شورای اسلامی بعدی) به چشم می خورد.

فروغی گرچه در فهرست معماران مدرنیست ایرانی دسته بندی می شود، اما در تعدادی از کارهایش اشاراتی به معماری گذشته و یا استفاده از عناصر تزیینی آن معماری در تلفیق با شکل های معماری جدید و در ترکیب با مصالح امروزی دیده می شود.

در کاخ نیاوران نیز گرچه از تمام امکانات مدرن روزگار خود از طراحی سازه گرفته تا به کارگیری فن آوری های جدیدی مانند سقف متحرک و بازشو، بهره برده است اما در طراحی آن اشارات ظریفی به معماری ایرانی دیده می شود. طرح چهارگوش و پلان مرکزی آن، ستون های بلند ورودی بنا و تزیینات و کاشی کاری هایی که دور قاب های ورودی در نما و زیر پنجره ها می گردد و تکرار می شود بخشی از این اشارات است.

با این حال در میان سبک ها و گرایشات معماری کاخ های سلطنتی، شاید کمترین حضور مربوط به گرایشات باستان گرایانه یا اصطلاحا ملی باشد. سبکی که به خصوص در دوران رضا شاه به طور گسترده در بخشی از بناهای عمومی به کار گرفته شد اما در کاخ های سلطنتی، حضور آن چندان چشمگیر نیست.

کاخ های پهلوی تنها به عمارت های موجود در تهران محدود نمی شوند و در شهرهای دیگر نیز مانند رامسر و نوشهر کاخ هایی با ویژگی های متفاوت ساخته شدند.

***

لینک های مرتبط:

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

آرشیو ملی ایران در مورد گشایش کاخ موزه مرمر

حسین سلطان زاده: تداوم سنت‌گرایی محض در آثار استاد لرزاده

مقاله دانشنامه ایرانیکا در مورد محسن فروغی

Share/Save/Bookmark

برای اطلاعات بیشتر همچنین نگاه کنید به: (منابع فارسی)
ـ كياني ، مصطفي، معماري دوره پهلوي اول،موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران،١٣٨٣
منابع انگلیسی:
-Dehbashi, Mozayan and Darab Diba ,“Trends in modern Iranian architecture” in: Iran: Architecture For Changing Societies , Philip Jodidio (ed), Umberto Allemandi, 2006.
-Grigor, Talinn, “Recultivating “Good Taste”: The Early Pahlavi Modernists and Their Society for National Heritage” in Iranian Studies v. 37, n. 1, March 2004.
-Wilber, Donald.N, Riza Shah Pahlavi: The Resurrection and Reconstruction of Iran, Hicksville, 1975.
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مسخره است اگر چند ساختمان نسبتا بزرگ ساخته شده دردوران پهلوي کاخ ناميده شوند. پس کاخهاي واقعي درممالک مختلف راچه بايد ناميد!

-- ashkan ، Feb 12, 2008

الان در ایران هر سیاست مداری بعد از 3 ماه کسب مقام بلافاصله خانه اش از حلبی آباد و دونقوز آباد سر از نیاوران و تجریش و زعفرانیه وبالاهای شهر تهران در می آورد. باماشین مدل پائین یا با اتوبوس واحد می ایند بلافاصله با بنز آخرین مدل در کاخ های میلیاری سند خورده شش دانگ به نامشان سکونت می کنند پول های باد آورده را نمی دانند چه جوری بلمبونند بیچاره مردم فقیر بیچاره که به نون شب محتاجند .
خانه های این آقایون خدا می داند از کاخ هم گران قیمت تر است.

-- غصه دار ، Feb 12, 2008

با پیروزی انقلاب 57 می شه گفت, معماری ایران هم از بین رفت , در دوره پهلوی اول با فعالیت معماران ارمنی چون وارطان هوانسیان و در دوره ه بعدی با فعالیت معمارانی چون فروغی , فرمانفرمائیان , دیبا , گدار و ... معماری ایران داشت سیر منطقی و درستی به سوی معماری مدرن بر می داشت که با پیروزی انقلاب و بعد از اون جنگ نه تنها این سیر متوقف بلکه نابود شد , همینه که امروز شاهد طرح های کوچک و حقیری چون کتابخانه ملی , مصلی تهران , سینما آزادی و .. هستیم که هر روز با رشوه و دوز وکلک به دست یه عدده معمار رانت خوار می افته , برای مثال به مسابقه طراحی سینما آزادی آشاره می کنم که در نهایت بطرح بابک شکوفی برنده شد , در این مسابقه معمار برجسته ی ایرانی خانوم فرشید موسوی با طرحی بسیار زیبا و مدرن و با پشتوانه ی فکری قوی شرکت داشتند که در کمال تعجب طرح آقای شکوفی جوان به بار نشست , جالبه بدونید خانم فرشید موسوی به همراه همسر اسپانیایشون الخاندرو زائروپولو , هم اکنون اداره کننده ی یکی از دفتر های معتبر معماری بین المللی هستند . از این جور اتفاقات در معماری امروز ما کم نیست ...

-- بدون نام ، Feb 13, 2008

لطفآ عکسهای زیبا و بیشتری از نماهای روز دنیا
بگذارید

-- بدون نام ، Apr 27, 2008

چرا در پاراگرافی که در مورد کاخ مرمر ومسجد شیخ لطف الله نوشتید عکس بی ربط گذاشتید؟
---------
دوست عزیز "دامشجوی مرمت"
آرایش صفحات برعهده دبیران سایت است. عکس ها را می شود کمی بالا و پایین گذاشت. شخصا فکر نمی کنم موضوع خیلی مهمی باشد. با این حال از دبیر سایت خواهم خواست اگر شد کمی آن را جا به جا کند
ب.روحانی

-- دامشجوی مرمت ، Sep 19, 2008

خدا خيرتون بده مونده بودم 3 شنبه در مورد معماري پهلوي چي بگم كه خدارا شكر به اين اقدام شما به خير گذشت ‏بازم ممنون
هميشه سبز و سلامت باشيد

-- mahsa ، Dec 27, 2008

فرشيد موسوي معمار خوبيه ولي اون طرحش براي سينما ازادي يه طرح كليشه اي بود بر اساس coniniuos surfaceكه مالي هم نبود

-- سحر جهانبگلو ، Jan 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)