تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با رضا خجسته رحیمی، روزنامه‌نگار

نیم‌روز به نیمه‌ی روز هم نرسید

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

قرار بود نشریه‏ی «نیم‏روز» با بیشتر اعضای تحریریه‏ی نشریه‏ی توقیف شده‏ی «شهروند امروز» و با سردبیری محمد قوچانی تهیه و منتشر شود. اما انتشار آن پیش از آغاز متوقف شد.

فردی مسئول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است که مجوز این نشریه در جلسه‏ی هفته‏ی گذشته‏ی «هیأت نظارت بر مطبوعات» بررسی شده و دلیل لغو امتیازش، عدم انتشار منظم و متوالی آن در طول فعالیتش بوده است.

اخطار ماده‌ی ۱۶ یکی از عمده‌ترین دلایل جلوگیری از انتشار نشریات در ایران است. در این ماده ذکر شده است که مطبوعات باید به طور منظم منتشر شوند و البته مواردی را هم در خصوص این ماده به جهت اعلام و هشدار قانون‌گذار در نظر گرفته است که در بسیاری موارد بدون هشدار این قانون اعمال می‌شود.

برخی از روزنامه‌نگاران، ماده‌ی ۱۶ را یکی از ابزار های اعمال فشار می دانند. اکبر منتجبی همکار این نشریه اشاره می‌کند: «از وزارت ارشاد تماس گرفتند و گفتند هفته‌نامه «نيم‌روز» را منتشر نکنيد. ظاهراً محمد ملکيان معاونت مطبوعاتی تلفنی زده است به آقای محمد‌جواد حق‌شناس که «نيم‌روز» را منتشر نکنيد چون لغو امتياز شده است.»

به هر حال «نیم‌روز» آغاز نکرده پایان یافت... با رضا خجسته رحیمی که قرار بود دبیر تحریریه‏ی این نشریه باشد در مورد «نیم‌روز» که نارسیده تمام شد، گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

چرا این نشریه قبل از انتشار توقیف شد‌؟

هنوز هیچ حکم رسمی به مسئولان «نیم‏روز» در مورد توقیف آن ابلاغ نشده است. روزهای آخر آذر‌ماه به محض این‏که آگهی انتشار نشریه‏ی «نیم‏روز» در برخی از روزنامه‏های تهران منتشر شد، ساعاتی بعد، از طرف معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با مدیر مسئول مجله تماسی گرفته شد.


طی این تماس اعلام شد: «مجوز شما باطل شده و به خاطر انتشار نامنظم، نمی‏توانید نشریه را منتشر کنید.» زمانی که مدیر مسئول اشاره می‏کند: «‌ما انتشار نشریه را اعلام کرده‏ایم و نشریه به طور مرتب امسال منتشر شده»، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کرده است:

«پس سال گذشته، شما منظم منتشر نکرده‏اید.» این صحبت کاملاً نشان می‏دهد که بهانه‏تراشی و بهانه‏جویی هدف‏مند و سیاسی برای جلوگیری از انتشار نشریه بوده است.

توقیف این نشریه تنها در صورتی ممکن بود که جلسه‏ی هیأت نظارت بر مطبوعات برگزار شده باشد. در حالی که طی هفته‏ی گذشته و این هفته، جلسه‏ی هیأت نظارت بر مطبوعات برگزار نشده و وقتی این کار به راحتی و سادگی خارج از روال قانونی صورت می‏گیرد، نشان‏دهنده‏ی این است که احتمالاً برخی از مقامات عالی‏رتبه‏ی نظام دستور توقیف و تعطیلی نشریه را داده‏اند.

آیا «نیم‏روز» به خاطر این‏‏که می‏خواست پا جای پای «شهروند امروز» بگذارد، توقیف شد؟

البته بعد از این‌که مدیر مسئول اعلام کرد نشریه به صورت منظم منتشر می‏شود، قرار بر این شد که روز شنبه، سی‌‌ام آذز گفت و گوهایی را با مقامات وزارت ارشاد داشته باشد و اگر این گفت و گوها مثمرالثمر باشد، نشریه منتشر ‏شود.

ولی آن‏چه مشخص است، به نظر می‏آید که نظام سیاسی ایران با توجه به مشکلاتی که در آستانه‏ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد، نمی‏خواهد تیم مطبوعاتی که سابقه‏ی کارش را در «شرق»، «هم‏میهن» و «شهروند» نشان داده دور هم جمع شود و یک کار مطبوعاتی انجام دهند و قصد پاشاندن و متلاشی کردن این تیم مطبوعاتی را که یکی از تیم‏های قوی مطبوعاتی در ایران است، دارد.

اگر «نیم‏روز» مجوز نگیرد، فکر می‏کنید حرکت بعدی برای شما و تیم روزنامه‏نگارانی که «شهروند امروز» را منتشر می‏کردند، چه خواهد بود؟

واقعیت این است که نظام سیاسی دارد تمام درها را روی بچه‏های مطبوعاتی می‏بندد. این بچه‏ها بالاخره روزنامه‏نگار هستند و باید از حداقل امنیت شغلی برخوردار باشند. در حالی که از این حداقل‏ها برخوردار نیستند.

به نظر می‏رسد، نظام سیاسی دارد کاری می‏کند که هزینه‏های کار کردن با این تیم مطبوعاتی آن‏قدر برای سرمایه‏گذاران و مدیران مطبوعات بالا برود که خود آن‏ها برای کار به سمت این تیم نیایند.

واقعیت این است که این بچه‏ها روزنامه‏‏نگار هستند و باید زندگی‏شان را به شکل حرفه‏ای، از طریق روزنامه‏نگاری تأمین کنند. اما اگر تمام راه‏ها روی این روزنامه‏نگارها بسته شود، مشخص نیست آن‏ها از چه طریقی باید کار حرفه‏ای خود را ادامه دهند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
هفته‌نامه «شهروند امروز» توقیف شد
اعتراض به توقیف «هفته‌نامه شهروند امروز»
شکایت وزارت ارشاد از هفته نامه «شهروند امروز»
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)