تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

شیرین عبادی «تهدید به مرگ» شد

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و فعال حقوق بشر اعلام کرد بر روی در ورودی دفتر کارش نامه‌های تهدید به مرگی با این مصمون که «مراقب حرف‌هایش باشد» نصب شده است.

رویترز روز دوشنبه با اعلام این خبر آورده‌است: خانم عبادی تصویر سه نامه دستنویس ناشناس را که در آنها تهدید به مرگ شده، در اختیار پلیس ایران قرار داده‌است.

همچنین نسخه‌ای از نامه خانم عبادی برای خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه ارسال شده است.

خانم عبادی در این نامه گفته‌است: در تاریخ ۳ آوریل (۱۵ فروردین) بر درب ورودی ساختمان محل کارم نامه‌ای نصب شده بود که روی آن نوشته شده بود: «شیرین عبادی، مرگت نزدیک است».

عبادی وکیلی که در دهه گذشته در بر خی از مهم‌ترین پرونده‌های مربوط به حقوق بشر، وکالت بسیاری را به عهده گرفت، در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز نامه‌های تهدید‌آمیزی دریافت کرده بود.

وی در این نامه می‌نویسد: تهدید بر ضد من و خانواده‌ام به تازگی افزایش یافته‌است، آنهایی که آرزوی مرگم را دارند هیچ خصومتی با شخص من ندارند، بلکه با افکار و عقایدم مخالف هستند. بنابراین یافتن فرد یا افرادی که این نامه‌های تهدیدآمیز را فرستاده‌اند، کار دشواری نیست.

عبادی که در سال ۲۰۰۳ میلادی به دلیل تلاش‌هایش برای بهبود حقوق زنان و کودکان در ایران برنده جایزه صلح نوبل شد، با اعتراضات مصرانه خود بر ضد موارد نقض حقوق بشر در ایران، حکومت روحانیون را خشمگین کرده است.

بر اساس این گزارش، عبادی همراه با اظهارات فکس شده خود، نمونه‌‌ای از نامه‌های تهدیدآمیز را ضمیمه کرده که در یکی از آنها به وی درباره سخنرانی در خارج از کشور هشدار داده شده‌است.

در این نامه خطاب به عبادی نوشته شده‌است: ما بارها به شما هشدار داده‌ایم مراقب زبانتان باشید، اما با وجود این هشدارها شما همچنان حرف می زنید. بنابراین برای آخرین بار می‌گوییم یا رفتارتان را درست کنید یا نتیجه آن را ببینید.

در نامه تهدیدآمیز دیگری که به نظر می‌رسد از طرف یک گروه مخالف «بهائیت» باشد آمده است: خانم شیرین عبادی به شما گفته بودیم از باورهای غیراسلامی و بهائی خود دست بکشید، اما شما به خدمت به خارجی‌ها و بهائی‌ها ادامه دادید و حتی دخترتان نیز وارد این کار شده است.

در این نامه دست‌نویس که به امضای «انجمن ضد بهائیت» رسیده، همچنین آمده‌است: بنابراین ما دخترتان را می‌کشیم تا شما بفهمید جمهوری‌اسلامی فرقه بهائیت را فرقه‌ای مرتد به شمار می‌آورد.

نظرهای خوانندگان

حرف زدن تنها هرگز تهدیدی برای حکومت نیست. در واقع بسیارند از عناصرخود حکومت که برای سرگرمی ملت حرفهای قشنگ مخالف می زنند ولی از حرف تا عمل یک کهکشان فاصله است وازاین کهنه کاران محاظه کاربیش از این خود معظم بینی انتظاری بیش نمی توان داشت. نیروی جوانی لازم است که بجای زنجیر کوبیدن بر فرق خود زنجیرهای خرافات بنام دین وزنجیرهای خانمانسوزاعتیاد وفساد و غیره را ازدست و پای جامعه بگسلد.

-- بدون نام ، Apr 14, 2008 در ساعت 02:32 PM

وقتی منطق ضعیف باشه معمولا از خشونت استفاده میشه.
متاسفانه!

-- میلاد ، Apr 14, 2008 در ساعت 02:32 PM

خیلی سعی کردم کامنتی ننویسم. اما طاقتم تموم شد. خانم عبادی ممکن است توضیح بدهید که چرا ارزش افکار عمومی برای شما در درجه بعد از نیروی انتظامی قرار دارد؟ ۱۳ روز انتظار که نیروی انتظامی از حقوق بشر دفاع کند؟از کی این نیرو حامی حقوق بشر شده که ما نفهم ها متوجه نشدیم؟ راستش اگر من در کمیته ای که به شما جایزه داد بودم، کاری میکردم که با فضاحت جایزه رو از شما پس بگیرند. لابد حالا برای علنی کردنِ فهم خودمون از حقوق بشر و ردیف شدن همه چیزمون بایداز بهائیان بخواهیم که از حقوق شما دفاع کنند.
یک آدم معمولی بی جایزه و بلندگو

-- بدون نام ، Apr 15, 2008 در ساعت 02:32 PM

در نهاد هر تبعیض، از جمله آپارتاید دینی- مذهبی ویرانگریِ دگر خواه و دگر اندیش ("دیگری") نهفته است. متاسفم که خانم عبادی چنین تهدید میشوند. ولی از ایشان که حامل رسمیت و جایزه ی سکولاریزم جهانی هستند، انتظار میرود که تفاوت بین حق حیات خود و یک بهائی قایل نشوند و بجایِ پیروی از مذهب خود و جستجوی فتوی و حمایت از مراجع تقلید شیعی( خودی) که جمیعا مُبلغِ تبعیض مذاهب اند، با احترام به تعهد خود در مقابل جامعه ی جهانی، راسا به دفاع از برابری طلبی برخیزند.
بشر

-- بدون نام ، Apr 15, 2008 در ساعت 02:32 PM

aghaye ahmadinejad name dadan ke movazebe ishun bashan.

-- fs ، Apr 16, 2008 در ساعت 02:32 PM

روزی روزگاری دور لغتی بود به نام قرمطی که هرکس را می خواستند حذفش کنند این نام را چماقش می کردند .حالا هم روزگار فقط گذشته چون چیزی نو نشده ولغت همان لغت است فقط قرمطی را بهایی تلفظ می کنند .

-- محبوبه میم ، Apr 17, 2008 در ساعت 02:32 PM

روزی روزگاری دور لغتی بود به نام قرمطی که هرکس را می خواستند حذفش کنند این نام را چماقش می کردند .حالا هم روزگار فقط گذشته چون چیزی نو نشده ولغت همان لغت است فقط قرمطی را بهایی تلفظ می کنند .

-- محبوبه میم ، Apr 17, 2008 در ساعت 02:32 PM

چيزيت نميشه نترس

-- بدون نام ، Apr 20, 2008 در ساعت 02:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)