تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفتگو با یک فعال اجتماعی در شیراز پیرامون حادثه انفجار در حسینیه این شهر

در شیراز، ترس مردم از تکرارش است

اردوان روزبه
a.roozbeh@radiozamaneh.com

Download it Here!

تا این زمان علت حادثه‌ی انفجار شنبه شب گذشته در شیراز که حداقل ۱۲ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح بر جای گذاشته، از سوی مقامات مسئول به شکل رسمی اعلام نشده است. این در حالی است که برخی سایت‌ها از تنش میان استانداری و رییس شورای تأمین شهر شیراز با برخی از افراد با‌نفوذ‌ این شهر بر سر تعیین بمب‌گذاری یا حادثه بودن این اتفاق خبر می‌دهند.

اگر چه که خبرگزاری مهر اعلام کرده است که این انفجار ناشی از بمب‌گذاری نبوده، اما هنوز تأکید برخی بر این است که این حادثه ناشی از یک حرکت خرابکارانه بوده است. همین فکر در شهر شیراز نگرانی‌هایی را هم برای مردم به وجود آورده. حتا گمانه‌زنی‌های مختلفی در این باره در افکار عمومی هم مطرح می‌شود.

در گفتگویی با محمد رحمتی فعال اجتماعی در شیراز، از او درباره‌ی این گمانه‌زنی‌ها در بین مردم این شهر پرسیدم. او اشاره کرد:


محل انفجار شنبه‌شب شیراز (عکس: ایسنا)

در واقع یک اثر آنی که این مسأله گذاشته، ترس و وحشت است. مثلن یک احساس ناامنی از احتمال ادامه‌دار بودن این مسأله. بیشتر این قضیه در بین مردم مطرح است.

حتا یکی از فامیل‌هایمان که خیلی اهل مسجد و این‌هاست و اکثرن نمازش را در مسجد به جماعت می‌خواند، شنیدم که فامیل خیلی فشار آوردند که حداقل برای مدتی نمازش را در منزل بخواند و از اجتماع کمی دوری کند.

بیشتر نگرانی‌ها امنیتی است. حتا شایعات این جور هستند که شاید اگر قرار باشد ادامه‌دار باشد، بازار یا جاهای شلوغ را هدف قرار بدهند. من خودم هم احساس می‌کنم حداقل در اطرافیان یک جور ترس و نگرانی از تجمعات به وجود آمده است.

یعنی مردم به این نتیجه رسیده‌اند که این بمب‌گذاری بوده؟

بیشتر کسانی که من با آن‌ها در تماس بوده‌ام، فکر می‌کنند که این بمب است. البته دو نکته در این قضیه وجود دارد. یکی تعداد کشته‌هایی را که اعلام کرده‌اند، به نظر خیلی از آن‌هایی که آن‌جا بودند، بیشتر از این‌ها بوده است. اما می‌گویند به دلایل امنیتی برای این که ترس و وحشت به وجود نیاید و به نگرانی‌ها بیشتر از این دامن نزنند، ممکن است تعداد را کمتر گفته باشند.

دوم باید بگویم که اکثریت قریب به اتفاق اعتقاد دارند که این انفجار عمدی و به صورت بمب بوده است. در میان ۱۵-۱۰ نفری که با آن‌ها صحبت می‌کردیم، شاید یک نفر احتمال این را می‌داد که ناشی از انفجار گاز باشد. اکثریت قریب‌ به اتفاق، این را حرکتی تروریستی قلمداد می‌کردند.

شما با اهداف یا افکار و برنامه‌های موسسه «ره‌پویان وصال» آشنایی دارید؟

نه متأسفانه. به هیچ عنوان. یعنی هیچ گونه اطلاعی از این که حتا این‌ها چه کسانی بودند و چه مراسمی بوده، ندارم. حتا برای خودم هم مایه تعجب بود و از آشنایان پرسیدم که الان ماه‌های محرم و این‌ها گذشته؛ آیا مراسم دیگری این‌جا برگزار می‌شود؟ و یا آیا جلسات هفتگی در حسینیه برپا بوده، یا قرائت قرآن و جلسه‌ی بحث و درس و چیزی بوده است.

واقعن این سؤال‌ها را من هم کرده بودم که متأسفانه اطلاعی هم دریافت نکردم. یعنی تقریبن از این قضیه آگاهی وجود ندارد.

منابع دیگری اعلام کرده بودند که شاید این بمب‌گذاری از طرف تندروهای اهل سنت باشد. آیا چنین چیزی را شما شنیده‌اید؟

تندروهای اهل سنت... نه، نشنیده‌ام!

آیا سابقه‌ی این هست که در شهر شیراز درگیری‌های قومی یا مذهبی وجود داشته باشد که منجر به خشونت بشود؟

درگیری‌های قومی و مذهبی... فکر نمی‌کنم. شیراز به اصطلاح خیلی از نظر اعتقادات مذهبی، حتا، قومی متنوع است و فکر می‌کنم فضای دموکراتیکی دارد و اکثرن وارد این مسایل نمی‌شوند. تا به حال من حداقل اطلاعی نداشته‌ام که از سوی تندروهای قومی یا مذهبی چنین مسائلی را باعث شده باشد و یا تشنجی به وجود بیاید.

فقط خاطرم هست که مواردی بوده که مثلن خوزستانی‌هایی که بر اثر جنگ به شیراز مهاجرت کرده بودند، چند دعوای کوچک داشته‌اند که به تدریج بزرگ‌تر شد و بعد هم دامن زده شد که آن هم مربوط به خیلی سال پیش است، مورد دیگری از این دست نداشته‌ایم.

Share/Save/Bookmark

مرتبط:
گفتگو با شاهد عینی انفجار شیراز
«مهمات باقی​مانده از نمایشگاه دفاع مقدس، عامل انفجار شیراز»
ابهام در انفجار مهیب شیراز
دستور تحقیقات قضایی درباره انفجار شیراز
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بی بمب هم می شه تو این مملکت تو وحشت و هراس بود

-- نوید ، Apr 17, 2008

فعال اجتماعی تازه به شیراز وارد شده؟

-- بدون نام ، Apr 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)