تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با حسن یاری، کارشناس مسایل استراتژیک در کانادا

«حرف‌های احمدی‌نژاد را نادیده نمی‌گیرند»

حسین علوی
alavi@radiozamaneh.com

سخنان محمود احمدی‌نژاد در سازمان ملل با واکنش‌های گوناگون از جمله واکنش‌های تند شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل و باراک اوباما، کاندیدای دموکرات‌ها مواجه شده است. در ارتباط با سخنان محمود ‌احمدی‌نژاد در سازمان ملل با هوشنگ حسن یاری، کارشناس مسایل استراتژیک در کانادا گفت و گو کرده‌ام.

Download it Here!

آقای یاری بازتاب سخنان آقای احمدی‌نژاد را در مجمع عمومی سازمان ملل چگونه ارزیابی می‌کنید؟ حتا آقای باراک اوباما، نامزد دموکرا‌ت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش تند متقابلی نسبت به سخنان احمدی‌نژاد انجام داده است.

اگر به مطبوعات غربی به‌خصوص آمریکایی نگاه کنید، بعد از سخنان آقای احمدی‌نژاد همه متفق‌القول هستند که حرف‌های ایشان تکرار همان حرف‌های گذشته در‌مورد معنویات و نیاز به بازبینی نظم جهانی و مسایلی از این قبیل است که به قول غربی‌ها نگاهی به آسمان است تا به زمین!

حتا می‌بینیم بعد از این سخنرانی، اوباما که مواضع ملایم‌تری نسبت به ایران و برخورد با ایران دارد چنین عکس‌العملی نشان می‌دهد.

چون همان حرف‌های گذشته که آقای احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرده بود مجدداً تکرار شده است.

درنتیجه نه اوباما و نه مک‌کین، کسانی که در انتخابات آمریکا صاحب منافع عظیمی هستند نمی‌توانند این حرف‌ها را نادیده بگیرند. عکس‌العمل نشان می‌دهند که معمولاً منفی است.


محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل

از طرف دیگر می‌بینیم که ایران درخواست عضویت در شورای امنیت به‌عنوان یکی از اعضای غیر‌دایم این شورا را داده است. البته آقای احمدی‌نژاد گفته است که کشورهای جنبش عدم تعهد و کنفرانس اسلامی و بسیاری از کشورهای دیگر مدافع ایران در این درخواست هستند. با توجه به سخنان آقای ‌احمدی‌نژاد درخواست ایران با چه پاسخی روبه‌رو خواهد شد؟

حتا اگر آقای احمدی‌نژاد در‌مورد کلیه‌ی مسایلی که عنوان کرده نمی‌گفت، به نظر من باز هم شانس ایران برای راه‌یابی به شورای امنیت سازمان ملل بسیار بسیار ضعیف یا غیر‌ممکن بود.

این‌که جنبش عدم تعهد و یا بعضی کشورها برای حمایت از ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، بیشتر یک نوع ابراز همبستگی زبانی است تا فعالیتی عملی.

همان‌طور که در موارد مختلف از جمله در شورای حکام آژانس انرژی اتمی دیده شد، علی‌رغم حرف‌هایی که زده بودند قطعنامه‌هایی مخالف ایران و ضد برنامه‌های هسته‌ای این کشور به تصویب رسید.

این موارد بیشتر همبستگی جهان سومی است که تا حدی وجودش طبیعی است. اما این کشورها وقتی منافع خود را در جای دیگر و کشور ثالثی ببینند از مواضع پیشین خود عدول می‌کنند.

بخش قابل توجه‌ای از صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد و موضع‌گیری آقای بوش در‌مورد برنامه‌‌های هسته‌ای ایران بود. فکر می‌کنید مجموعه‌ی سخنان در سازمان ملل بر آینده‌ی پرونده‌ی هسته‌ای ایران چه تاثیری خواهد داشت؟

پرونده‌ی هسته‌ای، پرونده‌ای است که بالطبع روال خود را ادامه خواهد داد. اول بحث در شورای حکام مطرح می‌شود.

در صورتی که روسیه و چین، به‌خصوص اگر سیاست‌ روسیه با اکثر کشورهای غربی همخوانی پیدا کند این مساله دوباره در شورای امنیت مطرح و در نهایت قطعنامه‌ای علیه ایران صادرخواهد شد.

تنها عنصری که درمقایسه با دوره‌های گذشته در این زمان ناشناخته است عنصر روسی است. چرا که امروز روسیه بر سر مساله‌ی گرجستان و همچنین کلیات روابط خود با غرب چالش پیدا کرده است.

باید دید روسیه حاضر خواهد شد همچون گذشته از اهرم ایران برای فشار بر کشورهای غربی استفاده بکند یا خیر.

بنابراین پرونده‌ی هسته‌ای ایران روال طبیعی خودش را طی می‌کند و اظهارات جورج بوش در مجمع سازمان ملل در ارتباط با ایران همان حرف‌هایی است که در گذشته هم دولت آمریکا اعلام کرده بود و در نتیجه عنصر تازه‌ای وارد این پرونده نشده است.

آنچه مهم است اظهارات آقای البرادعی است که مورد بهره‌برداری طرفین خواهد بود. اما مجدداً باید تاکید شود که روسیه در‌مورد پرونده‌ی هسته‌ای ایران چه موضعی خواهد گرفت.

بعد از بحران گرجستان بعضی از مقامات روسی اعلام کردند که تحریم‌ها علیه ایران ادامه نخواهد داشت. یعنی در صورتی که شورای ا‌منیت قطعنامه‌ی جدیدی در‌مورد ایران یشنهاد کند آنان دفاع فعال و مثبتی از مفاد پرونده نخواهند کرد.

حال باید دید که آیا روسیه بر مواضع خود پافشاری خواهد کرد یا خیر.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه
احمدی‌نژاد از مواضع خود دفاع کرد
سخنان احمدی‌نژاد در سازمان ملل و واکنش‌ها
احمدی‌نژاد: اعدام زیر ۱۸ سال نداریم
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بوش هم خودش به تمام معنا پيام آور جنگ و ويراني و آوارگي و نا امني است

-- يك افغان ، Sep 25, 2008

پافشاری روسیه بر مواضع خود بر سر ایران فقط در رابطه با مقدار شیتیلی ای است که مورد نظرش است در صورت اصرار 5+1 مطمئنا منافع ایران را بثمن بخس خواهد فروخت وما نباید ایراد بگیریم چون منافع تمام کشور ها برای خودشان در اولویت است غیر از جمهوری اسلامی که منافع نظام مطرح است نه منافع ملت

-- حسن ، Sep 26, 2008

عکس العمل اوباما و اسرائیل به آن بخشهایی از سخنان احمدی نژاد بود که اسرائیل را محکوم به دخالت در امور داخلی و کنترل بنگاههای بزرگ اقتصادی آمریکا و اروپا و حتی تایید معنوی کاندیداهای انتخابات آمریکا می کرد. احمدی نژاد جمله ای را گفت که در واقع بخشی از متن کتاب پروتکلز است. کتابی که پایه و اساس کشتارهای یهودیان در جنگ و جهانی دوم به حساب می آید و هرکس این حرفها را بزند ثابت می کند که یک نژاد پرست است. بهتر است این آقای یاری کمی بیشتر در رابطه مسائلی که حرف می زند تحقیق کند.

-- رضا ، Sep 26, 2008

ايران تنها جائي كه نمي تواند بين كشورها شكاف ايجاد كند مسئله ي غني سازي است . و اين تنها جائي هست كه باعث اتحاد و همكاري و نزديكي تمام كشورها شده است . و احمدي نزاد هم واقف است كه جمهوريخواهان از او حمايت مي كنند و اكر دموكراتها قدرت بكيرند احمدي نزاد يك سال در برزخ به سر خواهد برد و امكان ندارد دموكراتها از او حمايت كنند و همينطور دموكراتها راهكارهائي را استفاده مي كنند كه احمدي نزاد صد بار فرياد مي كند كاش بدنيا نيامده بود اين همان كاري بود كه جمهوري خواهان براي اصلاح طلبها كردند

-- فرهاد-فرياد ، Sep 26, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)