تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
گفت و گو با دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جوامع دفاع از حقوق بشر:

«تهدیدکنندگان، شیرین عبادی را نمی‌شناسند»

حسین علوی

شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل طی هفته‌های اخیر چندین بار توسط نامه تهدید به مرگ شده است. شیرین عبادی که اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌برد، توسط وکلای خود در کانون مدافعان حقوق بشر در ایران، خواستار پیگیری و رسیدگی مقامات مسؤول به این تهدیدها شده است.

در این ‌باره با دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جوامع دفاع از حقوق بشر گفت و گو کردم و از او درباره‌ی دلایل و چگونگی این تهدیدها پرسیدم:

Download it Here!

من همین امروز با خانم عبادی تلفنی صحبت کردم. ایشان الان در آمریکاست. برای شرکت در چند کنفرانس به‌مدت سه هفته به آمریکا رفته است.

وی تعریف کرد که روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین، نامه‌ای را توی یک پاکت در دفتر وکالت‌اش انداخته بودند که ایشان را تهدید به مرگ کرده بودند. و خب، می‌دانید و می‌دانیم که این آخرین بار هم نیست.

بارها متاسفانه یک چنین اعمالی صورت گرفته و هربار هم شیرین عبادی به مقامات انتظامی موضوع را اعلام و شکایت کرده است. این بار هم با توجه به این که عازم سفر بوده و روز پنج‌شنبه هم بوده، وکالتی به دو همکارش که یکی از آن‌ها آقای عبدالفتاح سلطانی‌ است؛ داده است.

آن‌ها هم روز شنبه‌ی ده روز پیش موضوع را به مقامات انتظامی اعلام و درخواست رسیدگی کردند. ولی با توجه به این که طی این یک هفته - ده روز هیچ‌گونه تماسی از سوی نیروی انتظامی با آن‌ها گرفته نشده که لااقل ببینند کم و کیف قضیه چه بوده، این بوده که امروز خبر را در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشتند و همین‌طور هم که می‌دانید از جمله خبرگزاری فرانسه موضوع را به خارج از ایران مخابره کرده است.


دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب‌رییس فدراسیون بین‌المللی جوامع دفاع از حقوق بشر

در برخی از این نامه‌ها گویا دختر خانم عبادی هم تهدید شده‌اند. دلایل این امر چه می‌تواند باشد؟ آیا فعالیت اجتماعی خاصی را ایشان انجام می‌دهند؟

می‌دانید، هر دو دختر خانم عبادی برای ادامه‌ی تحصیل در خارج از ایران هستند و خب، هدف آن‌ها این است که شیرین عبادی را زیر فشار بگذارند.

خوشبختانه کسانی که دنبال این برنامه‌ها هستند، نمی‌دانستند که دختر کوچک شیرین عبادی هم یک‌ سال پیش برای ادامه‌ی تحصیلات حقوقی‌اش، به خارج از ایران رفته است و بنابراین آن‌ها چنین می‌پنداشتند که همچنان او در ایران است و با مادرش زندگی می‌کند.

این بود که این موضوع را به این صورت منعکس کردند. خب، این نشان می‌دهد که از یک طرف آن‌ها اطلاع دقیقی از وضع شیرین عبادی ندارند، ولی از طرف دیگر هم نشان می‌دهد که به چه اعمال غیراخلاقی و واقعاً غیرشرافتمندانه متوسل می‌شوند تا یک مدافع حقوق بشر را از فعالیت‌اش باز بدارند.

ولی یا مدافع حقوق بشر و از جمله شیرین عبادی را نمی‌شناسند، یا این که خب این‌ها ماموریت‌هایی دارند که باید این ماموریت‌ها را انجام بدهند تا بالاخره بتوانند گزارش بدهند که ما کار خودمان را انجام دادیم.

ولی با صحبتی که همین چند دقیقه پیش من با شیرین عبادی می‌کردم، هر چند این تهدیدها ناراحت‌کننده است، ولی مسلم است که او را از راهی که در راستای اعاده‌ی حقوق و آزادی‌های مردم ایران در پیش گرفته است، بازنخواهد داشت.


شیرین عبادی بار دیگر تهدید به مرگ شد

خانم عبادی به‌هرحال برنده‌ی جایزه‌ صلح نوبل و از فعالان شناخته‌شده‌ی حقوق بشر در عرصه‌ی جهان هستند. آیا به‌جز تلاش‌هایی که در ایران و از طرف وکلا و فعالان حقوق بشر در جهت رفع تهدیدها برای ایشان انجام می‌شود، از جنبه‌ی بین‌المللی انعکاس این خبر چه واکنشی خواهد داشت؟

با توجه به این که همیشه من در جریان امر به‌طور مستمر هستم، خب هربار که چنین اقداماتی صورت گرفته است، ما بلافاصله به کمیساریای عالی حقوق بشر خانم لوئیزا آربل خبر دادیم که با خانم شیرین عبادی دوست است، همین‌طور به دبیرکل سازمان ملل و به شورای حقوق بشر سازمان ملل.

‌بنابراین این بار هم با توجه به این که امروز وکلای ایشان چنین تشخیص دادند که موضوع اعلام بشود، امروز هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

می‌دانید که در چارچوب کانون مدافعان حقوق بشر کمیته‌ی برگزاری انتخابات آزاد بود و در ارتباط با انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ده روز پیش این کمیته یک اطلاعیه صادر کرد و گفت که به چه علت انتخاباتی که انجام شده است، نه فقط با موازین حقوق بشر انطباق نداشته، ولی اصولاً یک انتخابات آزاد نبوده است و بنابراین هیچ گونه مشروعیتی ندارد.

با توجه به این که این اطلاعیه‌ی کمیته‌ برگزاری انتخابات آزاد در سطح وسیعی، نه فقط در ایران که در خارج از ایران هم منعکس شد، من فکر می‌کنم این تهدید اخیر بیشتر در ارتباط با این فعالیت‌ها باشد که در ارتباط با انتخابات مجلس بوده و خب مسلم است که طی روزهای آینده ما مراجع بین‌المللی را هم در جریان این اعمال ناشایست اخیر مقامات امنیتی جمهوری اسلامی قرار خواهیم داد.

Share/Save/Bookmark

مرتبط:
شیرین عبادی «تهدید به مرگ» شد
دستور احمدی‌نژاد برای تأمین امنیت شیرین عبادی
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ما مسلمانهای جهان سومی کی آدم می شویم!

-- بدون نام ، Apr 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)