تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
یک هفته با زمانه ـ برنامه چهارم

از گلشیفته تا شرط و شروط یک خاتمی

لیدا حسینی‌نژاد
مریم اقدمی

جنجالی‌ترین خبر هفته گذشته، حضور گلشیفته فراهانی در مراسم افتتاحیه فیلم «مجموعه دروغ‌ها» در هالیوود بود. زمانه نیز در بخش عکس روز، عکس‌های این هنرپیشه ایرانی را با عنوان «گلشیفته پیکره راستی» منتشر کرد.

Download it Here!

این عکس‌ها پربازدید کننده‌ترین صفحه سایت زمانه در هفته گذشته بودند و تا‌کنون بیش از ۱۳۰ کامنت نیز دریافت کرده و به یکی از پرکامنت‌ترین‌های سایت زمانه تبدیل شده است.

بسیاری از حضور بدون حجاب او در این مراسم ابراز رضایت کرده‌اند و برخی نیز این عمل را مورد انتقاد قرار داده‌‌اند. در بخش خبر اول سایت زمانه نیز همین خبر با نقل قولی از گلشیفته فراهانی که «نمی‌خواهم فرصت بازیگری را از دست بدهم» بازدیدکننده‌های زیادی داشت.

با توجه به اهمیت این خبر، عجیب نیست که بر خلاف دیگر خبرهای بخش خبری سایت، کامنت‌‌های زیادی در حدود ۳۰ کامنت نیز دریافت کرده باشد.

یکی دیگر از برنامه‌های پرمخاطب هفته گذشته روایت زنان بود. لوا زند در این برنامه با یک خبرنگار هنری درباره نقش زنان در سریال‌های تلویزیون در ماه رمضان گفت و گو کرده است. این برنامه با عنوان «زنان سریال‌های ماه رمضان در جست‌وجوی شوهر» حدود ۱۵ کامنت گرفته است.

«روزی که گیتا اعدام شد» داستان اعدام گیتا علیشاهی یکی از قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ است. این گزارش که در بخش حقوق انسانی ما در سایت زمانه منتشر شده است، از پرخواننده‌های سایت در هفته گذشته بوده است.

زویا امین نتیجه گفت و گوی خود را با همکلاسی گیتا به شکل روایی نوشته است. داستان زندگی و چگونگی اعدام گیتا به قدری تکان‌دهنده بود که خواننده‌های زیادی برای آن کامنت گذاشتند.

گزارش زندگی شهرنوش پارسی‌پور این هفته نیز از برنامه‌های پرمخاطب زمانه بود. خانم پارسی‌پور در این برنامه با عنوان «زن بی‌شوهر را موجود خطرناکی می‌دانند» یکی دیگر از داستان‌های زندگی‌اش را تعریف کرده و این‌بار به ماجرای طلاق گرفتن خود پرداخته است. این برنامه حدود ۲۵ کامنت گرفته است.

گفت و گوی فرنگیس محبی با داریوش اقبالی، خواننده محبوب و مشهور ایرانی هم از برنامه‌هایی بود که طبق انتظار، بازدید کننده‌های زیادی داشت.

این گفت و گو با عنوان «درمان اعتیاد، زبان عاشقانه می‌خواهد» پس از سمیناری در لندن با محوریت آسیب‌های اجتماعی و به ویژه اعتیاد انجام شده است.

این سمینار با نام «درجست‌وجوی جامعه سالم» توسط بنیاد آینه به بنیانگذاری داریوش اقبالی انجام شده است. گفت و گوی فرنگیس محبی با این خواننده محبوب ایرانی تقریبا ۱۵ کامنت دریافت کرده است.

یکی دیگر از پرخواننده‌های هفته قبل، خبر «بیماری و بستری شدن سید ابراهیم نبوی» بود. نبوی هفته گذشته به دلیل احساس درد در ناحیه قلب، به دکتر مراجعه کرد و پس از معاینه مشخص شد دچار انسداد رگ شده است و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

به همین بهانه زمانه با لیلا، دختر ابراهیم نبوی گفت و گو کرده است که در کنار این خبر روی سایت قرار گرفت. کامنت‌های این خبر تقریبا ۳۵ تا بوده است که بیشتر آن‌ها آرزوی سلامتی خوانندگان زمانه برای ابراهیم نبوی بوده است.

پس از برنامه‌های پرمخاطب، سراغ برنامه‌های پرکامنت برویم. یکی از آن‌ها کلاغستون نیک‌آهنگ کوثر با عنوان «شرط و شروط یک خاتمی» بود. کلاغ‌های نیک‌آهنگ این‌بار با رفتن به سراغ یک موضوع جنجالی نظر خوانندگان را جلب کردند و برای همین بر خلاف برنامه‌های قبلی خود کامنت‌های زیادی دریافت کردند.

«سید محمد خاتمی که محکم‌ترین سیاست‌مدار تاریخ ایران محسوب می‌شود، با قاطعیت اعلام کرد که نمی‌داند کاندیدا می‌شود یا نه؟» این برنامه که با این جمله، کاندیداتوری خاتمی را موضوع طنز این هفته خود قرار داده است، تقریباً ۱۵ کامنت گرفته است.

مجتبا پورمحسن نیز گفت و گوی ماریو وارگاس یوسا را با هفته‌نامه گاردین برای سایت زمانه ترجمه کرده است. یوسا که یکی از برجسته‌ترین نویسندگان و چهره‌های ادبیات آمریکای جنوبی است، در گفت و گویی نسبتاً سیاسی از اشغال عراق و باراک اوباما به طور همزمان حمایت کرده‌است.

این مقاله با عنوان «یوسا: چاوز و مورالس منتظر قضاوت ادبیات بمانند» با واکنش مخاطبان مواجه شده و حدود ۱۵ خواننده برای آن کامنت گذاشته‌اند و انتقاد‌های زیادی به ترجمه یا مقدمه آن کرده‌اند.

در پایان هم به سراغ وبلاگ زمانه برویم که در هفته گذشته دو مطلب در آن منتشر شد. یکی از آن‌ها مقاله‌ای از آصف نیک‌نام با عنوان «ایرنا و غائله رسانه‌ای کردان» بود.

این مقاله با موضوع آسیب‌شناسی رسانه به نقد حمله خبرگزاری ایرنا به منتقدان کردان و ماجرای مدرک جعلی او پرداخته است.

مطلب دیگر وبلاگ زمانه در هفته گذشته «شیوه‌نامه گاردین در مدیریت کامنت‌ها» بود که به‌عنوان الگویی از یک رسانه معتبر برای مدیریت کامنت‌ها منتشر شده است.

به نظر می‌رسد زمانه بسیاری از معیارهای شیوه‌نامه گاردین برای انتشار کامنت‌ها را رعایت می‌کند. اما در نهایت خوانندگان هستند که باید در مورد عملکرد زمانه نظر دهند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)