تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

احمدی‌نژاد: اعدام زیر ۱۸ سال نداریم

رییس‌جمهور ایران در گفت و گو با شبکه‌ پاسیفیکا اعلام کرد که کشورش افراد زیر ۱۸ سال را اعدام نمی‌کند.

ایران از سال ۲۰۰۵ تا کنون ۳۲ نوجوانان را به خاطر جرمی که پیش از ۱۸ سالگی مرتکب شده‌‌اند، به دار آویخته است.


سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل (عکس: AP)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود احمدی‌نژاد که برای حضور در شصت و سومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، در این گفت و گو با رد گزارش‌ها درباره اعدام افراد زیر ۱۸ سال در ایران، قوانین جزایی جمهوری اسلامی را «مترقی و کامل» دانست.

ما حتی داریم قوانین را بازنگری می‌کنیم تا اصلاً زندان را حذف کنیم.
-- محمود احمدی‌نژاد

وی افزود: «برخی طوری تفسیر می‌کنند که گویی در ایران هر روز نوجوانان اعدام می‌شوند که البته چنین نیست.»

در ایران برای بیش از صد نوجوانی که مرتکب قتل شده‌اند، حکم اعدام صادر شده است. این احکام را قوه قضاییه که نهادی مستقل از دولت است، صادر می‌کند.

نهاد‌های حقوق بشر پیش از سفر آقای احمدی‌نژاد به سازمان ملل با صدور فراخوانی از تمام کشور‌ها خواسته بودند تا قوانین مربوط به ممنوعیت اعدام افراد زیر ۱۸ سال را به طور کامل اجرا و از پنج کشور ایران، عربستان، پاکستان، یمن و سودان بخواهند به صدور احکام اعدام برای این افراد پایان دهند.

زمانی که ایرانیان کتاب نجوم می‌نوشتند و معادلات چندمجهولی را حل می‌کردند، مدعیان امروز هنوز نمی‌دانستند حمام چیست.
-- محمود احمدی‌نژاد

ایران بیشترین آمار مربوط به اعدام افراد زیر ۱۸ سال در سه سال را داراست.

این در حالی است که آقای احمدی‌نژاد با ابراز تردید به این گزارش‌ها می‌گوید: «بخش عمده‌ای از اطلاعاتی که خارجی‌ها درباره وضع حقوق بشر در ایران دارند، حاصل انتقادات مخالفان دولت است و این اطلاعات دقیق نیست.»

وی معتقد است که «در مقایسه با آمریکا، حقوق بشر در ایران وضعیت نسبتاً خوبی دارد.»

احمدی‌نژاد افزود: «ما حتی داریم قوانین را بازنگری می‌کنیم تا اصلاً زندان را حذف کنیم.»


یکی از شرکت‌کنندگان در مجمع عمومی سازمان ملل با محمود احمدی‌نژاد عکس یاگاری می‌گیرید (عکس: رویترز)

دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا

محمود احمدی‌نژاد همان‌طور که پیش‌تر اعلام کرده بود، در سفر به نیویورک با گروهی از ایرانیان مقیم آمریکا دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای احمدی‌نژاد در این دیدار با انتقاد از مواضع کشور‌های غرب علیه ایران گفت: «زمانی که ایرانیان کتاب نجوم می‌نوشتند و معادلات چندمجهولی را حل می‌کردند و پایه‌های فرهنگ جهان را بنا می‌گذاشتند، مدعیان امروز هنوز نمی‌دانستند حمام چیست؟»

کشور‌های غربی از «قله غرور» پایین بیایند و «مثل بچه آدم» با بقیه مردم زندگی کنند.
-- محمود احمدی‌نژاد

وی کشور‌های غربی را به خاطر نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ایران «بزرگ‌ترین دروغگویان تاریخ» نامید و گفت: «راست می‌گفتند می‌رفتند رژیم صهیونیستی را خلع سلاح می‌کردند.»

آقای احمدی‌نژاد به کشور‌های غربی توصیه کرد که از «قله غرور» پایین بیایند و «مثل بچه آدم» با بقیه مردم زندگی کنند.

رییس‌جمهوری ایران هم‌چنین در جمع ایرانیان اعلام کرد که جمهوری اسلامی به زودی موشک ماهواره‌‌بر ۱۶ موتوره آزمایش خواهد کرد.

برد این موشک ۷۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

ایران پیش‌تر موشکی شش موتوره برای پرتاب ماهواره تحقیقاتی «امید» آزمایش کرده بود.


محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران زیر آرم سازمان ملل (عکس: رویترز)

دیدار با دانشجویان و استادان آمریکایی

رییس‌جمهوری ایران در بخش دیگری از برنامه‌های شش‌روزه خود در نیویورک با گروهی از دانشجویان و استادان آمریکایی دیدار و گفت و گو کرد.

آقای احمدی‌نژاد در این دیدار از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خاطر ممانعت از پیشرفت اعضای آن در زمینه هسته‌ای انتقاد کرد و مسیر کنونی آن را «در جهت عکس اهداف آژانس» ارزیابی کرد.

ما به دنبال ضربه زدن به مردم آمریکا نیستیم و این اخلاق، جزئی از تاریخ هفت هزار ساله ایران است.
-- محمود احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد افزود: «ما کشوری هستیم که همه قوانین آژانس را رعایت و هم تکالیف خود را انجام داده‌ایم اما نه آژانس و نه اعضا، کمکی در خصوص فن‌آوری هسته‌ای به ما نکرده‌اند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رییس‌جمهوری آمریکا پیشنهاد کرد که «دامنه دخالت آمریکا در مسایل جهانی را محدود» و «رابطه‌اش را با ایران خوب کند.»

توصیه آقای احمدی‌نژاد به نامزد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات و جان مک‌کین، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بارها مخالفت خود با برنامه‌های هسته‌ای ایران را اعلام کرده‌اند.


محمود احمدی‌نژاد و منوچهر متکی در مجمع عمومی سازمان ملل (عکس: رویترز)

دیدار با جمعی از اعضای کانون‌های اندیشه آمریکایی

محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین در دیدار با جمعی از اعضای کانون‌های اندیشه آمریکایی از تلاش‌ها برای حل و فصل مشکلات میان ایران و آمریکا استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی‌نژاد در این دیدار گفت: «اگر دولت آینده آمریکا با محور عدالت گفت و گو کند، با هم مشکلی نخواهیم داشت.»

یهودیان اولین قربانی صهیونیسم هستند و رژیم صهیونیستی قصد دارد به نام یهود، آبروی یهودیان را خدشه‌دار کند.
-- محمود احمدی‌نژاد

وی پیش‌تر از «گفت و گوی عادلانه» ایران و آمریکا استقبال کرده بود.

رییس‌جمهوری ایران افزود: «ما به دنبال ضربه زدن به مردم آمریکا نیستیم و این اخلاق جزیی از تاریخ هفت هزار ساله ایران است.»

رییس‌جمهور برقراری خط مستقیم پرواز تهران نیویورک را از جمله طرح‌های ایران برای برقراری رابطه دانست و گفت: «ما از تردد میان مردم ایران و آمریکا استقبال می‌کنیم.»


محمود احمدی‌نژاد در جمع یهودیان ضد صهیونیسم (عکس: رویترز)

دیدار با نمایندگان گروه‌های «یهودی ضد صهیونیسم»

رییس‌جمهوری ایران در دیدار با نمایندگان گروه‌های «یهودی ضد صهیونیسم» در هتل محل اقامت خود، بار دیگر اعلام کرد که «صهیونیست‌ها گروهی بی‌دین هستند و هیچ ارتباطی با یهودیان ندارند.»

به گفته آقای احمدی‌نژاد «یهودیان اولین قربانی صهیونیسم هستند و رژیم صهیونیستی قصد دارد به نام یهود، آبروی یهودیان را خدشه‌دار کند.»

تکرار مواضع تند آقای احمدی‌نژاد علیه رهبران اسراییل در شرایطی صورت می‌گیرد که روز گذشته مقامات کشور‌های فرانسه، آمریکا و اسراییل به سخنان «ضد اسراییلی» وی در صحن سازمان ملل واکنش منفی نشان داده‌اند.


در همین رابطه:
سخنان احمدی‌نژاد در سازمان ملل و واکنش‌ها
احمدی‌نژاد از مواضع خود دفاع کرد

نظرهای خوانندگان

اعدام زیر ۱۸ سال نداریم، همجنس باز نداریم، قتل و جنایت و حبس روزنامه نگار نداریم، مشکل اقتصادی نداریم، نقض حقوق بشر نداریم... بنابراین رئیس جمهور هم نداریم و سیاستمدار هم نداریم و...کلن ما نداریم... اصلن اگر راستش را بخواهید ما وجود نداریم؛ چون اگر داشتیم، احمدی نژاد رئیس جمهور ما نمی شد.

-- پارسا پویا ، Sep 25, 2008

mamnoon az agha Puya!

-- بدون نام ، Sep 25, 2008

شما می توانید یک مورد نشان دهید که جمهوری اسلامی زیر 18 سال را اعدام کرده باشد؟

-- مبینی ، Sep 25, 2008

من که به تمام این حرفهایی که ازش اینجا آوردین موافقم و احساس غرور میکنم که یه ایرانی اینقدر با اعتماد به نفس حرف میزنه. در ایران کسی زیر ۱۸ سال اعدام نمی‌شود. ولی اگر کسی در ۱۶ سالگی آدم بکشد باید مجازات بشود، اما بعد از اینکه به ۱۸ سال رسید.

-- منصف ، Sep 25, 2008

در آمریکا 1% جمعیت کشور در زندان به سر می برند یعنی حدود 3 میلیون.

در ایران هم اعدام زیر 18 سال نیست. حرف دروغی گفته نشده. هر چند امیدوارم روزی قوانین عوض شود و مجرمین زیر 18 سال به دادگاه ویژه ای بروند

-- مانی ، Sep 26, 2008

خانمها یا اقایان مبینی. منصف.مانی افرادی هستند که مسئول رفتار خودشان نیستند مثل دیوانگان کودکان..افراد زیر 18 سال هنوز از نظر عقلی وروانی بتکامل نرسیده اند که بتوانند تمام اعمال خود تجزیه تحلیل نموده و در نتیجه هزینه اش را بپردازند شما بااین سطح فکر در صورت داشتن مسئولیتی برای تمام جوامع مضر هستید

-- حسن ، Sep 26, 2008

زیر هجده سال هم می تواند چاقو بکشد و عالمانه و با قصد با دوازده ضربه طرف را آش و لاش کند (سال 78 و ماجرای میدان امام حسین) و این کار را خیلی از زیر هجده ساله ها نمی کنند. پس عمل آگاهانه مطرح است و نه سن و سال." قصد قبلی " یک عنوان حقوقی است که می تواند از یک آدم 16 ساله هم سر بزند. حالا سوال این است که اگر 16 ساله ای آدم کشت، باید چکارش کرد؟ حقوق جزای ما می گوید با وجود احراز شرایط، کشنده را باید کشت. اگر بالای 18 سال است که فبها و اگر نیست باید پس از بلوغ سن قصاصش کرد. ممکن است مثل حسن در کامنت بالایی بگویید زیر هجده ساله ها مانند کودکان و دیوانگان هستند. در این صورت سوال این است که آدم کی از کودکی و دیوانگی در می آید؟ 18 سالگی؟ 19 سالگی ؟ 20 سالگی و یا بیشتر؟ در هر صورت ملاک هر یک از این سن ها چیست؟ چون بالاخره حد یقفی لازم است. ملاک برای این حد یقف از نظر قانونگذار ایرانی 18 سالگی بوده. شما می گویید 20 یا 25 سالگی؟ ملاک شما چیست؟ ممکن هم هست اصلا با اعدام به عنوان مجازات مسئله داشته باشید که آن البته مطلب دیگری است.

-- مبینی ، Sep 26, 2008

در تظاهرات دیروز تهران همه سران دولتهای پیشین بودند ولی از دولت نهم فقط معاون اول آمده بود

-- بدون نام ، Sep 27, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)